فروش 1 میلیون پردازنده Ryzen 5000 توسط AMD در آخرین فصل سال 2020

یک شرکت تحقیقاتی جدیدترین آمار سهم بازار پردازنده‌ها را برای فصل چهارم سال 2020 منتشر کرده که از عملکرد بسیار خوب هر دو شرکت اینتل و AMD خبر می‌دهد. 
با توجه به گزارشات منتشر شده، AMD توانسته در فصل چهارم 2020 نزدیک به 1 میلیون واحد از پردازنده های سری Ryzen 5000 خود را به فروش برساند. در کنار آن اینتل نیز برای اولین بار طی سه سال گذشته (از زمان عرضه خانواده رایزن) موفق به افزایش سهم خود شده است.
به نظر می‌رسد که فصل چهارم سال 2020 برای هر دو شرکت تولید کننده پردازنده مرکزی بسیار عالی بوده؛ پردازنده‌های رایزن 5000 یکی از تاریخی‌ترین عرضه‌ها را برای AMD به همراه داشته‌اند و با وجود مشکلات شدید تامین توسط TSMC و نود 7 نانومتری این شرکت که توسط بسیاری از محصولات AMD از جمله کنسول‌ها و گرافیک‌ها استفاده می‌شود، توانستد فقط در یک فصل تقریبا 1 میلیون واحد فروش داشته باشند. 
لازم به ذکر است که فروش 1 میلیون پردازنده مرکزی به هیچ عنوان عدد کوچکی نیست و تقاضای دیوانه وار برای چیپ‌های AMD را در فصل قبل (و فصل فعلی) نشان می‌دهد. 
بدون شک در سال 2021 نیز شاهد عرضه تعداد بیشتری چیپ خواهیم بود.
همزمان با AMD، اینتل نیز موفق شده سهم بازار پردازنده خود را در هر دو بخش دسکتاپ و نوت بوک افزایش دهد. این افزایش سهم بیشتر به دلیل افزایش قابلیت‌های تولید این کمپانیست و همچنین هم اکنون شاهد تعداد بیشتری از پردازنده‌های خانواده Core i3 و Core i5 در بازار جهانی هستیم. در حال حاضر سهم بازار پردازنده‌های دسکتاپ برای اینتل 80.7 درصد و برای AMD نیز 19.3 درصد (سقوط از 20.1 درصد قبلی) می‌باشد.
اما ممکن است از خود بپرسید که چرا پردازنده های Ryzen 5000 در تمام خرده فروشان عمده همچنان موجود نیستند. به گفته مک کارون ، این مشکل به دلیل تولید و عرضه کم نیست ، بلکه به دلیل تقاضای گسترده کاربران است.


به عبارت دیگر ، هر دو شرکت اینتل و AMD در این سه ماه رشد سریع داشتند. البته اینتل سریعتر رشد کرد. لازم به ذکر است که سهم AMD به 19.3٪ کاهش یافت، در حالی که در فصل سوم 20.1٪ بود. افت مشابهی برای سهم AMD در پردازنده های لپ تاپ رخ داده است. دلیل همه این ها وجود رقیب قدرتمندی به نام اینتل است.
بر اساس تحقیقات مرکوری ، این اولین بار در سه سال گذشته است که اینتل توانسته سهم بازار خود را از AMD در بازار پردازنده بازپس بگیرد. دلیل این امر این است که اینتل تولید پردازنده های خود را در میان افزایش تقاضا برای رایانه های شخصی در طی بیماری همه گیر COVID-19 افزایش داد.
مک کارون گفت: "موضوع اصلی این است که زمان چرخش برای تولید بیش از یک ربع است ، بنابراین پیش بینی تقاضا و تنظیم سریع عرضه برای هر دو تامین کننده یک چالش است.
ماه گذشته ، مدیر عامل AMD Lisa Su به سرمایه گذاران اعتراف کرد که تقاضای تراشه های این شرکت در بازار رایانه "بیش از" پیش بینی های اولیه آن است. "این صنعت نیاز به افزایش سطح ظرفیت کلی دارد. و بنابراین در نیمه اول سال شاهد کمبود ظرفیت هستیم ، اما در نیمه دوم ظرفیت اضافه می شود. "
در بازار نوت بوک نیز شرایط مشابهی وجود داشته و AMD  موفق نشده تا پاسخگوی تقاضای شدید برای APUهای خانواده Ryzen 4000 Renoir باشد. 
همچنین به تازگی نیز لاین آپ Ryzen 5000 Cezanne معرفی شده که تا پایان این فصل شاهد حضور کامل آنها در بازار نخواهیم شد. 
از طرفی بخش اعظم فروش چیپ‌های موبایل به نمونه‌های پایین رده و مقرون به صرفه مانند Celeron و Athlon A4 / A6  متعلق می باشد که اغلب برای کروم بوک‌ها و رایانه‌های شخصی ارزان قیمت استفاده می‌شوند. 
سهم بازار پردازنده نوت بوک 19 درصد برای AMD و 81 درصد برای اینتل در فصل چهارم 2020 می‌باشد.
در نهایت به دسته سرور می‌رسیم، جایی که AMD موفق شده به رشد خود ادامه دهد و هم اکنون سهمی 7.1 درصدی تا پایان فصل چهارم 2020 در دست گرفته است. 
شرکت AMD به طور مداوم در بازار سهم خود را افزایش می‌دهد و با توجه به نزدیک بودن عرضه لاین آپ EPYC Milan بدون شک ما شاهد بهبود اوضاع در این قسمت خواهیم بود.