مقایسه تفاوت کارت گرافیک amd با nvidia

چه علاقه به بازی کردن داشته باشید، چه انجام ادیت حرفه‌ای یا حتی کارهای معمول روزمره، کارت گرافیک یکی از بخش‌هایی است که بزرگ‌ترین تاثیر را بر روی عملکرد دستگاه و نتیجه به دست آمده خواهد داشت. از همین رو بسیار مهم است که کارت گرافیک به کار رفته در لپ تاپ یا کامپیوتر شما، متناسب با عملکردهای مورد نیاز شما باشد. در نبرد بهترین کارت های گرافیک، AMD و Nvidia بزرگترین نام‌های این عرصه هستند. کارت‌های گرافیک Nvidia تا سال‌ها نسبت به کارت‌های amd پیشتاز بودند، اما ورود کارت گرافیک سری Radeon RX 7000 توسط AMD به بازار، صحنه رقابت میان این دو کارت گرافیک را تغییر داد. پس از ورود این سری کارت گرافیک، حال دیگر AMD به یک رقیب قدرتمند برای Nvidia تبدیل شده است. 

هر دو سازنده به طور مداوم ویژگی‌های جدیدی را به کارت‌های گرافیک تولیدی خود اضافه می‌کنند و معماری گرافیکی خود را به روز می‌کنند تا رقابت را داغ نگه دارند، اما نمی‌توان کتمان کرد که ویژگی‌های کلیدی Nvidia مانند ردیابی پرتو، DLSS و تولید فریم برای مدت طولانی‌تری وجود داشته‌اند، در حالی که AMD در قیمت پیشرو است. در این مقاله به بررسی کامل تفاوت کارت گرافیک amd و nvidia خواهیم پرداخت تا کاربران عزیز بتوانند با خیال راحت کارت گرافیک مناسب را تهیه کنند. 

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

  • تفاوت کارت گرافیک amd و nvidia در بازی‌های رایانه‌ای
  • برتری عملکرد ردیابی پرتو کارت گرافیک amd یا nvidia ؟
  • بررسی عملکرد Nvidia و AMD در لپ تاپ گیمینگ
  • کدام کارت گرافیک در زمینه upscaling بهتر عمل می‌کند؟
  • بررسی Adaptive sync در دو کارت گرافیک AMD و Nvidia
  • بررسی نرم افزارهای و درایورها در کارت گرافیک AMD و Nvidia
  • مقایسه قیمت دو کارت گرافیک AMD و Nvidia

تفاوت کارت گرافیک amd و nvidia

تفاوت کارت گرافیک amd و nvidia در بازی‌های رایانه‌ای

اگر بخواهیم یک مقایسه کلی در مورد عملکرد کارت‌ گرافیک Nvidia و AMD داشته باشیم باید بگوییم که کارت‌های Nvidia و AMD معمولا عملکرد یکسانی دارند، اما Nvidia ویژگی‌های بیشتری را برای رندر و ایجاد محتوا ارائه می‌کند. در واقع زمانی که درباره عملکرد خام کارت‌های گرافیک این دو تولیدکننده صحبت می‌کنیم، باید اذعان داشته باشیم که هر دو شرکت AMD و Nvidia کارت‌های گرافیکی فوق العاده‌ای تولید می‌کنند که برای بازی‌های 1080p کاملا مناسب بوده و عملکرد قابل قبولی را ارائه می‌دهند. 

به عنوان مثال، یک Nvidia RTX 4060 رده متوسط یا AMD RX 7600 مشابه، بدون در نظر گرفتن بازی، بیش از 60 فریم در ثانیه (fps) را فشار می دهد. فارغ از در نظر گرفتن قیمت کارت گرافیک ، اگر به دنبال بهترین عملکرد ممکن در بازی‌های رایانه‌ای هستید، کارت‌های گرافیک Nvidia مانند سری RTX 4080 گزینه‌های مناسبی هستند. اگرچه کارت‌هایی مانند AMD RX 7800 XT که قیمت پایین‌تری دارند نیز می‌توانند انتخاب‌های نسبتا مناسبی باشند، اما برنده رقابت در عملکرد بهتر قطعا کارت‌های Nvidia هستند. 

اگرچه سری RX 7000 از نظر ردیابی پرتو عملکرد چشمگیری دارد، اما عملکرد آن از این نظر از سری RTX 40 انویدیا ضعیف‌تر است. علاوه بر تکنولوژی upscaling، FSR یا FidelityFX Super Resolution، با قابلیت‌های DLSS انویدیا یا Deep Learning Super Sampling نیز رقابت نمی‌کند. این مسئله ناشی از این است که DLSS 3 از upscaling هوش مصنوعی موقتی استفاده می‌کند، در حالی‌که FSR 3 صرفا از upscaling زمانی استفاده می‌کند. به همین دلیل DLSS 3 کیفیت تصویر و عملکرد بهتری ارائه می‌دهد، که FSR 3 در شکل فعلی نمی‌تواند با آن مطابقت یابد. Nvidia با DLSS 3 تولید فریم با هوش مصنوعی را پیاده‌سازی کرده که عملکردی بدون تاخیر داشته و قادر است نرخ فریم را تا دو برابر افزایش دهد. 

پیشرفت‌های گرافیکی و عملکردی که این فناوری در کارت گرافیک Nvidia فراهم کرده موجب شده که این تولیدکننده همچنان در upscaling سطح شارژ پیشرو است. نکته قابل ذکر دیگر در این زمینه این است که بسیاری از مصرف کنندگان در صورت داشتن پردازنده AMD تمایل دارند کارت گرافیک AMD را انتخاب کنند، زیرا این باور رایج است که سخت افزار AMD با هم بهتر کار می‌کند. اما واقعیت این است که هر دو پردازنده گرافیکی AMD و Nvidia با پردازنده‌ Intel یا AMD عملکرد خوبی خواهند داشت. با این حال در رقابت قدرت کلی کارت گرافیک amd یا nvidia باید گفت، انویدیا به وضوح هنوز هم در مورد عملکرد بازی رتبه برتر را به خود اختصاص داده است.

پیشنهاد مطالعه: بهترین کارت گرافیک ایسوس

کارت گرافیک amd یا nvidia

برتری عملکرد ردیابی پرتو کارت گرافیک amd یا nvidia ؟

انویدیا به عنوان پیشرو راه ردیابی پرتو، همیشه در این زمینه پیروز بوده است. این تولید کننده با کارت‌‌های گرافیک با قدرت بیشتر و عملکرد برتر، به وضوح از سایر رقبای خود بهتر عمل کرده است. با این حال، AMD با قابلیت‌های ردیابی پرتوی خود، به‌ویژه در گزینه‌های میان‌رده، جایگاه خود را در این بازار به دست آورد. AMD اولین بار ردیابی پرتو را در سری Radeon RX 6800 به کار برد، و در سری RX 7000 AMD نوع پیشرفته این فناوری را استفاده کرده که همه چیز را به سطح دیگری ارتقا داده است. 

اگرچه این پیشرفت برای رقابت در بازاری که Nvidia در آن تسلط دارد کافی نیست، اما این پیشرفت موجب شده که AMD به عنوان یک جایگزین برای Nvidia با قیمت پایین‌تر مطرح شود. معماری RDNA 3 AMD بر اساس RDNA 2 ساخته شده، که هم در سری RX 6000 و هم در PS5 وجود دارد و در نهایت منجر به بهبودهای قابل توجهی در عملکرد کلی ردیابی پرتو در آخرین نسل GPUهای AMD شده است.

این معماری تصاویری روشن‌تر و واقعی‌تر در سراسر صفحه را برای کاربر فراهم می‌کند. البته به صورت کلی باز هم AMD در این زمینه به عنوان یک رقیب سرسخت برای Nvidia نخواهد بود، اما AMD با تولید طیف وسیعی از پردازنده‌های گرافیکی که نسبت به مدل‌های پیشین پیشرفته‌تر هستند جایگاه خود را به عنوان یک جایگزین معتبر برای Nvidia، حداقل در رده قیمتی میان‌رده، تثبیت کرده است.

پیشنهاد مطالعه: بهترین کارت گرافیک ای ام دی

بررسی عملکرد Nvidia و AMD در لپ تاپ گیمینگ

انویدیا همواره انتخاب اول GPU برای تولیدکنندگان لپ‌تاپ بوده است و به همین دلیل گزینه‌های کمتری برای پردازنده‌های گرافیکی AMD وجود داشته است. علاوه بر آن به لطف فناوری DLSS انویدیا، گیمرها می‌توانند بدون تغییر کیفیت تصویر، از عملکرد بهتری در گیم‌پلی لذت برند. با این حال، مشکل عملکرد Nvidia این است که عمر باتری در اثر افزایش نیاز به انرژی تحت تاثیر قرار می‌گیرد. در مقابل، پردازنده‌های گرافیکی AMD برای افرادی که نگران عمر باتری لپ تاپ خود هستند گزینه‌های کارآمدتری محسوب می شوند، البته اگر بتوانند این تفاوت عملکرد را نادیده بگیرند. 

کدام کارت گرافیک در زمینه upscaling بهتر عمل می‌کند؟

سری RTX 40 انویدیا با جدیدترین DLSS 3 خود عرضه می‌‌شود که تولید فریم را به ترکیب اضافه می‌کند. DLSS 3 از هوش مصنوعی برای تولید یک فریم گرافیکی منحصر به فرد برای هر فریم دوم و بدون تاخیر استفاده می‌کند. این محاسبه میان فریم به این معنی است که با افزودن داده‌ها به هر فریم، عملکرد در 4K به طور قابل توجهی بهبود یافته و نرخ فریم به طور موثری دو برابر می‌شود.

 کارت گرافیک انویدیا یا amd

به طور خلاصه، در صورت استفاده از Nvidia RTX 30 کاربران می‌توانند انتظار کیفیت تصویر بسیار بالاتر، ردیابی پرتو و مواردی از این دست را داشته باشند. نکته منفی در این زمینه این است که DLSS 3 فقط به سری RTX 40 محدود می‌شود، بنابراین فقط در صورتی از مزایای آن بهره مند خواهید شد که از این پردازنده‌های گرافیکی استفاده کنید. در مقابل، AMD FSR 3 یک فناوری منبع باز است که برای همه از جمله انویدیا و اینتل در دسترس است. این فناوری نیز نوع خاصی از محاسبات میان فریم را دارد که آن را فریم‌های حرکت سیال می‌نامد.

برخلاف DLSS 3، FSR 3 یک استاندارد اختصاصی نیست و روی تعداد زیادی کارت گرافیک اجرا می‌شود. در مقایسه با upscaling هوش مصنوعی موقت DLSS 3، شیوه FSR 3 بدین صورت است که به جای اینکه تصویر اصلی را با وضوح بالاتر ارائه کند، تصاویر با وضوح کمتر را واضح‌تر کرده و سپس بزرگ‌نمایی را اجرا می‌کند. اگرچه AMD FSR 3 عملکرد بهتری نسبت به عدم  upscaling دارد، اما در سطح یکسان با Nvidia DLSS 3 توانایی رقابت ندارد. DLSS 3 عملکرد و کیفیت تصویر بسیار بالاتری را در مقایسه با FSR 3 ارائه می‌دهد. نکته مهم این است که عملکرد آن نیازمند قدرت سخت‌افزاری بیشتری است که باز هم نیاز به صرف هزینه بیشتری در مقایسه با AMD دارد. 

پیشنهاد مطالعه: پیدا کردن مشخصات کارت گرافیک

بررسی Adaptive sync در دو کارت گرافیک AMD و Nvidia

هر دو کارت گرافیک AMD و Nvidia عملکرد قابل مقایسه‌ای را از نظر همگام سازی تطبیقی ارائه می‌دهند. FreeSync AMD به طور کلی ارزش بهتری را نسبت به هزینه خرید آن ارائه می‌دهد، در حالی که G-Sync انویدیا عملکرد کلی بهتری را ارائه می‌دهد. مانیتورهای مجهز به G-Sync معمولا گران‌تر هستند، بنابراین باید در نظر بگیرید که آیا هزینه اضافی این سخت افزار اختصاصی ارزش آن را دارد یا خیر. G-Sync انویدیا به دلیل استاندارد عملکرد کلی که ارائه می‌دهد، کارت گرافیک مورد علاقه اکثر گیمرها بوده و به همین دلیل است که بسیاری از بهترین مانیتورهای بازی با G-Sync سازگار هستند. 

مهم‌ترین نقطه ضعف AMD FreeSync این است که با وجود کاهش در زمان پاسخ‌دهی، امکان ایجاد شبه وجود دارد. شبه اصطلاحی است که برای زمانی به کار می‌رود که دنباله‌های پیکسل در پشت یک جسم متحرک ظاهر می‌شوند. این مورد می‌تواند برای کاربر یک مشکل واقعی باشد. بنابراین اگر قصد خرید دارید حتما آن را در نظر بگیرید. هنگام انتخاب یک GPU جدید، مهم است بررسی کنید که مانیتور شما از کدام فناوری نرخ نوسازی متغیر پشتیبانی می‌کند. اگر مانیتور شما از FreeSync پشتیبانی می‌کند ممکن است بخواهید کارت گرافیک AMD را در نظر بگیرید و بالعکس.

پیشنهاد مطالعه: راه های افزایش سرعت کارت گرافیک

 

بررسی نرم افزارها و درایورها در کارت گرافیک AMD و Nvidia

AMD قبلا با درایورهای خود به خصوص در زمان راه اندازی مشکل داشت که عملکرد کارت‌های گرافیک آن را با مشکل مواجه می‌کرد. با این حال، بروزرسانی‌های مکرر نرم افزار AMD در سال‌های گذشته منجر به بهبود عملکرد کلی آن شده است. در حالی‌که هر دو AMD و Nvidia درایورهای خود را به طور منظم آپدیت می‌کنند، به دلیل تقاضای بیشتر برای پردازنده‌های گرافیکی انویدیا، بدون در نظر گرفتن هزینه بالاتر انویدیا، توسعه دهندگان تمایل دارند Nvidia را ترجیح دهند و برای کسانی که کارت گرافیک Nvidia دارند، پشتیبانی بسیار بهتری ارائه می‌دهد.

کارت گرافیک انویدیا یا ای ام دی 

کارت گرافیک انویدیا یا ای ام دی در قیمت مناسب

قیمت کارت گرافیک انویدیا یا ای ام دی بسته به مدل و قابلیت‌های آن‌ها متفاوت است. به عنوان مثال، کارت گرافیک Radeon RX 6900 XT از AMD با قیمت 999 دلار، هزینه بسیار کمتری نسبت به کارت گرافیک GeForce RTX 3090 از Nvidia که 1499 دلار قیمت دارد، طلب می‌کند. با اینکه هر دو کارت عملکرد بالایی دارند، اما تفاوت قیمت چشمگیری بین آن‌ها وجود دارد. به طور کلی، محصولات AMD به دلیل قیمت مناسب‌تر، معمولاً گزینه جذاب‌تری برای کاربرانی است که به دنبال کارایی بالا با هزینه کمتر هستند.

از سوی دیگر، کارت‌های گرافیک Nvidia به دلیل قدرت بالاتر در پردازش گرافیکی و تکنولوژی‌های پیشرفته‌تر مانند Ray Tracing، معمولاً با قیمت‌های بالاتری عرضه می‌شوند. به عنوان مثال، سری RTX از Nvidia که شامل مدل‌های مختلفی از جمله RTX 3080 و RTX 3070 می‌شود، با قیمت‌های متفاوتی بسته به عملکرد و ویژگی‌های هر مدل عرضه می‌شوند. این در حالی است که کارت‌های گرافیک AMD سری RX معمولاً با قیمت‌های مناسب‌تری عرضه می‌شوند و برای کاربرانی که به دنبال تعادل بین قیمت و کارایی هستند، انتخاب بهتری محسوب می‌شوند.

نتیجه گیری

انتخاب بهترین کارت گرافیک گیمینگ برای رندر کردن بازی‌ها با کیفیت بالا ضروری است و در دنیای بازی‌های رایانه‌ای، دو تولیدکننده AMD و Nvidia بر بازار کارت‌های گرافیک تسلط دارند. اگرچه هردو تولیدکننده کارت‌های گرافیک زیادی با محدوده قیمتی متنوع دارند، اما هنوز هم می‌توان عملکرد کلی هر برند را با در نظر گرفتن قیمت کارت‌ها بررسی کرد. به عنوان مثال زمانی که بحث ویژگی‌های پیشرفته می‌شود معمولا کرات‌های گرافیک پرمیوم Nvidia برنده رقابت هستند، در حالی‌که کارت‌های گرافیک AMD به دلیل به صرفه بودن و همچنین صرفه‌جویی در مصرف انرژی شهرت جهانی دارند. 

فناوری اختصاصی RTX انویدیا از نظر عملکرد خالص آن را به بهترین انتخاب برای گیمرها تبدیل می‌کند، در حالی که AMD Radeon ارزش پولی بهتری ارائه می‌دهد و برای گیمرهای با بودجه کمتر مناسب است. در نهایت، تصمیم‌گیری اینکه کدام یک برای شما مناسب است، به انتخاب شخصی، بودجه و بازی‌های اجرایی بستگی دارد. به عنوان مثال، اگر فقط از رایانه بازی خود برای بازی Minecraft استفاده می‌کنید، ممکن است بخواهید در مورد استفاده از یک RTX 4090 تجدید نظر کنید، مهم نیست که آن کارت چقدر خوب است.

سوالات متدوال

1. کدام کارت گرافیک بهتر است؟ کارت گرافیک انویدیا یا amd ؟

AMD به طور کلی در نرخ فریم و Nvidia در ردیابی اشعه پیشرو است. هر دو AMD و Nvidia در حل مشکلات سازگاری و عملکرد بازی‌ها به خوبی کار می‌کنند. به همین دلیل اعلام برنده این رقابت بدون در نظر گرفتن شرایط ممکن نیست.

2. آیا مادربردهای AMD می توانند کارت گرافیک Nvidia را اجرا کنند؟

مادربرد AMD با کارت‌های گرافیک انویدیا سازگار بوده و عملکرد و سازگاری یکپارچه‌ای را ارائه می‌دهند. با مادربرد مناسب، می‌توانید پتانسیل کارت گرافیک Nvidia را به حداکثر رسانده و از گیم پلی روان و گرافیک باکیفیت لذت ببرید.

3. آیا AMD از چندین پردازنده گرافیکی پشتیبانی می‌کند؟

AMD بروزرسانی جدیدی را برای نرم‌افزار منبع باز ROCm خود معرفی کرده که بیشتر بر روی پشتیبانی از چند GPU پیشرفته تمرکز دارد. این به‌روزرسانی جدید یا همان نسخه 6.1.3، پشتیبانی از حداکثر چهار GPU ادغام شده در یک دستگاه، پشتیبانی در سطح بتا برای زیرسیستم ویندوز برای لینوکس و پشتیبانی از TensorFlow Framework را اضافه می‌کند.