نانوالماس باتری با طول عمر 30 هزار ساله

سرعت پیشرفت تکنولوژی در دهه‌های اخیر بسیار سرسام‌آور بوده است، اما یکی از بخش‌هایی که نتوانسته آن‌طور که باید و شاید پا به پای بقیه حوزه‌ها پیش برود، تکنولوژی تولید باتری است. این روزها باتری گوشی‌های هوشمند در بهترین حالت می‌توانند 2 روز عمر کنند و خودروهای الکتریکی هم مدام مجبور به شارژ شدن مجدد هستند.

با اینکه در سال‌های اخیر محققان و دانشمندان زیادی مشغول کار روی انواع مختلفی از فناوری باتری بوده‌اند، اما هنوز هم نتیجه مطلوب حاصل نشده است. اما خبر خوب اینکه ظاهراً انقلابی که در صنعت باتری منتظرش بودیم، در شرف وقوع است و اگر وعده‌های NDB محقق شوند، یکبار برای همیشه مشکل باتری و شارژ کردن‌های پی‌درپی حل خواهد شد. این شرکت در اقدامی جسورانه مدعی شده که با استفاده از ضایعات رادیواکتیوی موفق به ساخت باتری‌هایی شده که می‌توانند تنها با یک بار شارژ، هزاران سال کار کنند!

طبق گزارشی که به تازگی منتشر شده، کمپانی باتری سازی NDB مستقر در کالیفرنیا، نوع جدیدی از باتری را تولید کرده که می‌تواند از زباله‌های رادیواکتیو برای تولید انرژی الکتریکی استفاده کند. این شرکت ادعا می‌کند که این باتری‌ها می‌توانند تا 28000 سال دوام بیاورند!

باتری نانو الماس در اندازه‌های مختلف

این باتری‌های جدید که “باتری‌های نانو الماس” یا به اختصار NDB نام دارند، نوع کاملاً جدیدی از باتری هستند که از مواد هسته‌ای به عنوان منبع تولید انرژی الکتریکی استفاده می‌کنند. طبق گفته مسئولان شرکت، این باتری‌های جدید در واقع ژنراتورهایی کوچک هستند که می‌توانند ضایعات رادیواکتیو حاصل از نیروگاه‌های هسته‌ای را به انرژی الکتریکی مورد نیاز وسایل مختلف از جمله خودروها و دستگاه‌های الکترونیکی تبدیل کنند.

طبق این گزارش، شرکت NDB از گرافیت رادیواکتیوی پسماند نیروگاه‌ها برای ایجاد انواع مختلف الماس با میزان کربن متفاوت استفاده کرده است. این گرافیت‌های رادیواکتیو در صورتی که به درستی مدیریت نشوند، بسیار مضر بوده و به محیط زیست آسیب جدی وارد می‌کنند. بنابراین، NDB مواد زائد را گرفته و قبل از هر کاری آن‌ها را تصفیه می‌کند. سپس یک ساختار لایه‌ای برای تولید باتری‌ها ایجاد می‌شود. طبق گفته NDB ، آن‌ها می‌توانند ساختار باتری را دستکاری کرده و آن را در هر اندازه‌ای که مایل باشند مانند AA یا AAA تولید کنند.

اما سؤالی که ممکن است با شنیدن ضایعات رادیواکتیو به ذهن هر خواننده‌ای برسد این است که آیا استفاده از باتری‌های NDB برای انسان خطرناک است؟ در پاسخ باید گفت ظاهراً جایی برای نگرانی نیست و این شرکت می‌گوید سطح پرتوافشانی باتری‌های نوآورانه‌اش کمتر از پرتوافشانی طبیعی بدن انسان است. بنابراین، استفاده از باتری‌های نانو الماس ایمن بوده و خطری نخواهد داشت.

این شرکت همچنین اظهار داشته که با تغییر مقیاس می‌توان باتری‌های ویژه‌ای برای استفاده در خودروهای الکتریکی آینده تولید کرد. در حال حاضر، شرکت‌هایی مانند تسلا باتری خودروهای خود را تا هشت سال یا 100 هزار مایل ضمانت می‌کنند و بیش از آن مسئولیتی بر عهده نمی‌گیرند. این در حالی است که به ادعای NDB این شرکت می‌تواند باتری‌هایی تولید کنند که انرژی مورد نیاز خودروها را برای 90 سال تأمین کنند!

علاوه بر خودروها، یکی دیگر از زمینه‌های استفاده بالقوه از باتری‌های نانو الماس، تجهیزات پزشکی و حوزه فضانوردی است. در حال حاضر مشخص نیست باتری‌های NDB چه زمانی به تولید انبوه رسیده و وارد بازار خواهند شد. اما توضیحات کاملی که این شرکت ارائه کرده، بسیار هیجان انگیز بوده و نوید بخش آینده‌ای روشن برای پیشرفت فناوری و البته حفظ هر چه بهتر محیط زیست است.