TSMC و تولید بیش از 1 میلیارد تراشه 7 نانومتری

دو سال از آغاز تولید انبوه چیپ‌های با معماری 7 نانومتری توسط کمپانی تایوانی TSMC می گذرد و اکنون این تراشه‌ساز بزرگ اعلام کرده است که بیش از یک میلیارد تراشه 7 نانومتری را تا به امروز تولید کرده است. این تعداد سیلیکون برای پوشش دهی 13 بلوک از شهر منهتن امریکا کفایت می‌کند. TSMC خاطر نشان کرده است که این آمار از زمان آغاز تولید انبوه این تراشه از آوریل سال 2018 محاسبه شده است. از آنجایی که هر چیپ بیش از 1 میلیارد ترانزیستور را در خود جای داده، مجموع ترانزیستورهای 7 نانومتری موجود در یک میلیارد تراشه به رقم فوق‌العاده بزرگ یک کوینتیلیون می‌رسیم.

تراشه‌های 7 نانومتری به طور مجموع در بیش از 100 محصول مورد استفاده قرار گرفته‌اند که سه کمپانی AMD، کوالکام و اپل بیشترین استفاده را از این نسل از چیپ‌ها داشته‌اند. کمپانی AMD بزرگ‌ترین مشتری چیپ‌های 7 نانومتری TSMC بوده است. تیم قرمز از این نسل از تراشه‌ها برای ساخت پردازنده‌های با معماری ZEN 2 برای کنسول‌های پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس استفاده کرد و ضمنا نسل فعلی پردازنده‌های این شرکت نیز از همین معماری استفاده می کنند. علاوه بر این گرافیک‎های Navi این شرکت که در آینده وارد بازار خواهند شد نیز دارای تراشه‌های 7 نانومتری هستند. انویدیا نیز در گرافیک‌های Ampere خود که به زودی وارد بازار می‌شوند از همین نوع چیپست‌ها استفاده کرده است.

TSMC اولین تراشه سازی بود که تراشه‌های با معماری 7 نانومتری به صورت انبوه تولید کرد و به گفته این سازنده تایوانی، زمان بیشتر و ویفرهای بیشتری را را برای ارتقا سطح کیفیت و تولید انبوه هر چه بیشتر این محصولات نسبت به دیگر تولیدکنندگان در اختیار داشته است. TSMC همزمان با آغاز تولید انبوه این تراشه‌ها، استفاده از فناوری فوق ماورا بنفش یا EUC را اعلام کرد که ساخت تراشه‌های با معماری بسیار پیشرفته را ساده‌تر می‌کند. TSMC اولین کمپانی بود که EUV را در زمینه تولید تجاری به کار برد و در نظر دارد تراشه‌های 5 نانومتری را نیز با همین روش به تولید برساند. سال آینده کارخانه جدید 12 میلیارد دلاری این کمپانی کار خود را برای تولید چیپ‌های 5 نانومتری در آریزونا آغاز خواهد و انتظار می‌رود محصولات تولیدی در این کارخانه در سال 2023 یا 2024 روانه بازار شوند.