آیا تلفن های همراه آینده، گوشی های هوشمند بدون ورودی (portless) هستند؟

ایده تلفن همراه بدون ورودی (portless)، درگاه کارت حافظه و سیمکارت و دکمه های فیزیکی چیز جدیدی به حساب نمی آید. حتی جدیدترین مدل موبایل نیز ممکن است دارای این ویژگی ها باشد. یک اختراع به نام دستگاه های الکترونیکی بدون ورودی(portless) وجود دارد که در سال 2013 ثبت شده و تحت عنوان مجموعه تلفن همراه های شخصی سازی شده برای استفاده در مکان هایی مانند کشتی ها، معدن ها یا محیط هایی که در معرض هوای نامطلوب و ذرات معلق هستند، طبقه بندی شده است. این یک ایده خاصی است که کاملاً منطقی و قابل انجام می باشد. تولید و توسعه ایده تلفن همراه های بدون ورودی (portless)، یکی از داغ ترین بحث های امروزه دنیای تکنولوژی است.

تلفن همراه بدون ورودی (portless)
در سال 2019، Meizu یک تلفن همراه بدون ورودی(portless) را با نام Zero به نمایش گذاشت. اگرچه برخی از افراد این امکان را پیدا کردند تا نگاهی نزدیک تر به این تلفن همراه بیندازند، اما Zero هیچگاه به تولید انبوه نرسید.
 

به تازگی، در کمال ناباوری، تلفن همراه بدون ورودی (portless) توسط شرکت تریلیون دلاری اپل ثبت اختراع شده است. اگر یک تولید کننده چینی این کار را انجام داده بود خیلی مهم نبود، اما وقتی یکی از بزرگترین و محبوب ترین برند های تلفن همراه های هوشمند این ایده را در نظر می گیرد، مسئله کاملاً فرق می کند.

Ming-Chi Kuo اظهار داشت که اپل قصد دارد در سال 2021 تمامی ورودی ها را از تلفن همراه iPhone 13 Pro Max حذف کند، در حالی که Jon Prosser اعلام کرد که احتمال اینکه تمامی سری تلفن همراه های iPhone 13 بدون ورودی (portless) عرضه شوند، 70 درصد است.


آیا دلیل منطقی برای ایده تلفن همراه بدون ورودی (portless) وجود دارد؟


اکثر تلفن های همراه پرچمدار بدون جک هدفون 3.5 میلی متری به فروش می رسند و از eSIM نیز پشتیبانی می کنند در نتیجه در حال آماده سازی کاربران برای حذف درگاه ورودی سیمکارت هستند.

آیفون ها از همان ابتدا فاقد درگاه microSD بودند و سامسونگ نیز در سری S21 استراژی اپل را تکرار کرد. با این وجود یک ورودی(port) بسیار مهم و ضروری باقی مانده است که مانع عملی شدن ایده تلفن های همراه بدون ورودی (portless) می شود - پورت شارژ USB، لایتنینگ و انتقال اطلاعات.

ثبت اختراع جالب توجه سال 2013، طراحی بدون ورودی (port)، می تواند دوام تلفن همراه را با محافظت از آن در برابر آب و گرد، بالا ببرد. در خصوص طراحی، این امکان را برای تولید کنندگان ایجاد می کند تا طراحی های زیبایی را به وجود بیاورند. امروزه، تلفن های همراه هوشمند به اندازه کافی نازک هستند (شاید گاهی اوقات خیلی نازک به نظر برسند) اما نکته جالب توجه این است که حذف ورودی(port) USBیا  Lightning، تاثیری روی نازک تر شدن تلفن های همراه نخواهد داشت.

از نظر تئوری، یک تلفن همراه بدون ورودی (portless) دکمه فیزیکی (Meizu Zero دارای مناطق جانبی حساس به لمس خازنی بود)، درگاه سیم کارت یا microSD، هیچ میکروفون یا بلندگو (با جایگزینی میکروفن های پیزوالکتریک) نخواهد داشت و می تواند مقاومت مناسبی در برابر آب و گرد و خاک ارائه دهد.

اما چه کسی واقعاً به چنین تلفن همراهی احتیاج خواهد داشت؟ غواصان؟ معدنچیان؟

تلفن های همراه بدون ورودی(portless) ذاتاً دوام بیشتری خواهند داشت، زیرا هیچ ضعف ساختاری در قالب آن وجود ندارد. علاوه بر آن، نیازی نیست کابل USB / Lightning را مداوم وصل یا قطع کنید درنتیجه از خرابی ورودی(port) در امان خواهید بود.

تلفن همراه بدون ورودی (portless)


نیمه پنهان ایده تلفن های همراه بدون ورودی (portless)


با خریداری یک تلفن همراه بدون ورودی (portless)، شما فقط به شارژر بی سیم دسترسی خواهید داشت. اگرچه شارژر بی سیم در همه جا در دسترس خواهد بود، اما کارایی و عملکرد آن پایین تر و به طور کلی کندتر از شارژ سیمی است.

هدف کلی حذف ورودی(port)، رهایی از شارژرها و سیم های غیر ضروری است، به خصوص هنگام مسافرت. این ایده جالبی است و من هم از آن بسیار خشنود هستم. اما دومین ایراد حذف ورودی شارژ، انتقال داده می باشد.

وقتی قصد دارم انبوهی از عکس ها یا فیلم ها را به رایانه شخصی خود انتقال دهم، هنوز هم از کابل استفاده می کنم چراکه سریعتر و راحت تر می باشد. انتقال از طریق Wi-Fi هم در دسترس است اما کندتر و از اطمینان کمتری نسبت به USB برخوردار است.

آیا فضای ابری می تواند جایگزین شود؟ به نظر می رسد بسیاری از مردم تمایلی به پرداخت اشتراک برای استفاده از فضای ابری ندارند. در نهایت کابل به تنها گزینه ایده آل تبدیل می شود.


آیا بازیابی اطلاعات از دست رفته یکی از موانع حذف ورودی(port) محسوب می شود؟


حدس می زنم این سومین مورد باشد که کمتر مورد توجه قرار گرفته است. *گاهی تلفن همراه هوشمند ما دچار اختلالاتی می شود که مانع از روشن شدن آن می شود. به طور طبیعی، تلفن همراه را از طریق کابل به رایانه متصل و داده ها را بازیابی می کنیم. با ایده تلفن های همراه بدون ورودی(portless)، این استراتژی غیر ممکن به نظر می رسد.

طبق آخرین شایعات، شرکت اپل تلاش می کند تا بر این مشکل غلبه کند. ایده هایی مانند حالت بازیابی از طریق اینترنت، بازیابی از طریق بلوتوث و ایجاد یک نقطه دسترسی بی سیم در دستگاه مورد نظر در مواقع اضطراری، در حال وجود دارند. ظاهراً این فناوری در مراحل اولیه توسعه قرار دارد و مواردی مانند سرعت، امنیت ، سهولت استفاده و سایر عوامل باید مورد توجه قرار گیرد.


کلام آخر


به نظر من عرضه تلفن های همراه بدون ورودی (portless) در آینده نزدیک بسیار غیر منطقی است. همانطور که گفته شد هنوز محدودیت های زیادی وجود دارد. برای تحقق این ایده، شارژر بی سیم سریعتر و کارآمدتر و روش های سریع و قابل اطمینان تری برای انتقال داده ها نیاز است.آیا از تلفن های همراه بدون ورودی (portless) استقبال خواهید کرد؟