تلویزیون سامسونگ یا LG؛ کدام برند موفق‌تر بود ؟

شما تلویزیون سامسونگ را انتخاب می کنید یا ال جی؟ هر دو برند ذکر شده ساخته ی کشور کره هستند که بازار را در حوزه تلویزیون های دیجیتال در دست دارند. اما کدام یک تلویزیون بهتری دارند؟ اگر شما هم به فکر خرید یک تلویزیون هستید، به طور قطع تلویزیون های LG یا سامسونگ از مواردی هستند که داخل لیست انتخابی شما به چشم می خورند. به گزارش Media UK در سال 2019 15.5 میلیون نفر از تلویزیون سامسونگ و حدود 11 میلیون نفر از تلویزیون LG استفاده می کردند که نشان می دهد این دو برند برای سال های طولانی در بازار حضور داشته اند. پس همان طور که نبرد این دو برند ادامه دارد نکات فراوانی در این باره وجود خواهد داشت.

تلویزوین ال جی
اگر خیلی از انتخاب تلویزیون مناسب خود مطمئن نیستید، می توانید به مقالاتی که ویژگی هر یک از این تلویزیون ها را آورده ایم مراجعه کنید. جایی که در مورد هر یک ویژگی های این تلویزیون ها صحبت کرده ایم تا بتوانید به کمک آن اطلاعات و با توجه به بودجه ای که دارید بهترین انتخاب را داشته باشید. اما برای آگاهی بیشتر از تفاوت های میان این دو برند برتر یعنی سامسونگ و LG و دانستن این که کدام یک برتر هستند، این مقاله را تا انتها بخوانید.

سامسونگ در برابر LG ؛ در یک نگاه گذرا

همان طور که گفته شد سامسونگ و LG بر بازار برند های تلویزیون سلطنت می کنند. این مساله به شکل عمده به این دلیل است که هر دو کمپانی محصولاتی را تولید می کنند که در رنج قیمت گسترده ای قرار دارند. برای مثال از تلویزیون های 32 اینچی با قیمت پایین تا مدل های 75 اینچی که قیمت های بالاتری دارند.
همچنین هر دوی این کمپانی ها از پیشگامان این حوزه هستند و توانسته اند نوآوری های متعددی در تولید تلویزیون پدید آورند. این خلاقیت ها همه در بخش های تحقیق و توسعه این کمپانی ها زاده می شوند. به همین دلیل است که بحث های زیادی در مورد برتری هر یک از این برند ها و تکنولوژی های مورد استفاده در محصولات شان وجود دارد.
LG با سری OLED خود نمایش خیره کننده ای از کیفیت صفحه را به نمایش گذاشت در حالی که سامسونگ روی همان تصاویر بهینه خود با عنوان QLED استوار ماند. هر دو برند های پلتفرم هوشمند متفاوتی نیز استفاده می کنند که هر کدام مزایای مخصوص خود و ضعف های خاص خود را دارد. 
تلویزیون های سامسونگ و LG هر دو از از محصولات بزرگ مقیاس هوشمند هستند که قیمت های مختلفی به فروش می رسند. تفاوت هایی در پلتفرم اجرایی هر دوی این تلویزیون ها وجود دارد که در ادامه راجع به آن صحبت خواهیم کرد. هر دوی این برند ها در تمام جهان بازار خود را دارند و بر خلاف یرند های دیگر مانند پاناسونیک یا فیلیپس در کشور های مختلف به فروش می رسند. مقایسه این دو برند کار دشواری ست زیرا محصولاتی که هر کمپانی در سال گذشته ارائه داده اند گستره بزرگی دارد و محصولات آن ویژگی های خاص و منحصر به فردی دارند. علاوه بر این قیمت تلویزیون آن ها نیز متفاوت است. هر دو کمپانی از مدل های کوچک با قیمت کمتر تا مدل های 8K بزرگ که قیمت آن ها در مقیاس جهانی چندین هزار دلار است را پوشش می دهند.

OLED یا QLED ؟

اول از همه این که هیچ کدام از این دو تکنولوژی از کیفیت 4K یا 8k عبور نکرده اند. معنایش این است که هنوز همان رزولوشن 3840 در 2160 که همان 4k است و 7680 در 4320 که 8k می باشد را دریافت خواهید کرد. 

تلویزیون LG
حالا به کمی جزئیات می پردازیم. نکته مهم این است که خبری از LED با زمینه نورانی نیست و جای خود را به OLED داده است. با توجه به این که پیکسل ها خودشان دارای روشنایی هستند در نتیجه رنج رنگی گسترده تری را ارائه می دهند و همچنین کنتراست تصویر بالاتر خواهد بود.
تلویزیون های دیگری را نیز پیدا خواهید کرد که از تکنولوژی OLED استفاده کند اما آن بخش از تلویزیون های آن ها توسط LG تولید شده است. با این حساب LG حرف اول و آخر را در تکنولوژی OLED می زند. با توجه به این که این تکنولوژی برای LG در داخل شرکت خودشان تولید می شود، برای کمپانی مقرون به صرفه خواهد بود و بنابراین دست شرکت برای تصمیم گیری در مورد قیمت های بازار باز تر است.
QLED از طرف دیگر، از همان LED های زمینه روشن سابق استفاده می کند. با این تفاوت که از نقاط کوانتومی یا quantum dots استفاده می کند که اثر خوبی روی کیفیت نهایی خواهند داشت. این اثر به اندازه OLED نیست پس این LG است که کیفیت تصویر بهتری را در میان این دو برند ارائه می دهد. 
جایی که مساله کمی دشوار می شود اینجاست. LG یک تکنولوژی دیگر نیز تولید کرده است با نام نانوسل (NanoCell) که به طور جدی در رقابت با QLED سامسونگ قرار می گیرد.

QLED در برابر NanoCell

نانوسل یک حالت بینابینی در میان 4K و OLED است. اطلاعات زیادی را می توان در مورد تلویزیون های تلویزیون ارائه داد اما در مخلص کلام: در این تلویزیون ها یک لایه بسیار نازک نانویی بین LED زمینه روشن و صفحه نمایش قرار گرفته است که کیفیت رنگ ها و کنتراست تصاویر را بهبود می دهد. 
نانوسل ها و QLED ها به لحاظ قیمتی تقریبا مشابه هستند و بسیار دشوار است که بگوییم کدام بهتر است. در عین حال گفته می شود که تلویزیون های نانوسل تصاویری روشن تر نشان میدهند و QLED عمق رنگ ها را بهتر نمایش می دهد. برای انتخاب میان این دو مورد باید ببینید که قرار است تلویزیون را با چراغ روشن ببینید یا چراغ خاموش. اگر چراغ ها روشن است بهتر است از نانوسل استفاده کنید و اگر چراغ ها خاموش است QLED مناسب تر به نظر می رسد.

مقایسه سیستم LG در برابر سامسونگ

یک تلویزیون هوشمند به تنهایی در حال حاضر نقطه تمایزی محسوب نمی شود چرا که بیشتر تلویزیون های موجود در بازار با پلتفرم هشومند ارائه می شوند. در این صورت تلویزیون شما به وای فای داخلی متصل خواهد شد و کانال های مختلفی را پخش خواهد کرد. برنامه های متعدد و سرویس های پخش آنلاین همگی پشتیبانی خواهند شد. LG و سامسونگ هم جزء بهترین های این حیطه قرار می گیرند.  پس به طور کلی خرید تلویزیون LG می تواند گزینه مناسبی باشد.
با این همه، پلتفرم webOS ال جی از اعتبار و شهرت بالاتری برخوردار است. این مساله بیشتر به خاطر سازگاری و هماهنگی آن با دستیار گوگل است که به شما کمک می کند تنها با فشردن یک دکمه آن را با تمام وسایل هوشمند خود در خانه یکسان سازی کنید. علاوه بر آن، رابط کاربری راحت تری دارد و کنترل آن به نحوی ست که مانند موس کامپیوتر یک علامت کوچک را در صفحه نمایش نشان می دهد و اگر تا به حال با آن کنترل های قدیمی مشکل داشتید در این صورت خیلی کارتان راحت خواهد شد.

سیستم تلویزیون سامسونگ
پلتفرم اجرایی سامسونگ با نام Tizen  نیز چنین رابط کاربری را پدید آورده است. یک نمایشگر دو بخشی که یک قسمت حاوی برنامه ها و یک قسمت حاوی محتوا ست کار را بسیار ساده خواهد کرد. علاوه بر آن دستیار هوشمند سامسونگ با نام Bixby نیز در دسترس تان خواهد بود که امکاناتی مشابه موارد ذکر شده در مورد قبلی دارد. دستیار سامسونگ به قدرت دستیار های صوتی دیگر نیست اما شما می توانید از الکسا و دستیار گوگل نیز در مدل های اخر QLED استفاده کنید.
در رویداد CES 2021 هر دو برند ال جی و سامسونگ بیان کردند که نواوری های ارزشمندی برای تلویزیون هایشان خواهند داشت.
LG بیان کرد که سری مقرون به صرفه تری از تلویزیون های OLED را با نام سری A1 ارائه خواهد کرد. همچنین سری جدید تری از تلویزوین نانوسل که از mini LED استفاده می کنند از کار های جدید ال جی خواهد بود. در این صورت تصاویر آن از مدل های قبلی نیز بهتر خواهند شد. همچنین LG پیشرفت خیره کننده ای در استفاده از هوش مصنوعی خواهد داشت به طوری که تلویزیون شما حتی ربات شخصی شما نیز خواهد بود. در این صورت می تواند تمامی تصاویر را پردازش کرده و امکانات ویژه ای پدید آورد.
از طرف دیگر، سامسونگ نیز سری قدرتمند Neo QLED را ارائه خواهد داد که مشابه LG از فناوری mini LED استفاده خواهد کرد. گفته می شود این گونه LED ها تا 40 برابر کوچک تر از LED های معمولی هستند. از همه مهم تر، تلویزیون های سامسونگ حتی از حالت های قبلی بزرگ تر خواهخند شد. مدل های 88 اینچ، 99 اینچ، 110 اینچ در برنامه اجرا خواهند بود. قیمت تلویزیون سامسونگ  نیز به دارا بودن این ویژگی ها بستگی دارد.

LG یا Samsung ؟ کدام برند را بخریم؟

پاسخ دادن به این سوال دشوار است چرا که هر خریداری سلیقه مختلف و اولویت های متفاوتی دارد. اما در عین حال تلاش می کنیم تا بهترین جواب ممکن را ارائه بدهیم.
به طور دقیق، LG برند بهتری محسوب می شود زیرا همان طور که گفته شد تلویزیون های LG از تکنولوژی OLED استفاده می کنند که کیفیت بهتری دارند. علاوه بر آن، پلتفرم هوشمند webOS اعتبار بالاتر دارد. قیمت تلویزیون LG با توجه به سایز و امکانات ذکر شده آن تعیین می شود.
اما یک نکته مهم در مورد تلویزیون ها وجود دارد: برند های برتر و پیشتاز همگی محصولات خیلی خوبی دارند اما همه به آخرین تکنولوژی آن نیازی ندارند. مدل های معمولی تری از برند LG نیز وجود دارند که قیمت شان مناسب تر است. اما باور ما این است که خرید تلویزیون سامسونگ از لحاظ قیمت در حالت مناسب تری قرار دارد. 

تلویزوین ال جی 4G
بدون در نظر گرفتن شرایط مالی فعلی این کمپانی ها هر دوی ان روی تکنولوژی نمایش خود تمرکز کرده اند و قرار نیست پشتیبانی خود را از محصولات خود قطع کنند. بنابراین همه چیز در هنگام انتخاب یک برند به نوع استفاده شما بستگی دارد.
اگر صفحه نمایشی روشن برای خانه می خواهید که همچنین از نظر هزینه مقرون به صرفه باشد به طور قطع می توان گفت که سامسونگ در نقطه بهتری قرار می گیرد. اما از طرف دیگر، اگر یک نمایشگر با کیفیت خیره کننده می خواهید و قیمت آن مهم نیست می توانید از OLED ال جی استفاده کنید که کیفیت رنگ بهتر و کنراست بالاتر را نشان می دهد.