سنسور 50 مگاپیکسلی جدید دوربین سامسونگ با قابلیت Dual Pixel Pro

سامسونگ به تازگی از یک سنسور کاملاً جدید 50 مگاپیکسلی رونمایی کرده است که با قابلیت Dual Pixel Pro، فوکوس خودکار قدرتمند را به ارمغان می آورد. این سنسور از سری GN1 که سال گذشته رونمایی شد، است. اما با پیشرفت ها و به روزرسانی های ایجاده شده در آن، می تواند تولیدکنندگان تلفن های همراه را بیشتر از گذشته به سوی خود جذب کند.

با نگاهی به مشخصات ISOCELL GN2، امیدواریم که شرکت سامسونگ از این سنسور در اکثر گوشی های بعدی سری گلکسی خود استفاده کند:

•    اندازه بزرگ حسگر 1 / 1.12 با پیکسل های بزرگ فیزیکی 1.4 میکرون (در مقابل 1 / 2.3 و 1 میکرون برای سونی IMX766 با 50 مگاپیکسل که شایعه شده در گوشی های هوشمند OnePlus 9 و Find X3 قرار خواهد گرفت.)
•    عکس های 50 یا 100 مگاپیکسلی
•    حالت پیش فرض 12.5 مگاپیکسلی با پیکسل های 2.8 میکرونی
•    فوکوس خودکار جدید Dual Pixel Pro با هر دو فوکوس چپ / راست و بالا / پایین
•    Staggered-HDR کارآمد و ISO Pro هوشمند برای دامنه پویایی بسیار بهبود یافته
•    فیلمبرداری slow-motion با سرعت 120 فریم در ثانیه با کیفیت 4K

Dual Pixel Pro

شرکت سامسونگ به لطف ویژگی های جدید Dual Pixel Pro و Staggered-HDR دوربین تلفن همراه، از بقیه رقبا پیشی می گیرد.

این سنسور جدیدترین فناوری فوکوس خودکار سامسونگ به نام Dual Pixel Pro است. نبوغ فناوری Dual Pixel سامسونگ که بعداً توسط تمامی سازندگان سنسور دوربین و تلفن های همراه تقلید شد، این است که از تمام پیکسل های سنسور برای فوکوس استفاده می کند، نه فقط از چند پیکسل پراکنده، و با دو دیود نوری عمودی از هم جدا شده قادر به ثبت فازهای چپ و راست برای اداغام فوکوس می باشد- همانند عملکرد چشم انسان.

به همین دلیل سامسونگ برای اولین بار در هنگام ضبط فیلم قادر به ایجاد فوکوس خودکار پیوسته طبیعی بود، اما اکنون با Dual Pixel Pro همه چیز را به سطح بالاتری می رساند. به جای تفکیک دو دیود متمرکز در قاعده هر پیکسل به صورت عمودی، آنها را به صورت مورب تقسیم می کند. به این ترتیب نه تنها می توان فوکوس چپ و راست را بهم پیوند داد، بلکه فاز های بالا و پایین را نیز می توان ادغام کرد. در نهایت این عملکرد منجر به ایجاد تصویری می شود که هرگز از فوکوس خارج نمی شود، مانند اشیا در حال حرکت.

علاوه بر این، ISOCELL GN2 1 / 1.12 اینچی واقعاً بزرگ است و اندازه واقعی پیکسل 1.4 میکرونی را برای جمع آوری نور بیشتر ارائه می دهد- برخلاف پیکسل های بزرگ مصنوعی سنسور 108 مگاپیکسلی در گوشی سامسونگ Galaxy S21 Ultra که در واقع بزرگی آنها فقط 0.8 میکرون می باشند. سنسور جدید 50 مگاپیکسلی همچنین می تواند سنسورهای مجاور را برای یک عکس 12.5 مگاپیکسلی با 2.8 میکرونی پیکسل ادغام کند. بنابراین علاوه بر فوکوس، حساسیت نور آن نیز باید از آنچه در S21 Ultra وجود دارد بهتر باشد.

علاوه بر این، سنسور جدید 50 مگاپیکسلی سامسونگ، ویژگی به نام Staggered-HDR را به شما ارئه می دهد که از یک فناوری HDR چندگانه شده با زمان که از کرکره های متحرک روی آرایه های پیکسلی یکسان برای گرفتن چندین فریم در نوردهی کم، میانی و طولانی استفاده می کند. این نه تنها به تلفن های گلکسی این امکان را می دهد تا منظره هایی با دامنه دینامیکی پیچیده را که دارای نور و سایه های زیادی هستند، ثبت کند، بلکه همچنین 24 درصد از انرژی کمتری نسبت به فناوری HDR فعلی در سری S21 برخوردار است. 


کلام آخر


این فناوری ما را تحت تأثیر قرار داده و ما نمی توانیم منتظر بمانیم تا سنسور را در عمل ببینیم، زیرا باید با سنسور IMX766 قدرتمند سونی که قبل از شروع بهار در تلفن هایی مانند OnePlus 9 و Find X3 Pro وجود خواهد داشت، رقاب کند. برای بررسی جدیدترین انواع گوشی و یا خرید تبلت به فروشگاه ما مراجعه کنید.