مقایسه رابط کاربری شیائومی و سامسونگ

 

اندروید (به دلیل متن باز بودن) این امکان را به تولیدکنندگان می‌دهد که بتوانند این سیستم عامل را تا حدودی شخصی‌سازی کنند. در میان تمامی برندهای تولیدکننده گوشی، شیائومی و سامسونگ بیشترین میزان شخصی‌سازی را در تولیدات خود ارائه داده‌اند. در این مقاله به مقایسه رابط کاربری سامسونگ و شیائومی خواهیم پرداخت.

مطالعه این مقاله همچنین می‌تواند راهگشایی برای انتخاب بهترین و مناسب‌ترین رابط کاربری برای هر کاربر مجزا باشد. 

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

رابط کاربری سامسونگ و شیائومی
1. مزایا و ویژگی‌های One UI: رابط کاربری سامسونگ
2. مزایا و ویژگی‌های MIUI: رابط کاربری شیائومی
مقایسه کلی موارد مربوط به رابط کاربری شیائومی و سامسونگ
• رابط کاربری شیائومی و سامسونگ در بخش انیمیشن‌ها
• مقایسه رابط کاربری شیائومی و سامسونگ در بخش Home Screen
• پنل Recents در One UI و MIUI
• بخش تنظیمات سریع رابط کاربری سامسونگ و شیائومی
• مقایسه lock screen در گوشی های سامسونگ و شیائومی
• مقایسه بخش settings
• برنامه‌های از پیش نصب شده در گوشی‌های سامسونگ و شیائومی
• برنامه تلفن در گوشی سامسونگ و شیائومی
• مقایسه بخش Files در گوشی‌های شیائومی و سامسونگ
• مقایسه رابط کاربری گوشی سامسونگ و شیائومی در بخش گالری 
• ساعت و تقویم در گوشی‌های سامسونگ و شیائومی
• ویژگی‌ها و عملکردها (features and functions) در دو گوشی سامسونگ و شیائومی
• مقایسه بهینه سازی و عملکرد 

مقایسه رابط کاربری سامسونگ و شیائومی

رابط کاربری سامسونگ و شیائومی

زمانی که بحث مقایسه رابط کاربری این دو برند مطرح می‌شود اولین نکته‌ای که باید به آن پرداخته شود تفاوت‌های اساسی اندروید در این دو برند است. گوشی‌های سامسونگ بر روی One UI اجرا می‌شوند که یک پوسته سفارشی بر اساس اندروید است. One UI یک رابط کاربری ساده و مشخص دارد که گزینه‌های سفارشی سازی زیادی را ارائه می‌دهد و همین امر موجب شده که رابط کاربری گوشی سامسونگ در میان کاربران بسیار محبوب باشد.

این در حالی‌ است که انواع گوشی شیائومی بر روی MIUI اجرا می‌شوند. این رابط نیز مانند One UI یک پوسته سفارشی بر اساس اندروید است با این تفاوت که رابط کاربری آن تا حدودی مینیمالیستی‌تر است.

پیشنهاد مطالعه: بهترین گوشی تا 8 میلیون تومان

مزایا و ویژگی‌های One UI: رابط کاربری سامسونگ

One UI برای تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند مبتنی بر اندروید شرکت سامسونگ ساخته شده است. این رابط کاربری در سال 2018 و برای ارائه یک تجربه کاربری بصری و ساده‌تر طراحی شد که بیشتر بر روی دستگاه‌هایی از سامسونگ که صفحه نمایش بزرگی دارند متمرکز شده است. One UI از لحاظ بصری جذاب و مدرن بوده و طراحی آن شامل لبه‌های گرد، یک طرح ساده و همچنین گزینه Dark Mode است که ویژگی‌های دیگری نظیر داشبورد دیجیتال نیز دارد. منوی تنظیمات در این رابط کاربری بازطراحی شده است. سامسونگ به طور مداوم در حال بهبود و به‌روزرسانی One UI است که می‌تواند روی اکثر دستگاه‌های اندروید این شرکت که اخیرا تولید شده‌‌اند استفاده شود. 

مزایا و ویژگی‌های MIUI: رابط کاربری شیائومی

MIUI توسط شرکت شیائومی و برای دستگاه‌های مبتنی بر اندروید این برند تولید شده است. این رابط کاربری قابل تنظیم است که تجربه کاربری منحصر به فردی را نسبت به رابط کاربری عمومی اندروید برای کاربران فراهم می‌کند. از دیگر ویژگی‌های رابط کاربری شیائومی می‌توان به طراحی مدرن و رنگارنگ آن اشاره کرد که چندین گزینه سفارشی سازی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. این گزینه‌های سفارشی سازی شامل صفحه نمایش، قفل‌ها، تم‌ها، تصاویر پس‌زمینه و موارد دیگر می‌شود. علاوه بر این گوشی‌های شیائومی با رابط کاربری MIUI از دوربین پیشرفته، برنامه امنیتی داخلی و همچنین اسکنر ویروس بهره می‌برند. از دیگر ویژگی‌های قابل ستایش رابط کاربری MIUI، ابزارهای بسیار عالی مانند برنامه‌های پشتیبانی چاپ، اسکنر سند داخلی و همچنین حالت پروفایل مخصوص را در اختیار کاربران کسب و کارها قرار می‌دهد که به وسیله آن می‌توانند برنامه‌های کاری را از برنامه‌های شخصی خود جدا کنند. 

پیشنهاد مطالعه: بهترین گوشی تا 20 میلیون

تفاوت رابط کاربری سامسونگ و شیائومی

مقایسه کلی موارد مربوط به رابط کاربری شیائومی و سامسونگ

در این بخش می‌خواهیم تفاوت رابط کاربری سامسونگ و شیائومی را در موارد مختلف به صورت جداگانه بررسی کنیم تا کاربران بتوانند دید بهتری از این دو داشته و مقایسه کامل‌تری انجام دهند. 

رابط کاربری شیائومی و سامسونگ در بخش انیمیشن‌ها:

  • نمایش انیمیشن‌ها در دستگاه‌های سامسونگ که از One UI استفاده می‌کنند تا حدود زیادی به نوع دستگاه بستگی دارد به طوری‌که دستگاه‌های پایین‌رده، انیمیشن‌ها را به صورت آهسته و عجیب و غریب پخش خواهند کرد، دستگاه‌های میان‌رده تجربه بهتری از انیمیشن‌ها ارائه خواهند داد و در نهایت در دستگاه‌های بالارده انیمیشن‌ها در سریع‌ترین و باکیفیت‌ترین حالت ممکن به نمایش درخواهند آمد.
  • اگر بخواهیم رابط کاربری MIUI را از لحاظ انیمیشن‌ها بررسی کنیم باید بدانیم که انیمیشن‌ها در گوشی‌های Mi و Redmi متفاوت هستند. در گوشی‌های Redmi ممکن است اجرای انیمیشن‌ها آهسته و ناراضی کننده باشند اما در هر صورت نسبت به گوشی‌های میان‌رده سامسونگ عملکرد بسیار بهتری دارند. اما در میان گوشی‌های شیائومی، مدل‌های Mi سریع‌ترین و روان‌ترین انیمیشن‌ها را تولید می‌کنند. البته در نهایت باید مدنظر داشته باشید که در نهایت، عملکرد انیمیشن‌ها تا حدود زیادی به نوع دستگاه مورد استفاده و مشخصات آن بستگی دارد. 

مقایسه رابط کاربری شیائومی و سامسونگ در بخش Home Screen:

  • رابط کاربری سامسونگ یا همان One UI یک Home Screen ساده و آسان را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. کاربران در این مدل می‌توانند با نگه‌‌داشتن انگشت خود به مدت طولانی روی گزینه‌ها، آنها را تغییر داده و تنظیمات مورد نظر خود را اعمال کنند.
  • Home Screen در گوشی‌های شیائومی نیز مانند One UI ساده بوده و کاربر می‌تواند به صورت دستی بخش کشویی برنامه‌ها را نیز فعال کند. گفته می‌شود که صفحه اصلی MIUI در آی او اس طراحی شده و تمامی برنامه‌های دستگاه را شامل می‌شود. 

پیشنهاد مطالعه: بهترین گوشی بالای 40 میلیون تومان

پنل Recents در One UI و MIUI:

  • در گوشی‌های سامسونگ Recents Panel شباهت زیادی به IOS داشته و امکان رفتن به هر برنامه‌ای به راحتی برای کاربر فراهم شده است. علاوه بر آن یک دکمه close all apps نیز در وسط صفحه قرار دارد که به وسیله آن می‌توان تمامی برنامه‌های پس زمینه را بست. همچنین کاربر می‌تواند با قرار دادن انگشت خود روی آیکون برنامه و نگه‌داشتن آن، صفحه نمایش خود را تقسیم کند. یک نوار نیز در این بخش وجود دارد که برنامه‌های پراستفاده در آن نمایش داده می‌شود. 
  • در رابط MIUI کاربر می‌تواند بخش recents panel را طبق خواسته خود شخصی‌سازی کند. امکان انتخاب modeهای افقی یا عمودی نیز وجود دارد.

بخش تنظیمات سریع رابط کاربری سامسونگ و شیائومی:

  • بخش تنظیمات در One UI استاندارد است. اعلان‌ها به صورت جداگانه نبوده و بخش control center نیز در تنظیمات سریع دیده می‌شود. با استفاده از سه نقطه‌ای که در گوشه صفحه قرار دارند کاربر می‌تواند به سرعت به بخش تنظیمات سریع دسترسی پیدا کند. علاوه بر موارد گفته شده، دکمه منو نیز در این بخش یافت می‌شود. 
  • در گوشی‌های شیائومی، بخش تنظیمات سریع مشابه IOS است. در این رابط کاربری یک control center و اعلان‌های جداگانه قرار دارد که یک تجربه کاربری فوق‌العاده را برای کاربر به همراه خواهد داشت. علاوه بر این کاربر می‌تواند با استفاده از منوی استاندارد تنظیمات، بخش quick settings را به حالت قدیمی تغییر دهد. در این بخش، طرح اجرا شده در برخی نقاط بزرگ‌تر است که همین امر استفاده از آن را برای کاربران راحت‌تر می‌کند. در واقع می‌توان گفت که در رابط کاربری گوشی‌های شیائومی بخش زیبایی شناسی تنظیمات سریع اهمیت بیشتری دارد حال آنکه تنظیمات سریع One UI عملکرد بهتری داشته و گزینه‌های بیشتری را اختیار کاربر قرار می‌دهد. 

پیشنهاد مطالعه: اندروید یا ios

رابط کاربری سامسونگ و شیائومی

مقایسه lock screen در گوشی‌های سامسونگ و شیائومی:

  • در گوشی‌های سامسونگ صفحه lock screen یک صفحه استاندارد با تاریخ و ساعت است که اعلان‌ها در آن همگی در مرکز صفحه قرار دارند. دسترسی به quick apps نیز به راحتی در One UI فراهم شده است. علاوه بر آن در صورتی که کاربر بخواهد بخش بیشتری از صفحه نمایش را مشاهده کند و اعلان‌ها بخش کمتری از صفحه را اشغال کنند، می‌تواند با انتخاب گزینه Only icons for notifications این تغییرات را اعمال کند. 
  • Lock screen در گوشی‌های شیائومی یک ساعت بزرگ روی صفحه نمایش می‌دهد که تاریخ را نیز نشان می‌دهد. نمایش اعلان‌ها در MIUI به صورت پیش‌فرض خاموش است و در صورت نیاز کاربر باید آن را از طریق بخش تنظیمات فعال کند. 

مقایسه بخش settings:

  • در One UI تنظیمات ساده بوده و استفاده از آن نیز بسیار راحت است. در MIUI بخش تنظیمات کمی پیچیده‌تر از One UI بوده و کاربر می‌تواند تمامی موارد را شخصی‌سازی کند. 
  • برنامه‌های از پیش نصب شده در گوشی‌های سامسونگ و شیائومی
  • در One UI تعداد برنامه‌های از پیش نصب شده کمتر از MIUI است و کاربر کنترل بیشتری بر روی برنامه‌هایی که می‌خواهد بر روی گوشی نصب کند دارد. این در حالی است که در MIUI، تعداد زیاد برنامه‌های از پیش نصب شده ممکن است برای همه کاربران کارآمد نباشد و از نظر آنها این برنامه‌ها اتلاف فضای ذخیره‌سازی دستگاه باشند. 

بیشتر بدانید: بهترین گوشی شیائومی 2024

مقایسه رابط کاربری سامسونگ و شیائومی

برنامه تلفن در گوشی سامسونگ و شیائومی:

با توجه به اینکه برنامه تلفن یکی از مهم‌ترین برنامه‌های گوشی‌های تلفن همراه هوشمند است، در این بخش به بررسی و مقایسه این برنامه در گوشی‌های سامسونگ و شیائومی خواهیم پرداخت. برنامه تلفن در این دو گوشی شباهت‌های بسیاری با یکدیگر داشته و تنها در بخش‌هایی جزئی با یکدیگر متفاوت هستند. به عنوان مثال زبانه‌های MIUI در بالای صفحه قرار دارد در حالی که در One UI این زبانه‌ها در پایین صفحه قرار دارند. سابقه تماس‌ها در MIUI همراه با شماره‌گیر نمایش داده می‌شود در حالی که در One UI سابقه تماس‌ها در یک بخش جداگانه نمایش داده می‌شود. 

مقایسه بخش Files در گوشی‌های شیائومی و سامسونگ:

برنامه files در مدیریت و ساماندهی فایل‌ها اسناد موجود روی گوشی کاربرد دارد. هر دو تولیدکننده سامسونگ و شیائومی فایل‌هایی که اخیرا استفاده شده‌اند را در منوی اصلی برنامه files نمایش می‌دهند. در One UI سامسونگ، در بخش files از تب‌های جداگانه استفاده نشده و کاربر می‌تواند با رفتن به پایین صفحه تمامی گزینه‌ها را در همان بخش اصلی مشاهده کند. 

حال آنکه در MIUI شیائومی برای بخش files سه تب جداگانه تعبیه شده است. در این گوشی‌ها همچنین می‌توان با رفتن به تب Storage می‌توان به تمامی فایل‌ها یکجا دسترسی داشت. سامسونگ فضای ابری بیشتری نسبت به MIUI شیائومی را پشتیبانی می‌کند. بنابراین می‌توان گفت که در رابط کاربری سامسونگ به سادگی دسترسی اهمیت بیشتری داده شده است در حالی که در رابط کاربری گوشی‌های شیائومی سازماندهی بهتر گزینه‌ها در اولویت بوده است. 

رابط کاربری شیائومی و سامسونگ

مقایسه رابط کاربری گوشی سامسونگ و شیائومی در بخش گالری:

گالری نیز یکی دیگر از بخش‌هایی است که در دو رابط کاربری تا حدود زیادی با یکدیگر مشابه است. در MIUI تب‌ها در قسمت بالایی صفحه نشان داده می‌شوند حال آنکه در One UI تب‌ها در پایین صفحه قرار دارند. علاوه بر این در MIUI یک تب اضافی به نام recommended نیز وجود دارد. 

پیشنهاد مطالعه: تغییر فونت گوشی سامسونگ

ساعت و تقویم در گوشی‌های سامسونگ و شیائومی

در مورد ساعت می‌توان گفت که در هر دو رابط کاربری این بخش کاملا یکسان است و تنها محل قرارگیری آنهاست که متفاوت است. در مورد تقویم اما قضیه متفاوت است. چیدمان تقویم MIUI و One UI بسیار متفاوت است. چیدمان کلی تقویم در MIUI ساده به نظر می‌رسد در حالی‌که در One UI نمای کلی تقویم پیچیده‌تر بوده و لیست گسترده‌تری از اقدامات و رویدادها را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. 

ویژگی‌ها و عملکردها (features and functions) در دو گوشی

رابط کاربری گوشی‌های سامسونگ بیشتر بر روی ارائه یک رابط کاربری باکیفیت با دسترسی سریع به ابزارها و برنامه‌ها تمرکز دارد. عملکردهای دیگر این رابط شامل مواردی نظیر پوشه امن برای حفظ اسناد خصوصصی، تقسیم صقحه نمایش برای عملکردهای چندوظیفه‌ای و مواردی از این دست می‌شود. از طرف دیگر رابط کاربری MIUI شامل یک برنامه built-in insecurity، برنامه‌های دوگانه برای استفاده از حساب‌های کاربری متفاوت، یک فضای کتابخانه ای قوی از پیش نصب شده و همچنین ویژگی‌هایی نظیر اسکرول تصاویر، جعبه ابزار قدرتمند و برنامه ضبط صفحه نمایش داخلی می‌شود. 

مقایسه رابط کاربری شیائومی و سامسونگ

مقایسه بهینه سازی و عملکرد 

در سامسونگ One UI به صورت مداوم و منظم به‌روز می‌شود که این بروزرسانی‌ها موجب بهبود عملکرد امنیتی و همچنین سرعت دستگاه می‌شود. علاوه بر آن این بروزرسانی‌ها امکان مدیریت موثرتر منابع را نیز فراهم می‌کند. در MIUI بهینه‌سازی‌ها به صورت منظم ارائه می‌شود که در نهایت موجب ثبات سیستم، بهبود عملکرد دستگاه، افزایش عمر باتری و موارد دیگر می‌شود. 

پیشنهاد مطالعه: بهترین گوشی شیائومی ارزان

نتیجه‌‎گیری

در کل میتوان به‌طور خلاصه گفت رابط کاربری سامسونگ، با طراحی زیبا و رابط کاربری انعطاف‌پذیر، از ابزارهای چندگانه‌ای برای دسترسی سریع به برنامه‌ها و امکانات دستگاه‌هایش استفاده می‌کند. علاوه بر این، امکاناتی همچون پوسته‌های قابل تنظیم و امکانات شخصی‌سازی برای کاربران فراهم می‌آورد. در مقابل، رابط کاربری شیائومی با تمرکز بر سرعت و کارایی، طراحی ساده و کاربرپسندی دارد. طراحی شیائومی اغلب شامل استفاده از آیکون‌ها و رنگ‌های جذاب است که تجربه کاربری زیبا و لذت‌بخشی را برای کاربران به ارمغان می‌آورد. هر دو رابط کاربری این برندها در پاسخ به نیازها و ترجیحات مختلف کاربران، ویژگی‌های خاص خود را دارند و هرکدام جایگاه خود را در بازار موبایل به دست آورده‌اند.

سوالات متداول

1. سامسونگ چه نوع استراتژی طراحی دارد؟

سامسونگ به طراحی با تمرکز بر راحتی و سادگی معروف است.

2. رابط کاربری MIUI شیائومی چه ویژگی‌هایی دارد؟

MIUI شیائومی دارای طراحی جذاب و کاربرپسندی است و از آیکون‌ها و رنگ‌های جذاب استفاده می‌کند.

3. رابط کاربری سامسونگ و شیائومی در چه زمینه‌هایی از هم متفاوت هستند؟

رابط کاربری One UI سامسونگ به راحتی و سادگی تمرکز دارد، در حالی که MIUI شیائومی بر سرعت و کارایی تمرکز می‌کند.