آیا آیپد و آیفون به نصب آنتی ویروس نیاز دارند؟

ما به نصب نرم افزارهای آنتی ویروس  بر روی کامپیوترهای خود عادت داریم. اما موبایل ها و تبلت ها چه؟ در این قسمت، چیزهایی که لازم است در مورد ساختار امنیتی در دستگاه های آیفون و آیپد بدانید، به علاوه ی کارهایی که باید در این مورد انجام دهید توضیح داده شده است. افراد (اغلب کاربران اندروید) رویکرد پلتفرم بسته اپل نسبت به سیستم عامل iOS  را به عنوان یکی از معایب آن ذکر می کنند. اگر چه که در بحث خرید اپلیکیشن ها و گیم ها ممکن است به اپ استور اپل محدود شوید، اما همین موضوع از دلایل این امر است که چرا آیفون ها و آیپدها از ویروس ها و بد افزارها در امان هستند. پس پاسخ به سوال قبل " نه" است. لازم نیست بر روی آیفون یا آیپد خود نرم افزار آنتی ویروس نصب کنید.

چرا هیچ اپلیکشن آنتی ویروسی در اپ استور وجود ندارد؟

آیفون و آیپد

شرکت اپل سیستم iOS  را طوری ساخته که تا حد امکان امن باشد (iOS  نرم افزاری است که روی آیفون ها و آیپدها اجرا می شود) و به این دلیل که تمام اپلیکیشن ها قبل از اینکه توسط اپ استور ارائه شوند، بررسی می گردند، تقریبا احتمال ویروسی بودن آنها به صفر می رسد. به همین دلیل است که نمی توانید هیچ اپلیکیشن آنتی ویروسی برای نصب پیدا کنید. از نظر شرکت اپل این نرم افزارها غیر ضروری هستند. ممکن است اپلیکیشن هایی از بعضی شرکت های آنتی ویروس در اپ استور ببینید، اما این اپلیکیشن ها آنتی ویروس نیستند. آنها ممکن است مرورگرهای امن وب یا مرورگرهای مخفی وب، پسورد منیجر یا دیگر محصولات مشابه باشند.

تنها شرکتی که کار ساخت آنتی ویروس را تقریبا تمام کرد مک آفی(McAfee) بود، که در حال گسترش و توسعه یک اپلیکیشن آنتی ویروس در سال ۲۰۰۸ بود، اما این اپلیکیشن هرگز عرضه نشد. احتمالا به این دلیل که شرکت مک آفی متوجه شد که بعید است ساختار iOS  اپل دچار ویروس شود و ارائه هر گونه اپلیکیشن آنتی ویروس را بی فایده دانست و حق با مک آفی بود.

آیفون ها و آیپدها از منظر سخت افزاری، تقریبا سریع ترین دستگاه های موجود هستند. حتی جدیدترین مدل موبایل هم ۱۰۰ درصد امن نیست، اما نحوه طراحیiOS  به این صورت است که حتی اگر یک اپلیکیشن خطرناک از طریق فرآیند بررسی بتواند به آن نفوذ کند، نمی تواند به بقیه سیستم دسترسی پیدا کند و در نتیجه هیچ گونه صدمه ای به سیستم وارد نخواهد شد.
این امر بدین دلیل است که شرکت اپل، سیستم iOS  را طوری طراحی کرده که هر اپلیکیشنی در فضای خودش اجرا شود. به این فضا سند باکس گفته می شود. اپلیکیشن تا وقتی که در سند باکس باشد، می تواند هر کاری که می خواهد انجام دهد (البته در حد امکان)، حتی می تواند با اپلیکیشن های مجاور ارتباط برقرار کند اما نمی تواند سند باکس را ترک کرده و در کار دیگر نرم افزارها اختلال ایجاد کند. این محدودیت از خود ویروس به جا می گذارد، ویروس که جایی برای رفتن ندارد، معمولا در دستگاه پخش شده و کل دستگاه را آلوده می کند.

آیا لازم است کاری کنم که آیفون یا آیپد خود را پاک و امن نگه دارم؟

آیفون و آیپد

بله، این کار ساده ای است. آن را آپدیت نگه دارید. هر گونه نقطه ضعف و آسیب پذیری بالقوه باید در آپدیت ها لحاظ شود. به همین دلیل است که نباید از یادآورهایی که نسخه جدید iOS  را اعلام می کنند غفلت کنید. اگر در این مورد مطمئن نیستید، در این قسمت نحوه آپدیت (به روز رسانی) آخرین نسخه iOS را توضیح داده ایم. تغییرات ناخواسته ای که در رابط یا اپلیکیشن ها در اثر به روز رسانی  ایجاد می شوند، همیشه حوصله سربر و خسته کننده اند، اما با در اختیار داشتن به روزترین نرم افزارها، بیشترین امنیت را نیز خواهید داشت. 

تمام اپلیکیشن  ها باید از شما اجازه دسترسی به چیزهایی مثل دوربین، تماس ها و عکس ها را بگیرند. پس اگر مطمئن هستید که اپلیکیشن مورد نظر قابل اعتماد است فقط کافیست که گزینه "allow"را انتخاب کنید و زمانی که لیست طولانی تری در معرفی یک نرم افزار وجود دارد، حتما آن را کامل بخوانید و ببینید نرم افزار از شما چه خواسته است.
همچنین شما باید توصیه های امنیتی معمول را برای هر کامپیوتری دنبال کنید: روی لینک های موجود در ایمیل ها کلیک نکنید، مگر اینکه مطمئن باشید از یک فرستنده واقعی هستند. اگر ایمیلی جزئیات حساب بانکی یا پسورد شما را درخواست کرد، آن را در اختیار قرار ندهید و از یک سرویس پیام رسان کد گذاری شده مثل واتساپ یا آی مسج استفاده کنید.

شرکت اپل یک اخطار وب سایت جعلی در مرورگر سافاری سیستم عامل iOS  ساخته است. بنابراین اگر از هر وب سایت خطرناکی بازدید کنید این هشدار را خواهید دید. خلاصه اینکه آیفون یا آیپد خود را جیلبریک نکنید.( جیلبریک عملی است که به واسطه آن می توان از سد محکم محدودیت های اپل گذشت و به ویژگی های بیشتری بر روی آیفون ها دست پیدا کرد.) جیلبریک کردن دستگاه iOS  عملا به شما امکان دسترسی به فایل ها و تنظیماتی را می دهد که معمولا برای کاربران قابل دسترس نیست و این دسترسی معمولا برای اپلیکیشن های بالقوه مخرب نصب شده از منابع کمتر معتبر اعمال می شود. پس با اینکه وسوسه نصب اپلیکیشن هایی که نمی توانید از طریق اپ استور نصب کنید وجود دارد، اما با این حال، خطرات این کار بسیار بیشتر از فواید آن است.

اگر به دنبال بهترین قیمت موبایل یا جدیدترین انواع گوشی هستید می توانید سری به فروشگاه بروزکالا بزنید و در صورت نیاز به راهنمایی، با مشاوران ما تماس بگیرید.