آیا تلویزیون های هوشمند ارزش خریدن دارند؟

تلویزیون هوشمند چیست؟ اگر وقت آن رسیده است که تلویزیون خانه خود را به روز کنید، دیدن هر تلویزیون با ویژگی ها و قابلیت های هوشمندی که حتی 5 سال پیش در اکثر تلویزیون ها هم وجود نداشت، گیج کننده خواهد بود. امروزه می توان اتصال به اینترنت و قابلیت اجرای برنامه ها را در بیشتر تلویزیون ها پیدا کرد، اما همه آن ها یکسان نیستند.


تلویزیون هوشمند چیست؟


دوره تلویزیون های قدیمی که فقط می توانند محتوای آنتن HDTV، کابل یا منبع A / V را نمایش دهند، رو به پایان است. دنیای متصل امروز انتظار چیزی کمی هوشمندانه تر را دارد. تلویزیون های پیشرفته با پردازنده های قدرتمند، قابلیت اتصال به اینترنت و اجرای برنامه ها، بیشتر به یک تلفن همراه هوشمند یا تبلت شباهت دارند.
تلویزیون های هوشمند همانند گوشی های هوشمند و دستگاه های خانگی هوشمند، از اینترنت پشتیبانی می کنند و طیف وسیعی از برنامه ها را ارائه می دهند. این تلویزیون ها دنیایی از گزینه های جدید برای سرگرمی، از پخش ویدئو در Netflix و Hulu گرفته تا بازی کردن، گشت و گذار در شبکه های اجتماعی و کنترل خانه هوشمند با ابزار های مختلف که شامل دستگاه های سازگار با الکسا و Google Home است، را به ارمغان می آورند.
امروزه اکثر مدل ها شامل ابزارهای تشخیص صدا مانند آمازون الکسا و دستیار Google برای تغییر کانال و جستجوی برنامه ها هستند.
همچنین تلویزیون های هوشمند دارای ویژگی های یکپارچه تری در خانه های هوشمند هستند و حتی برخی از آن ها بهترین دستگاه های خانه هوشمند هستند. بسیاری از تلویزیون ها با سایر دستگاه های متصل در خانه سازگار هستند، از جمله بهترین چراغ های هوشمند، بهترین قفل های هوشمند و سنسورهای دیگر- حتی برخی تلویزیون های هوشمند دارای صفحه اختصاصی برای کنترل همه دستگاه های خانه هوشمند شما هستند. 


کدام شرکت ها تلویزیون های هوشمند تولید می کنند؟


تمام تولیدکنندگان عمده تلویزیون ها با هوشمند کردن همه سری ها از تلویزیون های قدیمی دور شده اند. لیست کوتاهی از بزرگترین سازندگان تلویزیون های هوشمند شامل Hisense ، LG ، پاناسونیک، فیلیپس، سامسونگ، شارپ، سونی، TCL، توشیبا و ویزیو است.
سری تلویزیون های هوشمند مقرون به صرفه از شرکت های TCL و Hisense دارای قابلیت استریم داخلی Roku هستند، در حالی که مدل های پیشرفته شرکت های ال جی، سامسونگ و سونی از قابلیت کنترل حرکت گرفته تا تعامل صوتی و یکپارچه سازی خانه های هوشمند، ویژگی های بسیار گسترده تری را ارائه می دهند.
اکثر این شرکت ها از سیستم عامل های هوشمند خود به عنوان جدیدترین و بهترین ها نام می برند، اما مراقب تلویزیون های هوشمند ارزان قیمت باشید که به صورت مبهم به قابلیت های هوشمند اشاره می کنند. تلویزیون های هوشمندی که از سوی برندهای مشهور عرضه نشده اند، ممکن است شما را در انتخاب برنامه، عملکرد ضعیف و حفره های امنیتی نگران کننده، محدود کنند.


آیا تلویزیون هوشمند می تواند مانند کامپیوتر خراب شود یا هنگ کند؟


پاسخ: بله. از آنجا که تلویزیون های هوشمند جدید عملکرد های مختلفی را که زمانی فقط با کامپیوترها و تلفن های همراه هوشمند امکان اجرای آن ها بود، بر عهده دارند، هنگ کردن یا حتی خراب شدن آن ها وجود دارد. همانطور که تلفن های همراه به کامپیوتر های جیبی تبدیل شده اند، تلویزیون های هوشمند نیز از این قابلیت برخوردار هستند. بنابراین تلویزیون های هوشمند محتواها را از اینترنت دریافت، برنامه های پیچیده ای را اجرا و سایر دستگاه های متصل را مدیریت می کنند- حتی تعامل صوتی را نیز شامل می شوند.
خبر خوب این است که اگرچه خرابی یا عملکرد ضعیف در سال های گذشته یک مشکل بزرگ برای تلویزیون های هوشمند بوده است، اما اکنون این نوع مشکلات بسیار کمرنگ تر شده اند. با پیشرفت بازار تلویزیون های هوشمند، تولیدکنندگان پردازنده های قدرتمندتر، سیستم های مجهز به حافظه بهتر را معرفی و سیستم عامل های نرم افزاری که برنامه ها و عملکردهای تلویزیون را کنترل می کنند را اصلاح کرده اند.
اما باز هم ممکن است مشکلاتی به وجود بیاید، به خصوص در تلویزیون های هوشمند پایین رده که ممکن است از جدیدترین سخت افزارها و نرم افزارها برخوردار نباشند. اگر به صفحه ثابت یا هنگ کردن برخورد کنید، خاموش و روشن کردن تلویزیون معمولاً مشکل را برطرف می کند.

تلویزیون هوشمند


جدا از برنامه ها، آیا تلویزیون های هوشمند مزایای دیگری هم دارند؟


تلویزیون های هوشمند( مانند تلویزیون LG) از مزایای بالقوه دیگری نیز برخوردار هستند. جدیدترین سری تلویزیون های هوشمند دستیارهای صوتی محبوب را به ارمغان می آورند. جستجوی صوتی به شما این امکان را می دهد تا به صورت مستقیم محتوا را از تلویزیون و سرویس های استریم پیدا کنید. همچنین جستجو برای همه چیز، از آب و هوا و قیمت سهام تا آخرین اخبار را به ارمغان می آورد. ادغام صدا به شما اجازه می دهد تا از روی کاناپه خود به سایر خدمات دسترسی پیدا کنید به طوری که یک پیتزا سفارش دهید یا یک Uber درخواست کنید. اگر دستیار صوتی داخلی تلویزیون را دوست ندارید، معمولاً می توانید آن را با بلندگوی هوشمند دلخواه خود جفت کنید.
همچنین این ویژگی های جدید به شما این امکان را می دهد تا دستگاه های خانه هوشمند مانند چراغ ها و ترموستات ها را کنترل کنید، دوربین Nest یا زنگ درب ورودی های خود را مشاهده کنید یا به ربات جاروبرقی خود دستور دهید. با ادامه پیشرفت دستیارهای صوتی، می توانید انتظار داشته باشید که از طریق به روزرسانی نرم افزار و سیستم عامل، همین قابلیت ها را در تلویزیون های هوشمند فعلی نیز مشاهده کنید.
بسیاری از سری تلویزیون های هوشمند به شما اجازه می دهند تا تصاویر و فیلم های یک تلفن هوشمند متصل را در صفحه نمایش بزرگ خود به اشتراک بگذارید.
یک قابلیت جدید در تلویزیون های هوشمند(مانند تلویزیون سامسونگ)، سیستم های صوتی داخلی بسیار بهبود یافته است. شرکت های ال جی و سونی در این زمینه از هیچ تلاشی مضایقه نکرده اند و صدای خارق العاده Dolby Atmos را در چندین مدل ارائه کرده اند و امیدوار هستند که تلویزیون های هوشمند به عنوان سیستم استریوی خانگی وظیفه پخش موسیقی و ایستگاه های رادیویی آنلاین را نیز عمل کنند.

تلویزیون هوشمند


خرید تلویزیون هوشمند جدید یا تلویزیون ارزان تر به همراه ستاپ باکس؟


هزینه تلویزیون هوشمند بیشتر از تلویزیون بدون امکانات هوشمند است. با این حال این اختلاف قیمت به سرعت در حال کمرنگ شدن است و به زودی اکثر تلویزیون ها با قابلیت های هوشمند عرضه خواهند شد. در سال 2021، جستجو برای یک تلویزیون 4K که از ویژگی های هوشمند و اتصال به اینترنت برخوردار نیست، بسیار دشوار است.
همچنین تفاوت قیمت می تواند فریبنده باشد، زیرا اغلب تلویزیون های سطح بالا امکاناتی فراتر از خدمات متصل را ارائه می دهند. معمولاً تلویزیون های هوشمند دارای پردازش بهتر فیلم - به عبارتی کیفیت تصویر بهتر - و ویژگی های پیشرفته مانند تعداد درگاه های HDMI بیشتر در پشت هستند. بنابراین این بدان معنا است که شما در ازای هزینه ای که می پردازید بیشتر از یک اتصال به اینترنت و برنامه دریافت می کنید.  


آیا تلویزیون هوشمند من می تواند هک شود یا ویروس دار شود؟


از نظر تئوری پاسخ یقیناً مثبت است. هکرهای کلاه سفید با نشان دادن راه هایی برای ورود به یک تلویزیون هوشمند متصل به اینترنت و انجام کارهایی مانند سرقت رمزهای عبور و تغییر کانال، این موضوع را مورد توجه قرار داده اند. اسناد ویکی لیکس که قصد فاش کردن استراتژی های CIA برای جاسوسی از تلفن های همراه و تلویزیون های هوشمند را دارند، گفته بسیاری از کارشناسان امنیت سایبری که طی سال ها به طور مخفیانه اعلام کرده اند که سازمان های دولتی می توانند به چنین دستگاه هایی نفوذ و جاسوسی کنند، تایید می کنند.
اگرچه تلویزیون های هوشمند رابط های گسترده ای دارند، اما اکثر آن ها برخی از نسخه های لینوکس را در بستر اجرا می کنند- یک سیستم عامل محبوب که هکرها می دانند چگونه آن را به خوبی دستکاری کنند. رابط برنامه نویسی برنامه (API) که به تلویزیون هوشمند شما امکان تعامل با برنامه ها و تلفن های همراه هوشمند را می دهد نیز چندان امن نیست و به تازگی آسیب پذیری هایی گزارش شده است که ممکن است هکرها در سری تلویزیون های هوشمند سامسونگ و روکو جاسوسی کنند.
برای امنیت بیش تر، از انجام هر کار حساس در تلویزیون هوشمند مانند کارهای بانکی آنلاین یا خرید با کارت اعتباری خودداری کنید. تلویزیون های هوشمند به اندازه رایانه ها ایمن نیستند.

تلویزیون هوشمند


آیا تلویزیون هوشمند می تواند شما را تماشا کند؟


بله امکان دارد. شرکت ها می توانند اطلاعات خصوصی شما و عادات مشاهده شما را از طریق یک تلویزیون هوشمند جمع آوری کنند. به عنوان مثال، در اواخر سال 2013 شرکت ال جی اعتراف کرد که حتی با فعال بودن قابلیت حریم خصوصی، اطلاعاتی در خصوص اینکه که کاربران چه شبکه هایی را تماشا می کنند، جمع آوری کرده است. (شرکت ال جی بعدا اعلام کرد که این به دلیل یک اشکال نرم افزاری بوده و آن را اصلاح کرده است.)
در اوایل سال 2017، شرکت Vizio با پرداخت 2.2 میلیون دلار موافقت کرد تا ادعا کند که این شرکت داده های مربوط به محتواهای مشاهده شده از 11 میلیون تلویزیون را بدون اجازه مالکان جمع آوری کرده است. این ادعاها، شرکت Vizio را به نظارت مخفیانه متهم کرد.
جمع آوری اطلاعات محدود به یک برند یا تولید کننده نیست. در حقیقت شما می توانید تصور کنید که هر تلویزیون هوشمند داده های مربوط به محتواهای مشاهده شده را برای فروش در اختیار بازاریابان و تبلیغ دهندگان قرار می دهد، صرف نظر از اینکه چه شرکتی سخت افزار را تولید می کند. 
بیشتر این داده ها به محتواهای مشاهده شده محدود می شود و به تبلیغ کنندگان می گوید چه چیزی مشاهده می کنید و از چه برنامه هایی برای انجام این کار استفاده می کنید. گرچه این مسئله کاملاً بی خطر است، اما نگرانی بیشتر ممکن است این واقعیت باشد که (مانند اکثر دستگاه های هوشمند خانگی) قابلیت های امنیتی تلویزیون هوشمند شما در دور نگه داشتن سایر جاسوسی ها چندان قدرتمند عمل نمی کنند.
اگر نگران تلویزیونی هستید که در واقع شما را تماشا می کند یا مکالمات شما را شنود می کند، این ترس و نگرانی منطقی است. بسیاری از تلویزیون های هوشمند مجهز به میکروفون هستند تا امکان تعامل مکالمه ای شما را با یک بلندگوی هوشمند فراهم کنند. این بدان معنا است که آن میکروفون ها همیشه روشن هستند و همیشه شما را شنود می کنند. اگرچه ما هیچ گزارشی در خصوص سوءاستفاده این میکروفون ها نشنیده ایم، اما باز هم یک نگرانی منطقی محسوب می شود.
و هر تلویزیونی که دارای دوربین داخلی باشد (این روزها بسیار نادر است)، همچنین باید حداقل دارای یک شاتر فیزیکی یا پوشش لنز باشد، امکان فیلمبرداری از اتاق نشیمن شما وجود دارد.

تلویزیون هوشمند


آیا تلویزیون هوشمند تصویر یا صدای بهتری دارد؟


نه لزوما. Wi-Fi داخلی و پردازنده برای فشرده سازی فیلم مستقیماً بر کیفیت تصویر تأثیر نمی گذارند. با این حال تولیدکنندگان در ابتدا ویژگی های و قابلیت های پیشرفته تلویزیون های هوشمند را به تلویزیون های گران قیمت، بالارده (با عملکرد بهتر) اضافه می کنند، در نتیجه خریداران در می یابند که کیفیت تصویر در برخی از تلویزیون های هوشمند از مدل های با قیمت پایین تر که فاقد امکانات هوشمند هستند، بسیار بهتر است.
همچنین، به احتمال زیاد، تلویزیون های هوشمند بالارده از جدیدترین ویژگی های صوتی مانند صدای Dolby Atmos و پشتیبانی از HDMI ARC برخوردار هستند. Dolby Atmos تجربه صوتی غنی تری با قابلیت فراگیر عمودی و همچنین افقی را ارائه می دهد و از بیت ریت بالاتری برای ارائه صدای کاملتر و گسترده تر استفاده می کند. ویژگی دیگر، Audio Return Channel (ARC) به شما این امکان را می دهد تا از یک کابل HDMI برای ارسال داده های صوتی و همچنین از ساند بار خود استفاده کنید، بنابراین همه دستگاه های متصل شما بهترین صدا را ارائه خواهند کرد- همه این ها بدون نیاز به کابل اضافی. این ویژگی ها فقط به تلویزیون های هوشمند محدود نمی شوند، اما تولیدکنندگان اکثر مواقع آن ها را در محصولات برتر خود قرار می دهند که بعید به نظر می رسد تلویزیون های بدون قابلیت های هوشمند، به این ویژگی ها مجهز شوند.
برنامه های استریم مانند Netflix و Amazon Prime Video یکی از قابل دسترس ترین گزینه ها برای لذت بردن از محتوای های 4K و HDR، محسوب می شوند. در حالی که محتواهای Blu-ray 4K برای خرید و اجاره در دسترس هستند، استریم محتواها ساده ترین راه برای دسترسی به محتواهای متنوع و گسترده برای تلویزیون شما را ارائه می دهد که به راستی نهایت بهره را از صفحه نمایش با وضوح و روشنایی بالا خواهند برد. می توانید با یک استریم به برخی از این قابلیت ها دسترسی پیدا کنید - به شرطی که تلویزیون 4K با قابلیت HDR داشته باشید.

کلام آخر


آیا تلویزیون های هوشمند ارزش خریدن دارند؟ خرید این تلویزیون ها بستگی به این دارد که تلویزیون هوشمند مورد نظر شما چه خدماتی را ارائه می دهد و آیا این خدمات رایگان هستند و در صورت رایگان نبودن آیا مایل به خرید اشتراک هستید؟ اگر اشتراک یکی از محبوب ترین سرویس های استریم را خریداری کرده باشید و توانسته اید از برنامه های هوشمند استفاده کنید، احتمالاً جواب بله است. اما اگر تمایلی به پرداخت هزینه های اضافه برای چنین خدماتی ندارید، ممکن است با محدودیت هایی رو به رو شوید- تلویزیون های هوشمند قابلیت ها و ویژگی های متنوعی را برای ارائه محتوا به ارمغان می آورند. اما این امکانات هوشمند لزوما رایگان نیستند.

شما می توانید با مراجعه به سایت بروزکالا از قیمت تلویزیون مورد نظرتان اطلاعات کسب کنید و در صورت تمایل اقدام به خرید آنلاین تلویزیون بکنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه خرید این هدست با کارشناسان بروز کالا تماس بگیرید.