ترامپ 5 شرکت چینی دیگر را به لیست سیاه خود اضافه کرد!

بعد از تحریم شرکت هواوی، اینبار نوبت به تحریم 5 شرکت چینی دیگر می رسد، این شرکت ها در صنعت سوپرکامپیوترها فعالیت دارند. ایالت متحده آمریکا بیان می کند که شرکت هایی که به لیست سیاه اضافه شده اند بدون مجوز حق بزینس و تجارت با هیچکدام از سازمان های آمریکایی را ندارند. شاید علت تحریم این 5 شرکت چینی  موجود در صنعت سوپر کامپیوتر نگرانی در مورد کاربردهای نظامی سوپرکامپیوترهایی باشد که این 5 شرکت توسعه داده اند.

تحریم 5 شرکت چینی توسط ترامپ

Hygon, Chengdu Haiguang Integrated Circuit, Chengdu Haiguang Microelectronics Technology, Sugon و Wuxi Jiangnan شرکت هایی هستند که به لیست سیاه آمریکا اضافه شده اند. آمریکا تنها دارای دو تا از سریعترین سوپرکامپیوترها در جهان می باشد در حالی که چین در مقایسه با آمریکا 219 سوپرکامپیوتر دارد. Sugon که یکی از شرکت هایی است که به لیست سیاه اضافه شده است سومین فروشنده در TOP500 می باشد و 63 سوپرکامپیوتر دارد. این شرکت یکی از شرکت هایی است که به فناوری های آمریکا متکی بود، تراشه های اینتل در 95.6 درصد از 500 سیستم سوپرکامپیوتری حضور دارد در حالی که کارت های گرافیک انویدیا در 125 دستگاه وجود دارد.

ما ممکن است Hygon که پردازنده های Dhyana را تولید می کند را به خاطر داشته باشید که بیان می کند پردازنده هایش تقریبا مشابه با پردازنده های AMD EPYC است. این پردازنده ها حاصل قرارداد شرکت آمریکایی با کنسرسیوم چنینی است که در سال 2016 این قرار بسته شد و برای توسعه تراشه ها لایسنس x86 و SoC IP را داشت. این پردازنده ها به طور انحصاری در چین فروخته می شد. در اوایل ماه جاری AMD اعلام کرد که توافقنامه را تمدید نخواهد کردو این حرکتی بود که بسیاری بر این باور بودند که جنگ تجاری را به بار خواهد آورد. AMD تایید کرد که محدودیت های تجاری جدید را خواهد پذیرفت. این در حالی است که رئیس جمهور دو کشور (Trump و Xi Jinping) در حال تلاش برای حل اختلافات تجاری بین دو کشور هستند.