CPU Usage یا میزان کار CPU چیست ؟

CPU یا پردازنده واحد مرکزی پردازش در هر سیستم کامپیوتری است، که به عنوان مغز کامپیوتر قلمداد می‌شود. پردازنده تمام دستورات، محاسبات و هر پردازشی که کامپیوتر نیاز به انجام آن دارد را بر عهده می‌گیرد و از این رو، درست مثل ذهن انسان برای رایانه عمل می‌کند. همان‌طور که مغز هر شخص در طول روز گنجایش و انرژی محدودی برای فعالیت و پردازش اطلاعات دارد، CPU کامپیوتر نیز دارای یک ظرفیت پردازشی می‌باشد و CPU usage در واقع میزانی از ظرفیت پردازشی CPU است که در یک کامپیوتر مورد استفاده قرار گرفته است. در این مقاله از بروزکالا قصد داریم با مفهوم و ماهیت CPU usage، میزان استاندارد آن و علت بالا بودن cpu usage آشنا شویم.

 

آن‌چه در این مقاله خواهید خواند:

  • CPU چیست؟
  • CPU usage چیست؟
  • چگونه می‌توان میزان CPU usage را مشاهده و کنترل کرد؟
  • مقدار استاندارد CPU usage چقدر است؟
  • میزان CPU usage به چه علت بالا می‌رود؟

 

CPU چیست؟

واژه CPU مخفف عبارت (Central Processing Unite) بوده و به معنای "واحد پردازش مرکزی" می‌باشد. در زبان فارسی ما به اختصار CPU را "پردازنده" می‌نامیم. پردازنده قطعه‌ای بسیار مهم در سیستم‌های رایانه‌ای می‌باشد و همان‌طور که از نامش پیداست، وظیفه پردازش فعالیت‌های یک کامپیوتر به صورت تمام و کمال را بر عهده دارد. cpu یا پردازنده یک کامپیوتر تمام اطلاعات، دستورها و محاسبات را پردازش کرده و تجزیه و تحلیل تمامی فعالیت‌ها را انجام می‌دهد. 

خوب است بدانید که CPU تنها واحد پردازشی کامپیوتر نیست، با این حال می‌توان گفت که مهم‌ترین آن‌ها می‌باشد و  از ارزش والاتری نسبت به سایر قطعات پردازشی کامپیوتر برخوردار است. در واقع می‌تواندر بررسی عملکرد cpu، آن  را به مغز انسان تشبیه کرد، که مسئول رساندن تمامی فرمان‌ها به سایر نقاط بدن بوده و همچنین تمام اطلاعات، افکار و احساسات را پردازش و ذخیره می‌کند. پردازنده کامپیوتر نیز تقریباً تمامی دستورهایی که از سمت قطعات سخت افزاری یا برنامه‌های نرم افزاری یک کامپیوتر صادر می‌شوند را دریافت کرده و سپس با استفاده از عملگرهای منطقی، محاسبات عددی، ریاضیاتی و انواع پردازش‌ها، اطلاعات را ساخته و پرداخته کرده و برای ذخیره سازی و یا استفاده از آن‌ها، آن‌ها را به سایر بخش‌های کامپیوتر هدایت می‌کند. 

وقتی می‌گوییم پردازنده "کامپیوتر"، در واقع منظور ما هر سیستم الکترونیکی می‌باشد، که انجام دهنده برخی فعالیت‌ها است و از حافظه‌ای برای ذخیره سازی اطلاعات برخوردار است؛ مانند انواع موبایل‌، تبلت‌، لپتاپ، تلویزیون و کامپیوترهای بزرگ رومیزی. پردازنده برای برنامه ریزی و انجام شدن تمام فعالیت‌ها در این دستگاه‌ها، قطعه حیاتی محسوب می‌شود و با انجام کار نقل و انتقال و بررسی اطلاعات، هسته اصلی کار یک سیستم الکترونیکی را تشکیل می‌دهد.

پیشنهاد مطالعه: پردازنده یا cpu چیست؟ 

CPU usage چیست؟

CPU Usage یا مقدار مصرف پردازنده، یک معیار برای سنجش میزان استفاده سی پی یو، توسط کامپیوتر است. هر پردازنده در هر سیستم رایانه‌ای، دارای گنجایش مصرفی است که سیستم‌ها هنگام فعالیت، اجرای برنامه‌ها و پردازش و ذخیره اطلاعات از بخشی از این گنجایش استفاده می‌کنند. درصد CPU usage بیانگر میزان استفاده شده از گنجایش CPU توسط سیستم عامل و همچنین برنامه‌های در حال اجرا می‌باشد.

درصد استفاده از CPU به میزان کاری که از کامپیوتر خود می‌کشید بستگی دارد و پس از هر بار خاموش و روشن کردن، به نوع فعالیتی که با سیستم خود انجام می‌دهید، برمی‌گردد و ممکن است در هر بازه زمانی عدد متفاوتی را نمایش بدهد. اولین باری که یک سیستم کامپیوتری برای اولین بار بوت (Boot) می‌شود، استفاده از پردازنده عددی در حدود ۱۰۰٪ می‌باشد، تا زمانی که کامپیوتر به صورت کامل بوت شود.

چگونه می‌توان میزان CPU usage را مشاهده و کنترل کرد؟

میزان کار cpu را می‌توان در بخش Task Manager سیستم کامپیوتری یا لپ تاپ خود مشاهده کنید. می‌توانید برای باز کردن این پنجره، از دستور میانبر ctrl + shift + esc استفاده کنید. در این پنجره، شما می‌توانید برنامه‌های در حال اجرا را مشاهده کنید و ببینید که هر یک از آن‌ها، چه مقدار از حافظه رم ( RAM ) و همچنین چه مقدار از CPU usage کامپپوتر شما را به خود اختصاص داده‌اند. 

پیشنهاد مطالعه: نحوه مشاهده مصرف cpu و ram

مقدار استاندارد CPU usage چقدر است؟

برای کامپیوتر در حالت‌های مختلف، میزان CPU usage متفاوتی وجود دارد ؛ به عنوان مثال هنگامی که کامپیوتر در حال استراحت است و شما از آن استفاده خاصی نمی‌کنید، میزان استفاده از پردازنده باید بین ۱ درصد تا 5 درصد باشد. این مقدار در هنگام فیلم دیدن و اجرای برنامه‌ها و همچنین بازی‌های سبک، به طور معمول به 10 درصد رسیده و ممکن است تا 30 درصد افزایش پیدا کند. میزان استفاده از پردازنده شما باید در حداکثرترین حالت ممکن، در هنگام اجرای برنامه‌های سنگین و بازی‌هایی با گرافیک و حجم بالا، به 80 درصد برسد. البته استثنائی هم وجود دارد ؛ فقط زمانی که کامپیوتر شما در حال راه اندازی اولیه یا همان " بوت " شدن می‌باشد، شاهد نمایش میزان استفاده از cpu به طور طبیعی نزدیک 100 درصد  خواهیم بود.

میزان CPU usage به چه علت بالا می‌رود؟

در پاسخ به این سوال که  چرا cpu usage بالا میرود؟ می توان گفت به طور معمول به دلیل باز بودن و اجرا شدن هم‌زمان چندین برنامه اتفاق می‌افتد، اما دلایل دیگری نیز وجود دارد که برخی از آن‌ها را در ادامه نام برده‌ایم و علت بالا رفتن میزان استفاده از پردازنده توسط آن‌ها را توضیح داده‌ایم.

1. آنتی ویروس:

یکی از رایج‌ترین دلایل بالا رفتن CPU usage بالا، اجرا شدن برنامه‌های آنتی ‌ویروس است، که در طول کارکرد کامپیوتر همواره در حال اجرا هستند و مصرف انرژی بالایی نیز دارند. آنتی‌ ویروس‌ها هر لحظه در حال اسکن کامپیوتر شما برای پیدا کردن ویروس‌ها و فایل‌های مخرب هستند و همین امر می‌تواند باعث بالا رفتن میزان مصرف پردازنده شود. برنامه های آنتی ویروس همواره کامپیوتر شما را برای فایل ها و برنامه های مخرب اسکن می کنند. البته در نسخه‌های جدید آنتی ویروس‌ها امکان تنظیم زمان اسکن فراهم شده که به صاحب کامپیوتر این امکان را می‌دهد تا محدوده زمانی مشخصی را برای اسکن کامپیوتر در نظر بگیرد و در واقع، فعالیت آنتی ویروس را به آن بازه زمانی محدود کند.

پیشنهاد خرید محصول: خرید کامپیوتر همه کاره

2. مرورگر:

بسیاری از کاربران چندین صفحه مرورگر (Tab) را به طور هم‌زمان باز می‌‌کنند و این عمل می‌تواند باعث شود که مرورگر کل قدرت پردازشی CPU را به خود اختصاص دهد. این اتفاق برای پردازنده‌های قدیمی‌تر و کم قدرت‌تر ایجاد مشکل می‌کند. اگر پردازنده کامپیوتر شما هنگام استفاده از مرورگر مصرف بسیار بالایی دارد، می‌توانید از مرورگرهای بهینه‌تر و کم‌مصرف‌تر مثل Opera GX استفاده کنید.

3. سرویس آپدیت خودکار:

سرویس آپدیت ویندوز تنظیم شده ‌است تا به صورت پیش‌فرض و خودکار، سیستم عامل و برنامه‌ها را به آخرین نسخه ارائه شده بروزرسانی کند. بدیهی است که این فعالیت مصرف CPU را بالا می‌برد و برای جلوگیری از آن، می‌توانید سرویس آپدیت خودکار را خاموش کنید. اما به یاد داشته باشید که اگر فراموش کنید ویندوز خود را سر موقع مقرر آپدیت کنید، سیستم شما ممکن است دچار مشکل شود. علاوه بر ویندوز، برنامه‌هایی هم هستند که به صورت مستقل، خودشان را خودکار آپدیت می‌کنند ؛ مثل برنامه‌های Adobe یا Java. همچنین برنامه‌هایی که به سرورها متصل می‌شوند - مانند iTunes - هم می‌توانند CPU usage را بالا ببرند.

پیشنهاد مطالعه: راهنمای خرید CPU کامپیوتر

4. ویروس:

ویروس‌ها بدافزارهایی بدون خاصیت و مضر هستند، که هیچ کامپیوتری به آن‌ها نیاز نداشته و به جای آن، دچار آسیب می‌شوند. ویروس می‌تواند باعث ایجاد اختلال در عملکرد ساده‌ترین فعالیت‌های ویندوز شود، فایل‌ها و برنامه‌های شما را خراب کند و در آخر حتی باعث خرابی کامل ویندوز شود. یکی از ضررهایی که ویروس در کامپیوتر می‌تواند ایجاد کند، بالا بردن میزان مصرف پردازنده است.

اگر می‌خواهید جلوی این اتفاق را بگیرید، همواره فعالیت آنتی ویروس خود را مدیریت کرده، آن را اجرا کنید و فایل‌های ویروسی و خراب را شناسایی کرده و آن‌ها را از بین ببرید. آنتی ویروس‌ها به طور معمول تمامی ویروس‌های ساده و معمول را شناسایی کرده و برای شما پاک می‌کنند. همچنین با آپدیت نگه داشتن ویندوز، می‌توانید از Windows Defender پیش‌فرض سیستم خود نیز برای محافظت از کامپیوتر خود بهره ببرید.

سخن پایانی

پردازنده هسته اصلی سیستم کامپیوتری شما است و ایجاد شدن هر گونه اختلال - هر چند کوچک - در آن، ضررهای هنگفت و پی در پی به کامپیوتر شما می‌زند. CPU usage یکی از مواردی است که کنترل نکردن آن می‌تواند باعث خراب شدن پردازنده کامپیوتر شما و حتی پریدن ویندوز و فایل‌های ذخیره شده شما بشود. با مدیریت میزان مصرف پردازنده و انجام کارهای ساده برای جلوگیری از بالا رفتن آن، به عملکرد سالم و بهینه پردازنده مرکزی کامپیوتر خود کمک کنید.

سوالات متداول

1 . CPU چیست؟

واژه CPU مخفف عبارت (Central Processing Unite) و به معنای واحد پردازش مرکزی، پردازنده اصلی سیستم‌های کامپیوتری می‌باشد.

2. چگونه می‌توان CPU usage کامپیوتر را چک کرد؟

با مراجعه به Task Manager با استفاده از دستور ctrl + shift + esc می‌توان میزان مصرف پردازنده را چک کرد.