نکات مهم در خرید کابل شارژ تایپ سی

آیا به دنبال یک شارژر با سرعت عالی هستید؟ آیا از حمل انواع کابل برای دستگاه‌های مختلف خسته شده‌اید؟ پس جای درستی آمده‌اید. راه حل مشکل شما خرید یک کابل Type-C است که می‌تواند به سرعت شارژ شود و اطلاعات را در مدت زمان کوتاهی انتقال دهد. این نوع کابل می‌تواند تا حد زیادی در وقت شما صرفه جویی کند. کابل‌های تایپ سی مزایای زیادی دارند که باعث محبوبیت آن‌ها در سرتاسر جهان و جایگزینی آن‌ها با بسیاری از کابل‌های قدیمی‌تر شده است. در این مقاله می‌خواهیم به شما کمک کنیم که بهترین کابل شارژ تایپ سی را انتخاب کنید. پس با ما همراه شوید تا در هنگام خرید کابل شارژ تایپ سی به مشکل برنخورید.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

فاکتورهای مهم به عنوان راهنمای خرید کابل شارژ تایپ سی

  • هدف کابل
  • شارژر سریع Power Delivery 
  • طول کابل
  • دوام
  • نوع کابل و سازگاری
  • پوشش کابل
  • طراحی کابل
  • سرعت انتقال داده
  • قیمت
  • گواهینامه‌های ضروری
  • پشتیبانی از استانداردهای آینده
  • گارانتی

راهنمای خرید کابل شارژ تایپ سی

فاکتورهای مهم به عنوان راهنمای خرید کابل شارژ تایپ سی

برای این که از اتصال مطمئن و ایمن بین دستگاه‌هایتان اطمینان حاصل کنید باید کابل تایپ C درستی را انتخاب کنید. در اینجا به چند فاکتور اشاره کرده‌ایم که باید هنگام انتخاب کابل USB Type-C مناسب آن‌ها را در نظر بگیرید:

هدف کابل

  • شارژ: اگر هدفتان از خرید کابل، شارژ کردن دستگاه‌هایتان است، باید مطمئن شوید که کابل تایپ C مورد نظرتان قابلیت انتقال برق کافی را دارد. برای این کار درجه بندی کابل را از نظر جریان (که بر حسب آمپر اندازه‌گیری می‌شود) و ولتاژ (که بر حسب ولت اندازه‌گیری می‌شود) بررسی کنید تا ببینید که آیا با نیازهای شارژ دستگاهتان مطابقت دارد. اگر به قابلیت شارژ سریع نیاز دارید، بررسی کنید که کابل از فناوری Power Delivery پشتیبانی می‌کند یا خیر. این قابلیت سرعت شارژ سریع‌تری را امکان‌پذیر می‌کند و برای دستگاه‌هایی مانند لپ‌تاپ، تبلت و گوشی‌های هوشمند با قابلیت شارژ سریع ضروری است.
  • انتقال داده: هنگام انتخاب بهترین کابل تایپ سی، در نظر گرفتن سرعت انتقال داده یک عامل بسیار مهم است. خصوصاً اگر می‌خواهید از آن برای انتقال فایل‌های بزرگ یا برنامه‌های کاربردی با پهنای باند بالا استفاده کنید. برای مثال، اگر دستگاهی دارید که با USB 3.1 یا USB 3.2 سازگار است، کابل‌هایی که از سرعت‌های بالاتر انتقال داده پشتیبانی می‌کنند این اطمینان را به شما می‌دهد که می‌توانید از قابلیت‌های دستگاه به طور کامل استفاده کنید. استفاده از کابل‌های با سرعت کمتر ممکن است منجر به کاهش یا محدود شدن عملکرد شود.

شارژر سریع Power Delivery 

در درجه اول هدف اصلی از انتخاب کابل‌های تایپ C قابلیت فست شارژ آن‌ها است. اما این کابل‌ها از نظر سرعت شارژ با هم متفاوتند و حداکثر توان آن‌ها 100 وات است. هنگام خرید با گزینه‌های مختلفی مانند 18 وات، 60 وات و 100 وات روبرو خواهید شد. کابل تایپ C با توان ۱۰۰ وات می‌تواند ظرف یک ساعت و نیم دستگاه شما را به طور کامل شارژ کند. معمولا کابل‌هایی با وات کمتر برای انواع گوشی آیفون‌ استفاده می‌شوند در حالی که کابل‌هایی با وات بالاتر برای انواع لپ تاپ‌ و مک بوک‌ها استفاده می‌شوند. شما می‌توانید کابل را با توجه به نیاز خود انتخاب کنید.

بیشتر بدانید: نحوه اتصال گوشی به لپ تاپ

بهترین کابل تایپ سی

طول کابل

یکی از عوامل مهم در انتخاب بهترین کابل تایپ c که نباید از اهمیت آن غافل شوید، طول کابل است. قبل از خرید مشخص کنید که طول کابل مورد نیازتان چقدر است. کابل‌های بلندتر باعث می‌شوند که برای قرار دادن دستگاه، انعطاف‌پذیری بیشتری داشته باشید. البته ممکن است سرعت شارژ و انتقال داده در کابل‌های بلند کمی کندتر باشد. به علاوه کابل‌های بلند ممکن است گاهی اوقات باعث نامرتب شدن فضای اتاق، دفتر کار یا غیره شوند. به طور کلی اگر شارژ شدن سریع‌تر مد نظرتان است، کابل‌های متوسط یا کوتاه انتخاب بهتری برای شما هستند و اگر می‌خواهید آزادی عمل بیشتری داشته باشید، کابل‌های بلند را انتخاب کنید.

دوام

هر چه وسایل الکترونیکی مدت بیشتری کار کنند، این یعنی آسیب کمتری به سیاره زمین وارد می‌شود. یک کابل USB تایپ سی با کیفیت خوب باید از مواد بادوام ساخته شده باشد و ساختار محکمی داشته باشد. دنبال کابل‌هایی با کانکتورهای تقویت شده و مواد مستحکم مانند سیم نایلونی بافته باشید که در برابر آسیب‌های ناشی از خم شدن، پیچ خوردن و استفاده روزانه مقاومت می‌کنند.

یکی دیگر از جنبه‌های کابل که باید به آن توجه کنید ضخامت آن است. یک عنصر پنهان‌تر هر کابل، سیم رسانایی است که در داخل کابل قرار گرفته و جنس آن معمولا مسی است. این که این سیم چقدر ضخیم است و چگونه از آن محافظت می‌شود، برای تعیین مدت دوام کابل مهم است. از آنجایی که مس بسیار ارزشمند و گرانبها است، تولیدکنندگان کابل‌های ارزان برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها اغلب از سیم‌های بسیار نازک استفاده می‌کنند. این موضوع باعث می‌شود که این کابل‌ها راحت‌تر بشکنند. پس مراقب کابل‌هایی باشید که خیلی نازک به نظر می‌رسند یا قیمت خیلی پایینی دارند تا مجبور نشوید که مدتی بعد مجددا یک کابل جدید بخرید.

پیشنهاد مطالعه: معرفی انواع کابل رابط کامپیوتر و لپ تاپ

بهترین کابل شارژ تایپ سی

نوع کابل و سازگاری

هر دستگاهی پورت اتصال مخصوص به خود را دارد. رایج‌ترین پورت‌های اتصال شامل کابل USB نوع C ،USB-A ،Lightning یا Micro USB هستند. اطمینان حاصل کنید که کابل تایپ C که قصد خرید آن را دارید برای نوع پورت موبایل مناسب است. کابل‌های تایپ C در نسخه‌های مختلفی مانند USB 2.0 و USB 3.1 و USB 4 عرضه می‌شوند. پس قبل از خرید در نظر بگیرید که کابلی که انتخاب می‌کنید با دستگاه‌هایتان سازگار است و سرعت انتقال داده مورد نظر را ارائه می‌دهد یا نه. برخی از کابل‌ها ممکن است دارای ویژگی‌های اضافی همچون پشتیبانی از تاندربولت (Thunderbolt) باشند که این ویژگی برای انتقال داده با سرعت بالا بسیار مهم است.

پوشش کابل

هنگام انتخاب بهترین کابل تایپ c، در نظر گرفتن پوشش یا شیلد (shield) کابل بسیار مهم است. پوشش، از تداخلات الکترومغناطیسی (EMI) و تداخل فرکانس رادیویی (RFI) جلوگیری می‌کند. همچنین مانع از اختلال در عملکرد تجهیزات یا قطع اطلاعات می‌شود. اگر کابل‌هایی با پوشش فویل یا بافته شده را انتخاب می‌کنید، این کابل‌ها باید به اندازه کافی قوی باشند. استفاده از انواع کابل‌ HDMI، یو اس بی و اترنت با پوشش محافظ در جاهایی که تجهیزات الکترونیکی زیادی وجود دارد ضروری است تا مطمئن شوید که کابل‌ها در عملکرد این تجهیزات تداخلی ایجاد نمی‌کنند.

بهترین کابل شارژ تایپ C

طراحی کابل

کابل‌های USB-C با طرح‌های نوآورانه‌ای عرضه می‌شوند که یکی از محبوب‌ترین آن‌ها طراحی L شکل است. این که از چه مدل کابل تایپ C باید استفاده کنید به محل قرارگیری کابل بستگی دارد. کابل‌هایی با طراحی صاف و مستقیم می‌توانند برای اکثر موقعیت‌ها مناسب باشند. این در حالیست که کابل‌های تایپ C با طراحی L برای موقعیت‌هایی که فضا محدود است (همچون زمانی که به پریز دیواری نزدیک به زمین وصل می‌شوند) مناسب هستند. در طراحی L شکل، رابط کابل خم شده تا کاربر بتواند به راحتی از کابل استفاده کند. مطمئن شوید که نوعی از طراحی کابل را انتخاب می‌کنید که استفاده از آن برای شما راحت است.

سرعت انتقال داده

وظیفه اصلی کابل‌های تایپ C انتقال داده و شارژ است. سرعت انتقال اطلاعات کابل‌های USB-C از 480 مگابایت بر ثانیه تا 20 گیگابایت بر ثانیه متغیر است. بین این دو مقدار می‌توانید کابل مورد نظرتان را انتخاب کنید.

قیمت

به طور کلی، قیمت کابل‌های تایپ C باکیفیت نسبت به سایر انواع کابل گران‌تر است. قیمت انواع گوناگون کابل‌های تایپ C نیز بر اساس عملکرد و سایر مشخصات افزایش می‌یابد. بنابراین، می‌توانید کابل مورد نیازتان را بر اساس بودجه‌ای که دارید و قابلیت‌هایی که انتظار دارید انتخاب کنید.

در حالی که گزینه‌های مقرون به صرفه‌تری در بازار وجود دارد، اما خرید یک کابل کمی گران‌تر با کیفیت بالا می‌تواند به شما این اطمینان را دهد که تا مدت طولانی به خرید مجدد کابل نیاز ندارید. این گونه در درازمدت در هزینه‌ها صرفه جویی می‌شود. کابل‌های تایپ سی C ارزان قیمت ممکن است کیفیت پایینی داشته باشند و باعث ایجاد مشکلاتی برای کاربران شوند یا حتی به دستگاه‌های آن‌ها آسیب برسانند.

 

گواهینامه‌های ضروری

داشتن گواهینامه‌های مهم مانند USB-IF یا MFi برای تایید کیفیت و ایمنی کابل‌های تایپ C ضروری است. قبل از خرید، وجود این گواهینامه‌ها را بررسی کنید تا مطمئن شوید که کابل ضمن ایمن بودن، عملکرد خوبی دارد و برای مطابقت با استانداردهای صنعتی بررسی شده است. این کابل‌ها برای تضمین ایمنی کامل دستگاه‌ها در برابر گرمای بیش از حد و ولتاژ بیش از حد طراحی شده‌اند.

پشتیبانی از استانداردهای آینده

این موضوع را در نظر بگیرید که آیا کابل را می‌توان برای دستگاه‌های آینده استفاده کرد یا نه. کابل‌های تایپ C به طور فزاینده‌ای در حال رایج شدن هستند و انتخاب کابلی که از آخرین استانداردها پشتیبانی می‌کند می‌تواند به شما این اطمینان را بدهد که در آینده به هزینه کردن مجدد نیازی نیست.

بهترین کابل Type-C

گارانتی 

گارانتی این اطمینان را به کاربر می‌دهد که کابل کیفیت خوبی دارد. بسیاری از تولیدکنندگان معتبر کابل‌های تایپ C، این تضمین را می‌دهند که در صورت هر گونه نقص یا خرابی کابل، مسئولیت آن را قبول می‌کنند. قبل از خرید حتماً شرایط و ضوابط گارانتی را در نظر بگیرید تا بتوانید آگاهانه انتخاب کنید. بهتر است سراغ گزینه‌های بدون گارانتی نروید زیرا در صورت بروز هر مشکلی مسئولیت آن با خودتان است.

نتیجه گیری 

کابل‌های تایپ سی آخرین نسخه از کابل‌های USB هستند و مزایای زیادی مثل سرعت عالی، سازگاری با طیف گسترده‌ای از دستگاه‌ها، دوام بالا و بسیاری از موارد دیگر را دارند که باعث شده از نوع USB قدیمی بهتر عمل کنند. این نوع کابل می‌تواند به چندین دستگاه و گجت متصل شود. اگر شما هم به خاطر مزایای زیاد این کابل‌ها ترغیب شده‌اید که آن‌ها را خریداری کنید، حتماً قبل از خرید نکات ذکر شده را مد نظر بگیرید تا خریدی آگاهانه‌تر داشته باشید.

سوالات متداول 

1. آیا می‌توانم از شارژر USB-C برای دستگاه‌های غیر USB-C استفاده کنم؟

بله، می‌توانید از شارژر USB-C برای دستگاه غیر USB-C استفاده کنید. اما باید از یک کابل استفاده کنید که دارای کانکتور USB-C در یک طرف و کانکتور سازگار با دستگاهتان در طرف دیگر باشد. با این حال، اگر دستگاه شما از USB Power Delivery پشتیبانی نمی‌کند، نمی‌توانید شارژ سریع را تجربه کنید.

2. چگونه می‌توانم بفهمم که آیا دستگاه من از شارژ تایپ C پشتیبانی می‌کند؟

معمولا می‌توانید با بررسی درگاه شارژ متوجه شوید که آیا دستگاهتان از شارژ تایپ C پشتیبانی می‌کند یا خیر. اگر یک پورت کوچک و بیضی شکل را مشاهده کردید، احتمالاً پورت USB-C است. همچنین می‌توانید برای اطلاعات دقیق‌تر و بیشتر دفترچه راهنمای کاربر یا وب سایت سازنده دستگاه را بررسی کنید.

3. آیا می‌توانم چندین دستگاه را همزمان با شارژر تایپ C شارژ کنم؟

بله، می‌توانید چندین دستگاه را به‌طور همزمان با شارژر تایپ C شارژ کنید. اما باید از یک هاب USB-C یا یک شارژر با چندین پورت استفاده کنید. قبل از هر چیزی باید مطمئن شوید که توان خروجی شارژر برای دستگاه‌های شما کافی است.