اینترنت غیرقابل هک

اینترنت غیرقابل هک


اینترنت مبتنی بر فیزیک کوانتوم به زودی ارتباطات ذاتی ایمن را امکان پذیر می کند. تیمی به سرپرستی استفانی ونر ، در دانشگاه صنعتی دلفت ، در حال ساخت شبکه ای است که چهار شهر هلند را به طور کامل با استفاده از فناوری کوانتوم متصل می کند. پیام های ارسالی از طریق این شبکه قابل لغو نیستند.
در چند سال گذشته ، دانشمندان آموخته اند كه جفت فوتون را از طریق كابل های فیبر نوری به گونه ای انتقال دهند كه از اطلاعات رمزگذاری شده در آنها كاملاً محافظت كند. یک تیم در چین از نوعی فناوری برای ساختن ستون فقرات شبکه 2000 کیلومتری بین پکن و شانگهای استفاده کرده است ؛ اما این پروژه تا حدودی به اجزای کلاسیک متکی است که قبل از ایجاد پیوند جدید ، پیوند کوانتومی را به طور دوره ای قطع می کنند و خطر هک را ایجاد می کند.
در مقابل ، شبکه دلفت اولین شبکه انتقال اطلاعات بین شهرها با استفاده از تکنیک های کوانتوم از انتها به انتها خواهد بود.


این فناوری به رفتار کوانتومی ذرات اتمی به نام درهم تنیدگی متکی است. فوتون های درهم را نمی توان مخفیانه خواند بدون اینکه محتوای آنها مختل شود.
اما ایجاد ذرات درهم پیچیده دشوار است و انتقال آنها در مسافت های طولانی همچنان دشوار است. تیم ونر نشان داده است که می تواند بیش از 1.5 کیلومتر (0.93 مایل) برای آنها بفرستد و آنها اطمینان دارند که می توانند تا پایان سال جاری میلادی یک پیوند کوانتومی بین دلفت و لاهه برقرار کنند. اطمینان از اتصال قطع نشده در فواصل بیشتر ، به تکرارهای کوانتومی نیاز دارد که شبکه را گسترش می دهند.


چنین تکرار کننده هایی در حال حاضر در Delft و جاهای دیگر در حال طراحی هستند. ونر می گوید ، اولین مورد باید در پنج تا شش سال آینده تکمیل شود ، و یک شبکه کوانتومی جهانی پس از پایان دهه وجود دارد.
سال گذشته ، هنگامی که گوگل اعلام کرد که رایانه کوانتومی خود به برتری کوانتومی نزدیک تر شده است ، هنگامی که یک کامپیوتر می تواند وظایفی را انجام دهد که حتی برای پیشرفته ترین ابر رایانه نیز دور از دسترس است ، کارشناسان بلاکچین نگرانی در مورد این فناوری را ابراز کرده اند زیرا شکستن رمزگذاری به تازگی بسیار آسان تر شده است. 


Ripple's CTO اعلام کرد که رایانه های کوانتومی می توانند تهدیدی برای فناوری بلاکچین و بیت کوین باشند. با توجه به اینکه توسعه رایانه های کوانتومی با سرعت بالایی در حال انجام است ، همچنین نیاز به اینترنت کوانتومی برای انتقال اطلاعات بدون خطر هک شدن است.
گرچه آزمایش های ایالات متحده ستودنی است ، اکنون همه نگاه ها به محققان هلندی معطوف خواهد شد زیرا همچنین تکرار کوانتومی را نشان می دهد ، که به انتقال یک فوتون در مسافت های طولانی کمک می کند. این مشکل تاکنون در ایجاد چنین شبکه ای انتقال فوتون بوده است. تکرار کننده ، در صورت موفقیت ، می تواند این واقعیت را رقم بزند.