نحوه تمیز کردن تلفن همراه در این روزهای کرونایی

چگونه می توان تلفن همراه خود را به منظور جلوگیری از شیوع میکروب، تمیز و ضد عفونی کرد؟ بر طبق یك مطالعه انجام شده،  از سال 2018 آمریكایی ها حداقل بیش از 50 بار در روز تلفن خود را چک می كنند. بقیه کشورهای توسعه یافته نیز احتمالاً الگوی استفاده مشابهی دارند. اگرچه این موضوع در مورد اعتیاد ما به تلفن همراه گوشزد می کند، اما واقعیت جالب این است که ما اغلب از تلفن های همراه خود در مکان هایی که خانه میکروب ها هستند و باکتری ها در آن ها رشد می کنند، مانند توالت و آشپزخانه استفاده می کنیم.

چندین مطالعه و بررسی مختلف نشان می دهد که تلفن های ما حدود هفت برابر از توالت فرنگی معمولی کثیف تر هستند. این موضوع چیزی فراتر از نفرت انگیز است. این اتفاق یک خطر واقعی برای سلامتی است. این مسئله به ویژه از زمانی که ویروس مرگبار کرونا در سراسر جهان گسترش یافته است، اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

در مارس 2020، سازمان بهداشت جهانی (WHO) رسما ویروس کرونا معروف به (COVID-19) را همه گیر اعلام کرد. اگرچه قطعا کاهش سفر به مناطق پرخطرتر و رعایت پروتکل های بهداشتی یک اقدام عالی است، اما تلفن همراه خود را فراموش نکنید! تا زمانی که دستان خود را به خوبی نشویید، احتمال انتقال انواع میکروب های زنده به تلفن همراه وجود دارد. اگرچه احتمال انتقال ویروس کرونا به تلفن همراه تان، مگر با حضور در مناطقی که میزان شیوع بالاست، زیاد نیست، اما ارزش خطرپذیری را ندارد. در زیر به بررسی نکاتی در مورد نحوه تمیز کردن تلفن همراه خود می پردازیم تا از شر انواع ویروس ها و میکروب ها راحت شویم.

تمیز کردن تلفن همراه

دستمال مرطوب ضد عفونی کننده مشکلی ندارد، اما استفاده از بیشتر تمیز کننده های خانگی راهکار درستی نیست

ممکن است فکر کنید که می دانید که چگونه باید موبایل خود را تمیز کنید، اما آیا رفتن به فروشگاه و خرید یک تمیزکننده خانگی کار درستی است؟ تمیزکننده های خانگی ممکن است برای نظافت پیشخوان ها، حمام ها و سایر سطوح عالی باشند، اما بیشتر آن ها برای تمیز کردن تلفن همراه مفید نیستند. این تمیزکننده ها شامل سفید کننده ها، شیشه پاک کن  ها و سایر محصولات مشابه هستند. به تازگی اپل و چند تولیدکننده دیگر تأیید کرده اند که استفاده از محصولاتی مانند ورق های Clorox به منظور ضد عفونی کردن تلفن همراه مانعی ندارد. در ساخت این محصولات نسبت به سایر تمیزکننده ها، معمولاً از مواد شیمیایی کمتری استفاده شده است. ایده خوب دیگر استفاده از دستمال مرطوب صفحه نمایش Zeiss می باشد. این دستمال ها به خوبی ورق های Clorox نیستند، اما خطر کمتری تلفن همراه شما را تهدید می کند.

ممکن است به این فکر افتاده باشید که به منظور تمیز کردن تلفن همراه از محلول 70٪ ایزوپروپیل الکل استفاده کنید. این یک راه حل موثر است، اما بخاطر داشته باشید که ممکن است این محلول برای پوشش محافظ اولئوفوبیک تلفن همراه مضر باشد و در نهایت ممکن است آسیبی به تلفن همراه وارد کرده و عمر تلفن همراه را کاهش دهد. اگر نیاز به استفاده از الکل به منظور تمیز کردن تلفن همراه پیدا کردید، حتما الکل را بر روی دستمال بپاشید و از پاشش مستقیم الکل بر روی تلفن همراه خودداری کنید. همانطور که در زیر ذکر خواهیم کرد، حتی بهتر است از محافظ صفحه و مواردی استفاده کنید که استفاده از اکثر این مواد شیمیایی بر روی آن ها مشکل زا نیست. 

علاوه بر این موارد، در ادامه چند نکته کلی در مورد ضد عفونی کردن تلفن هوشمندتان بیان می شود:

•    تلفن همراه یا ابزارهای الکترونیکی خود را در مایعات تمیزکننده نیاندازید، حتی اگر ضد آب باشند.
•    از پاک کردن بیش از حد یا استفاده از پارچه های زبری که ممکن است باعث ایجاد خراش شود، خودداری کنید.
•    از استفاده از سفید کننده، اسپری های آئروسل و الکل هایی با درصد بالا پرهیز کنید. این کار به پوشش بالایی تلفن همراه شما، به ویژه شیشه تلفن همراه آسیب می رساند.
•    تمیزکننده های حاوی هوای فشرده را مستقیماً روی تلفن همراه خود اسپری نکنید.

تمیز کردن تلفن همراه

استفاده از پارچه میکروفیبر یکی از ایمن ترین راه ها برای تمیز کردن تلفن همراه است

راحت ترین کار این است که با یک دستمال تولت تلفن همراه خود را تمیز کنیم. گرچه این کار اغلب انجام می شود، اما این کار بهترین راه حل برای تمیز کردن تلفن هوشمند نیست، زیرا باعث برجای ماندن بسیاری از باکتری ها و همچنین آسیب دیدن بدنه تلفن همراه می شود! به علاوه، بیشتر دستمال های کاغذی و حوله ها دارای پرز و الیافی هستند که به تلفن همراه می چسبد. این پرزها می توانند بین دکمه ها، شیارها و قسمت های دیگری که تمیز کردن آن ها دشوار است راه پیدا کنند. می توانید دستمال های میکروفیبر را از فروشگاه های مختلف تهیه کنید. احتمال یافتن این دستمال ها در داروخانه ها و عینک فروشی ها بیشتر است.

وقتی پارچه میکروفیبر را تهیه کردید، کافی است صفحه نمایش و بقیه قسمت های تلفن همراه را به صورت یکدست پاک کنید تا تمام ذرات باقیمانده از بین برود. اگر در از بین بردن یک لکه سخت با مشکل مواجه شدید، کمی آب مقطر بر روی پارچه بپاشید و دوباره تمیز کنید. اگر احساس کردید که نیاز به تمیزکاری بیشتری وجود دارد می توانید از یک محلول صابونی یا ترکیبی از الکل 70 درصد و آب استفاده کنید.

با گوش پاک کن به مناطق دشوار دسترسی پیدا کنید

تمیز کردن سطح اصلی تلفن هوشمند آسان است، اما همیشه آن میکروب های مزاحم و ذرات آزار دهنده ای که بین دکمه ها و شکاف های ریز قرار می گیرند، دردسر ساز هستند. برای از بین بردن آن ها می توانید از گوش پاک کن استفاده کنید. گوش پاک کن در این مناطق کار دستمال را انجام می دهد. گوش پاک کن را به جز در مواقع ضروری خیس نکنید. در صورت نیاز به استفاده از مایعات، میزان آن را به حداقل برسانید.

از محافظ صفحه و قاب استفاده کنید

محافظ های صفحه نمایش و قاب ها فقط در محافظت از تلفن همراه کارساز نیستند. تمیز کردن آن ها آسان تر از بدنه اصلی تلفن همراه است. به عنوان مثال، نیازی نیست در استفاده از الکل یا محلول های تمیز کننده بر روی صفحه نمایش، تردید کنید. و اگر مواد تمیز کننده به محافظ صفحه آسیب رساند، می توانید محافظ صفحه نمایش را تعویض کنید. اغلب محافظ های صفحه نمایش قیمت پایینی دارند و تعویض آن ها کار هزینه بری نیست.

در مورد قاب محافظ، ما قاب هایی را توصیه می کنیم که از مواد قابل شستشو مانند پلاستیک ساخته شده باشند. و استفاده ار قاب هایی از جنس پارچه یا چوب دردسرساز است و ممکن است در صورت تمیزکاری آسیب ببینند.

بسیاری از روش های گفته شده برای تمیز کردن محافظ صفحه نمایش مفید هستند. اما قاب ها را به راحتی می توانید از روی تلفن همراه بردارید و با آب و صابون بشویید، مجددا خشک کنید و استفاده کنید.

شست و شوی مرتب دستان را فراموش نکنید

خوب، این مورد به شما در تمیزکاری تلفن همراه کمکی نمی کند ولی باعث می شود که تلفن همراه کمتر کثیف شود. در اینجا هیچ راز خاصی وجود ندارد، فقط اگر سطح آلوده ای رالمس کرده اید، به سرویس بهداشتی رفته اید یا حیوانی را لمس کرده اید، دستان خود را بشویید. ذکر این نکته ضروری است که استفاده از تلفن همراه در سرویس بهداشتی کاملا باعث جذب میکروب می شود، پس باید از این کار اجتناب کنید. بله، می دانم که بیشتر ما این کار را می ‎کنیم، اما خیلی از ما این کار را انکار می کنیم. به خصوص در هنگام شیوع بیماری های همه گیر بهتر است که این موارد را بیشتر رعایت کنیم.

تمیز کردن تلفن همراه

آیا شست و شوی تلفن همراه مفید است؟

اگر تلفن مقاوم در برابر آب با گواهی IP67 یا بالاتر دارید، می توانید آن را با آب بشویید. اگرچه شست و شو با آب به تنهایی کارساز نیست. استفاده از صابون بسیار وسوسه انگیز است، اما به یاد داشته باشید که صابون می تواند به آرامی در پوشش های مخصوص جلو و عقب شیشه تلفن و همچنین واشرهای لاستیکی و قسمت های پلمپی که مانع ورود آب به تلفن همراه می شود، نفوذ کند. بنابراین بهتر است از این کار خودداری کنید، زیرا در طولانی مدت به تلفن همراه شما آسیب می رساند. نیازی به گفتن نیست که ورود صابون به تلفن همراه عواقب خوبی را در پی ندارد.

ضدعفونی کننده UV  تلفن همراه را نیز بررسی کنید

لامپ های فرابنفش (UV) قادر هستند تا باکتری ها را از بین ببرند و تلفن شما را در عرض چند دقیقه ضد عفونی کنند. اگرچه این آسان ترین راه حل برای از بین بردن میکروب ها به نظر می رسد، اما لازم به ذکر است که کاربرد این دستگاه ها در از بین بردن ویروس کرونا آزمایش نشده است، در حالی که محلول های تمیز کننده معمولی اطمینان خاطر بیشتری را ایجاد می کنند. بهترین و محبوب ترین ضدعفونی کننده تلفن UV ، PhoneSoap V3 است.

از زمان شیوع ویروس کرونا، محصولات مختلفی به منظور تمیز کردن وسایل شخصی در وبسایت ها ارائه شده اند، اما مطمئن شوید که با بررسی کامل بهترین محصول را انتخاب می کنید. یکی از بهترین محصولات بررسی شده، محصولی از سامسونگ است که دارای ضد عفونی کننده تلفن UV است و به عنوان شارژر تلفن بی سیم مبتنی بر Qi نیز عمل می کند.

در این مقاله سعی کردیم تا به بررسی نکاتی به منظور تمیز کردن تلفن همراه بپردازیم تا شما را از میکروب ها و به خصوص ویروس کرونا در امان نگه داریم.