یک ماه دیگر طراحی رابط کاربری فیسبوک تغییر می کند

فیس بوک به‌تازگی اعلام کرده است که طراحی قدیمی این شبکه اجتکاعی تا یک ماه دیگر کاملا از دسترس خارج می‌شود و کاربران ملزم به استفاده از طراحی جدیدی هستند. حدودا یکسال پیش بود که فیس بوک در کنفرانس توسعه دهندگان F8، طراحی جدید رابط کاربری این شبکه اجتماعی را به نمایش گذاشت. این قابلیت از ماه می برای کاربران در دسترس بود اما آن‌ها می‌توانستند بین ظاهر قدیم و جدید جابه‌جا شوند. با این حال فیس‌بوک با به‌روزرسانی یکی از صفحات پشتیبانی خود اعلام کرده است که از یک ماه دیگر طراحی قدیمی دیگر در دسترس نخواهد بود. طراحی جدید رابط کاربری فیس‌بوک دسترسی به قابلیت‌های مختلف این شبکه اجتماعی را راحت‌تر می‌کند.

کاربران می‌توانند به راحتی بین فضای عمومی و خصوصی جابه‌جا شوند و به صورت مستقیم به لینک بخش‌هایی نظیر مارکت پلیس و یا گیمینگ دسترسی داشته باشند. هدف از طراحی مجدد فیس‌بوک ایجاد توازن بیشتر بین نسخه موبایلی و نسخه تحت وب این شبکه اجتماعی محبوب است.

کوچ فیس بوک و استفاده از طراحی جدید در آن را شاید بتوان مهم‌ترین تغییر در آن پس از تغییر لوگو رسمی فیس بوک در آبان ماه سال گذشته دانشت. فیس‌بوک فیس‌بوک آبان ماه سال گذشته از لوگوی جدید خود رونمایی کرد.

لوگوی جدید فیس‌بوک، تنها شامل نوشته FACEBOOK است. لوگوی جدید فیس بوک در رنگ‌های مختلفی طراحی شده که نشان دهنده برندهای مختلف است. برای مثال رنگ آبی این لوگو برای فیس بوک، رنگ سبز برای واتساپ و رنگ مایل به بنفش برای اینستاگرام در نظر گرفته شده است.

مارک زاکربرگ تازه از مرخصی برگشته بود و اعلام کرد که قصد دارد در رابطه با فیسبوک، دموکراسی و انتخابات سخنرانی کند چرا که چند هفته قبل‌تر در سپتامبر، مدیر ارشد امنیت فیسبوک اعلام کرده بود که فیسبوک بیش از 100 هزار دلار فضای تبلیغاتی را به دولت روسیه که قصد داشت پروسه انتخابات در ایالات متحده را تحت تاثیر قرر دهد، فروخته است. حال زاکربرگ در یک بیانیه در تاریخ 21 سپتامبر از طریق پخش زنده فیسبوک اعلام کرد که قصد دارد منابع امنیتی فیسبوک و تیم‌های شفاف‌سازی انتخاباتی خود را افزایش دهد و همچنین با توسعه هرچه بیشتر فعالیت‌های خود، برگزاری سالم انتخابات دموکراتیک را تقویت کند.

برای تحقق این اهداف، زاکربرگ از اقدامات به‌خصوصی در جهت شفاف‌سازی هرچه بیشتر تبلیغات انتخاباتی صحبت کرد. برای مثال فیسبوک در آینده از تبلیغ‌کنندگان سیاسی می‌خواهد که به طور شفاف اعلام کنند به کدام یک از کانال‌ها و صفحات فیسبوک برای تبلیغ پول پرداخت کرده‌اند و همچنین تظمین دهند که این تبلیغات برای تمامی کاربران قابل مشاهده و دسترس هستند. فیسبوک از این طریق قصد دارد از «تبلیغات سیاه» جلوگیری کند. (تبلیغات سیاه به نوعی از تبلیغات با اهداف خاص گفته می‌شود که تنها افراد و گروه‌های خاص قابلیت مشاهده آنها را دارند.) زاکربرگ در بیانیه خود این اقدامات جدید را با رسانه‌های سنتی مانند رادیو و تلویریون مقایسه کرد که در حال از حاضر از تبلیغ‌کنندگان سیاسی می‌خواهند ماهیت مدیران خود را رسما اعلام کند. او در این رابطه گفته: «هدف ما این است که استاندارد شفاف‌سازی در فیسبوک را فراتر از حد معمول امروزی بالا ببریم.»

این اظهارات البته کمی خلاف چیزی بود که اوایل همان روز فیسبوک از آن رونمایی کرده بود: یک سری ابزارتبلیغاتی جدید که به کسب و کارهای مختلف اجازه می‌دهد کاربرانی که از فروشگاه‌های آنها بازدید حضوری داشته‌اند را شناسایی کرده و تبلیغات اختصاصی را از طریق اکانت فیسبوکشان به آنها نمایش دهد. این یعنی چه به صورت آنلاین از یک فروشگاه کیف و کفش بازدید کنید چه شخصا به فروشگاه بروید، در هر صورت تا چند هفته در تبلیغات مرتبط با آن فروشگاه غرق خواهید شد. البته زاکربرگ قول داده که تمامی قوانین فضای خصوصی و دنیای آفلاین را رعایت کند.

با تمام این تفاسیر ماه آینده رابط کاربری جدید فیسبوک را مشاهده می کنیم.