معرفی بهترین مرورگر برای کامپیوتر

بزرگ‌ترین مرجع اینترنتی که تمامی کاربران به صورت مداوم به آن مراجعه می‌کنند، مرورگر وب است. مرورگر برنامه‌ای است که به کمک آن می‌توان به انواع وب‌سایت‌ها، مقالات، منابع بزرگ و اطلاعات معتبر و جامع دسترسی پیدا کرد. اما این مسئله تنها به چند سرچ ساده ختم نمی‌شود و عوامل زیادی وجود دارند که در انتخاب برنامه مرورگر خوب توسط کاربران، دخیل هستند.

انتخاب یک برنامه مرورگر خوب و کارآمد، مسئله مهمی برای تمام کاربران محسوب می‌شود و با پیشرفت توسعه‌دهندگان، رقابت بین مرورگرها افزایش یافته است. امروزه تمامی افراد از هر سن و جنسی که باشند، برای یافتن جواب سوالات خود به اینترنت مراجعه می‌کنند. چون حتی یک کودک خردسال هم با نحوه جستجو در اینترنت آشنایی دارد و می‌داند که با یک سرچ ساده، خواهد توانست مطالب، تصاویر و ویدیوهای مورد نظر خود را پیدا کند. قطعا جامع‌ترین دریچه برای دسترسی به دنیایی از اطلاعات، مرورگرهای وب هستند. فاکتورهای مهمی برای تعیین کارایی معرفی بهترین مرورگر برای کامپیوتر و ... وجود دارند که در این مطلب از بروزکالا، به بررسی و طبقه‌بندی آن‌ها خواهیم پرداخت.

سرفصل‌های مقاله

  • مرورگر چیست و یک مرورگر خوب باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟
  • معرفی مرورگر Google Chrome
  • معرفی مرورگر Mozilla Firefox
  • معرفی مرورگر Safari
  • معرفی مرورگر Microsoft Edge
  • معرفی مرورگر Opera

مرورگر چیست و یک مرورگر خوب باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

مرورگر یک برنامه کاربردی با امکان مشاهده و تعامل با تمام اطلاعات موجود در وب جهانی است که شامل مطالب، فیلم‌ها، فایل‌های صوتی و تصاویر می‌شود. مرورگرها برای نمایش داده‌ها، احتیاج به اتصال اینترنت دارند و در پلتفرم‌ها و سیستم عامل‌های مختلف، قابل استفاده هستند.

رقابت بین مرورگرها تقریبا از زمان ایجاد اینترنت وجود داشته است و در اواخر دهه 90 میلادی، نبرد میان Internet Explorer مایکروسافت و Netscape Navigator جریان داشت. اما پس از چند سال، شرکت گوگل هم وارد این میدان شد و طبق آمار comScore، امروزه حدودا 70 درصد کاربران دسکتاپ و کامپیوتر از Google Chrome استفاده می‌کنند. برای مشترکین تلفن همراه نیز آماری بیش از 60 درصد در استفاده از گوگل کروم ثبت شده است.

از این داده‌ها می‌توان نتیجه گرفت که کروم، بهترین برنامه مرورگر فعلی در جهان است. اما رقبای سرسختی پا‌به‌پای آن هستند که پارامترهای بسیار قدرتمندی دارند که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهد شد. عواملی که در کیفیت یک مرورگر و تعداد کاربران آن موثرند، عبارتند از:

  • سرعت مرورگر: یکی از مهم‌ترین مسائل مورد بررسی در رابطه با مرورگرها، سرعت آن می‌باشد. طبیعتا هرچه سرعت یک برنامه مرورگر اینترنت بیشتر باشد، استفاده از آن راحت‌تر و خوشایندتر خواهد بود و در نتیجه محبوبیت آن در میان کاربران افزایش خواهد داشت. ابزارهای مختلفی جهت سنجیدن سرعت این اکسپلوررها وجود دارد که یکی از عامیانه‌ترین آن‌ها، اندازه‌گیری حافظه اشغال‌شده در رم دستگاه است. با توجه به این اندازه‌گیری‌ها، به ترتیب فایرفاکس، اپرا، اج و در آخر کروم کمترین فضا را در سیستم اشغال می‌کند.
  • امنیت مرورگر: امنیت اکسپلوررها از دیگر خصوصیات مهم است که با افزایش استفاده از اینترنت و قرارگیری اطلاعات شخصی کاربران در آن، اهمیت بیشتری نیز پیدا کرده است. این امنیت یک مرورگر است که از تمام این اطلاعات محافظت می‌کند و طبیعی است که امنیت بالای آن، باعث اعتماد بیشتر اشخاص شود. امروزه همه مرورگرها می‌توانند رمزهای عبور را برای کاربران به خاطر سپرده و آن‌ها را به صورت رمزگذاری‌شده، برای استفاده مجدد در دسترس کاربر قرار دهند. در ضمن هر Browser می‌تواند سابقه مرور و نشانک‌های جستجوشده بین دسکتاپ یا تلفن همراه همگام‌سازی کنند. به طور مثال کروم به صورت پیش‌فرض کاربر را وارد سرویس‌های گوگل مثل جیمیل و یوتوب می‌کند.
  • سازگاری مرورگر: از دیگر ویژگی‌های یک مرورگر خوب، سازگاری داشتن آن با زبان‌ها و اسکریپت‌های برنامه‌نویسی و نرم‌افزارهای جانبی مختلف است. هرچه‌قدر سازگاری و پشتیبانی آن بیشتر و کامل‌تر باشد، کاربران بیشتری از آن استقبال خواهند نمود. همچنین وجود نسخه‌های مختلف از یک مرورگر مخصوص انواع پلتفرم‌ها مانند دستکتاپ و موبایل، موجب بالا رفتن سازگاری و آمار استفاده آن می‌شود. معیار تقریبی سنجش سازگاری، وب‌سایت HTML5test است که سازش مرورگرها با استانداردهای وب را ارزیابی می‌کند و حداکثر امتیاز ممکن در آن 555 است. Microsoft Edge جدید مبتنی بر کروم با امتیاز 535 در مقایسه با Chrome که 528 امتیاز دارد، پیشتاز است و قابلیت پشتیبانی Dolby Digital و عکس‌های صفحه موجب بالا رفتن امتیاز آن شده است. اپرا و سایر مرورگرهای مبتنی بر Chromium نیز به کروم نزدیک هستند و در مقام‌های بعدی فایرفاکس 491، سافاری 471 و اینترنت اکسپلورر 312 امتیاز را از آن خود کرده‌اند.

پیشنهاد مطالعه: بهترین نوع صفحه نمایش گوشی کدام است؟

بهترین مرورگر کامپیوتر

معرفی مرورگر Google Chrome

بیشتر کاربران وبگرد نیازی به معرفی گوگل کروم ندارند اما باید دانست که این مرورگر در بارگیری صفحات به طرز جذابی طراحی شده است و آپدیت‌های سریع و کارآمدی دارد. در حال حاضر اغلب کدهای هر وب‌سایت، کروم را هدف قرار می‌دهند که نشان از سازگاری بسیار بالای آن دارد. هرچند گفته می‌شود که هر اکسپلورر گاهی اوقات توسط یک سایت خاص دچار مشکل می‌شود و ممکن است یک به‌روزرسانی داخلی، حتی سایت‌های خوش‌ساخت را خراب کند.

همان‌طور که ذکر شد، Chrome در تست HTML5test توانسته است نمره بالایی کسب کند؛ اما این تنها مقام برتر این مرورگر محسوب نمی‌شود. کروم در معیار WebXPRT3 که سرعت برنامه‌های اینترنتی مثل بهبود عکس، پنل‌های قیمت‌گذاری سهام، رمزگذاری و دستکاری متون را آزمایش می‌کند نیز عملکرد فوق‌العاده‌ای را از خود نشان داده است. گوگل کروم با این‌که از فضای رم بیشتری نسبت به سایر رقبای خود استفاده می‌کند، اما بسیاری از این فضا را در جهت سرعت بخشیدن به بارگیری مجدد محتوا به کار می‌گیرد. همچنین با جداسازی برگه‌ها (Tabs)، پلاگین‌ها و فریم‌ها از دامنه‌های صفحات دیگر، فرایندهای بسیار سریع‌تری ارائه می‌کند. گوگل دائما روی امنیت و پیشرفت خصوصیات برنامه‌های خود کار می‌کند ولی مثل تمام نرم‌افزارها، ممکن است در آن هم مشکلاتی رخ دهد. بنابراین توصیه می‌شود که همیشه از به‌روزترین و جدیدترین نسخه هر برنامه استفاده کنید.

یکی از نقاط مثبت دیگر Chrome این است که شما مجبور نخواهید بود هر بار که به یوتوب، جیمیل یا گوگل نیوز مراجعه می‌کنید، با پیام‌هایی که از شما می‌خواهند تا به مرورگر مراجعه کنید، مواجه شوید. کروم با این موارد است که تبدیل به پرکاربردترین و گسترده‌ترین مرورگر در سطح جهان شده است. اما از معایب آن می‌توان به این اشاره کرد که هیچ VPN داخلی ندارد، قفل ارز رمزنگاری‌شده ندارد، حالت خواندن و ابزار عکس صفحه نیز ندارد. اما این‌ها به هیچ وجه از محبوبیت این مرورگر نکاسته‌اند.

ویژگی‌های زیاد دیگری مثل نشت رمز عبور اخیرا اعلام‌شده و حالت تاریک اجباری در کروم موجود هستند که تنها برای وب‌سایت‌های قادر به تیک زدن در تنظیمات about: flags در دسترس می‌باشند. مرورگر موبایل Chrome نیز امکانات و توانایی‌های جذابی مانند همگام‌سازی نشانک‌ها، گذرواژه‌ها و تنظیمات دارد. نسخه موبایل آن همچون نسخه دسکتاپ از قابلیت ورودی صوتی هنگام استفاده از جستجوی گوگل پشتیبانی می‌کند. مرورگر تلفن همراه همچنین محتواهایی را پیشنهاد می‌کند که بر اساس سابقه مرور، ممکن است مورد علاقه شما باشد. ورژن موبایل کروم امکاناتی مانند تب‌های گروهی و حالت تاریک را نیز شامل می‌شود.

پیشنهاد مطالعه: بهترین راه های افزایش سرعت کامپیوتر

معرفی انواع مرورگر

معرفی مرورگر Mozilla Firefox

در ادامه معرفی بهترین مرورگرها می رسیم به فایرفاکس، Firefox یک مرورگر منبع باز (اوپن سورس) از کمپانی خصوصی موزیلا می‌باشد. این مرورگر، پیشگام بسیاری از امکانات وب بوده و سازمان توسعه‌دهنده آن، از طرفداران جدی حفظ حریم خصوصی آنلاین کاربران است. در ضمن فایرفاکس به علت داشتن پسوندهای اضافی قابل توجه می‌باشد. قابلیت Pocket و سرویس ذخیره‌سازی و همگام‌سازی سایت‌ها در داخل مرورگر، به طور پیش‌فرض در آن وجود دارند. در ضمن برنامه افزودنی Multi – Account Containers به کاربر امکان می‌دهد تا چندین ورود به سیستم را در یک سایت و در برگه‌های مختلف انجام دهد. بدون داشتن این قابلیت، کاربران مجبورند یک پنجره مرور خصوصی یا یک مرورگر دیگر باز کنند.

اکسپلورر موزیلا، پیشتاز پشتیبانی از امکانات جدید HTML5 و CSS است و این شرکت در حال کار بر روی استاندارد منبع باز AR و سنتز گفتار است. در حال حاضر این شرکت یک سرویس مدیریت رمز عبور کامل به نام Lockwise ارائه می‌کند که قادر است پسووردهای پیچیده‌ای ایجاد کند، آن‌ها را بین دستگاه‌ها همگام‌سازی کند و همه‌چیز را تحت تاثیر این رمز عبور قوی، ایمن نماید. برنامه‌های تحت نسخه موبایل فایرفاکس رابط‌های خوبی ارائه می‌کنند و کاربران می‌توانند از هر دستگاه به سیستم‌های دیگر که در حساب کاربری وارد شده‌اند، یک برگه صفحه وب ارسال کند. جالب است بدانید که این ویژگی در هیچ مرورگر دیگری یافت نمی‌شود.

با دکمه Pocket در نوار آدرس نیز می‌توانید با یک کلیک، یک صفحه را جهت مشاهده در زمانی دیگر ذخیره کنید. دکمه Reader View یک صفحه وب پر از تبلیغات و ویدیوها را متوقف می‌کند تا بتوانید بدون حواس‌پرتی وبگردی کنید. با این توصیفات، فایرفاکس فوق‌العاده قابل تنظیم بوده و به کاربر امکان می‌دهد تا دکمه‌های نوار ابزار را طبق سلیقه خود انتخاب و مرتب‌سازی کند.

پیشنهاد مطالعه: کاربردی‌ترین ترفندهای گوشی‌های شیائومی

معرفی بهترین مرورگرها

معرفی مرورگر Safari

مرورگر پیش‌فرض دستگاه‌های کمپانی بزرگ اپل یعنی Mac و IOS سافاری است که انتخابی قدرتمند و حرفه‌ای برای کاربران می‌باشد. با این‌که رابط کاربری آن دارای عناصری غیر استاندارد در دسکتاپ و موبایل است، Safari در چندین حوزه مرورگر پیشرو بوده است. به عنوان مثال حالت خواندن Browser که باعث توقف تبلیغات و ویدیوهای صفحه وب و حواس‌پرتی کاربر می‌شود، در سال 2010 به سافاری افزوده شد و سپس به رقبای دیگر آن اضافه گشت. اخیرا با macOS Catalina و IOS 14، سافاری محافظت از اثر انگشت را در بخش امنیتی خود اضافه کرده است. این قابلیت از شناسایی ردیاب‌های وب توسط مشخصات سیستم کاربران جلوگیری می‌کند. نسخه جدید آن از پشتیبانی Apple Pay و ورود به سیستم با قابلیت اپل برخوردار است تا جایگزین فیسبوک و گوگل به عنوان ایجاد کننده حساب وب شود.

اگر از گوشی آیفون و مک استفاده می‌کنید، یکپارچه‌سازی Safari کاملا حرفه‌ای و راحت است؛ چرا که خصوصیت Apple Handoff به شما اجازه می‌دهد تا وبگردی خود را بین دستگاه‌های مختلف اپل ادامه دهید. همچنین لازم به ذکر است که سافاری با سایر مرورگرها در پشتیبانی از ویژگی‌های HTML5 رقابت تنگاتنگی دارد و عملکرد بسیار قدرتمندی ارائه می‌کند.

معرفی برنامه مرورگر

معرفی مرورگر Microsoft Edge

نسخه جدید مرورگر Edge حرف‌های زیادی برای گفتن در حوزه وبگردی دارد. هنگامی که توسعه‌دهندگان شرکت مایکروسافت از پیگیری مشکلات ناشی از هدف قرار دادن توسعه‌دهندگان سایت برای کروم خصوصا در قسمت سازگاری صفحات وب با مرورگر خسته شده بودند، تصمیم گرفتند تا از کد ارائه‌دهنده Chromium در نرم‌افزار اج استفاده کنند. این عمل علاوه بر آزادی، امکان افزودن ویژگی‌های منحصربه‌فرد را به مرورگر افزود. گفتنی است که Edge در حال حاضر علاوه بر ویندوز 10 با سیستم عامل macOS اپل و نسخه‌های پیشین ویندوز نیز سازگاری دارد.

یکی از خصوصیات مهم آن، سازگاری بسیار بالاست و لازم به ذکر است که اج توانسته است کروم را در تست HTML5test مغلوب کند که یعنی رتبه سازگارترین مرورگر جهان را به خود اختصاص داده است. آن‌چه اج را به این مقام رسانده است، پشتیبانی از قابلیت‌های Dolby Digital، ObjectRTC و Screen Capture API می‌باشد. از دیگر مزایای اختصاصی این مرورگر می‌توان به تماشای فیلم‌های نتفلیکس با کیفیت 4K اشاره کرد. در واقع در معرفی برنامه مرورگر Edge، باید آن را تنها مرورگری که به کاربران امکان مشاهده محتواهای با این کیفیت و قابلیت‌های متنوع نامید. 

پیشنهاد مطالعه: تغییر فونت گوشی سامسونگ 

معرفی بهترین مرورگر برای کامپیوتر

معرفی مرورگر Opera

Opera بهترین مرورگر کامپیوتر که نوآوری‌هایی همچون برگه‌ها، CSS و جعبه جستجوی داخلی را برای کاربران به ارمغان آورده است. برخی از مردم از خرید اپرا از شرکت اصلی چینی آن ترسیدند؛ اما این شرکت اکنون در بورس NASDAQ به صورت عمومی معامله می‌شود که نشانگر موقعیت برتر آن است.

اپرا می‌تواند ادعای حفظ حریم خصوصی کابران را بیشتر از تمامی رقبای خود داشته باشد؛ چرا که دارای یک VPN داخلی با سرعتی بالا است که عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد. این سرورها به جای برنامه‌های متصل به اینترنت در رایانه یا تلفن هوشمند، از ترافیک Opera محافظت می‌کنند و تغییر مسیر می‌دهند. اپرا نیز شامل موتور صفحه نمایش Chromium می‌شود و کاربران به ندرت در آن با ناسازگاری سایت روبه‌رو خواهند شد. اپرا نسبت به کروم فضای درایو و حافظه بسیار کمتری را اشغال می‌نماید و در کنار VPN داخلی، مسدود کننده تبلیغات داخلی هم دارد که اسکریپت‌ها و حتی ردیاب‌های استخراج رمزنگاری را نیز مسدود می‌کند.

لازم به ذکر است که این مرورگر بیش از یک سال قبل از فایرفاکس، محافظت در برابر استخراج رمزنگاری را اضافه کرد. گوگل هنوز هم در حال افزودن مشابه آن به کروم می‌باشد. مسدود کردن انواع تبلیغ همچنین به معنای مصرف کمتر داده است؛ به خصوص برای آن دسته از کاربرانی که از اتصالات محدودشده یا داده‌های تلفن همراه با محدودیت استفاده می‌کنند.

پیشنهاد مطالعه: گرانترین گوشی در ایران کدام است؟ 

برنامه مرورگر اینترنت

سخن پایانی

در این مطلب، به معرفی انواع مرورگر، بهترین و معروف‌ترین آن‌ها آشنا شدیم که عبارتند از Google Chrome، Mozilla Firefox، Safari، Microsoft Edge و Opera. با استفاده از اینترنت می‌توان کارهای مختلفی را انجام داد که یکی از پایه‌ترین و اصلی‌ترین آن‌ها، جستجو در مرورگرهای وب برای یافتن محتوای مورد نظر است. مرورگرهای وب نقش مهمی در انتشار اطلاعات و اشتراک‌گذاری آن‌ها دارند و به همین جهت، انتخاب مرورگر مناسب، موضوع مهمی برای کاربران آنلاین می‌باشد. این مرورگرها بر اساس نظرسنجی‌ها، آمار استفاده کاربران و ارزیابی‌های معتبر، رتبه‌بندی شده‌اند تا کاربران بتوانند با استفاده از آن‌ها، تجربه وبگردی آسان و لذت‌بخشی را داشته باشند. با مطالعه این متن خواهید توانست به راحتی بهترین برنامه مرورگر را برای دستگاه خود انتخاب نمایید.

سوالات متداول

1) بهترین مرورگرهای وب کدامند؟

بهترین مرورگرهای وب طبق آزمون‌ها و آمارهای معتبر شامل Google Chrome، Mozilla Firefox، Safari، Microsoft Edge و Opera هستند.

2) یک مرورگر خوب چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

ویژگی‌های یک مرورگر خوب و مناسب شامل سرعت، امنیت و سازگاری هستند.