معرفی، نقد و بررسی تلویزیون وان پلاس TV و هشت بلندگو آن

تلویزیون وان پلاس ، نسل جدیدی از تلویزیون های هوشمند است که علاوه بر داشتن پردازنده و رم (مثل گوشی و تبلت های هوشمند) از حافظه داخلی هم برخوردار هستند و میتوانید از آنها برای ذخیره فیلم یا موارد دیگر استفاده کنید. تلویزیون های هوشمند به خاطر داشتن پردازنده و رم نیست که مورد توجه قرار گرفته اند، بلکه به خاطر وجود سیستم عامل های هوشمندی مثل اندروید و اپل است که مورد توجه خاصی قرار گرفته اند. در این میان علاوه بر اپل و سامسونگ که سردمدار ساخت و تولید تلویزیون های هوشمند به حساب می آیند، شرکت های چینی مثل شیائومی و وان ‌پلاس هم جدیدا به این رقابت وارد شده اند.

وان ‌پلاس یک کمپانی چینی است که بیشتر به خاطر تولید گوشی های با سخت افزار قوی و قیمت مناسب نسبت به رقبای دیگر موجود در بازار شناخته میشود. این شرکت علاوه بر حوزه موبایل، روی حوزه تلویزیون های هوشمند هم به صورت جدی سرمایه گذاری کرده و توانسته تولیداتی را داشته باشد که علاوه برقیمت مناسب از کیفیت خیلی زیادی برخوردارست.

برای بررسی مشخصات و قیمت روز انواع تلویزیون کلیک کنید

تلویزیون وان ‌پلاس در سری های YوQوU عرضه میشوند که هرکدام از لحاظ زیبایی و کیفیت حرف های زیادی برای گفتن دارند. سه تلویزیون هوشمند جدید وان ‌پلاس در خانواده های UوY عرضه میشوند و تا به امروز حدودا 5 تلویزیون هوشمند از شرکت وان پلاس وارد بازارهای جهانی شده است، تلویزیون های قبلی متعلق به سری Q بودند.

قیمت تلویزیون هوشمند، بستگی به مواردی مثل برند، نوع و کیفیت ساخت، سیستم عامل و امکانات میتواند متفاوت باشد. حال در این نقدوبررسی قصد داریم تا انواع مختلف تلوزیون های وان ‌پلاس که ارزش خرید بالایی دارند را به شما معرفی کرده و از امکانات و ویژگیهای آن برای شما بگوییم. مدل 32اینچی Y132 باقیمت 174 دلار عرضه میشود که یک مدل مقرون به صرفه به حساب می آید.

 

تلویزیون وان ‌پلاس 55U1

تلویزیون وان ‌پلاس 55U1

این تلویزیون وان پلاس همانظور که از مدلش مشخص است، یک صفحه نمایش 55اینچی داشته که از پنل IPS LCD باکیفیت 4K بهره میگیرد که 93 درصد از فضای رنگی DCI-P3 استفاده میکند.

این تلویزیون از فناوری دالبی ویژن (Dolby Vision) و HDR10+ پشتیبانی کرده و مجهز به 4اسپیکر با توان خروجی 30وات است که اسپیکرها از فناوری دالبی اتموس (Dolby Atmos) هم پشتیبانی میکند.

تلویزیون وان پلاس 55U1 به اندروید تی وی 9 مجهز بوده و به مجموعه ای از اپلیکیشن های متنوع برای پخش محتوای چندرسانه ای مجهز است که میتوان به نتفلیکس، آمازون پرایم ویدئو و یوتیوب اشاره کرد و در کنار این موارد به پشتیبانی از کروم کست، Miracast و DLNA اشاره نمود.

وان پلاس 55u1 از دستیار صوتی گوگل و وان پلاس هم پشتیبانی کرده که میتواند فرمان های صوتی شما را به راحتی شنیده و در کمترین زمان به آن پاسخ داده و اجرا کند.

این تلویزیون، نسبت نمایش به بدنه 95درصدی دارد که به خاطر حاشیه های باریک، در باریکترین نقطه خودش 6.9میلیمتر ضخامت دارد. سیستم صوتی تلویزیون از الیاف کربن بود و جنس بدنه تلویزیون هم از فلز می باشد که پایه تلویزیون از دوقطعه فلزی تشکیل شده که تا لبه ها ادامه پیدا میکند.

کمپانی چینی وان پلاس درکنار معرفی مدل 55u1، تلویزیون های 43Y1 و 32Y1 هم رونمایی کرده که در مدل 43اینچی، صفحه نمایش از پنل IPS lCD استفاده کرده و وضوح 1920 در 1080 پیکسل را دارد.
مدل 32اینچی تولید وان پلاس هم از پنل IPS LCD بهره برده که وضوحی 1366 در 768 پیکسلی را برای کاربر به ارمغان می آورد و همانطور که میدانید، میزان طبیعی بودن رنگ در پنل های LCD به مراتب بهتر از پنلهای دیگر موجود در بازار است.

 

تلویزیون وان ‌پلاس Q1

تلویزیون وان ‌پلاس Q1

وان پلاس از مدل اول سری Q یعنی Q1 به عنوان تخیل و هوش یاد کرده است. در این مدل، وان پلاس با بهره گیری از یک فلسفه، طراحی زیبا و به یادماندنی را پیاده سازی کرده تا هرچه دارد برای مشتریانش رو کند.

وان پلاس Q1 یک پنل تقریبا بدون حاشیه داردن و نسبت صفحه نمایش به بدنه 95.7% است که بدون توجه به اینکه پس زمینه تلویزیون در حال پخش چه چیزیست، یک تجربه و لذت متفاوت را میبینید.

وان پلاس سعی کرده تا در تولید این محصول از متریال سبک ولی باکیفیت استفاده کند و به گونه ای طراحی شده که از فضای شما هیچ جای اضافه ای را نمیگیرد و به خوبی بادکوراسیون هرمحیطی سِت میشود.

وجود داک هم که یک زیبایی خاص به این تلویزیون داده است، داک یک پایه پایه دایره ای با طراحی منحصر به فرد است که کاملاً با زیبایی تلویزیون OnePlus ترکیب میشود.

استفاده از بلندگوی اسلایدی در خود تلویزیون باعث میشود تا یک تجربه صدای گیرا و شفاف داشته و  QLED 4Kبودن درکنار Gamma Color Magic جذابترین تجربه استفاده از تلویزیون را به شما هدیه می دهد.

تراشه Magic Gamma color به کار رفته در وان پلاس Q1 که یکی از پیشرفته ترین ها به حساب می آید، میتواند بهترین کیفیت بصری را تولید کند. مهم نیست که چه چیزی را مشاهده میکنید، با بهینه سازی در زمان واقعی  شما همیشه کیفیت بصری عالی را میبینید.

وجود Dolby Vision HDR با ایجاد رنگ، کنتراست و روشنایی خارق العاده روی صفحه، تجربه دید شما را متحول میکند و میتوان آنرا یک تجربه سینمایی واقعاً در مرکز خانه دانست. وجود فناوری Dolby Vision اطلاعات صحنه به صحنه دریافت شده از منبع را با دانستن میزان روشنایی، کنتراست و عملکرد رنگ و در نتیجه کیفیت تصویر کاملا پردازش شده ترکیب میکند.

طیف وسیع تری از رنگ ها ، هایلایت ها و نورهای کم را به وضوح هرچه بیشتر میتوانید مشاهده کنید و رنگ های روشن تر یا سیاه تر را میتوان باعمق بیشتری دید که این باعث میشود لذت بیشتری ببرید، همانطور که بالاتر گفتیم، این تلویزیون وان پلاس با پشتیبانی از HDR 10 و HDR10 + محتوا را به واقعی ترین شکل خودش نشان میدهد.

وان پلاس سعی کرده تا در بخش های مختلف نهایت دقت را داشته باشد، در این مدل با یک نوار صدای کشویی درون یک تنظیم بلندگو 50 واتی 8 اسپیکر قرار دارد و با استفاده از دالبی اتموس برای ایجاد یک فضای صوتی سینمایی به شما کمک میکند تا جزئیات و وضوح را فراهم کرده و عناصر صوتی را به طور منحصر به فرد در پشت و جلوی خودتان حس کنید تا تجربه صدای فراگیر فراگیر واقعا ایجاد شود.

اما از قدرت بلندگوهای تلویزیون وان پلاس نباید غافل شد که تجربه صوتی فضایی غنی را به خوبی فراهم میکند، که البته با استفاده از Google Assistant فقط کافیست تا دکمه میکروفن را از راه دور خود فشار داده و همه چیز را به دست هوش مصنوعی بسپارید. دستیار صوتی گوگل کمک میکند تا محتوا را راحتتر پیدا کرده و کار شما را در سرچ کردن بسیار ساده میکند.

باتوجه به اینکه روی این تلویزیون شاهد حضور سیستم عامل هوشمند اندروید هستیم، پس گوگل پلی استور هم حضور داشته و میتوانید برنامه های مخصوص تلوزیون های هوشمند مثل یوتیوب یا بازی های جذاب را بارگیری کرده و روی یک صفحه بزرگ استفاده کنید و یا از پلی استور اختصاصی وان پلاس یعنی اکسیژن پلی دریافت کنید.

در کنار همه این موارد، کروم کست را هم نباید فراموش کنید، چراکه توانایی های کروم کست بهینه شده و میتوان ارسال عکس، فیلم یا موسیقی فقط با چند دکمه به راحت ترین شکل ممکن امکان پذیرست.

کمپانی ها سعی میکنند تا محصولاتی را که تولید میکنند باهمدیگر Sync کرده و بدون دغدغه از آن استفاده کنید، در تلوزیون Q1 وان پلاس هم همین قضیه وجود دارد و اگر گوشی هوشمند وان پلاس دارید میتوانید با Sync کردن آن با تلویزیون یک صفحه بزرگ اندرویدی پرقدرت (به کمک گوشی) داشته باشید.

علاوه براین، صفحه استراحت تلویزیون OnePlus با تصاویر پس زمینه باکیفیت عالی و رنگی همراه با بروزرسانی آب و هوا را به شما نشان میدهد و امکان پخش موسیقی از طریق بلوتوث و Game mode  فوق العاده را میدهد.

 

تلویزیون وان ‌پلاس مدل 43Y1 و 32Y1

تلویزیون وان ‌پلاس مدل 43Y1 و 32Y1

وان پلاس درباره این دو سری میگوید که هر دو تلویزیون وان پلاس سری Y یک پوشش ۹۳ درصدی از فضای رنگی DCI-P3 را ارائه میدهند. در هردو تلویزیون یک سیستم صوتی با توان 20 واتی و ساپورت از طریق Dolby Studio وجود دارد.

وان پلاس در مدل 43Y1 و 32Y1 از اندروید تی وی نسخه 9 استفاده کرده که به صورت پیشفرض برنامه های نتفلیکس و آمازون پرایم ویدئو وجود دارد که از کروم کست هم پشتیبانی میکنند.

وان پلاس سعی کرده در این دو سری روی طراحی هم مانور جدی بدهد و به همین دلیل میتوان گفت که سری Y از حاشیه بسیار کمی برخوردارند.

ویژگی های مشترک در میان تمامی مدل های تلویزیون وان پلاس

تمامی مدل های معرفی شده در این نقدوبررسی با استفاده از اپلیکیشن وان پلاس کانکت (OnePlus Connect) میتوانند امکان استفاده در بین چند دستگاه را داشته باشد و وان پلاس برای اینکه توجه کاربران آیفون را جلب کند، برنامه مخصوص IOS را هم معرفی کرده است.

در تمامی مدلهای تلویزیون وان پلاس ، ویژگی Data Saver فعال بوده و از طریق آن میتوان مصرف داده را به حداقل رسانید و نرم افزار تلویزیون به گونه ایست که زمانی مصرف داده از حدمجازش عبور کند به شما هشدار مخصوص میدهد و حالت KIDS هم یک امکان جالبست که از طریق آن میتوان دسترسی های محدودتری به قسمت های مختلف تلویزیون زمانیکه کودک یا خردسال درحال مشاهده است داد یا کنترل مدت زمان مشاهده محتوا را در دست داشت.

فاکتورهاییکه باید در خرید تلویزیون هوشمند باید رعایت کنید:

  1. اولد (OLED) یا LCD: دربازار تلویزیون های هوشمند در حال حاضر سه نوع تکنولوژی نمایشگر وجود دارد که بسیار خواهان دارد: LED-LCD (مثل QLED)، اولد (OLED) و LCD. اکثر تلویزیون های موجود در بازار از پنل LCD و نور پس زمینه LED استفاده میکنند و بسیاری از تلویزیون های بازار مبتنی بر همین هستند. البته باید این موضوع را در نظر گرفت که QLED ها محدوده رنگ بیشتری را دربر میگیرند ورنگها از سرزندگی بیشتری برخوردارند. باتوجه به تجربه، پنل های QLED بهترین نوع از LCDها هستند که خواهان دارند.
  2. روشنایی و زاویه دید: استفاده از تکنولوژی پنلهای مختلف به همراه عادت در نگاه کردن میتواند روی انتخاب تاثیر بگذارد. نمایشگرهای LCD آنهم از نوع QLED با نور پس زمینه LED میتوانند نوردهی بیشتری داشته باشند و روشنایی این نوع از پنل ها میتواند به دوبرابر حد عادی هم برسد، پس برای استفاده در فضای خیلی روشن، بسیار ایده آل و عالی به نظر میرسد.
  3. HDR: این تکنولوژی کمک میکند تا جزییات بیشتری در سایه ها و بخش های روشن تر تصویر وجود داشته باشد و تصویر غنی و جذابتر باشد. در تلویزیون های HDR محدوده رنگ خیلی بیشتری را پشتیبانی کرده و حداکثر روشنایی آنها هم بیشتر از تلویزیون هاییست که HDR را پشتیبانی نمیکنند.
  4. تکنولوژی پخش صدا: کمپانی های سازنده تلویزیون ها، در سال های اخیر به طراحی اهمیت ویژه ای نشان داده اند و با باریک شدن حاشیه ها باعث شده تا شیک تر و جذاب تر به نظر برسند و همین موضوع میتواند روی تکنولوژی پخش صدا اثر گذاشته و گاها صدای قویتری را نتوان خروجی گرفت.
  5. رزولوشن 4K کافیست!: در حال حاضر تلویزیون های 4K و HDR در بازار وجود دارند و تقریبا همه گیر شده اند، اما چرا با این اوصاف هنوز 8K را نمیتوان یک گزینه مناسب دانست؟ دلیل آن خیلی ساده است! این نوع کیفیت هنوز همه گیر نشده و کاربران بین 4K و 8K تفاوتی نمیبینند.

جمع بندی

خرید تلویزیون یکی از مهم ترین انتخاب ها در زندگی میباشد که باید برای آن وقت زیادی گذاشت و انتخاب درستی را انجام داد. البته به این موضوع باید توجه داشت که اگر مصرف ما محدود به دیدن فیلم و سریال یا نهایتا اخبار است، تلویزیون هوشمند زیاد به کار ما نمی آید.

اما اگر مشتاق تکنولوژی هستید و میخواهید کاری فراتر از دیدن فیلم و سریال با تلویزیون انجام دهید مثل: وبگردی، دانلود، کار با اپلیکیشن های مختلف در صفحه بزرگ و کارهاییکه در صفحات کوچک تبلت و گوشی های هوشمند امکان پذیر نیست؛ بهترست تا به سراغ تلویزیون های هوشمند بروید و از آنها بهره بگیرید.

از طرفی اگر دوست دارید تا از محصولات داخلی حمایت کنید، خرید تلویزیون ایرانی هم پیشنهاد بسیار خوبیست که البته برندهای خوب داخلی هم کم نداریم و با یک جستجوی ساده میتوانید به نمونه های مشابهی دست پیدا کنید که از تکنولوژی و قیمت خوبی برخودار هستند.