محدودیت های جدید کارت های گرافیکی انویدیا برای استخراج رمزارز ها

محدودیت استخراج Cryptocurrency یا ارزهای رمزنگاری شده توسط انویدیا فعلاً شامل دیگر کارت های گرافیک سریRTX  نمی شود. شرکت انویدیا درخصوص حذف محدودیت های جدید در حوضه استخراج ارزهای رمزنگاری شده توسط کارت گرافیک RTX 3060 هیچ اظهار نظری نکرده است.

مقدمه ای در خصوص عملکرد امروزه کارت گرافیک ها

کارت گرافیک یا همان GPU یکی از اجزای حیاتی و ضروری یک رایانه شخصی می باشد. یک کارت گرافیک جدید و قدرتمند می تواند گرافیکی با وضوح و نرخ فریم بالا را که گیمرها انتظار آن را دارند را به نمایش بگذارد. اما عوامل مختلفی از جمله تاخیر در تولید به علت شیوع ویروس کرونا باعث کمبود آن شده است.

کارت های گرافیک در میان سرمایه گذاران ارزهای دیجیتال نیز محبوب هستند به طوری که این سرمایه گذاران از آنها برای پردازش معاملات و همچنین استخراج بیت کوین استفاده می کنند، این فرآیند به استخراج یا همان Mining شهرت دارد.

بسیاری از ماینرها با استفاده همزمان از چندین کارت گرافیک بستری را برای ساخت دستگاهی قدرتمند ایجاد می کنند که به استخراج رمز ارز اختصاص دارد و نه بازی. برای اینکه این امر به صرفه باشد، سودآوری این بستر باید بیشتر از هزینه سخت افزار و برق مورد استفاده در بیت کوین باشد.

توضیح و عملکرد انویدیا در خصوص این کارت گرافیک

همان طور که گفته شد در حال حاضر شرکت انویدیا قصد دارد تا قابلیت استخراج ارز رمزنگاری شده RTX 3060 را از سری کارت های گرافیک مدل 3000 این شرکت محدود کند. "ما در حال حاضر بر روی RTX 3060 متمرکز هستیم. همچنین ما عملکرد پردازنده های گرافیکی که قبلاً به فروش رفته اند را محدود نمی کنیم."

این خبر بدی برای گیمرهای رایانه های شخصی محسوب می شود که تلاش می کنند RTX 3060 Ti ، 3070 یا 3080 را در سایت ها به فروش بگذارند. ارزان ترین عضو این مجموعه کارت گرافیک RTX 3060 می باشد که بزودی به بازار عرضه خواهد شد. بنابراین انویدیا با هدف آزمایش و فروش تجهیزات خود، قابلیت استخراج ارز رمزنگاری شده این کارت گرافیک، به خصوص رمزارز Ethereum، را از طریق درایور نرم افزار GPU محدود می کند. در عین حال، این استراتژی نباید عملکرد اجرای بازی ها را تحت تأثیر قرار دهد.

این شرکت توضیح مناسبی در خصوص عدم اعمال محدودیت های استخراج ارز رمزنگاری شده را برای بقیه سری RTX 3000 ارائه نمی دهد. با این حال، انویدیا در مورد حذف محدودیت های استخراج ارز رمزنگاری شده RTX 3060 تردید دارد.

هیچ جزئیاتی در این باره اعلام نشده است، اما این شرکت اعلام کرده است که برای ایجاد محدودیت، دسترسی به محدود کننده میزان هش را قفل کرده است که به طور عمد، کارایی و عملکرد قابلیت استخراج RTX 3060 در خصوص ارزهای رمزنگاری شده را به اندازه 50٪ کاهش می دهد. همچنین انویدیا اعلام کرد که این برنامه بر روی رمزارز Ethereum متمرکز شده است زیرا بالاترین میزان استخراج جهانی را برای هر سکه قابل استخراج توسط کارت گرافیک را به خود اختصاص داده است. بنابراین دلیل اصلی تقاضای کارت گرافیک در دنیا همین می باشد.

در نهایت این رویکرد باعث ایجاد محدودیت برای استخراج رمزارز Ethereum توسط ماینرها می شود. سخنگوی انویدیا درخصوص چگونگی ایجاد این محدودیت گفت: یک ارتباط ایمن بین RTX 3060 و BIOS (سیستم عامل) ایجاد می شود که از حذف محدود کننده سرعت هش جلوگیری می کند.

با این حال، می توانید انتظار داشته باشید که بسیاری از افراد و سرمایه گذاران ارز رمزنگاری شده سعی در هک و شخصی سازی کارت ها دارند. در این بین، انویدیا در حال کار بر روی روشی دیگری است تا ماینرها را از خرید سهام کارت های گرافیک سری RTX 3000 منصرف کند تا این شرکت بستر لازم برای معرفی کارت های گرافیکی که بطور اختصاصی برای استخراج رمزارز ها طراحی شده اند، ایجاد کند.

با این حال، تصمیم به فروش طیف وسیعی از پردازنده های استخراج ارز رمزنگاری شده یا به اختصار CMP نیز گرفته شده است. انویدیا اعلام کرده است که تولید CMP های این شرکت تاثیری در دسترس بودن کارت های گرافیک دیگر این شرکت نخواهد داشت. 

دیوید جرارد ، نویسنده Attack of the 50 Foot Blockchain ، بیت کوین را "ضد کارآیی" خوانده است. همچنین اوایل ماه فوریه گفت: "سخت افزار کمکی به استخراج کارآمدتر نخواهد کرد - فقط در رقابت با سایر سخت افزارهای مخصوص استخراج کارآمد تر خواهد بود.