نقد و بررسی تلویزیون سامسونگ مدل QN95A

تلویزیون سامسونگ مدل QN95A یکی از جدیدترین محصولات این برندها می باشد. چقدر در مورداین تلوییون اطلاعات دارید؟ سامسونگ تکنولوژی کوانتوم دات را با تلویزیون های نئو اولد ارتقا داده است ، فقط لطفا این مدل را رقیب اولد ندانید. در این قسمت قصد داریم مدل  QN95A پرچمدار ۲۰۲۱ را نقد کنیم.

تلویزیون QN95A  سامسونگ را بخرم یا نه؟

مزایا

  • پنل مینی  LED روشن
  • گیم بار
  • ورودی اچ دی ام آی 4k@120fps

معایب

  • جعبه وان کانکت آن حجیم و بزرگ است.
  • دارای فناوری دالبی ویژن نمی باشد.

نظر ما

تلویزیون سامسونگ  QN95A یک تلویزیون HDR  فوق العاده است که تصاویری عالی به همراه پشتیبانی گیمینگ بسیار خوب ارائه می دهد. استفاده از فناوری مینی LED، تلویزیون های کیولد را به یک سطح بالاتر ارتقا داده است و این کار کمی نیست.

نقد کامل تلویزیون سامسونگ مدل QN95A

صفحه نمایش های نئو کیولد سامسونگ با بهره گیری از تکنولوژی بک لایت مینی LED  کوانتومی، از مدل های معمولی کیولد متمایز می شوند. تلویزیون های مینی  LED  با ارائه جهشی رو به جلو در عملکرد، تکنولوژی بسیار دقیق HDR  و یکنواختی تصویر را عملی می کنند. که این مساله، روی صفحه نمایش های  LCD فالد (تمام آرایه نوردهی موضعی) میان رده یا edge-lit  به سادگی ممکن نیست.

این فقط قسمتی از جذبه این پرچمدار K4 است. همچنین مدل  QN95A از پردازش پیشرفته نئو کوانتوم K4 ، پشتیبانی جامع گیمینگ و یک سیستم صوتی چند کاناله  OTS بهره می برد.

اما آیا تکنولوژی مینی LED  سامسونگ واقعا می تواند رقیب تلویزیون  های اولد باشد؟

طراحی و ساخت

  • 9/25 میلی  متر
  • دارای بزل های (حاشیه های) باریک
  • قابلیت شارژ ریموت کنترل آن با انرژی خورشیدی

تلویزیون   QN95A با 9/25 میلی متر ضخامت، باریک است و ضخامت آن در تمام قسمت ها یکسان می باشد، همچنین بزل این تلویزیون بسیار باریک بوده و دارای یک فریم خاکستری است. این تلویزیون روی یک پایه مرکزی قرار می گیرد یا اگر یک پایه دیواری اسلیم فیت (مخصوص تلویزیون های باریک) بخرید، می توانید آن را روی دیوار نصب کنید.

این تلویزیون دارای ۲ ریموت کنترل است، یک کنترل اینفرارد استاندارد با دکمه های جداگانه برای نتفلیکس و  Prime Video، به علاوه یک کنترلSolarCell One Remote  بسیار باریک که دارای یک پنل خورشیدی و یک پورت  USB-C برای شارژ انرژی روی باتری ها می باشد.

قابل توجه ترین نکته در طراحی این تلویزیون، ظاهر جدید وان کانکت باکس یا جعبه وان کانکت است. این جعبه که محل تجمع سیم ها و رابط هاست و در پشت تلویزیون یا کنار آن قرار می گیرد، از طریق یک تک کابل اپتیک فیبری، اتصال AV  و برق را به صفحه نمایش فراهم می کند. وان کانکت باکس یک دستگاه بزرگ است، خیلی بزرگ تر از ستاپ باکس تلویزیون و اسکای کیو در برابر آن خیلی کوچک به نظر می رسد.

مشخصات و ویژگی ها

  • دارای کابل HDMI 2.1
  • دارای سیستم عامل تایزن
  • دارای گیم بار

اتصال سیم ها و رابط ها از طریق وان کانکت باکس مزبور انجام می شود. تمام چهار ورودی  HDMI دارای ورژن 1/2 هستند و امکان ارائه ویدیوهای K4 با نرخ ۱۲۰ فریم در ثانیه را از کنسول های پلی استیشن 5 و ایکس باکس های سری  X موسوم به ۱۲۰ هرتز فراهم می کنند. همچنین از ویژگی های  ALLM یا حالت تاخیر خودکار پایین و VRR یا ریفرش ریت متغیر به علاوه ویژگی مفید  eARC یا کانال بازگشت صوتی پیشرفته بر روی HDMI 3  پشتیبانی می نمایند.

اتصالات دیگر عبارت هستند از یک خروجی صوتی دیجیتال اپتیکال و کانکتورهای  USB و اترنت. پشتیبانی وایرلس، بلوتوث 2/4 وای فای را تحت پوشش قرار می دهد و با  Apple Airplay 2 نیز سازگاری دارد. اسلات CI   Aهم برای افرادی که به آن نیاز دارند، موجود است.

پلتفرم هوشمند انتخابی عبارت است از سیستم عامل تایزن سامسونگ که از طریق لانچ باری که در پایین صفحه نمایش جریان دارد، قابل دستیابی است. این سیستم عامل یک رابط بسیار عالی و دقیق است که کار با آن بسیار آسان می باشد.

سرویس های استریمینگ عبارت هستند از Apple TV+، یوتیوب،  Disney+ و یک مجموعه جامع از تی وی پلیرهای برتر. این سرویس دارای یک گیم بار نیز هست، یک رابط جدید و ویژه برای ارائه اختصاصی کنترل گیمینگ . شما از این قسمت می توانید نسبت تصویر سفارشی (۹ : ۲۱ یا ۹ : ۳۲) را انتخاب کرده و لگ ورودی و غیره را تنظیم نمایید.

کیفیت صدا و تصویر

  • پنل مینی LED روشن
  • پردازشگر کوانتومی K4
  • قدرت ردیابی صدای اشیا

نئو کیولد بیش از فقط یک برچسب و نام تجاری است و یک تکامل واقعی در تکنولوژی صفحه نمایش تلویزیون های LED  می باشد.

خلاصه کلام: لامپ های مینی  LED باعث ایجاد یک صفحه نمایش با روشنایی یکنواخت می شوند که کیفیت HDR  آن نسبت به کیفیتی که پیش از این تجربه کرده ایم بسیار بهتر است. وجود این لامپ ها بیشتر اشکالات مربوط به تکنولوژی قدیمی بک لایت را یک ضرب و بدون مشکل سوختگی صفحه نمایش اولد حل می کند.

این LEDهای بسیار کوچک به سامسونگ این امکان را داده اند که در کل ماژول بک لایت بازنگری کند و این بازنگری منجر به تولید یک پنل بسیار باریک تر گردد. طبق گزارش ها، پشت شیشه این مدل، نزدیک به ۷۹۲ منطقه مجزا یا زون وجود دارد، نزدیک به دو برابر تعداد مناطق مستقل قابل تنظیمی که روی مدل قدیمی تر فالد (تمام آرایه نوردهی موضعی) قرار دارد.

همچنین این مدل جدید یک پردازشگر کوانتومی K4 است که به آن  multi - intelligence deep learningگفته می شود. این پردازشگر توانایی دستگاه را برای بهینه کردن پردازش ویدیو و ارتقای کیفیت آن به اندازه ۱۶ برابر افزایش داده و چند برابر می کند و این احتمالا توضیح می دهد چرا قابلیت کیفیت تصاویر در این تلویزیون اینقدر خوب است.

مدل  QN95A از کیفیت HDR  معمولی،  HLG و HDR + Adaptive  که از اصلاح استاندارد فراداده های پویا تشکیل می شود، پشتیبانی می کند و مثل فناوری دالبی ویژن  IQ برای داشتن کیفیت بالاتر HDR  از سنسور نور در داخل دستگاه تلویزیون استفاده می کند.

متاسفانه سامسونگ یک بار دیگر در این تلویزیون به عملکرد دالبی ویژن چندان توجهی نکرده و این تلویزیون قادر به استفاده مناسب از آن نیست و کیفیت  HDR10+ هم به اندازه دالبی ویژن حرفه ای نیست.

روشنایی پنل این مدل بسیا بالا است. من با استفاده از یک پنجره ۱۰ درصد، روشنایی پیک را با تنظیمات استاندارد تصویر و لوکال دیمینگ تنظیم شده روی حالت پیش فرض، ۱۳۰۰ نیت اندازه گرفتم. اگر چنانچه لوکال دیمینگ را بالاتر تنظیم کرده و حالت تصویر پویا را انتخاب کنید، روشنایی پیک حتی بالاتر هم خواهد رفت.

بیشتر محتواها در حالت HDR  معمولا با روشنایی پیک ۱۰۰۰ نیتی نمایش داده می شوند. این بدان معنی است که تلویزیون QN95A بدون رجوع به تون مپینگ و کلیپینگ اجباری هم می تواند آن را به راحتی ارائه دهد.

سامسونگ معمولا انتخاب های خود از پیش تنظیمات تصویر ارائه می دهد، اما حالت هوشمند تمام آنها را لغو و جایگزین می کند. به نظر ما بیشتر کاربران، حالت دوم را برای تماشای  QN95A انتخاب می کنند.

در این حالت هوشمند، تلویزیون در بهترین حالت خود از نظر کیفیت تصویر قرار می گیرد. صفحه نمایش در این حالت بدون شک بهترین  LED اتاق روشنی است که تا به حال دیده ایم. حتی در اتاق پر از نور آفتاب یا غرق در نور شدید محیط، تصاویر با سطوح به شدت متفاوت کنتراست، رنگ و وضوح از پی هم عبور می کنند.

بله این تصاویر سینماتیک نیستند. حتی در اتاق های تاریک، تصاویر با نور شدیدی چشم را خیره می کنند. البته شما می توانید حالت هوشمند را غیر فعال کنید و در این صورت تلویزیون خیلی شبیه به یک کیولد معمولی رفتار خواهد کرد.

یک حالت  Filmmaker Mode هم وجود دارد که فاقد پردازش تصویر مناسب است و بنابراین تجربه فوق العاده ای با آن نخواهید داشت. حالت استاندارد جذاب تر است، در حالیکه در حالت طبیعی، سطح کیفیت تصویر  SDR بسیار بالاتر از متوسط قرار دارد.

وقتی بحث صدا و کیفیت صوتی باشد هم حالت هوشمند مناسب و مفید است  و کامل تر از حالت های دیگر به نظر می رسد. گزینه های زیادی برای تقویت صدا وجود دارد که عبارت هستند  از Adaptive Sound +، Active Voive Amplifier و Adaptive Volume

این تلویزیون دارای سیستم  OTS+ یا ردیابی اشیا روی صفحه است که از ۸ اسپیکر استفاده می کند، شامل دو تا اسپیکر که در بالا و عقب پنل قرار دارند. سیستم صوتی به این صورت، نسبتا چشمگیر و خوب به نظر می رسد، اما با این حال، باز هم صدا همچنان در اطراف پنل تلویزیون متمرکز است.

اگر شما یک ساندبار سامسونگ ۲۰۲۱ سازگار با تلویزیون داشته باشید، می توانید آن را در کنار صفحه نمایش تلویزیون قرار داده و با فعال کردن قابلیت کیو سمفونی، تجربه صدایی فراگیر و عالی و حس غوطه وری را داشته باشید. اگر هم بخواهید می توانید با استفاده از فناوری دالبی اتموس، صدا را از اپ استریمینگ به یک ساندبار یا سیستم هدایت کرده و آن را بسیار عمیق تر و بهتر بشنوید.

قیمت

تلویزیون QN95A  سامسونگ در اندازه های ۵۵، ۶۵، ۷۵ و ۸۵ اینچی وجود دارد. که عبارت هستند از مدل های QE55QN95A، QE65QN95A، QE75QN95A و QE85QN95A و به ترتیب در قیمت های 199/2، 999/2، 499/4 و 999/5 پوند موجود می باشند. با این حال، در حال حاضر و در زمان نوشتن این مطلب، سامسونگ یک آفر بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ پوندی نیز دارد. همینطور شما می توانید این تلویزیون را از Currys PC World و John Lewis با قیمتی معادل تخفیفی که سامسونگ ارائه داده است بخرید.

این قیمت گذاری، آن را با قیمت  تلویزیون های رده بالای سری  G1 قابل مقایسه می کند و اگر فکر می کنید که اولد گزینه بهتری برای خرید است، ارزش این را دارد که به آن فکر کنید. همچنین می توانید آپشن ها و گزینه های بیشتری را در جدول بهترین تلویزیون های ما ببینید.

جالب اینکه،  QN95A در بازار ایالات متحده موجود نیست. در ایالات متحده، رینج تلویزیون های نئو کیولد K4 با  QN90A به بالاترین درجه خود می رسد ، که فاقد وان کانکت باکس است و قیمت آن با ۱۴۹۹ دلار آمریکا شروع می شود. یا شاید شما بیشتر با QN85A وسوسه شوید که با قیمت ۱۵۹۹ دلار شروع می شود.

نظر ما

تلویزیون جدید نئو کیولد سامسونگ یک تلویزیون بسیار عالی و فوق العاده است. به کارگیری مینی LEDها در ساختار این تلویزیون نه تنها یک روشنی خیره کننده به آن می بخشد، بلکه همچنین یکنواختی کنتراست و رنگ آن، این تلویزیون را جذاب و مسحور کننده می کند.

این تلویزیون بهترین تلویزیونHDR  K4 برای تماشای روزانه در اتاق های روشن است. همچنین یک نمایشگر گیمینگ عالی و میزبانی بدیع و تازه برای آن می باشد. اما با این حال، آیا اگر بحث دیدن فیلم در میان باشد، به اندازه یک نمایشگر اولد سینماتیک هست یا خیر ؟ این چیزی است که ارزش بحث کردن دارد.

وان کانکت باکس هم ابزاری است که اگر دستگاه را روی دیوار نصب کرده باشید (داخل پرانتز باید گفت که این گزینه اختیاری است) و بخواهید کابل ها را مرتب و جمع و جور کنید واقعا جذاب و کمک کننده خواهد بود.

به طور کلی، این پرچمدار نئو کیولد به شدت زیبا و قابل تحسین است و به معنی واقعی کلمه رقابت را در مقایسه با سایر تلویزیون ها کم رنگ می کند. اگر تصمیم به خرید یک تلویزیون اولد ندارید، مدل QN95A  همان مدل پرچمداری است که باید خریداری کنید.

ویژگی ها

ویژگی های سامسونگ QN95A

  • تکنولوژی صفحه نمایش: نئو کیولد
  • رزولوشن: K4 اولترا HD( 3840*2160)
  • کابل HDMI: چهار عدد کابل HDMI  ورژن 1/2 که از طریق وان کانکت باکس به تلویزیون متصل می شوند.
  • پشتیبانی HDR: HDR10، HDR10+ Adaptive و HLG
  • سیستم عامل: پلتفرم هوشمند تایزن
  • تیونر زمینی: Freeview HD
  • ابعاد: ۱۲۲۷ × ۷۰۶ × 9/25 میلی متر
  • وزن: 8/16 کیلوگرم (بدون استند)