افزایش تعداد بازی های رایانه ای که از فناوری DLSS پشتیبانی می کنند

فناوری DLSS مخفف عبارت Deep Learning Super Sampling است که به معنای نمونه برداری تصاویر با کمک یادگیری عمیق در واحد هوش مصنوعی بوده و همچنین فناوری انحصاری تصویری انویدیا است.
شرکت انویدیا در ابتدا فناوری DLSS را فقط در دسترس گروه منتخب سازندگان بازی قرار می داد ولی در گزارشات اخیر اعلام کرد که با همکاری شرکت اپیک گیمز (Epic Games)، فناوری DLSS را به Unreal Engine 4، یکی از محبوب ترین موتورهای ساخت بازی، خواهد افزود.  
Unreal Engine علاوه بر اینکه برای ساختن اکثر بازی‌های خوب هر نسل استفاده می شود، ابزاری برای خلاقیت و ایجاد علاقه ‌مندی در طرفداران نیز هست.
انویدیا در وب سایت رسمی DLSS نیز خبر داد که پشتیبانی از فناوری DLSS را با ارتقای عملکرد بهتر و بدون افت نرخ فریم، برای Unreal Engine 4 به ارمغان خواهد آورد. همچنین توسعه دهندگان Unreal Engine 4 می توانند از افزایش نرخ فریم و تصاویر زیبا و واضحی که  فناوری DLSS به ارمغان می آورد، بهره مند شوند. 


با فعال کردنDLSS ، کامپیوتر شما می تواند میزان فریم را که به طور معمول در بازی مشاهده می کنید، بدون کاهش کیفیت تصویر، به میزان قابل توجهی افزایش داده و حتی دو برابر کند. افزایش نرخ فریم به ویژه هنگامی مشخص می شود که با 1440p یا 4K بازی می کنید.
فناوری DLSS با کمک الگوریتم های هوش مصنوعی کار می کند و می تواند آموزش داده شود تا در طول بازی، تصاویر را با کیفیت بالا نشان دهد. بهره گیری از الگوریتم های هوش مصنوعی، قدرت پردازش GPU را نیز افزایش می دهد و زمینه را برای نرخ فریم بالاتر، بدون کاهش کیفیت تصویر فراهم می کند.
گیمرهای رایانه های شخصی فقط در صورت داشتن کارت گرافیک های  Nvidia RTXسری 2000 یا 3000 می توانند از فناوری DLSS استفاده کنند چرا که کارت گرافیک های این دو سری تنها کارت گرافیک‌هایی هستند که به طور انحصاری از فناوری DLSS  بهره مند میشوند. 
لازم به ذکر است که هر سازنده برای ساخت بازی های خود از Unreal Engine 4 استفاده نمی کند پس باید منتظر بمانیم تا ببینیم انویدیا پشتیبانی DLSS باز را به سیستم عامل های دیگر مانند Unity گسترش می دهد یا خیر.
چندی پیش، انویدیا اعلام کرد که کارت‌های جدید RTX 30 تا آخر سال کمیاب خواهند بود. پیش از آن نیز شایعه ای مبنی بر اینکه مقدار VRam کارتهای RTX 3080 Ti جدید،  از ۲۰ گیگابایت GDDR6X به ۱۲ گیگابایت کاهش یافته، گسترش یافت. 
کاربران همواره امیدوارند که با کمبود قطعات سخت افزاری و پشتیبانی بد مواجه نشوند. چنانچه مشکلات سخت افزاری و سهام را حساب نکنیم، راه اندازی DLSS برای Unreal Engine 4 باید خبر خوبی برای توسعه دهندگان حرفه ای و مستقل باشد. 
در حال حاضر انویدیا به بازی های رایانه ای بیشتری اجازه میدهد که از فناوری DLSS استفاده نمایند و اینکار می تواند نرخ فریم را به طرز چشمگیری افزایش دهد. هم اکنون، بیش از 25 بازی از فناوری NVIDIA DLSS استفاده می کنند. هرچند که این تعداد، کم به نظر می رسد ولی شامل اکثر بازی‌های AAA و جدید می شود و از طرفی این تعداد در حال افزایش است.
چهار بازی جدیدی که به لیست پشتیبانی‌های DLSS افزوده شده‌اند، Call of Duty: Black Ops Cold War، Enlisted، War Thunder و Ready or Not می باشند. 
در بازی Black Ops: Cold War و در حالت Performance Mode و رزولوشن UHD/4K، افزایش 85 درصدی عملکرد را میتوانیم مشاهده کنیم. اکثر کارت گرافیک های سری RTX می‌توانند بازی جدید Call of Duty را با نرخ بالای 60 فریم در رزولوشن UHD/4K، همراه با فناوری Ray Tracing رندر کنند. 
از طرفی در بازی Enlisted، با فعال کردن قابلیت DLSS، افزایش 55 درصدی عملکرد را مشاهده میکنیم. در نتیجه اکثر کارت‌گرافیک های RTX قادر به رندر کردن این بازی در رزولوشن UHD/4K با بیش از 100 فریم در ثانیه هستند.  
Cyberpunk 2077، Control ، Death Stranding ، Fortnite  و Metro Exodus از دیگر بازی هایی هستند که دارای DLSS می باشند.
بازی‌هایی مثل Fortnite از قبل اعلام کرده بودند که در آینده با DLSS و RTX به‌روزرسانی می‌شوند.
مدیر بازاریابیِ فنی انویدیا، تام پِتِرسون، درگزارشی اعلام کرد که پیاده سازی فناوری DLSS در بازی‌ها به همکاری مستقیم بازی‌سازان با انویدیا نیاز دارد. 
فناوری NVIDIA DLSS بی شک یک فناوری عجیب است که برخلاف بیشتر تکنولوژی ها که با ارتقاء فقط چند فریم جنبه تبلیغاتی دارند، عملکرد را به طور واقعی افزایش می‌دهد.