فلش مموری یا هارد اکسترنال

شما برای ذخیره اطلاعات خود چه دستگاهی را انتخاب می‌کنید؟ فلش یا هارد اکسترنال ؟ امروزه اکثر کاربران کامپیوتر از یک فلش مموری یا هارد اکسترنال و یا هر دوی این محصولات بهره می‌برند. در واقع کاربران از این دستگاه‌ها برای حفظ داده‌ها و اطلاعات خود استفاده می‌کنند. هارد اکسترنال و فلش مموری از متداول‌ترین و رایج‌ترین سخت‌افزارها برای ذخیره اطلاعات محسوب می‌شوند. اما کدام یک از این محصولات کاربردی‌تر است؟ هارد مزایای بیشتری نسبت به فلش مموری دارد یا فلش مموری دارای مزایای بیشتری است؟ اگر شما دوستان گرامی قصد خرید هر یک از این دو محصول را دارید، در ادامه با ما همراه باشید. فروشگاه اینترنتی بروزکالا تفاوت این دو دستگاه محبوب را برای شما بیان خواهد کرد.
 
آنچه در این مقاله خواهید خواند:

1. هارد چیست؟
2. فلش مموری چیست؟
3. مقایسه هارد اکسترنال با فلش مموری
• ظرفیت 
• فناوری ذخیره‌سازی
• سرعت
• روش اتصال
• اندازه و قابلیت حمل
• امنیت
• دوام و طول عمر
• بازیابی اطلاعات
• قیمت
4. نتیجه‌گیری
5. سوالات متداول

هارد چیست؟

هارد اکسترنال یکی از لوازم جانبی بسیار کاربردی کامپیوتر برای ذخیره اطلاعات است. این دستگاه در ظرفیت‌های مختلفی ساخته می‌شود. برندهای بسیار معتبری در سراسر دنیا این حافظه محبوب را تولید و عرضه می‌کنند. هارد اکسترنال قابلیت جابه‌جایی و حمل و نقل دارد. این محصول در انواع جدید خود معمولاً دارای درایوهای SSD و در انواع قدیمی‌تر خود دارای درایوهای هارد دیسک قدیمی‌تر یعنی هارد HDD است.

از آنجا که انواع هارد SSD کیفیت و سرعت بالاتر و طول عمر بیشتری دارند، از قیمت بالاتری نیز برخوردار هستند. اما هنوز هم متداول‌ترین هاردها از نوع HDD می‌باشند. هنگام خرید هارد اکسترنال باید به مواردی مانند عملکرد، سرعت انتقال، قابلیت حمل، دوام بالا، سازگاری با سیستم، برند، امنیت داده‌ها، گارانتی و مسائلی از این دست توجه کرد. 

فلش مموری چیست؟

فلش مموری یک حافظه بسیار کوچک است که در ظرفیت‌های مختلفی معمولاً تا 512 گیگابایت ساخته می‌شود. این محصول کوچک، بسیار سبک و قابل حمل است و بسیاری از کاربران از آن برای ذخیره‌سازی اطلاعات و انتقال فایل‌های کامپیوتری بهره می‌برند. ممکن است که این دستگاه به نظر ساده بیاید اما دارای پیچیدگی‌های خاص خود است. هنگام خرید فلش مموری باید به برخی نکات مانند برند، کیفیت ساخت تراشه، سرعت، ظرفیت، کانکتور و درگاه، طراحی و... توجه نمود.

پیشنهاد مطالعه: راهنمای خرید هارد اکسترنال 

مقایسه هارد اکسترنال با فلش مموری 

هنگامی که این دو محصول را با یکدیگر مقایسه می‌کنیم، متوجه تفاوت فلش با هارد در مواردی مانند ظرفیت، سرعت، روش اتصال، تکنولوژی ذخیره‌سازی، ابعاد و قابلیت حمل، امنیت، دوام، قیمت و بازیابی اطلاعات خواهیم شد. در ادامه هر کدام از این موارد را با هم بررسی خواهیم کرد.

فلش بهتره یا هارد

ظرفیت 

همواره برای کاربران سوال پیش می‌آید که از لحاظ ظرفیت ذخیره‌سازی هارد بهتر است یا فلش ؟ در حالت کلی هارد اکسترنال ظرفیت بیشتری نسبت به فلش دارد. در مورد هارد باید بدانید که این محصول در ابعاد مختلف 2.5 یا 3.5 اینچی با ظرفیت‌های بسیار مختلفی تولید می‌شود. این محصول می‌تواند چند صد گیگابایتی باشد و یا با ظرفیت چند ترابایتی تولید شود. امروزه این محصول با ظرفیت 18 ترابایت و بیشتر نیز ساخته می‌شود. مشخص است که این فضا بسیار زیاد است و کاربران حرفه‌ای برای انجام امور حرفه‌ای خود از آن بهره می‌برند. 

در مورد فلش مموری موضوع متفاوت است. این دستگاه کوچک نیز رو به پیشرفت است و به مرور زمان ظرفیت‌های بیشتری از آن نیز ساخته می‌شود. اما غالباً فلش مموری بین ظرفیت‌های 8 گیگابایت تا 512 گیگابایت تولید می‌شود. به تازگی مدل‌های 1 و 2 ترابایتی آن نیز توسط برخی برندها تولید می‌شوند. در مورد ظرفیت ذخیره‌سازی، این شما هستید که باید ببینید به چه میزان ظرفیت ذخیره‌سازی نیاز دارید و سپس با توجه به فاکتورهای دیگر، یکی از این دو محصول را انتخاب نمایید. 

فناوری ذخیره‌سازی

هارد اکسترنال در دو مدل HDD و SSD تولید و عرضه می‌شود. مدل HDD قدیمی‌تر است. در این نوع، اطلاعات و داده‌ها توسط دیسک‌های مغناطیسی چرخان یا پلاتر ذخیره می‌شوند. این مدل دارای هدهای خواندن و نوشتن است و اگر در حین چرخش دیسک، حرکت این هدها دچار مشکل شود، احتمال برخورد هد با دیسک و پاک شدن حافظه وجود خواهد داشت. هارد SSD جدیدتر است؛ سرعت بیشتری دارد و عملکرد آنها شبیه به فلش مموری می‌باشد. مشخص است که اس اس دی عملکرد بهتر و سرعت بیشتری نسبت به نوع دیگر دارد. این نوع بدون صدا کار خواهد کرد و دارای قطعه گردان و مکانیکی نیست.

پس متوجه شدید که یک مورد دیگر از تفاوت هارد و فلش مموری، تکنولوژی ذخیره‌سازی آن‌ها است. اگر هارد اکسترنال از نوع HDD باشد با فلش متفاوت است زیرا فلش مموری از فناوری SSD با سرعت بالاتر و عملکرد بهتر بهره می‌برد اما اگر هارد مورد نظر شما از نوع SSD باشد، چندان تفاوتی با فلش مموری نخواهد داشت. 

سرعت

یکی از فاکتورهای بسیار مهم در مقایسه هارد و فلش؛ سرعت است. باید بدانید که در حالت کلی فلش مموری از هارد اکسترنال سریع‌تر عمل می‌کند. اما چرا؟ فلش از حافظه SSD بهره می‌برد که سرعت بیشتری نسبت به HDD دارد. همین موضوع باعث دسترسی سریع‌تر به داده‌ها و انتقال سریع‌تر فایل‌ها و اطلاعات می‌شود. زمان دسترسی فلش مموری‌ از هارد کمتر است. فلش مموری دارای قطعات مکانیکی مانند دیسک چرخان و هدها نیست و به همین دلیل به داده‌ها دسترسی سریع‌تری خواهد داشت.

این محصول یعنی فلش در عملیات ورودی / خروجی تصادفی I/O دسترسی و نوشتن اطلاعات به شکل غیر متوالی، عملکرد بسیار عالی و خوبی دارد. فلش مموری در سرعت انتقال نیز عالی عمل می‌کند. این محصول دارای رابط‌های پرسرعتی مثل USB 3.0 یا USB 3.1 یا Thunderbolt است و به همین دلیل انتقال سریع فایل‌های بزرگ و حجیم با سرعت بیشتری صورت می‌گیرد. البته این موضوع به کامپیوتر و رابط مورد استفاده نیز مربوط است.

روش اتصال

معمولاً هارد برای اتصال به کامپیوتر از رابط USB استفاده می‌کند. در واقع متداول‌ترین روش اتصال هارد به کامپیوتر، USB است. البته نسخه USB ممکن است در انواع مختلف USB 2.0 و USB 3.0 و USB 3.1 و USB 4.0 باشند. این محصول می‌تواند برای سرعت انتقال بیشتر از روش‌های دیگری مثل Thunderbolt یا eSATA نیز بهره برد. این در صورتی است که فلش غالباً از رابط USB استفاده می‌کند. درایورهای فلش معمولاً از اتصالاتی نظیر USB 2.0 و USB 3.0 و USB 3.1 یا USB Type-C بهره می‌برند. اینها رایج‌ترین و متداول‌ترین روش‌های اتصال این دو محصول هستند. بنابراین معمولاً هارد و فلش هر دو توسط رابط‌های USB به رایانه متصل خواهند شد.

اندازه و قابلیت حمل

هارد اکسترنال و فلش مموری هر دو کوچک و سبک هستند اما در مقام مقایسه، فلش مموری بسیار کوچک‌تر است و وزن بسیار کمی دارد. فلش انقدر کوچک است که حتی حمل آن روی جا کلیدی نیز ممکن است. هارد از فلش بزرگ‌تر است. از آنجا که این محصول دارای دیسک‌های چرخان مکانیکی می‌باشد، قابلیت حمل و نقل آن کمتر از فلش مموری است. شما می‌توانید هارد را حمل کنید اما همواره باید مراقب آن باشید تا ضربه نبیند و دچار آسیب نشود. از لحاظ ابعاد، هارد بزرگ‌تر و حجیم‌تر از فلش است و معمولاً در ابعاد 2.5 و 3.5 اینچی تولید می‌شود. پس هارد از فلش بزرگ‌تر و حجیم‌تر است و قابلیت حمل کمتر و محدودتری نسبت به فلش دارد. هارد در مواردی که نیاز به جابه‌جایی مکرر نباشد و کاربر به ظرفیت بالای ذخیره‌سازی نیاز داشته باشد، مناسب خواهد بود.

پیشنهاد مطالعه: بهترین فلش مموری برای خرید

تفاوت فلش با هارد

امنیت

هنگامی که بحث امنیت اطلاعات و داده‌ها مطرح می‌شود، هارد گزینه‌های بیشتری از امنیت را به کاربر ارائه می‌دهد. برخی از مدل‌های هارد دارای رمزگذاری سخت‌افزاری هستند و یا از رمزگذاری مبتنی بر نرم‌افزار بهره می‌برند. این‌گونه کاربر با خیال آسوده با استفاده از رمز عبور و روش‌های احراز هویت مانند اسکن اثر انگشت می‌تواند از داده‌ها و اطلاعات خود در هارد حفاظت کند. اما فلش مموری معمولاً دارای ویژگی‌های امنیتی این‌چنینی نیست.

دوام و طول عمر

همان‌طور که پیشتر نیز ذکر شد، هارد اکسترنال معمولاً دارای اجزایی مکانیکی است. درست است که طراحی این محصول به صورتی است که محکم و مقاوم باشد اما وجود همین قطعات مکانیکی و متحرک این محصول را کمی حساس می‌کند. یعنی در صورت ضربه، سایش، سقوط و... احتمال آسیب دیدن اجزای مکانیکی هارد زیاد است و همین موضوع باعث از بین رفتن اطلاعات می‌شود. البته لازم به ذکر است که تولید کنندگان این دستگاه برای بهبود دوام آن دست به اقداماتی زده‌اند.

در حالت کلی طول عمر و دوام هارد اکسترنال‌های جدید کمی بهتر از مدل‌های قدیمی آن است. به خاطر بسپارید که نحوه نگهداری و مراقبت از این محصول نیز تأثیر زیادی روی طول عمر آن خواهد داشت. فلش مموری دارای قطعات متحرک نیست و همین باعث دوام بسیار بالای آن می‌شود. معمولاً فلش مموری در برابر آسیب‌های فیزیکی نیز مقاوم‌تر از هارد عمل می‌کند و طول عمر بالاتری دارد.

بازیابی اطلاعات

از تفاوت هارد و فلش، بازیابی اطلاعات است. در حقیقت بازیابی اطلاعات و داده‌ها از هارد کمی پیچیده‌تر و دشوارتر از فلش مموری است. در صورت از کار افتادن هارد اکسترنال و از بین رفتن اطلاعات، کاربر به خدمات حرفه‌ای برای بازیابی آن داده‌ها نیازمند است. این مشکل در مدل‌های HDD بیشتر است زیرا ممکن است هارد با آسیب فیزیکی قطعات مکانیکی همراه باشد. این را نیز در نظر بگیرید که بسته به شدت آسیب‌دیدگی محصول و پیچیدگی فرایند بازیابی، ممکن است بازیابی اطلاعات هارد پر هزینه نیز باشد.

از آنجا که فلش مموری دارای قطعات متحرک نیست و کمتر در معرض خرابی فیزیکی قرار می‌گیرد، معمولاً بازیابی اطلاعات فلش مموری کمی ساده‌تر از هارد است. جالب است بدانید که برخی از نرم‌افزارهای بازیابی اطلاعات نیز برای فلش مموری وجود دارند که با اسکن دستگاه، سعی بر بازیابی اطلاعات حذف شده خواهد کرد.

بیشتر بدانید: آیا هارد SSD تعمیر می‌شود؟ 

قیمت

قیمت فاکتور مهمی است که اکثر کاربران هنگام انتخاب یکی از این دو محصول مورد بررسی قرار می‌دهند. در حالت کلی قیمت هارد اکسترنال بیشتر از فلش است اما این محصول ظرفیت بالایی را نیز به کاربر ارائه می‌دهد. اگر به ظرفیت این محصولات دقت کنید، متوجه می‌شوید که با توجه به فضای ذخیره‌سازی بالای هارد، خرید هارد مقرون ‌به صرفه‌تر به نظر می‌رسد. فلش مموری قیمت بالایی ندارد اما قیمت آن، بابت هر گیگابایت یعنی بر حسب ظرفیت محسوب می‌شود. یعنی هر چقدر که ظرفیت این محصولات بیشتر باشد، قیمت آن نیز بیشتر است. بسیاری از افراد فلش را ترجیح می‌دهند زیرا قیمت کمتری دارد و اگر گم شود، ضرر مالی آن زیاد نخواهد بود.

نتیجه‌گیری

انتخاب یکی از این دو محصول سخت نیست. فقط شما باید بدانید که چه نیازی به حافظه دارید و چه میزان ظرفیت از هارد یا فلش مموری برای شما کافی است. سرعت برای شما مهم است یا امنیت؟ به بازیابی اطلاعات خود توجه بیشتری دارید یا دوام و طول عمر محصول برای شما مهم است؟ در حالت کلی باید با توجه به تمام فاکتورهایی که ذکر شد، دستگاهی را انتخاب کنید که برای شما کاربردی باشد. به عنوان مثال اگر شما نیاز به یک حافظه دائمی با ظرفیت بالا برای نگهداری داده‌های خود دارید، هارد انتخاب مناسب‌تری خواهد بود اما اگر به دنبال دستگاهی با قابلیت حمل و نقل بالا هستید و می‌خواهید حافظه خود را مرتب به همراه داشته باشید، فلش مموری گزینه مناسب‌تری است.

بنابراین شما باید با توجه به نیاز خود یکی از این محصولات محبوب را انتخاب نمایید. به وب‌سایت فروشگاه اینترنتی بروزکالا مراجعه نمایید و از انواع قطعات کامپیوتر و جانبی دیدن کنید. کارشناسان مجرب بروزکالا همواره پاسخ‌گوی سوالات شما دوستان گرامی هستند و شما می‌توانید با آنها مشاوره رایگان داشته باشید. 

سوالات متداول

1. از نظر میزان هارد بهتره یا فلش؟

در حالت کلی هارد عملکرد کندتری نسبت به فلش مموری دارد زیرا متداول‌ترین هاردها از نوع HDD هستند و از دیسک چرخان استفاده می‌کنند. هاردهای HDD سرعت کمتری نسبت به انواع SSD و فلش مموری‌ها دارند. پس فلش مموری دارای سرعت بالاتری است.

2. برنده نبرد میان هارد و فلش کدام است؟

این نبرد برنده‌ای ندارد زیرا هر کدام از این محصولات در نوع خود محصول بسیار با کیفیتی محسوب می‌شوند و هر کدام از آنها کارایی مخصوص به خود را دارند. شما باید با توجه به نیاز خود و فاکتورهای مهمی که در ذهن دارید، یکی از آنها را انتخاب نمایید.