بهترین کارت گرافیک مناسب ماینینگ کدام است؟

ده سال پیش هرکسی که یک کامپیوتر خانگی مناسب داشت، می‌­توانست در کار استخراج ارزهای دیجیتالی مثل بیت کوین مشارکت کند؛ اما امروزه قدرت محاسباتی لازم برای این کار، نسبت به آن زمان حدود ۱۲ تریلیون برابر شده است. با این وجود همچنان می­‌توان با برخورداری از سیستمی با کارت گرافیک خوب، از این راه درآمد کسب کرد. اگر می­‌خواهید بدانید که بهترین کارت گرافیک برای ماینینگ چه کارت گرافیکی است، در ادامه­ این مطلب با ما همراه شوید.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

  • نحوه­ کار ماینینگ به زبان بسیار ساده
  • معرفی بهترین کارت گرافیک­‌ها برای ماینینگ در سال ۲۰۲۳
  • کدام کارت گرافیک از همه بهتر است؟

نحوه­ کار ماینینگ به زبان بسیار ساده

پایه و اساس استخراج ارزهای دیجیتال، فناوری به نام بلاکچین (Blockchain به معنای زنجیره­ایی از بلوک­‌ها) است. این فناوری بیش از هر چیز به کمک کسب و کارهای اینترنتی می‌­آید و هدف از ایجاد آن، افزایش امنیت معاملات آنلاین است تا از خطر هک شدن در امان باشند.

برای این منظور، به ازای هر معامله‌ اینترنتی یک بلوک دیجیتالی ایجاد می‌­شود که شامل مجموعه­‌ای از اطلاعات گسترده و پرشمار مربوط به آن معامله مانند تاریخ، ساعت، مبلغ خرید، اطلاعات خریدار، اطلاعات فروشنده و غیره است. این اطلاعات به صورتی رمزنگاری­‌شده تولید می‌­گردد تا ضریب امنیت بالاتری داشته باشد.

هنگامی که یک بلوک ایجاد می­‌گردد، یک کد شناسایی منحصربه­‌فرد به نام هش (Hash) به آن تخصیص می‌­یابد. هش یک رشته کد 64 کاراکتری شامل حروف و اعداد است. این کد شناسایی را می­‌توان مشابه کد رهگیری‌­ای در نظر گرفت که پس از خرید اینترنتی به شما داده می­‌شود و برای هر معامله­ اینترنتی منحصربه­‌فرد است.

بهترین کارت گرافیک برای ماینینگ

به همین دلیل محاسبات بسیار زیادی برای ایجاد هر بلوک لازم است. این محاسبات توسط یک ارگان یا سیستم خاص انجام نمی­‌شود، بلکه کاربرانی از سراسر جهان به طور غیر متمرکز و اشتراکی با کامپیوترهای خود همه روزه در حال ایجاد این بلوک­‌ها هستند. این دقیقا همان فرآیندی است که به آن ماینینگ، کریپتو ماینینگ یا استخراج ارز دیجیتال گفته می­‌شود.

پس از اینکه هر بلوک به طور کامل ایجاد و هش مخصوص به آن نیز ساخته شد، می­‌توان بلوک را به بلاکچین اضافه کرد. از آنجا که برای استخراج این اطلاعات رمزنگاری­‌شده به سیستم­‌هایی قدرتمند از سراسر جهان نیاز است، در ازای اضافه شدن هر بلوک جدید توسط شخص استخراج­‌کننده (ماینر)، مقداری ارز دیجیتال تازه ضرب شده، مثلا بیت کوین، به فرد تعلق می‌­گیرد.

به این ترتیب با استخراج ارزهای دیجیتال جدید، سیستم بلاکچین ایمن‌­تر می­‌شود و این امکان فراهم می­‌گردد تا این شبکه­ غیر متمرکز بتواند بدون نیاز به نظارت ارگانی به عنوان شخص ثالث اداره شود. ماینرها نیز در ازای کسب درآمد انگیزه می‌­یابند تا با قدرت محاسباتی سیستم خود به شبکه کمک کنند.

بیشتر بخوانید: تعریف کامل ماینینگ و ارز دیجیتال - آنچه که باید در مورد بلاکچین بدانید!

معرفی بهترین کارت گرافیک­‌ها برای ماینینگ در سال ۲۰۲۳

  1. ZOTAC Gaming GeForce RTX 3090

این کارت گرافیک از تولیدات برند ZOTAC است که در ساخت آن از GPU یا پردازنده­ گرافیکی GeForce RTX 3090 از تولیدات برند NVIDIA استفاده شده است. این کارت گرافیک علاوه بر اینکه بهترین تجربه را از اجرای بازی­‌های کامپیوتری برای شما فراهم می‌کند، برای ماینینگ هم بسیار عالی است و می­‌تواند روزانه تا 9.42 دلار سود را از این طریق عایدتان کند.

این کارت گرافیک ماینینگ با ابعاد 16.75*11.5*4 اینچ، قیمت نسبتا بالایی دارد که چنانچه محدودیت بودجه نداشته باشید، می­‌تواند یک سرمایه­‌گذاری بسیار خوب باشد که در آینده سود زیادی برایتان به دنبال خواهد داشت.

کارت گرافیک zotac

Hashrate یا نرخ تولید هش در این کارت گرافیک 125.7 مِگاهَش در ثانیه (MH/s) و قدرت ماینینگ آن 115 وات است. همچنین توان مصرفی این کارت گرافیک 300 وات است و 24 گیگابایت حافظه از نوع GDDR6x دارد.

مجموع این ویژگی‌ها باعث شده تا این کارت گرافیک به گزینه­‌ای برتر برای استخراج ارز تبدیل شود که می­‌تواند به شما کمک کند تا بسته به میزان برقی که می­‌خواهید مصرف کنید، به درآمد قابل توجهی از این راه برسید.

  1. MSI Gaming GeForce RTX 3090

این کارت گرافیک با ابعاد 13.9*2.2*5.5 اینچ، نرخ هش 121 مگاهش بر ثانیه و قدرت ماینینگ 370 وات از تولیدات برند MSI است که باز هم از پردازنده­ گرافیکی سری RTX برند NVIDIA در آن بهره گرفته شده. به علاوه حافظه­ 24 گیگابایتی و امکان کسب سود روزانه­ 9 دلاری با این کارت گرافیک، موجب شده است تا به عنوان یکی از غول­‌های دنیای بازی­‌های کامپیوتری و همچنین ماینینگ شناخته شود.

بدیهی است که کارت گرافیکی با این ویژگی­‌ها قیمت ارزانی نداشته باشد و در حال حاضر از کارت گرافیک­‌های گران­ قیمت بازار محسوب می‌شود. این محصول جدا از عملکرد خیره­‌کننده، دارای سیستم خنک­‌کننده­ بسیار قدرتمندی است. گفتنی است توان مصرفی این کارت گرافیک 300 وات است.

  1. Asus ROG Strix AMD Radeon RX 5700XT

این کارت گرافیک با ابعاد 16*9.2*3.5 اینچ، نرخ هش 49.01 مگاهش بر ثانیه و قدرت ماینینگ 225 وات از تولیدات شرکت ASUS است. این شرکت برای تولید این کارت گرافیک از پردازنده گرافیکی شرکت AMD استفاده نموده است. توان مصرفی این کارت گرافیک 300 وات است.

این کارت گرافیک از نمونه­‌های میان­‌رده محسوب می­‌شود و قیمت مناسب­‌تری نسبت به دو مورد قبلی دارد. در عوض از حافظه‌­ای معادل 8 گیگابایت برخوردار است که عملکرد بدون تاخیر در بازی­‌های حرفه‌­ای و البته کارایی لازم برای کریپتو ماینینگ را ارائه می­‌دهد.

  1. EVGA GeForce GTX 1660 SC Ultra Gaming

این گزینه از محصولات برند EVGA یکی از ارزان­‌قیمت‌­ترین کارت­‌های گرافیک مناسب ماینینگ است و ابعادی برابر با 8*6.5*4.4 اینچ و پردازنده‌ گرافیکی از تولیدات شرکت NVIDIA را در خود جای داده است. این کارت گرافیک اقتصادی 6 گیگابایت حافظه از نوع GDDR5 دارد.

کارت گرافیک evga

Hashrate این مدل 26 مگاهش بر ثانیه است که شما می­‌توانید به عنوان یکی از بهترین کارت گرافیک‌های ماینینگ که برای استخراج بیت کوین در بازار موجود است از آن بهره ببرید. قدرت ماینینگ آن 300 و توان مصرفی‌اش معادل 500 وات است. با در اختیار داشتن این کارت گرافیک شما می‌­توانید از طریق ماینینگ به طور روزانه حدود 9 دلار درآمد کسب نمایید.

  1. AMD Radeon RX 6700

این کارت گرافیک توسط برند Sapphire Tecnology ساخته شده که پردازنده­ گرافیکی AMD در ساخت آن مورد استفاده قرار گرفته است. این محصول، نرخ هشی برابر با 40 مگاهش بر ثانیه و حافظه­‌ای با ظرفیت 12 گیگابایت دارد که از نوع GDDR6 است.

با توجه به این ویژگی­‌ها، این کارت گرافیک قیمت بسیار کمتری نسبت به سایر کارت­‌های گرافیکی هم­‌رده­ خود دارد. ابعاد این مدل 17*9.48*3.5 اینچ است و به منبع تغذیه‌­ای با توان تولید حداقل 260 وات نیرو نیاز دارد و قدرت ماینینگ آن نیز 260 وات است. پردازنده­ گرافیکی AMD Radeon قابلیت وضوح Super Resolution را ارائه می­‌دهد که به طور قابل توجه به فرآیند استخراج ارز دیجیتال کمک می­‌کند.

کدام کارت گرافیک از همه بهتر است؟

کدام کارت گرافیک برای ماینینگ خوب است

از میان کارت‌­های گرافیک بالا، ZOTAC Gaming GeForce RTX 3090 سریع­‌ترین عملکرد را برای استخراج ارز دیجیتال و ASUS ROG Strix AMD Radeon RX 5700XT بهترین سیستم خنک­‌کننده را دارد. همچنین EVGA GeForce GTX 1660 مقرون­‌به‌­صرفه­‌ترین گزینه، AMD Radeon RX 6700 XT بهترین گزینه از لحاظ سرعت حافظه و MSI Gaming GeForce RTX 3090 به طور کلی و با درنظر گرفتن ویژگی­‌های متناسب، بهترین گزینه است. مقایسه­‌ای از مهم­‌ترین مشخصات این کارت گرافیک­‌ها در جدول زیر دیده می­‌شود:

عنوان کارت گرافیک

نرخ هش

قدرت ماینینگ

توان مصرفی

ظرفیت حافظه

قیمت

ZOTAC Gaming GeForce RTX 3090

125 MH/s

115 w

300 w

24 G

گران

MSI Gaming GeForce RTX 3090

121 MH/s

370 w

300 w

24 G

خیلی گران

ASUS ROG Strix AMD Radeon RX 5700XT

49.01 MH/s

225 w

300 w

8 G

متوسط

EVGA GeForce GTX 1660

26 MH/s

300 w

500 w

6 G

ارزان

AMD Radeon RX 6700 XT

40 MH/s

260 w

260 w

12 G

متوسط

 

جمع بندی

توصیه می­‌کنیم برای انتخاب یک کارت گرافیک مناسب برای ماینینگ بیش از هر چیز توجه خود را بر نرخ هش، قیمت، توان مصرفی و ظرفیت حافظه­ آن متمرکز نمایید. در صورتی که به راهنمایی بیشتر در زمینه­ انتخاب و خرید کارت گرافیک ماینینگ نیاز داشتید، کارشناسان بروزکالا آماده­ پاسخ­گویی به سوالات شما هستند.

سوالات متداول

  1. برای استخراج ارز دیجیتال چند پردازنده­ گرافیکی لازم است؟

تعداد GPUهایی که برای این کار لازم است به نرخ هش یا تعداد هش­‌هایی که GPU شما می‌­تواند در یک ثانیه مورد پردازش قرار دهد، بستگی دارد. می­‌توانید با یک کارت گرافیک کوچک فعالیت خود را آغاز کنید و به مرور زمان با کسب درآمد، تعداد آن­‌ها را افزایش دهید.

  1. آیا ماینینگ به GPU آسیب می­‌زند؟

بله، در صورتی که دمای GPU حین استخراج برای مدتی طولانی به بیش از 85 درجه سانتی‌گراد برسد، ممکن است به آن آسیب برسد یا حداقل عمر آن کاهش یابد. برای پیش­گیری از این اتفاق می­‌توان حرارت GPU را به کمک خنک­‌کننده‌­های جانبی کاهش داد.

  1. برای ماینینگ کارت گرافیک AMD بهتر است یا NVIDIA؟

از بین این دو برند پرطرفدار، به طور کلی تولیدات انویدیا نرخ هش و مصرف انرژی متناسبی دارند، در حالی که محصولات AMD برای بازدهی حداکثری نیاز به اقدامات تخصصی مثل اورکلاک یا ورود به بایوس دارند. همچنین قیمت کارت­‌های گرافیک انویدیا کمی بیشتر است. پس اگر هزینه برایتان مطرح نیست و دنبال کارت گرافیکی هستید که کار با آن ساده‌­تر باشد، انویدیا گزینه­ بهتری است.