راهنمای خرید کامپیوتر گیمینگ (مانیتور، کیس، کیبورد و موس)

خرید یک کامپیوتر مخصوص بازی می‌تواند تجربه‌ای هیجان‌انگیز و مفید باشد؛ اما برای کسانی که تازه وارد این فرآیند شده‌اند نیز ممکن است موجب سردرگمی شود. با وجود اجزای بسیار زیادی که می‌توانید از بین آن‌ها انتخاب کنید، مهم است که درک کاملی از آن‌چه هر قسمت از سیستم گیمینگ انجام می‌دهد و نحوه کار آن‌ها برای ایجاد یک دستگاه بازی با کارایی بالا با یکدیگر داشته باشید.

یک رایانه گیمینگ شامل اجزای زیادی است که هر کدام از آن‌ها، نقش خاصی را ایفا می‌کنند و بنابراین انتخاب تمام آن‌ها می‌تواند سرنوشت‌ساز باشد. از مهم‌ترین بخش‌های این سیستم می‌توان به مانیتور، کیبورد، کیس، موس، مادربرد، پردازنده مرکزی و کارت گرافیک اشاره کرد که در ادامه، نکات مهم در خرید آن‌ها را شرح خواهیم داد.

در این راهنمای خرید کامپیوتر گیمینگ، ما اجزای کلیدی یک رایانه شخصی مخصوص بازی را بررسی می‌کنیم و توصیه‌هایی برای کمک به شما در تصمیم‌گیری آگاهانه هنگام خرید سیستم گیمینگ ارائه می‌کنیم.

بروزکالا پیشنهاد می‌کند از مقاله راهنمای خرید بهترین تجهیزات گیمینگ [معرفی 11 مورد جذاب] نیز بازدید کنید. 
 

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

  • راهنمای خرید مانیتور گیمینگ
  • راهنمای خرید کیس گیمینگ
  • پیشنهاد بروزکالا برای خرید بهترین کیس های گیمینگ
  • راهنمای خرید صفحه کلید گیمینگ
  • راهنمای خرید موس گیمینگ

راهنمای خرید سیستم گیمینگ

راهنمای خرید مانیتور گیمینگ

هنگام خرید مانیتور گیمینگ، چندین فاکتور کلیدی باید در نظر گرفته شود تا تجربه بازی شما را بهبود دهد.

  • اندازه و وضوح: بهتر است اندازه مانیتور خود را بین 24 تا 32 اینچ انتخاب کنید. یک صفحه 24 اینچی برای بازی‌های رقابتی ایده‌آل است؛ در حالی که یک نمایشگر 27 اینچی برای نمایش تصاویر شناور AAA بهتر است. رزولوشن این محصول بسیار مهم است؛ p1080 استاندارد است، اما p (WQHD)1440 تصویر واضح‌تری ارائه می‌دهد و K4 برای سیستم‌های سطح بالا عالی است؛ اگرچه برای اجرای روان، به سخت‌افزار قدرتمندی نیاز دارد.
  • نرخ تازه‌سازی و زمان پاسخ: نرخ تازه‌سازی که بر حسب هرتز (Hz) اندازه‌گیری می شود، نشان می‌دهد که نمایشگر چند بار در ثانیه به‌روز می‌شود. در مورد رایانه‌های گیمینگ، حداقل 60 هرتز قابل قبول است اما 144 هرتز یا بالاتر برای یک تجربه روان‌تر توصیه می‌شود. زمان پاسخ که بر حسب میلی‌ثانیه (ms) اندازه‌گیری می‌شود، در حالت ایده‌آل باید ۵ میلی‌ثانیه یا کمتر باشد تا تاری حرکت در طول بازی‌های سریع به حداقل برسد.
  • نوع پنل: نوع پنل بر دقت رنگ و زاویه دید در هنگام بازی کردن تأثیر می گذارد. به طور مثال، پنل‌هایIPS  (تغییر در هواپیما)، بهترین مورد برای بازتولید رنگ و زاویه دید هستند. در حالی که مواردTN (Twisted Nematic) زمان پاسخ‌دهی سریع‌تری را ارائه می‌دهند که برای بازی‌های رقابتی مناسب است. صفحات VA (تراز عمودی) نیز کنتراست عالی و رنگ مشکی عمیق‌تری را ارائه می‌کنند و یک انتخاب همه‌جانبه و بهترین مانیتور کامپیوتر برای بازی هستند.
  • فناوری همگام‌سازی تطبیقی: به دنبال نمایشگرهایی با G-Sync (برای پردازنده‌های گرافیکی NVIDIA) یا FreeSync (برای پردازنده ای ام دی) باشید تا ناپیوستگی صفحه را کاهش دهید. این فناوری‌ها نرخ نوسازی مانیتور را مطابق با نرخ فریم پردازنده گرافیکی تنظیم می‌کنند و در نتیجه گیم‌پلی روان‌تری دارند.
  • ویژگی‌های اضافی: ویژگی‌هایی مانند HDR (محدوده دینامیکی بالا) برای کنتراست و عمق رنگ بهتر و صفحه ‌نمایش منحنی (مانند مانیتور خمیده گیمینگ ال جی مدل LG 49GR85DC-B 49 Inch) برای تجربه‌های بازی همه‌جانبه را در نظر بگیرید. اطمینان حاصل کنید که نمایشگر مورد نظر شما دارای پایه‌های قابل تنظیم برای زوایای دید راحت و گزینه‌های اتصال خوب مانند HDMI و DisplayPort برای سازگاری با تنظیمات بازی شما است.

مانیتور خمیده گیمینگ ال جی مدل LG 49GR85DC-B 49 Inch

پیشنهاد مطالعه: راهنمای خرید مانیتور گیمینگ 4k

راهنمای خرید کیس گیمینگ

انتخاب بهترین کیس گیمینگ برای داشتن یک رایانه شخصی کاربردی و از نظر زیبایی شناختی بسیار مهم است. در این بخش، یک راهنمای جامع برای کمک به انتخاب بهترین کیس برای گیم وجود دارد.

اندازه و فرم

اولین نکته، اندازه کیس است که باید اجزای دستگاه را در خود جای دهد. کیس‌ها به طور کلی در سه اندازه اصلی هستند:

  • Full Tower: ایده آل برای دستگاه‌های سطح بالا با گزینه‌های خنک‌کننده گسترده و چندین پردازنده گرافیکی
  • Mid Tower: رایج‌ترین محصول و متعادل کننده اندازه و قابلیت گسترش و مناسب برای اکثر تنظیمات بازی
  • Mini Tower: جمع و جور و قابل حمل، سازگار با ساخت‌های کوچک‌تر اما با احتمال محدود کردن گزینه‌های ارتقای سیستم 

اطمینان حاصل کنید که کیس از اندازه مادربرد شما ATX، microATX یا Mini-ITX پشتیبانی میکند و فضای کافی برای GPU و دستگاه خنک‌کننده دارد.

بهترین کیس های گیمینگ

خنک‌کننده و جریان هوا

خنک‌کننده موثر کیس برای عملکرد و طول عمر سیستم گیمینگ شما ضروری است. به دنبال مواردی با ویژگی‌های زیر باشید:

  • جریان هوای خوب: کیس‌هایی با پنل‌های مشبک یا پایه‌های متعدد فن، جریان هوا را افزایش می‌دهند. اگر قصد دارید از خنک‌کننده مایع استفاده کنید، مطمئن شوید که فضای کافی برای فن‌ها یا رادیاتورهای اضافی وجود دارد. نمونه‌هایی مانند کیس گیمینگ گیم مکس مدل HYPE White نیز دارای کنترلرهای فن هستند.

بهترین کیس های گیمینگ

  • سازگاری فن: تعداد فن های موجود و ظرفیت کیس برای فن‌های اضافی را بررسی کنید. برای جریان هوای مطلوب، حداقل یک فن ورودی و یک اگزوز را هدف بگیرید.

کیفیت ساخت و مصالح

مواد به‌کاررفته در کیس بر دوام و زیبایی شناسی تاثیر می‌گذارد. در انتخاب بهترین کیس کامپیوتر فاکتورهای زیر را حتما در نظر بگیرید.

  • جنس محصول: کیس‌های فولادی محکم و مقرون به‌صرفه هستند؛ در حالی که نمونه‌های آلومینیومی سبک‌تر و اغلب شیک‌تر هستند و می‌توانند گران‌تر باشند.
  • پنل‌های شیشه‌ای سکوریت‌شده: این محصولات  ظاهری عالی را ارائه می‌دهند اما ممکن است جریان هوا را در مقایسه با پنل‌های توری، محدود کنند.

مدیریت کابل

مدیریت کابل برای جریان مناسب هوا و زیبایی شناسی سیستم، حیاتی است. خصوصیات زیر را بسنجید:

  • گزینه‌های مسیریابی کابل: ویژگی‌هایی مانند گرومت‌ها و کانال‌های اختصاصی به سازماندهی کابل‌ها کمک می‌کنند.
  • فضای پشت سینی مادربرد: این امکان مدیریت بهتر کابل و ساخت تمیزتر را فراهم می‌کند.

زیبایی شناسی و ویژگی‌های جانبی

کیس گیمینگی را انتخاب کنید که با نیازهای خاص شما مطابقت داشته باشد.

  • نورپردازی RGB: بسیاری از کیس‌ها (مانند کیس گرین مدل GRIFFIN G6) دارای نورپردازی داخلی RGB یا پشتیبانی از اجزای RGB هستند که به سیستم شما ظاهر جذابی می‌بخشد.

کیس گرین مدل GRIFFIN G6

  • طراحی: چه ظاهر مینیمالیستی را ترجیح دهید و چه طراحی پر زرق و برق، مواردی برای هر سلیقه ای وجود دارد. کیس خود را مطابق با اجزای دیگر سیستم انتخاب نمایید.
  • بودجه: کیس‌های رایانه شخصی می‌توانند از گزینه‌های مقرون به‌صرفه تا مدل‌های رده بالا متغیر باشند. بودجه خود را تعیین کنید؛ اما به یاد داشته باشید که سرمایه‌گذاری روی یک کیس خوب می‌تواند کیفیت ساخت و راندمان کلی دستگاه شما را افزایش دهد.

پیشنهاد بروزکالا برای خرید بهترین کیس های گیمینگ

در ادامه راهنمای خرید سیستم گیمینگ 3 مورد از کیس‌های کامپیوتر را معرفی خواهیم کرد که برای سیستم گیمینگ مناسب خواهند بود. این سه محصول قیمت‌های مختلفی دارند و کارایی مطلوبی را برای کاربر خواهند داشت. 

1. کیس گیمینگ گرین مدل ARIA

اگر به دنبال یک کیس کیمینگ با قیمت بسیار مناسب هستید، کیس گیمینگ گرین مدل ARIA می‌تواند گزینه بسیار مطلوبی برای شما باشد. این محصول با مادربردهای ATX و MicroATX و Mini-ITX سازگار خواهد بود. این کیس از برند گرین دارای وزن 3.65 کیلوگرم و ابعاد 215 × 400 × 458 میلی‌متری می‌باشد. این کالا دارای پنل شیشه‌ای اکریلیک دودی است. این کیس دارای 7 عدد اسلات توسعه می‌باشد. در این محصول 5 عدد سینی درایو 2.5 اینچی، 3 عدد سینی درایو 3.5 اینچی و 3 عدد سینی درایو کمبو به چشم می‌خورد. شما می‌توانید در آن فن پردازنده‌ای با حداکثر ارتفاع 160 میلی‌متری نصب نمایید. این محصول هم گزینه‌ای اقتصادی محسوب می‌شود و هم ظاهری شیک و زیبا دارد؛ بنابراین اگر شما نمی‌خواهید بودجه زیادی صرف خرید کیس کنید، این کالا برایتان بسیار مناسب خواهد بود. این کیس فضای کمی از میز گیمینگ شما را اشغال خواهد کرد. 
در کیس گیمینگ گرین مدل ARIA حداکثر طول کارت گرافیک 300 میلی‌متر و طول فضای نصب پاور 170 میلی‌متر است. یک فیلتر گرد و غبار مگنتی در بالا و یک فیلتر سلولوزی گرد و غبار در بخش پایینی وجود دارد. 1 عدد فن 120 میلی‌متری در جلو و یک فن دیگر با همین ابعاد در پشت کیس قرار گرفته است که RPM یعنی سرعت چرخش هر کدام از آنها 1200 دور در دقیقه می‌باشد. این خنک‌کننده‌ها مجهز به نورپردازی RGB نیز هستند. اگر شما نیاز به فن‌های بیشتری دارید، می‌توانید 2 عدد فن 140 میلی‌متری و 3 عدد خنک‌کننده 120 میلی‌متری در جلو، 2 عدد فن 120 میلی‌متری در سقف و 2 عدد خنک‌کننده 120 میلی‌متری در کف نیز نصب نمایید. 1 درگاه Type-A نسخه USB 3.0 و 2 درگاه Type-A نسخه USB 2.0 و یک جک 3.5 میلی‌متری در این کیس به چشم می‌خورد. 

کیس گیمینگ گرین مدل ARIA

2. کیس لیان لی مدل LIAN LI LANCOOL III RGB WHITE

کیس لیان لی مدل LIAN LI LANCOOL III RGB WHITE محصولی است که در رنگ‌ سفید تولید می‌شود. این کالا که ابعاد 238 × 523 × 526 میلی‌متری دارد، از مادربردهای ATX و MicroATX و Mini-ITX و E-ATX پشتیبانی می‌کند. این محصول دارای 8 عدد اسلات توسعه است. در این کیس لیان لی 8 عدد سینی درایو 2.5 اینچی و 4 عدد سینی درایو کمبو تعبیه شده است. اگر بخواهید از حداکثر ارتفاع در نظر گرفته شده برای خنک‌کننده پردازنده، حداکثر طول کارت گرافیک و طول فضای نصب پاور بدانید، باید به ترتیب به ابعاد 187 میلی‌متری، 435 میلی‌متری و 220 میلی‌متری اشاره کنیم. در سمت چپ و راست این کیس فیلتر ثابت گرد و غبار به چشم می‌خورد. در قسمت سقف و جلوی این محصول نیز فیلترهای مگنتی تعبیه شده است.

بهترین کیس برای گیم با قیمتی متوسط، امکاناتی عالی برای کاربران دارد. این محصول دارای پنل‌های شیشه‌ای در سمت راست و چپ است. این پنجره‌های شیشه‌ای با دستگیره باز خواهند شد. به جز این، ما شاهد خنک‌کننده‌‌هایی برای جریان هوا هستیم. لازم است در این بخش توضیحاتی در مورد فن‌های نصب شده دهیم. 3 عدد فن 140 میلی‌متری با سرعت 300-1650 دور در دقیقه در جلوی این کیس نصب شده است. علاوه بر این، در قسمت پشتی نیز شاهد 1 فن با همین ابعاد با سرعت 200-1800 دور در دقیقه هستیم. اما آیا می‌توان خنک‌کننده‌های دیگری نیز در این کیس نصب کرد؟ بله شما می‌توانید 3 عدد فن 120 میلی‌متری در جلو، 3 عدد در سقف، 3 عدد در کف و 1 عدد در پشت نصب نمایید. اما داستان قابلیت نصب فن روی این کیس اینجا تمام نمی‌شود. امکان نصب خنک‌کننده‌های 140 میلی‌متری به صورت 3 عدد در جلو، 3 عدد در سقف و 1 عدد در پشت نیز وجود دارد.
کیس لیان لی مدل LIAN LI LANCOOL III RGB WHITE دارای 2 عدد Type A نسخه USB 3.0 و 1 عدد USB Type-C است. دکمۀ پاور و دکمۀ ریست روی این محصول به چشم می‌خورد. علاوه بر اینها، این کیس دارای دکمۀ تغییر رنگ نورپردازی و دکمۀ تغییر افکت RGB می‌باشد. یک جک 3.5 میلی‌متری نیز در آن تعبیه شده است. 

کیس لیان لی مدل LIAN LI LANCOOL III RGB WHITE

3. کیس ایسوس ROG Strix Helios White Edition

احتمالاً شما هم برند ایسوس را می‌شناسید و به خوبی آگاه هستید که ASUS جزو برترین تولیدکنندگان تجهیزات کامپیوتر محسوب می‌شود. کیس ایسوس ROG Strix Helios White Edition یکی از محصولات پرطرفدار میان گیمرها به شمار می‌رود. اگر می‌خواهید بهترین سیستم گیمینگ اسمبل کنید، می‌توانید از این کیس 18 کیلوگرمی بهره برید. این کالا با ابعاد 250 × 565 × 591 میلی‌متری در رنگ‌های مشکی و سفید تولید می‌شود. این کیس فوق‌العاده دارای پنل شیشه‌ای در 3 طرف می‌باشد. 8 عدد اسلات توسعه افقی و 2 عدد اسلات توسعه عمودی در آن تعبیه شده است. این محصول با مادربردهای ATX و MicroATX و Mini-ITX و E-ATX سازگاری خواهد داشت. 

درست است که این کیس ایسوس قیمت نسبتاً زیادی دارد اما قابلیت‌های بسیاری را به شما ارائه خواهد داد و کیفیت بسیار مطلوبی نیز دارد. ابتدا باید به 4 عدد سینی درایو 2.5 اینچی و 2 عدد سینی درایو کمبو که در این کیس تعبیه شده است، اشاره کنیم. حالا که قصد اسمبل کردن سیستم گیمینگ را دارید باید به فضای پاور، کارت گرافیک و فن CPU توجه کنید. طول فضای نصب پاور در این کیس 220 میلی‌متر است. حداکثر طول کارت گرافیک در این محفظه 450 میلی‌مترمی‌باشد. ارتفاعی که برای خنک‌کننده پردازنده در نظر گرفته شده است نیز حداکثر 190 میلی‌متر است. این کیس بی‌نظیر ایسوس دارای مدیریت کابل‌‌کشی و فیلتر گرد و غبار است. این فیلترهای کشویی در سقف، کف و جلوی محصول دیده می‌شوند. 

سیستم خنک‌کننده برای کیس گیمینگ بسیار مهم خواهد بود. این کیس از سیستم خنک‌‌کننده بسیار مطلوبی برخوردار است. بیایید مروری بر این فن‌های این کیس داشته باشیم. 3 عدد فن 140 میلی‌متری در جلوی این کالا نصب شده است. البته 1 فن با همین ابعاد نیز در پشت محصول قرار دارد. یکی از نکات جالب در مورد این کیس ایسوس، وجود کنترلر یا همان کلید کنترل سرعت چرخش برای تمام فن‌ها است. درست است روی این محصول 4 عدد خنک‌کننده نصب شده است اما شما می‌توانید فن‌های دیگری را نیز در آن نصب نمایید. قابلیت نصب 3 عدد فن 120 میلی‌متری در جلو و سقف کالا و 1 عدد فن 120 میلی‌متری در پشت این قطعه وجود دارد. شما می‌توانید از 2 عدد فن 140 میلی‌متری در سقف و 1 عدد خنک‌‌کننده با همین ابعاد به پشت کیس اضافه کنید.

این کیس دارای نورپردازی ARGB سازگار با AURA Sync ایسوس در جلوی کیس است. دکمۀ پاور، دکمۀ ریست، کنترلر برای کنترل سرعت فن‌ها و دکمۀ تغییر افکت نورپردازی نیز در این محصول تعبیه شده است. اگر بخواهید بدانید که این کیس کامپیوتر دارای چه درگاه‌هایی است، باید به 1 جک 3.5 میلی‌متری، 4 عدد Type-A نسخه USB 3.1 Gen 1 و 1 عدد Type-C نسخه USB 3.1 Gen 2 اشاره کنیم.

کیس ایسوس ROG Strix Helios White Edition

راهنمای خرید صفحه کلید گیمینگ

خرید کیبورد مناسب بازی می‌تواند تجربه بازی شما را به میزان قابل توجهی ارتقا دهد و راحتی، پاسخگویی و سفارشی‌سازی را فراهم کند. در این بخش، گزینه‌هایی که باید در نظر بگیرید موجود است.

انواع سوئیچ‌های کلیدی

نوع سوئیچ کلید، یکی از مهم‌ترین عوامل در انتخاب بهترین کیبورد گیمینگ است. دو دسته اصلی سوئیچ‌ها عبارتند از:

1. سوئیچ‌های مکانیکی: این سوئیچ‌ها به دلیل بازخورد لمسی و دوام بالا، مورد علاقه گیمرها هستند. انواع متداول عبارتند از:

  • Cherry MX Red: سوئیچ‌های خطی که به ‌خاطر ضربه‌های کلیدی نرم خود شناخته می‌شود و ایده‌آل برای بازی‌های سریع است.
  • Cherry MX Blue: لمسی و کلیکی بوده و بازخوردی شنیدنی را ارائه می‌دهد اما ممکن است برای محیط‌های آرام مناسب نباشد.
  • Cherry MX Brown: محصولی متوسط است که بدون نویز سوئیچ‌، پاسخگویی سریع را ارائه می‌دهد.

2. سوئیچ های غشایی: به طور کلی ساکت تر و مقرون به صرفه تر، این سوئیچ ها دوام کمتری دارند و بازخورد لمسی کمتری ارائه می دهند و باعث می شود در بین گیمرهای جدی محبوبیت کمتری داشته باشند.

راهنمای خرید یک سیستم گیمینگ

اندازه و چیدمان

کیبوردهای بازی در اندازه‌های مختلفی عرضه می‌شوند که عبارتند از:

  • اندازه کامل: شامل یک عدد پد است و ایده‌آل برای کاربرانی است که برای بهره‌وری به آن نیاز دارند.
  • Tenkeyless (TKL): این محصولات، صفحه اعداد را حذف می‌کنند و طراحی جمع و جورتری ارائه می‌دهد که امکان قرارگیری نزدیک‌تر موس را فراهم می‌کند و ارگونومی را بهبود می‌بخشد.
  • صفحه کلیدهای (60٪ یا 75٪): این صفحه کلیدها حتی کوچک‌تر هستند و کلیدهای عملکرد و سایر کلیدهای اضافی را حذف می‌کنند که می‌تواند فضای میز را آزاد کند.

کیفیت ساخت

دوام برای کیبوردهای بازی ضروری است زیرا جلسات طولانی و سنگین بازی می‌تواند منجر به خرابی زودرس آن شود. به دنبال صفحه کلیدی با موارد زیر باشید:

  • مواد با کیفیت بالا: کلاهک‌های ساخته شده از پلاستیک PBT دوام بیشتری نسبت به ABS دارند و در برابر سایش بهتر مقاومت می‌کنند.
  • ساختار محکم: یک کیبورد محکم به جلوگیری از شکستگی در هنگام استفاده طولانی، کمک می‌کند.

نور پس‌زمینه و سفارشی سازی

نور پس‌زمینه می‌تواند دید را در شرایط کم نور بهبود بخشد. در هنگام خرید، این عوامل را مورد توجه قرار دهید:

  • ظاهر: صفحه‌ کلیدهای RGB جلوه‌های نوری قابل تنظیم دارند که می‌تواند زیبایی ‌شناسی تنظیمات بازی شما را بهبود بخشد. به طور مثال، نورپردازی محصولاتی مانند کیبورد گیمینگ گرین مدل GK801-RGB، علاوه بر زیبایی، به دید بهتر شما نیز کمک می‌کنند.

کیبورد گیمینگ گرین مدل GK801-RGB

  • سفارشی‌ سازی نرم‌افزار: بسیاری از کیبوردهای بازی دارای نرم‌افزاری هستند که به شما امکان می‌دهد ماکروها را برنامه‌ریزی کنید، نور را تنظیم کنید و عملکردهای کلیدی را سفارشی کنید.

قابلیت اتصال

از لحاظ ابزار اتصال، کیبوردها می توانند سیمی یا بی‌سیم باشند:

  • کیبوردهای سیمی: محصولاتی سیمی مانند کیبورد گیمینگ تسکو GK 8126 RGB، عموماً به دلیل قابلیت اطمینان و عدم تاخیر ورودی، این محصولات برای بازی ترجیح داده می‌شوند.

کیبورد گیمینگ تسکو GK 8126 RGB

  • کیبوردهای بی‌سیم: این نمونه‌ها، آزادی حرکت بیشتری را ارائه می‌دهند اما ممکن است تأخیر کمی ایجاد کنند. به دنبال مد‌ هایی باشید که از اتصالات RF برای عملکرد بهینه استفاده می‌کنند.

ویژگی‌های جانبی

ویژگی‌هایی مانندN-Key Rollover  و Anti-Ghosting تضمین می‌کنند که چندین فشار کلید به‌ طور دقیق ثبت می‌شوند؛ که برای بازی‌های سریع بسیار مهم است. همچنین برخی از صفحه ‌کلیدها دارای دکمه‌های اضافی برای کنترل صدا و پخش اختصاصی رسانه هستند که راحتی را در طول جلسات بازی افزایش می‌دهد.

راهنمای خرید موس گیمینگ

هنگام خرید موس گیمینگ، چندین عامل مهم می‌تواند بر عملکرد و راحتی بازی شما تأثیر بگذارد. در این بخش از راهنمای خرید بهترین سیستم گیمینگ ، نکات مهم در انتخاب بهترین موس گیمینگ را مطرح می کنیم.

ارگونومی

درک سبک در دست گرفتن موس، برای راحتی و کنترل بسیار مهم است. سه سبک رایج در دست گرفتن عبارتند از:

  • گرفتن کف دست: تمام دست شما روی موس قرار می‌گیرد و برای محصولات بزرگ‌تر با شکل برجسته‌تر برای این سبک مناسب است.
  • گرفتن با پنجه: در این حالت، کف دست بالا است و انگشتان روی دکمه‌ها قوس دارند. در این روش، موس‌هایی با اندازه متوسط که تعادل خوبی را ارائه می‌دهند، به خوبی کار می‌کنند.
  • گرفتن با نوک انگشت‌ها: در این سبک، فقط نوک انگشتان موس را لمس می‌کنند و محصولات سبک وزن و جمع و جور را ایده آل می‌سازد.

اندازه و وزن

اندازه موس باید با اندازه دست شما مطابقت داشته باشد. دست‌های بزرگ‌تر ممکن است به موس‌های بزرگ‌تری نیاز داشته باشند؛ در حالی که دست‌های کوچک‌تر از طراحی‌های فشرده نتیجه بهتری می‌گیرند. وزن نیز یک اولویت شخصی است. محصولات سبک‌تر اغلب برای بازی‌های سریع ترجیح داده می‌شوند؛ در حالی که نمونه‌های سنگین‌تر می‌توانند ثبات را برای کارهای دقیق فراهم کنند. برخی از موس‌های بازی وزن‌های قابل تنظیمی را ارائه می‌کنند که به شما امکان می‌دهند بر اساس ترجیح خود، آن را تنظیم کنید.

کیفیت سنسور

حساسیت سنسور برای دقت ردیابی بسیار مهم است. اکثر موس‌های بازی امروزه دارای حسگرهای نوری یا لیزری باکیفیتی هستند که می‌توانند تنظیمات DPI (نقطه در اینچ) بالا را کنترل کنند. در حالی که برخی از این محصولات دارای رتبه‌بندی DPI بالاتر از 20000 هستند، محدوده بین 800 تا 1600 DPI معمولا برای اکثر گیمرها کافی است. به جای درگیر شدن در اعداد DPI بالا، روی خرید موس با سنسور قابل اعتماد تمرکز کنید.

نوع اتصال

هر دو نمونه سیمی و بی‌سیم مزایای خود را در هنگام جلسات گیمینگ دارند که عبارتند از:

  • موس‌های سیمی: محصولات سیمی مانند موس گیمینگ گرین GM602 RGB، معمولاً تأخیر کمتری ارائه می‌کنند و هیچ مشکلی برای باتری ندارند و انتخابی مناسب برای بازی‌های رقابتی می‌باشند.

موس گیمینگ گرین GM602 RGB

  • موس‌های بی‌سیم: نمونه‌های بی‌سیم مثل موس جنیوس مدل Ergo 8250S Champagne، آزادی حرکت را فراهم می‌کنند و به‌هم‌ریختگی کابل‌ها را کاهش می‌دهند. گزینه‌های بی‌سیم مدرن به طور قابل توجهی بهبود یافته‌اند و عملکردی قابل مقایسه با محصولات سیمی با حداقل تأخیر ارائه می‌دهند.

موس جنیوس مدل Ergo 8250S Champagne

پیکربندی دکمه‌ها

تعداد دکمه‌های روی موس را در نظر بگیرید. برای بازی‌های FPS رقابتی، یک طرح ساده با چند دکمه اضافی ممکن است کافی باشد. در مقابل، بازیکنان MMO اغلب محصولاتی با دکمه‌های قابل برنامه‌ریزی متعدد را برای دسترسی سریع به مهارت‌ها و دستورات ترجیح می‌دهند. اطمینان حاصل کنید که نرم‌افزار موس، امکان سفارشی سازی آسان دکمه را فراهم می‌کند.

ساخت باکیفیت و دوام

یک موس بازی باید در برابر استفاده‌های شدید مقاومت کند. به دنبال نمونه‌هایی با ساختار محکم، مواد با کیفیت بالا و سوئیچ‌های قابل اعتماد باشید. نظرات کاربران را برای بازخورد در مورد دوام بررسی کنید؛ زیرا یک موس با ساختار ضعیف می‌تواند در طول زمان منجر به مشکلات عملکرد شود.

ویژگی‌های اضافی

  • نورپردازی RGB: در حالی که نورپردازی RGB در درجه اول زیبایی است، می‌تواند تنظیمات بازی شما را نیز بهبود بخشد. برخی از موس‌ها امکان ایجاد جلوه‌های نوری قابل تنظیم را فراهم می‌کنند که با سایر دستگاه‌های جانبی همگام می‌شوند.
  • پشتیبانی نرم‌افزار: نرم‌افزار خوب می‌تواند تجربه بازی شما را با امکان سفارشی کردن تنظیمات، ایجاد نمایه‌ها و تنظیم سطوح DPI به آسانی بهبود بخشد.

راهنمای خرید کامپیوتر گیمینگ

سخن پایانی

خرید یک کامپیوتر بازی می‌تواند فرآیند پیچیده‌ای باشد؛ اما با آگاهی و تهیه و اجزای مناسب، می‌توانید دستگاهی با کارایی بالا و متناسب با نیازها و بودجه خاص خود داشته باشید. با در نظر گرفتن دقیق عواملی که در این راهنمای خرید سیستم گیمینگ مورد بحث قرار گرفته است، به خوبی در انتخاب بهترین قطعات برای رایانه شخصی بازی خود خواهید بود. در این مطلب، به ذکر نکات مهم و نحوه سنجش در خرید محصولاتی مانند مانیتور، صفحه کلید، موس و کیس مخصوص گیمینگ پرداختیم تا در هنگام تهیه این موارد، با ویژگی‌های معیار آن‌ها آشنایی کامل داشته باشید. به یاد داشته باشید که هنگام انتخاب خود، سازگاری، کیفیت و عملکرد را در اولویت قرار دهید .

به فروشگاه اینترنتی بروزکالا مراجعه نمایید و از انواع قطعات کامپیوتر برای بازی و تجهیزات گیمینگ دیدن کنید. شما دوستان عزیز علاوه بر اینکه امکان اسمبل آنلاین رایانه مخصوص بازی خود را خواهید داشت، می‌توانید با کارشناسان بروزکالا مشاوره رایگان داشته باشید تا در نهایت بهترین سیستم گیمینگ را تهیه نمایید.

سوالات متداول

1. در هنگام خرید مانیتور گیمینگ باید چه عواملی را در نظر بگیریم؟

در هنگام خرید این محصول مخصوص بازی باید فاکتورهایی مثل اندازه، وضوح، نرخ تازه‌سازی و زمان پاسخگویی، نوع پنل، فناوری همگام‌سازی تطبیقی و ویژگی‌های جانبی را در نظر داشته باشید.

2. چه کیسی برای یک کاربر خانگی مناسب است؟

کاربران خانگی و اداری معمولاً از کیس‌های ساده با قطعات ساده‌ای بهره می‌برند. پس لازم نیست بودجه زیادی برای خرید کیس، قطعات داخلی آن و مانیتور در نظر بگیرید. زیرا شما نمی‌خواهید به صورت حرفه‌ای از آن استفاده کنید و برنامه‌های سنگینی را اجرا نمایید.

3. از کیس گیمینگ با نورپردازی فقط می‌توان برای سیستم مخصوص بازی استفاده کرد؟

خیر. شما اگر به ظاهر این محصولات علاقمند هستید، می‌توانید آن را برای هر نوع سیستمی تهیه و استفاده نمایید.