راهنمای خرید تلویزیون اندروید

دنیای امروز، در عصر تکنولوژی قرار دارد و این عبارت، بدان معنی است که زندگی تک‌تک ما انسان‌ها با فناوری و لوازم آن گره خورده است. ما در زندگی روزمره خود، از لوازم مختلفی همانند گوشی‌های هوشمند، لپ‌تاپ‌ها، تبلت‌ها و کامپیوترها برای انجام انواع کارها کمک می‌گیریم. در این میان، این لوازم جهت پشتیبانی مناسب از کاربر، ارتباط آسان و هماهنگی سراسری، نیاز به یک بستر خاص دارند که به آن، سیستم عامل گفته می‌شود. سیستم عامل عبارت است از یک سیستم مدیریت منابع لوازم الکترونیکی که مدیریت سخت‌افزار، حافظه، امنیت، ارتباطات و پردازش‌های آن‌ها را بر عهده دارد.

دستیارهای هوشمندی مانند تلفن همراه، از همان نخست بر اساس سیستم عامل خاصی طراحی می‌شوند و یک سری مزایا و امکانات خاص، شامل حال آنان می‌گردد. سیستم عامل‌های شناخته‌شده و پرقدرت امروز عبارتند از اندروید، آی او اس، ویندوز، مک او اس، لینوکس و کروم او اس. می‌توان گفت که بیشترین فراوانی در دستگاه‌ها و استفاده، مربوط به سیستم عامل اندروید می‌باشد و اولویت اکثر فروشگاه‌ها و اپلیکیشن‌ها، ساخت برنامه‌های سازگار با اندروید است. با پیشرفت فناوری، تلویزیون نیز به جمع محصولاتی پیوست که از طریق سیستم عامل، قادر به اتصال به دیگر دستگاه‌ها و برخورداری از امکانات مختلف هستند. این روزها تلویزیون‌های اندروید، شهرت زیادی پیدا کرده‌اند و هر روز به تعداد کاربران آن‌ها افزوده می‌شود. در این مطلب از بروزکالا، راهنمای خرید تلویزیون اندروید را به شما ارائه می‌دهیم.

سرفصل‌های مقاله

  • تلویزیون اندروید چیست و چه امکاناتی دارد؟
  • مزایا و معایب تلویزیون‌های اندروید
  • نکات مهم خرید تلویزیون اندروید که باید توجه کنیم
  • اپلیکیشن‌ها و بازی‌های مختلف تلویزیون اندروید

تلویزیون اندروید چیست و چه امکاناتی دارد؟

برای توضیح این بحث، باید اول در مورد سیستم عامل اندروید تی‌وی صحبت کنیم. اندروید تی‌وی، یک نسخه از سیستم عامل اندروید است که گوگل آن را به صورت اختصاصی برای تلویزیون‌های هوشمند طراحی کرده است. وقتی دستگاهی با این سیستم عامل دارید، می‌توانید اپلیکیشن دلخواهتان را مستقیما روی آن نصب نمایید یا فایل‌های موبایلتان را در آن پخش کنید. هسته اصلی کارکرد این تلویزیون‌ها، همان اندروید است اما با دسترسی، اختصاصی‌سازی و امکانات بیشتر. اندروید تی‌وی برای اولین بار به طور رسمی در سال 2014 روی پخش‌کننده Nexus متعلق به شرکت ایسوس عرضه شد.
شرکت گوگل پیش از آن در سال 2010، سیستم عاملی با نام گوگل تی‌وی را معرفی کرده بود که موفقیت تجاری چندانی نداشت و پس از سه سال، از چرخه خارج شد تا جای خود را به اندروید تی‌وی بدهد. در کنار آن، شرکت‌های دیگر تولید کننده تلویزیون، نمونه‌های دیگری از سیستم عامل منتشر کردند که برخی از آن‌ها عبارتند از Web OS ال‌جی و Tizen از برند سامسونگ است.

امروزه تلویزیون‌های زیادی مجهز به اندروید هستند که شامل دستگاه‌های هوشمند سونی، TCL، شیائومی و... می‌باشند. این سیستم عامل شامل محصولاتی همچون ساندبارها، دستگاه‌های پخش‌کننده خانگی و اندرویدباکس‌ها نیز می‌شود. مزیت اصلی این تلویزیون‌ها، در دسترس بودن میلیون‌ها اپلیکیشن و امکانات فوق‌العاده است که به تعداد آن‌ها افزوده می‌شود. ساخت و عرضه برنامه‌های اندرویدی بسیار متداول و آسان است و قابلیت استفاده از آن‌ها با نمایشگر بسیار بزرگ‌تر، مزیتی است که تلویزیون‌های اندرویدی فراهم می‌کنند. تمرکز این سیستم عامل، به طور اختصاصی بر روی کاربران تلویزیونی بوده و گوگل تمام برنامه‌ها را متناسب با تلویزیون بهینه کرده است.

بنابراین، کار با آن‌ها با استفاده از ریموت کنترل، آسان می‌باشد. کاربران همچنین قادر خواهند بود با سایدلود کردن مستقیم فایل نصبی هر برنامه، آن‌ها را به دستگاه‌های اندرویدی دیگر خود منتقل نمایند. در حال حاضر برندهای تولید کننده تلویزیون مانند سونی، هایسنس، تی سی ال، پاناسونیک و فیلیپس، از سیستم عامل اندروید در طراحی دستگاه‌های خود بهره می‌گیرند.

نکات کلیدی خرید تلویزیون اندروید

مزایا و معایب تلویزیون‌های اندروید

در ادامه بررسی نکات کلیدی خرید تلویزیون اندروید به بررسی مزایا و معایب این مدل ها می‌پردازیم.

مزایا:

  • در اکثر برندهای تولید کننده تلویزیون، می‌توان شاهد استفاده از این سیستم عامل بود. این فراوانی به معنای دسترسی بیشتر و آسان‌تر به هرگونه امکانات کاربردی و سرگرمی‌های مختلف خواهد بود.
  • این دستگاه‌ها بر پایه Chromecasting ساخته شده‌اند که یعنی تمام قابلیت‌های آن را شامل می‌شوند و شما می‌توانید بدون پرداخت هزینه اضافی، از محتوای برنامه‌هایی مانند Hulu، Netflix، Youtube و Spotify بهره‌مند شوید. همچنین هنگام نیاز به اشتراک‌گذاری رسانه‌ای بین دستگاه‌های مختلف، می‌توانید با انتخاب گزینه Cast این عمل را به راحتی با تلویزیون خود انجام دهید و از وب‌سایت‌های مختلف دیدن نمایید.
  • این محصولات از دستیار صوتی گوگل یا همان Google Assistant پشتیبانی می‌کنند و شما با کمک آن می‌توانید فقدان امکان دستور لمسی را به راحتی جبران نمایید و به صورت گفتاری، در اینترنت جستجو انجام دهید.
  • شما می‌توانید به این تلویزیون‌ها، صفحه کلید و موس متصل کنید تا در صورت نیاز، به تایپ کردن یا امور دیگر بپردازید.
  • این دستگاه‌ها قادرند بخش‌های مختلف خانه هوشمند را مدیریت کنند و به کانال‌های زنده از طریق رابط تلویزیون اندروید، دسترسی داشته باشند.
  • قیمت این محصولات با توجه به حجم بالای امکاناتی که ارائه می‌دهند، کاملا مناسب می‌باشد.
  • می‌توان به وسیله این تولیدات، اندروید باکس هر تلویزیونی را هوشمند و قابل استفاده نمود.
  • برخی از قابلیت‌های آن‌ها، بدون اتصال به اینترنت نیز قابل اجرا خواهند بود.

معایب:

  • برای کار با بخش‌های مختلف این دستگاه‌ها، باید از طرز کار لوازم اندرویدی آگاه باشید و نکات خاصی را رعایت کنید.
  • کیفیت سخت‌افزار این محصولات مختلط است و فیلتر خاصی برای دسته‌بندی برنامه‌های مختلف آن موجود نیست.
  • شما برای استفاده از قابلیت‌های این تلویزیون‌ها، حتما بایستی یک حساب گوگل داشته باشید.
  • به‌روزرسانی سیستم عامل به صورت تکه‌تکه در این محصولات انجام می‌شود.
  • ممکن است در حین کار با این دستگاه‌ها، تبلیغات بسیاری سر راه شما قرار بگیرند.

پیشنهاد مطالعه: نکات خرید تلویزیون سامسونگ

نکات مهم خرید تلویزیون اندروید

نکات مهم خرید تلویزیون اندروید که باید توجه کنیم

  1. حتما به نیاز و نوع کاربری خود توجه کنید. البته یک تلویزیون با سیستم عامل اندروید با قابلیت‌های گسترده خود، پاسخگوی هر احتیاجی خواهد بود.
  2. به اندازه و وضوح صفحه نمایش دستگاه دقت نمایید. این عامل نیز باید با نیاز و بودجه شما همخوانی داشته باشد تا بتواند به خوبی محتوای مورد نظر شما را از طریق متصل شدن به برنامه‌های جذاب اندرویدی، نمایش دهد.
  3. نسخه سیستم عامل، نکته بسیار مهم دیگری است که باید در به‌روزترین حالت خود باشد و شامل قابلیت ارتقا نیز شود تا با آپدیت‌های گوناگون، بتواند با برنامه‌های جدید سازگار گردد و از آن‌ها پشتیبانی به عمل بیاورد.
  4. حتما از قدرت پردازنده و مقدار رم تلویزیون انتخابی خود، مطلع شوید و تا حد امکان، بهترین نمونه‌‍‌ها را تهیه نمایید تا طول عمر و کارایی بالاتری در خانه یا محل کار شما داشته باشند.
  5. با کمک فروشنده، گزینه‌های اتصال و پورت‌های مختلف محصول را بررسی کنید و از وجود تعداد کافی آن‌ها مطمئن شوید. دقت داشته باشید که مورد انتخابی شما، باید حداقل دارای اتصالات اترنت، وای‌فای، HDMI و USB باشد. همچنین امکان وصل شدن به اندرویدباکس، ساندبار و سینمای خانگی، از موارد دیگری هستند که باید آن‌ها را بررسی کنید.
  6. حتما از نمایندگی معتبری خرید خود را انجام دهید و از اعتبار ضمانت‌نامه اصلی محصول انتخابی خود اطمینان حاصل کنید.
  7. تلویزیون سیستم عامل اندروید به داشتن ویژگی‌های خاص و مزایای فوق‌العاده شهرت دارند. پس در هنگام خرید، دفترچه محصول را مطالعه کرده و به دنبال خصوصیات هوشمند اضافی مثل کنترل صوتی، انعکاس صفحه (میرور) و دسترسی به خدمات متنوع پخش و اتصال باشید.
  8. کیفیت صدا، یکی از آیتم‌های پراهمیت در این دستگاه‌های پیشرفته است؛ چرا که از آن‌ها برای تماشای فیلم و محتواهای مختلف بیشتری استفاده می‌شود. پس باید در هنگام خرید، کیفیت صدای محصول و داشتن بلندگوهای خارجی را حتما در نظر بگیرید. این موضوع بایستی با فضای خالی خانه شما، مطابقت داشته باشد.
  9. برای حمل و نصب تلویزیون، از نمایندگی معتبری درخواست نمایید. معمولا کارکنان نصاب، یک راهنمایی کلی در خصوص راه‌اندازی دستگاه به شما ارائه می‌دهند.

بیشتر بدانید: اندروید باکس چیست و چه کاربردهایی دارد؟

نکات خرید تلویزیون اندروید

اپلیکیشن‌ها و بازی‌های مختلف تلویزیون اندروید

درست است که شما با دسترسی به فروشگاه گوگل پلی، خواهید توانست به هر برنامه‌ای در زمینه‌های مختلف دست پیدا کنید و آن‌ها را روی تلویزیون خود نصب و اجرا نمایید. اما در زیر، فهرستی از اپلیکیشن‌ها و بازی‌هایی را آورده‌ایم که به صورت پیش‌فرض، بر روی دستگاه شما نصب‌شده هستند.

  • NETFIX: نتفلیکس یکی از بزرگ‌ترین سرویس‌های فیلم و برنامه‌های تلویزیونی است که در سراسر جهان شناخته‌شده است و با اندروید تی‌وی، استفاده از آن آسان خواهد بود. البته برای استفاده، نیاز است اشتراک آن را تهیه نمایید. ناگفته نماند که نتفلیکس در ایران فیلتر شده است به به سختی قابل استفاده می‌باشد.
  • Kodi: این برنامه، رایگان و منبع‌باز است که مخاطبان بسیار زیادی دارد. کاربران با بهره گرفتن از این اپلیکیشن، خواهند توانست محتوای صوتی و تصویری خود را با استفاده از USB یا هارد اکسترنال، متنقل کرده و آن‌ها را بر روی صفحه نمایش بزرگ تلویزیون مشاهده نمایند. در ضمن شما می‌توانید فایل‌ها را به صورت اینترنتی نیز بارگیری و پخش کنید. با وجود برنامه Kodi، قابلیت اجرای پلاگین بر روی این نرم‌افزار نیز وجود دارد.
  • Google Chrome: گوگل کروم، یکی از پراستفاده‌ترین، معتبرترین و رایج‌ترین مرورگرهای اینترنتی است که توسط کاربران زیادی در انواع دستگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این برنامه را می‌توانید در لوازمی ماننده گوشی‌ها، کامپیوترها و انواع لپ تاپ‌ نیز مشاهده و از آن استفاده کنید. با استفاده از این اپلیکیشن، کاربران به محتواهای مورد علاقه یا مورد نیاز خود دسترسی دارند و می‌توانند به صورت نامحدود، وب‌گردی کنند.
  • Spotify: یکی دیگر از برنامه‌های معروف و محبوب جهانی است که در زمینه موسیقی می‌باشد که با داشتن آن، به میلیون‌ها آهنگ و محتواهای دیگر هنرمندان در سراسر دنیا دسترسی خواهید داشت. ثبت نام در این برنامه رایگان است اما برای دسترسی داشتن به رادیو و موزیک، بایستی حق اشتراک بپردازید. البته اسپاتیفای نیز در این کشور با محدودیت‌هایی مواجه است.
  • MX Player: یکی از پلیرهای پرکاربرد سیستم عامل اندروید است که قابلیت‌های بسیار گسترده‌ای دارد و از فرمت‌های مختلف فیلم پشتیبانی می‌کند. این برنامه زیرنویس تمام ویدیوها را نیز به خوبی نمایش می‌دهد.
  • ES File Explorer: دستگاه‌های اندرویدی از این اپلیکیشن برای کنترل و بهینه‌سازی حافظه فایل‌های موجود استفاده می‌کنند. یکی از بزرگ‌ترین مزایای این برنامه، فراهم کردن دسترسی آسان کاربران به فضای ابری، فایل‌های اشتراکی و ارسال محتوا می‌باشد.
  • WatchESPN: با استفاده از این برنامه، شما قادر خواهید بود تا مسابقات ورزشی تمام سطح جهان را مشاهده نمایید. اگر جزو افرادی هستید که به مسابقات ورزشی علاقه‌مند هستند، می‌توانید این اپلیکیشن را استفاده کرده و لحظات شاد و هیجان‌انگیزی داشته باشید. در این برنامه شما به خلاصه مسابقات و رویدادهای ورزشی هفته نیز دسترسی خواهید داشت.
  • BitDefender: یک آنتی‌ویروس پرکاربرد است که با کمک آن، شما خواهید توانست فلش مموری را به سیستم متصل نمایید و دستگاه به طور خودکار آن را اسکن و ویروس‌کشی کند. با انجام این اقدامات، امنیت تلویزیون شما افزایش می‌یابد. استفاده از این ویروس‌کش به دو شیوه رایگان و یا حق اشتراک، ممکن خواهد بود.

پیشنهاد مطالعه: راهنمای خرید تلویزیون تی سی ال

راهنمای خرید تلویزیون اندروید

  • WiFi Analyzer: سرعت وای‌فای، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها در بحث اتصال اینترنتی است. با استفاده از این برنامه، دستگاه شما می‌تواند تمامی وای‌فای‌های موجود را اسکن نموده و سرعت آن‌ها را بررسی کن. علت کند بودن سرعت وای‌فای‌ها، به روتر آن مربوط است که قابل تشخیص توسط این اپلیکیشن است. با استفاده کردن از این برنامه می‌توانید اتصال وای‌فای خود را کاملا بهینه‌سازی نمایید.
  • Blokada: یکی از اتفاقات آزاردهنده در هنگام کار با برنامه‌های مختلف، نمایش تبلیغات است و شما می‌توانید با استفاده از بلوکادا، تمامی آگهی‌های تبلیغاتی را بلاک نمایید و دستگاه خود را در برابر بدافزارها و ویروس‌های اینترنتی، در امان نگه‌دارید. استفاده از اپلیکیشن بلوکادا کاملا رایگان است.
  • Crossy Road: یک بازی سرگرم‌کننده نقش‌آفرینی است که رایگان و همراه با پرداخت درون‌برنامه‌ای خواهد بود.
  • Asphaly 8 Airborne: یک بازی مهیج ماشین‌سورای مخصوص نمایشگرهای بزرگ است که کاملا رایگان است و استفاده از آن محدودیتی ندارد.
  • Bomb Squad: یک بازی خلاقانه با رویکرد استراتژی چندنفره و رایگان است که می‌توانید با خانواده و دوستان خود از آن لذت ببرید.
  • Badland: ژانر این بازی فانتزی است و رایگان و همراه با پرداخت درون‌برنامه‌ای و گرافیک بسیار زیبا و جذاب می‌باشد.
  • Orbia: یک بازی ماجراجویی رایگان است که مراحل مختلفی دارد و سرعت و دقت شما را می‌سنجد.
  • Bridge Constructor Portal: یک بازی هیجان‌انگیز معمایی است که سرگرمی جالبی برای اوقات فراغت شما محسوب می‌شود. لازم به ذکر است که استفاده از آن رایگان نمی‌باشد.
  • This War of Mine: این بازی در ژانر نقش‌فرینی و ماجراجویی است و یکی از محبوب‌ترین بازی‌های آنلاین می‌باشد که البته رایگان نیست.
  • Mars: یکی از بهترین بازی‌های ماجراجویی رایگان است که برای هر سنی مناسب بوده و سرگرمی رقابتی فوق‌العاده‌ای می‌سازد.
  • Horizon Chase: این بازی مهیج، رایگان و با پرداخت درون‌برنامه‌ای است و به صورت مسابقه‌ای برگزار می‌شود و امکان بازی چندنفره را فراهم می‌آورد.
  • GTA Liberty City Stories: یکی از معروف‌ترین بازی‌های آنلاین جهانی است که رایگان نیست اما کاربران بی‌شماری دارد و مورد علاقه تمام گیمرها می‌باشد.

پیشنهاد مطالعه: راهنمای خرید تلویزیون سامسونگ

سخن پایانی

فناوری، هر روز امکان دسترسی ما انسان‌ها به قابلیت‌های بی‌نظیر هوشمند را بیشتر و بیشتر می‌کند.یکی از یافته‌های سودمند تکنولوژی در این زمینه، طراحی بستری به نام سیستم عامل بوده که امکان ارتباط، هماهنگی و دسترسی را تا حد زیادی بهبود بخشیده است. گام جدید فناوری در این زمینه، مجهز کردن تلویزیون با سیستم عامل اندروید بود که قابلیت‌های بسیار زیادی را برای کاربران ممکن کرد.

با تلویزیون سیستم عامل اندروید می‌توانید به تمام برنامه‌های اندرویدی و محتواهای اینترنتی دسترسی داشته باشید و وارد حساب شبکه‌های اجتماعی خود شوید. این محصولات علی‌رغم کیفیت و امکانات به‌روزی که در اخیار کاربران می‌گذارند، قیمت مناسبی دارند و در حال فراگیر شدن در سراسر جهان هستند. در این مطلب، به ویژگی‌ها، برنامه‌ها و نکات خرید تلویزیون اندروید اشاره کردیم تا بهترین مورد را انتخاب و تهیه نمایید و از ویژگی‌های این محصولات آگاهی کافی داشته باشید.

سوالات متداول

1) مزایای تلویزیون‌های اندروید چیست؟

مزایای این محصولات شامل فراوانی برندهای تولید کننده، دسترسی آسان به امکانات، ساخته شدن بر پایه Chromecasting، بهره‌مندی از تمام اپلیکیشن‌های اندرویدی، اشتراک‌گذاری محتوا بین چند دستگاه، بهره‌مندی از دستیار صوتی گوگل، امکان اتصال صفحه کلید و موس، مدیریت خانه هوشمند، قیمت مناسب، قابلیت استفاده از هر نوع باکس و امکان اجرای برخی از قابلیت‌ها به صورت آفلاین است.

2) معایب تلویزیون‌های اندروید چیست؟

معایب این محصولات شامل لزوم آگاهی از طرز کار اندروید، کیفیت مختلط سخت‌افزار، لزوم داشتن حساب گوگل برای بهره‌مندی از امکانات دستگاه، به‌روزرسانی تکه‌تکه و امکان نمایش تبلیغات است.