راهنمای خرید تلویزیون 4K: هر آنچه باید قبل از خرید بدانید

برای خرید تلویزیون 4K به چه نکاتی باید توجه کرد؟ خوب یا بد اخیرا همه ی ما زمان زیادی را صرف تماشای تلویزیون می کنیم. خیلی از افراد به تلویزیون شان که سن بالایی دارد نگاه می کنند و از خود می پرسند که آیا وقت تعویض آن رسیده یا نه؟ اگر تلویزیون تان حدود ۱۰ سال عمر کرده است، جواب این است: بله وقت تعویض آن فرا رسیده است. اخیرا نوآوری ها و ویژگی های بی شماری به تلویزیون ها افزوده شده اند و این به این معناست که قبل از خرید، باید با برخی از اصطلاحات تکنولوژی جدید آشنا شوید. نگران نباشید: ما در این راهنمای خرید تلویزیون 4k /8K این نکات را به زبان ساده و قابل فهم برای شما توضیح داده ایم. در آخر، دقیقا می دانید که چه ویژگی هایی را باید جستجو کنید و بیخیال کدام ویژگی ها شوید تا یک تلویزیون ایده آل را برای خانه تان خریداری کنید.

برای بررسی مشخصات و قیمت تلویزیون کلیک کنید

اندازه و نصب تلویزیون 4K

وقتی می خواهید یک تلویزیون جدید خریداری کنید اولین نکته ای که باید در نظر بگیرید این است که چه مقدار فضا برای تلویزیون دارید. به خاطر بسپارید که نمایشگر تلویزیون به صورت مورب اندازه گیری می شود پس زمانی که می بینید یک تلویزیون به عنوان ۶۵ اینچ ثبت شده است، این اندازه ی مورب آن است و ارتفاع یا عرض تلویزیون نیست. این ابعاد را می توان در صفحه ی مشخصات محصول یافت و اغلب در قسمت بررسی محصول درج شده اند. بیشتر اتاق های نشیمن با یک تلویزیون ۵۰ اینچی یا بزرگ تر جلوه ی خوبی خواهند داشت. اما اگر خواستید و بودجه ی کافی داشتید می توانید تلویزیون های بزرگ تری را نیز خریداری کنید.

اگر می خواهید از استند تلویزیون استفاده کنید، اطمینان حاصل کنید که ابعاد استند را در محاسبات خود لحاظ می کنید تا از تناسب تلویزیون و استند مطمئن شوید. همچنین دانستن این موضوع مهم است که امروزه بیشتر تلویزیون ها به جای قرار گرفتن روی پایه های مرکزی شان، روی پایه هایی که در قسمت بیرونی شان قرار دارند نصب می شوند، که این امر باعث می شود تلویزیون به فضای بیشتری نیاز داشته باشد.

کسانی که تلویزیون خود را روی دیوار نصب می کنند از فهمیدن این موضوع که وزن این جا مشکل ساز نیست خوشحال خواهند شد. برای تلویزیون هایی بر هر اندازه و وزن، پایه ی دیواری وجود دارد.

نصب تلویزیون 4K

رزولوش  تلویزیون 4K

در تلویزیون های 4K، منظور از کلمه ی "4K" رزولوشن تلویزیون است. علیرغم این واقعیت که تلویزیون های 4K دارای ۴۰۰۰ خط رزولوشن افقی نیستند (در حقیقت این تعداد ۳۸۴۰ است) اما به یاد آوردن و تلفظ این واژه ساده تر و جذاب تر از کلماتی مثل "2160p" و "4K Ultra HD" یا "UHD" است. به طور کلی هر آن چه این معیار را صدا بزنید، در واقع استاندارد فعلی برای تعداد پیکسل هایی است که برای تشکیل تصویر نمایشگری که می بینید استفاده شده اند.

این معیار نسبت به استاندارد قبلی (1080p) دارای رزولوشن پیکسلی به میزان چهار برابر است که این تفاوت خیلی برجسته است خصوصا زمانی که این تلویزیون ها محتوای 4K را پخش می کنند. در این تلویزیون ها تصویر واضح تر است، جزئیات ظریف به صورت واضح و قابل مشاهده هستند و می توانید نزدیک تلویزیون های بزرگ تر بنشینید بدون این که شاهد کاهش کیفیت تصویر در آن ها باشید.

البته برخی از تولیدکنندگان هنوز هم نمایشگرهای 1080p یا 720p را تولید می کنند اما این تلویزیون ها معمولا کیفیت پایینی دارند و اندازه ی نمایشگر آن ها کوچک است. چندین سال پیش، اگر دنبال صرفه جویی در هزینه ها بودید می توانستید یکی از این مدل ها را انتخاب کنید، اما امروز می  توانید یک تلویزیون ۵۰ اینچی 4K را با قیمت مناسب خریداری کنید که به این معناست که تنها افرادی که بودجه ی بسیار محدودی دارند باید تلویزیون هایی با رزولوشن بسیار پایین را در نظر بگیرند.

در حالی که محتوای پخش شده برای رسیدن به 4K خیلی آهسته است، ما انتظار داریم اکنون که آخرین استاندارد پخش (ATSC 3.0) اجرا شده، این ویژگی نیز به سرعت شروع به تغییر کند. زمانی که این به روز رسانی به بازار عرضه شود، سرویس های پخش، کاتالوگ های خود را با عرضه ی 4K به روز رسانی می کنند. نتفلیکس (Netflix)، آمازون پرایم ویدئو (Amazon Prime Video)، دیزنی پلاس (Disney+) و Vudu همگی پشتیبانی عالی ای از 4K را فراهم می کنند.

رزولوشن 8K

به نظر می رسد که ارتقاء رزولوشن تلویزیون به اندازه ی تغییر فصول اجتناب ناپذیر است و حتی اگر پشتیبانی 4K را کاملا ارتقاء دهیم، رزولوشن 8K نیز از قبل در برخی از قفسه های مغازه ها وجود دارد. اگر چه تنها مدل های محدودی از رزولوشن 8K وجود دارد، اما می توانید تلویزیون های 8K را از برندهایی مثل سامسونگ، ال جی، سونی و به زودی TCL خریداری کنید.

تلویزیون های 8K دارای هشت برابر پیکسل در فضای مشابهی با 1080p HD هستند یا دارای ۴ برابر پیکسل به اندازه ی 4K هستند. اگر چه تلویزیون های 8K در ابتدا قیمت بسیار بالایی داشتند اما اکنون می توانید یک تلویزیون ۵۵ اینچی 8K را با هزینه ای پایین خریداری کنید. اما به نظرتان آیا خرید آن کار درستی است؟

در حال حاضر به شما توصیه می کنیم که این کار را نکنید مگر این که پول زیادی داشته باشید یا تمایل زیادی به امتحان کردن تکنولوژی های پیشرفته با ریسک بالا داشته باشید. هنوز هم به دست آوردن محتوای 8K خیلی دشوار است. یوتیوب دارای ویدئوهای 8K است و بدون شک این ویدئوها روی تلویزیون های 8K تماشایی و بی نظیر خواهند بود؛ اما هنوز هم بیشتر از این که یک منبع سرگرمی قابل اعتماد 8K باشد، یک نسخه ی آزمایشی است.

در انگلستان، شبکه ی تلویزیونی BT Sport و سامسونگ اخیرا اولین پخش زنده ی ورزشی 8K HDR را در منطقه ایجاد کردند اما یکی از لزومات آن، حداقل سرعت بارگیری 70mbps است.

هنوز هیچ پخش کننده یا سرویس استریمینگ آمریکایی ای درباره فراهم نمودن محتوای 8K صحبت نکرده است، البته سرویس استریمینگ اسپانیایی Rakuten TV (که در حال حاضر تنها در برخی از کشورهای اروپایی اجرا می شود) قبلا گفته بود که قصد دارد محتوای 8K را ارائه دهد.

گفته می شود که اگر تصمیم دارید از تلویزیون 8K استفاده کنید پیشنهاد می دهیم که صفحه نمایشگر آن کوچک تر از ۸۵ اینچ نباشد. این تلویزیون ها اندازه ی بزرگی دارند اما نکته این است: قابلیت ها و مزایای 8K در نمایشگرهای بزرگ تر ملموس تر از نمایشگرهای کوچک تر هستند.

HDR در تلویزیون 4K

HDR در تلویزیون 4K

لغت HDR فرم مخفف شده ی عبارت High Dynamic Range است و به معنای محدوده ی دینامیکی بالا است. زمانی که HDR به درستی انجام شود، نسبت به رزولوشن تغییر تاثیرگذارتری را روی کیفیت تصویر ایجاد می کند. HDR از طریق روشنایی بیشتر، کنتراست و گاموت رنگی (محدوده ی رنگی) گسترده تر باعث می شود که تصویر واضح تر باشد و بیشتر شبیه به واقعیت باشد. منظور از گاموت رنگی تعداد کل رنگ هایی است که یک تلویزیون می تواند نشان دهد. در بهترین حالت، HDR عملکرد بسیار خیره کننده ای دارد و زمانی که عملکرد آن را مشاهده کردید دیگر دوست ندارید که به SDR (دامنه پویای استاندارد) برگردید.

مهم ترین چیزی که باید بدانید این است: اگر چه تقریبا تمام تلویزیون های 4K که امروزه به فروش می رسند HDR هستند اما تمام تلویزیون های HDR به روش مشابهی درست نمی شوند. ممکن است تفاوت چشمگیری در کیفیت وجود داشته باشد و برخی از انواع تلویزیون های HDR مواد لازم برای بهره بردن از این فرمت ویدئویی جدید را نداشته باشند.

علاوه بر این باید به خاطر بسپارید HDR یک فرمت تکی نیست بلکه مجموعه ای از فرمت هاست: HLG، Dolby Vision و HDR10+ اصلی ترین این فرمت ها هستند. به همین ترتیب، تلویزیون تان باید از همان فرمت HDR ای پشتیبانی کند که ویدئو HDR شما از آن استفاده می کند. در غیر این صورت به بهترین نتایج دست نخواهید یافت.

بررسی مشخصات محصول به شما کمک می کند که ویژگی های HDR در هر تلویزیون خاص را با سایر محصولات در همان رنج قیمت مقایسه کنید. برای مثال می توانید این محصولات را از نظر سطح روشنایی، کنتراست و کیفیت تصویر با هم مقایسه کنید. این ویژگی ها را حتما قبل از خرید بررسی کنید.

در نهایت به خاطر بسپارید که برای لذت بردن از مزایای تلویزیون های HDR به یک منبع ویدئوی HDR نیاز دارید. در حال حاضر این منبع همان سرویس استریمینگ است  (بزرگ ترین انواع این سرویس ها همگی پشتیبانی HDR را برای انتخاب فیلم های 4K افزوده اند) یا می توانید از 4K Ultra HD Blu-ray player به همراه دیسک های 4K Ultra HD Blu-ray که با استفاده از فرمت HDR درست شده اند استفاده کنید.

خرید تلویزیون هوشمند

تلویزیون هوشمند

تلویزیون های هوشمند از طریق Wi-Fi یا کابل اترنت (معمولا هر دو)، به طور مستقیم به اینترنت وصل می شوند و با برنامه های داخلی استریمینگ نظیر نتفلیکس ، هولو (Hulu) و HBO Now همراه هستند. درست همچون تلویزیون های 4K و HDR تقریبا تمام تلویزیون ها امروزه هوشمند هستند.

با این حال به علت نرم افزار متفاوتی که هر تولیدکننده از آن استفاده می کند، تفاوت های زیادی بین تلویزیون های هوشمند وجود دارد. LG از نرم افزار WebOS مختص خود استفاده می کند، سامسونگ از سیستم عامل Tizen استفاده می کند و Vizio پلتفرم خود را SmartCast می نامد. هر یک از این موارد به شما امکان دسترسی به سرویس های استریمینگ مشهور را می دهند و سیستم Vizio حتی دارای قابلیت کروم کست (Chromecast) گوگل است که به شما این امکان را می دهد که محتوا را از گوشی یا تبلت تان به تلویزیون بفرستید.

البته سه پلتفرم دیگر تلویزیون هوشمند نیز وجود دارند که باید درباره ی آن ها بدانید. Android TV پلتفرم تلویزیون هوشمند Google است که بر اساس سیستم عامل تلفن همراه Android محبوب آن ساخته شده است. این پلتفرم تمام ویژگی های دستگاه Google Chromecast و امکان دسترسی به صدها اپلیکیشن از طریق Google Play Store را برای شما فراهم می کند. تمام تلویزیون های اخیر سونی از Android TV استفاده می کنند، برخی از مدل های برگزیده ی های سنس (Hisense) و فیلیپس (Philips) نیز از این پلتفرم استفاده می کنند.

تلویزیون های Roku که توسط برندهای TCL، Toshiba، Hisense  و سایر برندها ساخته شده اند دارای تمام ویژگی های یک پخش کننده ی Roku هستند. در حقیقت، این تلویزیون ها از رابط کاربری فوق العاده ساده ی Roku برای تمام عملکردهای تلویزیون (از جمله تعویض ورودی ها و تماشای پخش تلویزیون) استفاده می کنند. برخی از تلویزیون های Roku عملکردی مشابه تلویزیون های مشهور و پیشگام ساخت سایر تولیدکنندگان دارند و حتی در برخی از موارد عملکرد بهتری دارند. علاوه بر این، تلویزیون های Roku قیمت پایین تری نیز دارند.

در نهایت تلویزیون های Fire TV Edition تلویزیون های هوشمندی هستند که از پلتفرم استریمینگ Fire TV Amazon استفاده می کنند، درست به همان روشی که تلویزیون های Roku از نرم افزار Roku استفاده می کنند. این تلویزیون ها در حال حاضر توسط برندهای Insignia و Toshiba ساخته می شوند و از نظر اندازه، قیمت و قابلیت ها در سطح پایین تری قرار دارند. همچون تلویزیون های Roku، Amazon نیز قصد دارد پلتفرم تلویزیون هوشمند خود را به بازار عرضه کند.

بسیاری از جدیدترین مدل های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ با سازگاری Apple AirPlay 2 ارائه می شوند که مشابه Chromecast عمل می کند اما تنها برای دستگاه های اپل قابل استفاده است.

تلویزیون های هوشمند دارای قابلیت هایی هستند که استفاده از آن ها ساده است و ادغام برنامه های استریمینگ با سایر سرویس ها به طور مستقیم در تلویزیون باعث آزاد سازی فضا و پورت های HDMI می شود. گفته می شود که همیشه می توانید هر تلویزیونی با دستگاه های استریمینگ (نظیر Amazon Fire TV Stick 4K یا Roku Streaming Stick+ و جعبه تنظیم سوار شدنی مداری نظیر Nvidia Shield) را به روز رسانی کنید تا از تمام قابلیت های تلویزیون هوشمند بهره مند شوید. این قابلیت خیلی مهم است زیرا بسیاری از رابط های تلویزیون هوشمند هنوز با عالی بودن خیلی فاصله دارند.

نرخ نوسازی (Refresh rate) در تلویزیون 4K

نرخ نوسازی تلویزیون به تعداد فریم های جداگانه ای که تلویزیون می تواند در هر ثانیه نمایش دهد اشاره دارد که با هرتز (Hz) نشان داده می شود. تولیدکنندگان از دو روش مختلف برای نشان دادن نرخ نوسازی استفاده می کنند: نرخ نوسازی ذاتی (Native refresh rate) و نرخ نوسازی موثر (Effective refresh rate)

این که تلویزیون تا چه حد حرکت را بدون مشکل نمایش می دهد به نرخ نوسازی ذاتی بستگی دارد. به طور کلی اگر می توانید، بهتر است یک تلویزیون با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز را خریداری کنید البته برخی از تلویزیون های عالی با نرخ نوسازی ۶۰ هرتز نیز در بازار وجود دارند.

نکته ای که باید به خاطر بسپارید این است که نرخ نوسازی بالاتر تنها برای برخی از انواع محتوا مفید است، برای مثال می توانید مسابقات ورزشی را با کیفیت بالا روی تلویزیون های ۱۲۰ هرتز مشاهده کنید. عملکرد سریع بازی هایی نظیر هاکی یا ورزش های موتوری زمانی هیجان انگیزتر است که به جای دیدن تصاویر تار بتوانید جزئیات را مشاهده کنید.

در صورتی که از نرخ نوسازی بالا برای سرگرمی های مربوط به فیلم (همچون نمایش های تلویزیونی و فیلم ها) استفاده شود، این موارد جلوه ی غیرطبیعی ای خواهند داشت و منجر به چیز وحشتناکی به نام اپرای صابونی یا سریال آبکی می شود. اما نگران نباشید: با اعمال تنظیمات درست همه چیز همان گونه که باید به نظر می رسد.

از طرف دیگر نرخ نوسازی موثر تلویزیون به پردازش تصویر دیجیتال آن اشاره می کند. این اصطلاح در تلویزیون هایی ظاهر می شود که نرخ نوسازی بالاتر از ۱۲۰ هرتز دارند. ممکن است هیجان انگیز به نظر برسد اما باید در خصوص اعتماد به نرخ نوسازی موثر به عنوان یک شاخص مهم، احتیاط کنید. در حقیقت بهتر است که هر چیزی بالاتر از ۱۲۰ هرتز را نادیده بگیرید. برای خرید آنلاین تلویزیون 4k به فروشگاه بروز کالا سر بزنید.

ورودی ها و HDMI 2.1 در تلویزیون 4K

نرخ نوسازی متغیر (Variable refresh rate)

یک ویژگی نسبتا جدید در تلویزیون ها، VRR (نرخ نوسازی متغیر) است. این ویژگی به مدل های جدیدی نظیر تلویزیون های OLED 2019 و 2020 ال جی افزوده شده تا باعث شود بیشتر با کنسول و بازی های پلی استیشن سازگار شوند. این ویژگی در حقیقت نرخ فریم را از یک قسمت بازی به قسمت دیگر تغییر می دهد. به طور معمول، تلویزیون ها تنها دارای یک نرخ نوسازی هستند (برای مثال ۶۰ یا ۱۲۰ هرتز) که به این معناست که نمی توانند بدون بریده شدن صفحه (Screen Tearing) با تغییرات کنار بیایند. منظور از بریده شدن یک ایراد فنی است و زمانی رخ می دهد که نرخ فریم و نرخ نوسازی به خوبی با هم هماهنگ نمی شوند.

نکته اصلی در این جا این است که اگر می خواهید از تلویزیون تان برای گیمینگ استفاده کنید، اطمینان از این که تلویزیون از VRR پشتیبانی می کند ایده ی خوبی است.

ورودی ها و HDMI 2.1 در تلویزیون 4K

تلویزیون ها ممکن است دارای طیف متنوعی از ورودی ها و خروجی ها باشند. اغلب تلویزیون هایی را می بینید که دارای قسمت های رنگی با پورت های مختلف در پنل های عقبی یا جانبی هستند. تنها ورودی ای که هنگام خرید باید آن را در نظر بگیرید، HDMI است. HDMI (رابط چند رسانه ای با کیفیت بالا) یک روش استاندارد برای اتصال منابعی همچون دستگاه های پخش جریانی، پخش کننده های Blu-ray، کنسول های گیمینگ و حتی رایانه های شخصی به تلویزیون است.

برای این که تلویزیون تان در آینده هم بتواند کارآمد باشد باید حداقل ۳ پورت داشته باشد (البته داشتن ۴ پورت انتخاب ایمن تر و بهتری است). اگر می خواهید از ساندبار (Soundbar) یا گیرنده ی A/V با تلویزیون تان استفاده کنید اطمینان حاصل کنید که تلویزیون تان از HDMI ARC یا ترجیحا eARC پشتیبانی می کند که یک روش ساده برای انتقال پی در پی صدا از تلویزیون و سیستم بلندگو است، در حالی که به طور همزمان سایر ویژگی های مفید را نیز ارائه می دهد.

ورودی HDMI تنها ویژگی های ظاهری یک پورت را توصیف نمی کند، بلکه مجموعه ای از ویژگی ها که این پورت ها می توانند پشتیبانی کنند را بیان می کند. به همین دلیل است که گاهی اوقات برخی از افراد به پورت های HDMI 1.4، 2.0b روی می آورند. این عامل را حتما در نظر بگیرید. اگر می خواهید تلویزیون تان در آینده هم گزینه ی خوبی باشد، تلویزیون بعدی تان باید با HDMI 2.1 سازگار باشد.

البته ما انتظار داریم که تلویزیون های قدیمی غیر HDMI 2.1 در سال های پیش رو نیز کارآمد باشند. زمانی که با مزایای HDMI 2.1 آشنا شدید، احتمالا کمی از پولتان را نیز پس انداز می کنید.

OLED

بزرگ ترین مزیت نمایشگرهای گسیل کننده مثل OLED (دیود گسیل نور ارگانیک) این است که زمانی که پیکسل هیچ نوری تولید نمی کند، این نمایشگرها کاملا سیاه می شوند. پس نمایشگرهای OLED نه تنها رنگ مشکی را به عمیق ترین و واقعی ترین شکل ممکن نشان می دهند بلکه دچار بهم ریختگی رنگ صفحه نمایش نیز نمی شوند. بهم ریختگی رنگ زمانی رخ می دهد که رنگ از یک قسمت روشن نمایشگر وارد قسمتی می شود که باید تیره یا سیاه باشد.

شرکت های زیادی هستند که تلویزیون ها OLED را می فروشند اما همه ی آن ها پنل های OLED خود را از یک شرکت خریداری می کنند: شرکت LG display. البته هر شرکتی از فناوری پردازش تصویر مخصوص خود استفاده می کند، پس این شرکت ها با وجود پنل های مشترکی که دارند تفاوت هایی نیز دارند.

MicroLED در تلویزیون 4K

MicroLED در تلویزیون 4K

همچون سایر نمایشگرهای گسیل کننده، نمایشگر MicroLED نیز به دو دلیل ارزش این را دارد که به رسمیت شناخته شود. اول از همه، این نمایشگر از یک طراحی ماژولار استفاده می کند که امکان تولید تلویزیون هایی با اندازه ی خیلی بزرگ (تا ارتفاع بالای ۱۷ فیت) و رزولوشن خیلی بالا (تا ۱۶ مگاپیکسل) را می دهد. دوم این که با خرید این نمایشگر، روشن ترین فناوری نمایش را خواهید داشت.

LCD

نمایشگر LCD (صفحه نمایش کریستال مایع) نام ماتریس پیکسل هایی است که برای ایجاد نمایشگرهای انتقال دهنده مورد استفاده قرار می گیرند. تلویزیون های LCD، LED، Mini-LED یا QLED همگی از پنل های LCD برای ایجاد تصاویری که می بینید استفاده می کنند. تفاوت آن ها به نور پس زمینه ای که استفاده می کنند و این که آیا لایه ای از نقاط کوانتومی به آن ها اضافه شده است یا نه بر می گردد.

LED در تلویزیون 4K

اولین تلویزیون های LCD از CCFL ها (نور فلورسنت کاتدی سرد) به عنوان نور پس زمینه استفاده می کردند اما با ظهور LED ها به عنوان یک جایگزین مناسب، این صنعت به سمت LED ها تغییر کرد و در نتیجه تلویزیون های LED متولد شدند. در این مرحله، تقریبا تمام تلویزیون های LCD، تلویزیون های LED نیز هستند. نور پس زمینه ی تلویزیون های LED کم مصرف تر از CCFL است و بسته به تعداد LED های استفاده شده، می توانند تا حد زیادی کنترل روشنایی و کنتراست را افزایش دهند. برای خرید تلویزیون سامسونگ یا تلویزیون LG و یا حتی برندهای ایرانی می توانید از کارشناسان بروز کالا مشاوره بگیرید تا خرید درستی انجام دهید.