چگونه یک گوشی خیس شده را خشک کنیم؟

آیا می دانید چگونه یک گوشی هوشمند خیس شده را خشک کنیم؟ قابلیت ضدآب بودن هم اکنون یک ویژگی نسبتا رایج در گوشی‌ های مدرن است اما تمام گوشی‌ ها هم نمی‌ توانند در برابر خیس شدن از خود مقاومت نشان دهند. با راهنمایی‌ های ما در مورد خشک کردن یک گوشی خیس، اشتباه تان را برطرف کنید.

درک این نکته که بین ضدآب بودن و مقاومت در برابر آب تفاوت وجود دارد، می‌ تواند برای برخی از افراد دشوار باشد. در حالی که برخی از گوشی‌ های هوشمند مدرن دارای استانداردهای محافظت در برابر نفوذ آب هستند، بسیاری دیگر در برابر پاشیدن قطرات آب از خود مقاومت نشان می‌ دهند و قرار گرفتن در حمام یا استخر می‌ تواند حکم سوختن را برای این دستگاه‌ ها داشته باشد.

قبل از این که گوشی یا سایر دستگاه‌ های پیشرفته تان جایی نزدیک آب قرار بگیرند، اطمینان حاصل کنید که از درصد مقاومت دستگاه در برابر آب اطلاع دارید. این مشخصات به عنوان یک عدد IPXX بیان می‌ شوند. X اول برای ذرات جامد نظیر گردوغبار است و تا عدد ۶ هم می‌ رسد. X دوم از مقیاس ۰ تا ۹ درجه بندی می‌ شود، طبق این استاندارد ۰ به معنای عدم محافظت و ۹ به معنای بالاترین میزان محافظت است.

شاید رایج ترین رتبه بندی، IP67 باشد که عدد ۷ در اینجا به این معنی است که دستگاه می‌ تواند برای ۳۰ دقیقه به عمق ۱ متر در آب غوطه ور شود. IP68 به این معناست که دستگاه می‌ تواند عمق حداکثر ۱.۵ متری را به مدت ۳۰ دقیقه تحمل کند. رتبه بندی برتر IP69K به این معناست که دستگاه می‌ تواند در فواره‌ های قدرتمند آب و در آبی با درجه حرارت بالا، از خود مقاومت نشان دهد.

در هر یک از این موارد، مقاومت در برابر آب فقط تا عمق مشخص و برای مدت زمان مشخصی تضمین می‌ شود. البته این به این معنا نیست که وقتی ساعت به ۳۱ دقیقه می‌ رسد یا زمانی که به عمق ۲ متری آب می‌ روید، دستگاه ناگهان خراب می‌ شود؛ بلکه به این معناست که تضمینی نمی‌ شود که دستگاه بتواند در اعماق بالا و به مدت زمان طولانی دوام بیاورد. در این مرحله است که به توصیه‌ های مفید ما برای خشک کردن گوشی خیس شده نیاز خواهید داشت.

زمانی که گوشی تان خیس می‌ شود چه کارهایی می‌ توانید انجام دهید

قبل از این که هر از این نکات را امتحان کنید، توجه داشته باشید که یک نکته‌ ی بسیار مهم وجود دارد که نباید انجام دهید: تحت هیچ شرایطی نباید از گوشی ای که خیس شده استفاده کنید.

گوشی را از آب بیرون بیاورید، بلافاصله آن را خاموش کنید، قسمت‌ های قابل دسترسی همچون سیم کارت را در بیاورید، سپس با یک حوله یا پارچه تا جایی که می‌ توانید آن را خشک کنید. همچنین به آرامی آب را از پورت‌ های گوشی خارج کنید.

گوشی خیس

چگونه یک گوشی خیس شده را خشک کنید

این یک باور غلط نیست: برنج در جذب آب معجزه می‌ کند. یک کاسه‌ ی بزرگ بردارید، سپس گوشی خیس شده را در کاسه قرار دهید و به میزان کافی در کاسه برنج بریزید تا جایی که گوشی با برنج پوشانده شود. حالا ۲۴ ساعت اجازه دهید که گوشی در کاسه بماند.

تنها بعد از تمام شدن این زمان باید دستگاه را روشن کنید. اگر گوشی کار نکرد، دوباره آن را یک روز ‌ دیگر در برنج قرار دهید. در سومین یا چهارمین تلاش ناموفق، باید احتمال خراب شدن و سوختن گوشی را در نظر بگیرید.

همچنین می‌ توانید سیلیکا ژل را جایگزین برنج کنید (احتمالا در جعبه‌ ی آخرین کفش ورزشی یا کیف دستی ای که خریداری کرده اید، بسته‌ های سیلیکا ژل را خواهید یافت).

اگر در خانه‌ ‌ ی خود یک کابینت با تهویه هوای گرم دارید، قرار دادن دستگاه برای یک یا دو روز در آنجا می‌ تواند به جذب رطوبت ناخواسته کمک کند. کلمه‌ ی کلیدی در اینجا "گرم" است، باید از هر چیزی که "داغ" است بپرهیزید.

نکاتی که به خشک کردن گوشی خیس کمکی نمی‌ کنند

  • موبایلی که خیس شده و با آب آسیب دیده را در خشک کن نگذارید (حتی اگر آن را داخل جوراب یا جلد بالش قرار دهید، باز هم از قرار دادن گوشی خیس در خشک کن بپرهیزید).
  • گوشی ای که خیس شده را روی رادیاتور قرار ندهید.
  • موبایل خیس شده را با سشوار خشک نکنید.
  • موبایل خیس شده را داخل فریزر قرار ندهید.

برای خرید موبایل، تبلت و قطعات جانبی دیگر به فروشگاه بروز کالا سر بزنید.