مادربرد ایسوس بهتر است یا گیگابایت

انتخاب مادربرد برای کامپیوترتان می‌تواند کار آسانی نباشد. برندها و مدل‌های مختلفی وجود دارد که شما باید از بینشان انتخاب کنید و هر کدام ویژگی‌ها و مزایای خود را دارند. پس چطور باید دست به انتخاب درست زد؟

در این مقاله از مجله بروزکالا ما سعی خواهیم کرد دو برند محبوب تولیدکننده مادربرد یعنی ایسوس (Asus) و گیگابایت (Gigabyte) را با هم مقایسه کنیم. مادربردهای تولید شده توسط این دو کمپانی عملکردی عالی و پردازشی قوی دارند و از چیپست‌های موجود اینتل، AMD و یا NVidia بهره می‌برند.

با این همه، همچنان تعداد زیادی از کاربران، هنگام استفاده از این قطعه همواره مردد هستند که مادربرد ایسوس بهتر است یا گیگابایت و باید کدام یک را انتخاب و خریداری کنند. خوشبختانه ما در این مقاله به مقایسه مادربرد گیگابایت و ایسوس پرداخته وبه سوال شما پاسخ خواهیم داد. 

پیشنهاد مطالعه: مادربرد چیست و چه کاربردی دارد؟ (راهنمای کامل و کاربردیی)

نگاه کلی به مادربرد ایسوس (Asus)

این تولید کننده مطرح، مادربردهایی را به بازار عرضه می‌کند که تجربه بازی فوق‌العاده‌ای به کاربر می‌دهد. مادربردهای ایسوس دارای ویژگی‌هایی نظیر پشتیبانی از حافظه پر سرعت، کارت‌های گرافیک متعدد و اورکلاک هستند. این مادربردها دارای مقاومت بالا و دوام خوبی هستند و این اطمینان را به یک گیمر می‌دهند که کامپیوتر گیمینگ او، عمر مفید بالایی داشته باشد. بنابراین در بین گیمرها محبوبیت بسیار زیادی دارند.

نگاه کلی به مادربرد گیگابایت (Gigabyte)

گیگابایت نیز درست مانند ایسوس مادربردهایی تولید می‌کند که عملکرد و ویژگی‌هایی عالی دارند. مادر بورد گیگابایت دارای قابلیت‌های اضافی هستند که ممکن است برای کاربر اهمیت داشته باشد. از جمله این قابلیت‌ها می‌توان به نور ال ای دی LED و Wi-Fi اشاره کرد. به طور کلی مادربردهای گیگابایت دوام مطلوب و عملکردی عالی دارند.

مقایسه مادربرد ایسوس و گیگابایت

دسته بندی مادربردهای ایسوس

مادربردهای ایسوس دارای ۸ دسته بندی هستند. انواع مادربرد TUF Gaming و ROG و مادربرد Pro Gaming مخصوص بازی‌های سنگین طراحی و تولید شده‌اند و گیمر با آن‌ها تجربه بازی بی‌نظیر و فوق‌العاده‌ای خواهد داشت. زیرا قدرت پردازش این مدل‌ها عالی است. اگر کاربری از کامپیوتر خود انتظار عملکرد خوب، روان و مطمئنی دارد، می‌تواند از مدل‌های Asus Prime و ProArt و The Ulimate Force استفاده کند. این مدل‌ها معمولا برای انجام کارهای محاسباتی و روزمره کاربرد دارند. مادربردهایی مانند Commercial و Workstation نیز ویژگی‌های مختلفی دارند و از سایر مدل‌ها مقرون به صرفه‌تر هستند. 

دسته بندی مادربردهای گیگابایت

این مادربردها غالباً به ۵ دسته تقسیم می‌شوند. مادربرد مدل AORUS برای گیمینگ طراحی شده است و عملکرد بی‌نظیری در بازی‌های سنگین به گیمر ارائه می‌دهد. قیمت این مدل متوسط است. مادربرد مدل Ultra Durable نیز خدمات مطمئنی را به کاربر ارائه می‌کند. نوع Server/Workstation برای کامپیوترهای سرور طراحی و تولیده شده‌اند. مادربرد مدل Embedded/loT نیز برای دستگاه‌های داخلی که اولویت آن‌ها با اینترنت است، بی‌نظیر عمل می‌کند.

همچنین اگر به مبحث گیمینگ علاقه‌مندید و می‌خواهید بدانید مناسب‌ترین مادربرد برای گیمینگ کدام مادربرد است، از مقاله بررسی انواع مادربرد گیمینگ ما در بروزکالا دیدن کنید.

مشخصات کلی مادربرد ایسوس

طراحی قطعات ایسوس بسیار جذاب، ظریف و زیبا است و عملکردی قوی و بی‌نظیر دارند. قیمت آن‌ها نسبت به قابلیت‌هایی که ارائه می‌کنند، مناسب است. این مادربردها قابل اطمینان هستند و این موضوع برای کاربران اهمیت زیادی دارد. اکثر قطعات به‌روز و مدرن، با این مادربردها سازگاری دارند. معمولا از تکنولوژی‌های روز دنیا برخوردار هستند. قطعات آن باکیفیت است و در تنظیم کننده‌های ولتاژ و PCB قدرتمند محسوب می‌شود. مادربردهای ایسوس دارای سیستم نرم افزاری مطلوب و سیستم خنک کننده خوبی هستند، با دوام هستند و عمر مفید بالایی دارند. در حالت کلی مادربردهای ایسوس قابلیت اورکلاک پیشرفته‌ دارند و از تعداد زیادی پورت USB بهره مند هستند. در مقاله نحوه اورکلاک کارت گرافیک بیشتر درباره این مفهوم صحبت کرده‌ایم که می‌توانید مطالعه کنید.

بیشتر بخوانید: بررسی کامل مادربرد ایسوس

مشخصات کلی مادربرد گیگابایت

حالا به سراغ مادربردهای گیگابایت می‌رویم. غالباً این قطعات دارای بلوتوث و وای فای هستند. سیستم نرم افزاری و همچنین سیستم سخت افزاری قدرتمندی دارند. معمولا با سوکت‌های نسل‌های مختلف سازگاری دارند. مقاوم و با دوام هستند. قدرت بالایی برای اجرای بازی و البته کارهای گرافیکی دارند. در حالت کلی مادربرد گیگابایت عملکرد خوبی را ارائه می‌دهد و در بین کاربران نیز محبوب است.

عملکرد نرم افزار مادربرد ایسوس

برای اینکه بدانیم مادربرد ایسوس بهتر است یا گیگابایت لازم است عملکرد نرم افزاری آن‌ها را نیز مقایسه کنیم. درست است که قدرت سخت‌ افزاری قطعات کامپیوتر اهمیت زیادی دارد، اما سیستم نرم‌ افزاری نیز مهم است. سیستم نرم‌ افزاری یا همان رابط کاربری امکان برخورداری از منابع سیستمی را با عملکردی عالی برای شما به ارمغان می‌آورد. با رابط کاربری مناسب و مطلوب می‌توان به بهترین شکل ممکن از دستگاه بهره برد. ایسوس با کنترل پنل Al Suite 3 رابط کاربری بسیار مطلوبی برای داشبورد اصلی خود فراهم کرده و امکانات خوبی به کاربر ارائه می‌دهد. گستردگی تنظیمات این قطعه با یک رابط کاربری عالی و قوی میسر می‌شود. در این رابط کاربری تنظیمات سرعت فن، به‌روزرسانی‌های مرتبط با بایوس و اورکلاک کردن ارائه می‌شود.

 

عملکرد نرم افزار مادربرد گیگابایت

اما مادربرد گیگابایت چطور؟ هر دو برند در این زمینه تقریبا شرایط یکسانی دارند. گیگابایت از کنترل پنل EasyTune بهره می‌برد. این رابط قوی می‌تواند تعادلی میان دسترسی آسان برای کاربر و البته ارائه گزینه‌های سفارشی برای حرفه‌ای‌ها و مبتدی‌ها را فراهم و میسر کند. پس شما گزینه‌های سفارشی‌سازی متنوعی خواهید داشت. شما می‌توانید با این رابط کاربری بر تنظیمات کامل فن، پروفایل‌های مربوط به RGB، حافظه رم و سرعت اورکلاک سی پی یو کنترل داشته باشید. هر کدام از این موارد اهمیت دارند و تاثیر زیادی روی سرعت عملکرد و قدرت کامپیوتر شما خواهند داشت.

مقایسه گارانتی مادربرد ایسوس و گیگابایت

هر دو شرکت ایسوس و گیگابایت از گارانتی یکسانی برخوردار هستند. این گارانتی معمولا سه ساله است و شما برای استفاده از آن کافی است که شماره سریال محصول خریداری شده را به یاد داشته باشید. این را نیز بدانید که اگر مشکل محصول شما از تولید باشد، هر دو شرکت مادربرد را به صورت رایگان تعویض می‌کنند. قطعا با خرید مادربرد از فروشگاه اینترنتی بروز کالا، از گارانتی هر دو شرکت بهره‌مند خواهید شد.

 

مقایسه قیمت مادربرد ایسوس و گیگابایت

هر کدام از برندهای ایسوس و گیگابایت دارای قیمت‌های مختلفی هستند. چیپست‌های مختلف اینتل، انویدیا و AMD در این مادربردها استفاده می‌شود. می‌توان گفت که بهترین نوع ‌همان مادربردی است که از NVidia بهره می‌برد. در حقیقت هزینه‌ای که شما برای خرید یک مادربرد می‌پردازید، فارغ از نام برند آن، بر اساس تعداد امکانات و ویژگی‌های موجود در آن است. پس مقایسه مادربرد گیگابایت و ایسوس از نظر قیمتی تقریبا امکان‌پذیر نیست.

نتیجه گیری

مادربرد ایسوس و گیگابایت هر دو در زمینه‌های بسیاری شبیه به یکدیگر هستند. البته در بازار جهانی برند ایسوس طرفداران بیشتری دارد و پرفروش‌تر نیز هست. اما نباید صرفا این محبوبیت را دلیلی بر برتری این برند به گیگابایت نیست. این دو رقیب سرسخت هر دو با امکانات خوب و عالی همواره با هم در رقابت هستند و بخشی از انتخاب بین این دو برند نیز به سلیقه شخصی کاربران باز می‌گردد. ما اما پیشنهاد می‌کنیم اگر میل دارید خدمات مشتری، و ویژگی‌ها و امکانات بیشتری استفاده کنید، از برند ایسوس استفاده کنید. امیدوارم که از این مقاله لذت برده باشید.