چه انتظاری از نمایشگاه CP+ 2021 داریم؟

مشهور ترین نمایشگاه دوربین ژاپن که به طور معمول در شهر یوکوهاما برگزار می شود، امسال به صورت مجازی ست. در این مطلب خلاصه ای از آنچه عکسان می توانند از این نمایشگاه مجازی انتظار داشته باشند را خواهید خواند.

یکسال پس از لغو نمایشگاه سالانه CP+ به دلیل همه گیری کروناویروس، انجمن دوربین و محصولات عکاسی یا همان CIPA نمایشگاه را این بار به صورت مجازی در 2021 برگزار خواهد کرد.

شرکت کنندگان به جای حضور در محل سابق نمایشگاه در یوکوهاما می توانند سخنرانی ها، سمینارها و ارائه محصولات را به شکل مجازی مشاهده کنند. هیچ نیازی به سفر به ژاپن نیست.

از آنجایی که این نمایشگاه مجازی ست، شرکت برای همگان رایگان است و هم اکنون می توانید ثبت نام کنید. برنامه های این نمایشگاه شامل سخنرانی، کارگاه های عکاسی و قسمت های بحث و گفتگو با مهندسان و طراحان دوربین و لنز است. این رویداد ژاپنی ست اما برگزار کنندگان گفته اند که برخی ارائه ها دارای زیرنویس انگلیسی نیز خواهند بود.
رسما برنامه از روز پنجشنبه آغاز و در یکشنبه به اتمام می رسد. برخی از محصولات از قبل مشخص شده اند در حالیکه در مورد محصولات دیگر اطلاعاتی در دسترس نیست ولی ما شاهد ارائه یک دوربین البته با تاخیر در تولید آن خواهیم بود. در این مطلب اخبار و اطلاعات پیرامون این نمایشگاه را پوشش خواهیم داد.

خفن ترین راز سر به مهر: FX3

دوربین FX3

بعد از گزارشات دیروز صبح Sony FX3، شایعاتی نیز در مورد آن منتشر شده است. یک مدل بی نظیر برای سینماگران که اجزای FX6 را در مدل کوچکتری جمع آوری کرده است و یک خنک کننده عالی برای آن قرار داده که برای کاربرد های طولانی مدت استفاده می شود.

این دوربین ضبط 4K را تا 120 فریم بر ثانیه پشتیبانی می کند و لرزش گیر داخلی عکس نیز دارد (stabilization) و همچنین از نشستن گرد و غبار جلوگیری می کند.
به طور قطع این یک دوربین ضبط فیلم است ولی شاتر ندارد و تناسب بهتری نسبت به مدل هایی مانند a7S III برای سینماگران دارد و از همان لنز E-mount استفاده می کند. این محصول در ماه مارس با قیمت 3900 دلار عرضه می شود.

Pentax K-3 III SLR ،Ricoh را به تاخیر می اندازد 

مدل Pentax K-3 III از سال گذشته مورد استقبال زیادی قرار نگرفت. مهندسان کمپانی ارشد Pentax یعنی Ricoh نمونه هایی را ارائه دادند اما اولین نمونه APS-C Pentax SLR در سال 2017 مورد استقبال قرار نگرفت. 
با محصول K-3 III، شرکت Pentax  قولِ یک تغییر ویژه در دنیای SLR را داده است. فوکوس و طراحی ظاهری را بهتر می کند و یک ویژگی عالی با عنوان «اتوفاکوس 101 نقطه» را ارائه می دهد. این محصول سنسور 26مگا پیکسلی با لرزش گیر 5 جانبه نیز دارد. 

pentax
Ricoh قصد خود را برای ارائه توضیحات بیشتر در مورد K-3 III که در نمایشگاه CP+ ارائه می شود نشان داد اما هفته گذشته نظر خود را عوض کرد. گفته شده است که مشکلات مربوط به اجزای محصول منجر به تاخیر توسعه محصول شده است. این موضوع خیلی واضح نیست و برای اطلاع بیشتر باید کمی صبر کرد. 

شایعاتی در مورد لنز ها نیز وجود دارد. این کمپانی اطلاعیه ای در اکتبر در مورد برورسانی DA* 16-50mm F2.8 با ویژگی های بهتر و پوشش HD منتشر کرده است. مطمئنا برای مشتریان K-3 III خصوصیات جدید دیده خواهد شد و ما کنجکاو هستیم که ببینیم آیا با بدنه ای جدید ارائه خواهد شد؟

ما انتشار اطلاعات بیشتری از HD D FA 21mm را انتظار داریم که در اکتبر گفته شده است. شایعات همچنین در مورد بروزرسانی لنز های قدیمی Pentax وجود دارد. انتظار داریم لنز های 31mm و 77mm و 77mm به پوشش HD برسند اما کلیت 1990 خود را حفظ کنند. 

همین جا کار برای Pentax تمام می شود؟ مدتی از زمانی که محصول جدیدی دیده ایم گذشته است و جدید ترین محصول آن یعنی  K-1 Mark IIبه سختی یک بروزرسانی محسوب می شود. این محصول هنوز به SLR و منظره یاب نوری گذشته محدود مانده بود در حالیکه صنعت در حال حرکت به سوی مدل های بی آینه بود. ما به هر حال باید منتظر بمانیم و ببینیم این تاخیر به کجا خواهد کشید. 

لنز های جدید L-Mount

هر سه عضو اتحادیه L-Mount یعنی Leica, Panasonicو Sigmaلنز های جدیدی را در هفته های منتهی به نمایشگاه معرفی کرده اند. Leica  یک کمپانی آلمانی ست و در نتیجه در این نمایشگاه حضور ندارد اما با این حال APO-Summicron-SL 28mm F2 ASPH را معرفی کرده است. این محصول منحصر به فرد برای سینماگران و عکاسان 5195 دلار قیمت گذاری شده است. 

این محصول یک روز بعد از ارائه محصول جدید Panasonic  با نام S 70-300mm F4.5-5.6 Macro O.I.S با قیمت 1249.99 دلار ارائه شد. محصول جدید نسبتا جمع و جور است و زوم کاملی دارد و به طور کلی کمی قوی تر از 70-200mm است. این دوربین برای گردش در باغ وحش و عکس برداری میدانی ورزشی مناسب می باشد. 

Sigma 28-70mm F2.8 DG DN
Sigma نیز با محصول 28-70mm F2.8 DG DN وارد بازار شد. این مورد لنز فشرده ای دارد که پوشش زاویه باز آن را در مقایسه با 24-70mm کمی ضعیف می کند. اما خصوصیت های دیگر آن مانند طراحی ظریف آن را مقرون به صرفه می کند. با 899 دلار، این محصول برای مشتریان L-mount بسیار جذاب است. Sigma همچنین آن را برای دوربین های E mount به بازار آورده است به طوری که مستقیما با  Tamron 28-75mm F2.8 رقابت می کند. 

Full-Frame Foveon ،Sigma را به تاخیر می اندازد

همراه با لنز های جدید، sigma محصول دیرهنگام خود را ارائه می دهد. این مورد با ورژن نهایی فریم و طراحی سنسور منحصر بفرد Foveon  به شکل بی آینه کار می کند اما این پروژه همچنان یک عقب گرد به مدل های پیشین محسوب می شود. Sigma هفته گذشته طی بیانیه ای اعلام کرد که باید طراحی سنسور تصویری نو را شروع کرد.
سنسور های Foveon  رنگ برداری متفاوتی نسبت به بیشتر دوربین های حاضر انجام می دهد. نمونه برداری رنگی در هر پیکسل بدون درون یابی معمولی که مورد توجه طراحی های Bayer  بوده است. آن ها جایگاه خود را حفظ کردند گرچه این مورد دارای قابلیت ضبط ویدئو نیست و در نور کم ضعف دارد. 

آپدیت Firmware از Nikon

Nikon  اولین آپدیت firmware  برای دوربین های Z 6 II و Z 7 II را برای نمایشگاه CP+ آماده می کند. مدل Z 7 II ویژگی تشخیص چشم را بهبود داده و Z 6 II نیز این ویژگی را به همراه ضبط ویدئو 4K60 دارد. 

Canon, Fujifilm و  OM Digital

ما انتظار حرکت بزرگی را از canon یا Fujifilm در نمایشگاه نداریم. Canon لنز های RF را در 2020 ارائه داد که یک استراحت موقتی محسوب می شود.
Fujifilm نیز رویداد  X Summit را ماه گذشته برگزار کرد که یک همایش مجازی برای ارائه دوربین های X-E4  و  GFX100S و لنز های جدید بود. این رویداد محل گفتگو با توسعه دهندگان در مورد هر دو دوربین بود.
توجه ها قطعا روی OM Digital نیز است. این یک همایش بزرگ دوربین بعد از جدا شدن از Olympus است. دارندگان Micro Four Thirds نیز مشتاق هستند ببینند OM چه برنامه ای دارد. Olympus  طی چند هفته اخیر چند محصول جدید را ارائه داده است و ما انتظار داریم جزئیات بیشتری در مورد 8-25mm F4 zoom برای دوربین Micro Four Thirds بشنویم.