اولین تست های Intel Iris Xe Max 

اولین CPU گسسته اینتل برای لپ تاپ ها می تواند پردازش هوش مصنوعی در آینده را تسریع کند ، اما گیمرها نباید خیلی هیجان زده شوند.

Intel Iris Xe Max چیست؟

Iris Xe Max  همچنین به عنوان DG1 شناخته می شود. این اولین تلاش اینتل در بازار پردازنده های گرافیکی اختصاصی است که در حال حاضر AMD و Nvidia بر آن تسلط دارند. با این حال ، اولین محصول این شرکت هدف بازیهای رایانه ای نیست. همچنین برای اجرای سه بعدی سنگین نیز در نظر گرفته نشده است.

در عوض ، Iris Xe Max شبیه CPU لپ تاپ سطح پایین ، در امتداد سری GeForce MX انویدیا است. این شرکت Iris Xe Max را برای تمرکز بر کارهای تولید محتوا مانند رمزگذاری ویدیو ، پخش مستقیم و ویرایش عکس طراحی کرد. در این نوع وظایف ، Iris Xe Max همچنین می تواند از برخی توانایی های خاص در صورت جفت شدن با پردازنده های Tiger Lake Core اینتل استفاده کند. این شرکت مجموعه ای از ویژگی ها را تحت نام چتر "Deep Link" ایجاد کرده است که می تواند همزمان CPU موجود در Iris Xe Max و گرافیک یکپارچه را روی تراشه Tiger Lake برای سرعت بخشیدن به بارهای خاص مانند رمزگذاری ویدیو ، ضربه بزند.


Iris Xe Max برای شروع فقط در سه لپ تاپ راه اندازی می شود

 Acer Swift 3X ،

Asus VivoBook Flip 14 TP470

 Dell Inspiron 15 7000 2-in-1

که ما برای تست های بازی خود استفاده کردیم. اینها همه لپ تاپ های باریک و قابل حمل در خارج از قلمرو سنتی بازی هستند. گرچه ممکن است بسیاری از گیمرها تصور کنند که Iris Xe Max برای آنها ساخته شده است ، اما با توجه به مجزا بودن آن ، اینتل به صراحت گفته است که CPU جدید برای افزایش نرخ فریم بیش از آنچه Iris Xe یکپارچه طراحی نشده است ، طراحی نشده است. در حال حاضر قادر است.

همانطور که در برخی از آزمایشات اولیه گرافیک یکپارچه Iris Xe اینتل بحث کردیم ، عملکرد گرافیکی این راه حل که در تراشه های سطح بالای Tiger Lake ساخته شده است کاملاً مناسب است. بنابراین لایه بندی Xe Max در بالای پردازنده ای که از قبل دارای سیلیکون یکپارچه Iris Xe است ، از منظر گرافیک خام ، احتمالاً جایگزین "خوب" با "بسیار خوب" خواهد بود. این لزوماً منفی نیست ، اما وقتی تفاوت عملکردهای کوچک بین دو موئلفه در هنگام عملکرد بازی در نظر می گیرید ، اندکی هم تکراری است.

عملکرد بازی Intel Iris Xe Max

در برخی از بازی ها ، Iris Xe Max در واقع در سمت باخت این اختلافات کوچک قرار دارد. اینتل بیش از دوازده عنوان محبوب را شناسایی کرده است که در واقع ، پردازنده های گرافیکی یکپارچه Iris Xe نسبت به Iris Xe Max عملکرد بهتری دارند. از جمله DOTA 2 ، Far Cry 5 ، World of Tanks ، Assassin’s Creed Odyssey و BioShock Infinite است. اینتل وقتی روی لپ تاپ مجهز به Xe Max و جدیدترین درایورهای گرافیکی نصب می شود ، می گوید این عناوین در سیلیکون یکپارچه Iris Xe اجرا می شوند. (از آنجا که همه لپ تاپ های Xe Max با پردازنده های هسته 11th Gen همراه هستند ، همه آنها به طور پیش فرض دارای گرافیک یکپارچه Xe نیز هستند.)

این وضعیت در تست های بازی ما کاملاً مشهود است که نتایج آن را می توانید در نمودار زیر مشاهده کنید. در Far Cry 5 که با پردازنده گرافیکی گسسته Iris Xe کار می کند ، عملکرد تقریباً مطابق با لپ تاپ    Tiger Lake  “whitebook”  است که اوایل سال جاری آزمایش کردیم. این دستگاه دارای پردازنده مرکزی کمی قدرتمندتر از Inspiron 15 7000 است و Iris Xe یکپارچه را به بهترین وجهی خود نشان می دهد ، که می تواند تفاوت های جزئی عملکرد در Far Cry 5 را نشان دهد. محک با وضوح 720p اجرا می شود.

در سایر تست های بازی ما ، که شامل Counter Strike: Global Offensive ، Total War: Warhammer II و Rise of the Tomb Raider ، کتاب سفید Tiger Lake کمی بهتر از Inspiron 15 7000 مجهز به Xe Max عمل می کند. در هر سه این عناوین ، Iris Xe Max در مقایسه با سیستم Iris Xe 10 تا 30٪ کمبود نشان داد. این نشان می دهد که بازی های بیشتری باید روی گرافیک یکپارچه Iris Xe اجرا شوند نسبت به بازی هایی که اینتل قبلاً شناسایی کرده است.

با این وجود برخی از بازی ها می توانند عملکرد کمی بهتر در Iris Xe Max ارائه دهند. اینتل حداقل یکی (Metro Exodus) را شناسایی کرده است. و براساس نتایج بنچمارک بازی 3DMark Fire Strike  ، احتمالاً موارد دیگری وجود دارد. Fire Strike یک آزمون طلبکارانه است که صحنه ای به سبک بازی را با ذرات و نور ارائه می دهد تا نحوه کنار آمدن سیستم را ببیند. Xe Max در این آزمون عملکرد بهتری نسبت به کتاب سفید یکپارچه Xe داشت. در سایر صحنه های 3DMark که تقاضای کمتری دارند ، از جمله Time Spy و Night Raid ، کتاب سفید عملکرد بهتری داشت.

نمودارهای بالا همچنین به شما امکان مقایسه عملکرد Xe Max را می دهد ، زیرا ما آن را در برابر برخی از راه حل های گرافیکی رقیب Nvidia و AMD ارزیابی کردیم. در تمام آزمایشات ، Inspiron 15 7000 مجهز به Xe Max سریعتر از لپ تاپ های مجهز به گرافیک Radeon یکپارچه AMD و همچنین GeForce MX250 قدیمی Nvidia است. آزمایشات اینتل همچنین نشان می دهد که Xe Max دارای مزیت عملکرد کمی نسبت به GeForce MX350 جدید است ، اگرچه ما این موضوع را تأیید نکرده ایم. ما یک سیستم مبتنی بر MX350 در اختیار نداریم.
Iris Xe Max به طور قابل توجهی کندتر از پردازنده گرافیکی سطح ابتدایی بازی مانند GeForce GTX 1650 Ti است که می توانید نتایج عملکرد آن را در نمودارهای بالا مشاهده کنید. این روشن ترین مدرکی است که نشان می دهد Xe Max لپ تاپ های سبک را به گزینه های معتبری برای دکل های بازی سطح پایین تبدیل نمی کند.

اگر برای خرید نیاز به مشاوره دارید میتوانید با کارشناسان ما در سایت بروزکالا تماس بگیرید و اطلاعات لازم را دریافت کنید