آشنایی با قابلیت ریلز اینستاگرام

شبکه اجتماعی اینستاگرام یکی از شبکه های محبوبی بوده که تاکنون میلیاردها کاربر پیدا کرده است. با اینکه مدت‌هاست اینستاگرام جایگاه خود را به عنوان محبوب‌ترین شبکه اجتماعی دنیا تثبیت کرده اما با پیدایش رقبایی جدید و قدرتمند همچون تیک تاک، کمپانی فیسبوک همواره این شبکه اجتماعی را توسعه داده و ویژگی‌های جدیدی را به آن اضافه کرده تا مبادا از رقابت بازبماند. اینستاگرام Reels ویژگی جدیدی که چند روزی می‌شود به این برنامه اضافه شده در بین مهم‌ترین قابلیت های Instagram قرار می‌گیرد که می‌توان گفت قطعا مانند بخش‌هایی مثلاستوری بسیار مورد کاربرد قرار خواهد گرفت. اگر هنوز دقیقا نمیدانید که اینستاگرام Reels چه کاربردی دارد این مطلب می‌خواهیم این موضوع را توضیح دهیم و پاسخ یک سوال مهم دیگر را نیز بررسی کنیم.

با Reels کاربران اینستاگرام می توانند ویدئو کلیپ های 15 ثانیه ای را خلق کنند که مشابه اینگونه ویدئوها را در تیک تاک به دفعات دیده ایم. اما آیا واقعا اینستاگرام این ویژگی را از تیک تاک کپی کرده است؟ مسلما ویدئو کلیپ هایی با مدت زمان کوتاه تازه در شبکه های اجتماعی پا نگذاشته اند و تیک تاک آخرین پلتفرمی بوده که این کار را انجام داده و به واسطه همان محبوبیت بسیار قابل توجهی را نیز به دست آورد. حالا اینستاگرام نیز با Reels پا به این عرصه گذاشته است. این ویژگی با آنچه که در تیک تاک وجود دارد چه تفاوت هایی دارد؟ بیائید نگاهی به این موضوع داشته باشیم.

به بیان ساده، Reels یک ابزار ساخت ویدئو است. حالتی جدید که از طریق بخش دوربین استوری های اینستاگرام قابل دسترسی است. با این ویژگی شما می توانید یک یا چندین کلیپ کوتاه بسازید اما باید توجه داشته باشید که مدت زمان هر ویدئو فقط 15 ثانیه است. به همین دلیل اینستاگرام انتظار دارد که اکثر ویدئوهای ساخته شده در این حالت به چندین کلیپ تقسیم شوند. که البته این موضوع چندان بدی نیست. خصوصا آنکه کاربران می توانند هر تکه 15 ثانیه ای از ویدئو را به شکلی خاص درآورند و حالت تبدیلی به آن ببخشند که لازمه آن خلاقیت کاربر در ساخت ویدئو است و می تواند نتیجه جذابی را به دنبال داشته باشد.

همانند Instagram Stories، برای بخش ریلز (Reels) نیز ابزارهای مختلفی برای ویرایش ویدئو در نظر گرفته شده است. شما می توانید به کلیپ خود موزیک اضافه کنید، سرعت پخش آن را تغییر دهید و همچنین از افکت های واقعیت افزوده اینستاگرام در کلیپ ها استفاده کنید. همچنین ریلز دارای یک تایمر برای ضبط ویدئو بدون دخالت دست است. پس از ضبط ویدئو می توانید متن، استیکر و موارد دیگر را نیز به آن اضافه کنید.

 

اشتراک گذاری ویدئوی ساخته شده از طریق ریلز به مانند اشتراک گذاری هر چیز دیگری در این برنامه است. حساب هایی که در حالت عمومی هستند می توانند ویدئوهای ریلز را در فضای مجزایی در تب Explore به اشتراک بگذارند. اکانت های خصوصی نیز به آسانی می توانند اینگونه ویدئوها را در صفحه خود قرار دهند. ضمنا امکان اشتراک گذاری ویدئوهای ریلر در استوری نیز وجود دارد. بعد از ساخت اولین ویدئوی ریلز، تب جدید “Reels” در پروفایل شما پدیدار خواهد شد. مانند هر پست اینستاگرامی دیگری، ویدئوهای ریلز را می توانید لایک کنید، به اشتراک بگذارید و یا کامنت بگذارید. شاید اینطور به نظر برسد که تفاوتی بین ریلز و استوری وجود دارد اما اینگونه نیست و هر یک برای اهداف مشخصی توسعه داده شده اند. استوری ها بیشتر برای اشتراک و عکس ویدئو برای مدت 24 ساعت کاربرد دارند اما در ریلز بیشتر مسئله سرگرمی و خلاقیت مطرح است.

ریلز بلافاصله بعد از معرفی مورد مقایسه با تیک تاک قرار گرفت. ویدئوهای تیک تاک مدت زمانی بین 15 تا 60 ثانیه دارند. در حالی که رابط کاربری هر دو این ابزار تفاوت های مهمی دارند، در عمل کارایی هر دو مشابه هم هست. با اینکه اکثر ویدئوهای تیک زیر 15 ثانیه هستند اما امکان ساخت ویدئوهای 1 دقیقه ای در این پلتفرم وجود دارد. ابزارهای ویرایش بسیار مفیدی در تیک تاک وجود دارند که می توان به تنظیم سرعت پخش، فیلترهای زیباسازی تصویر و افکت های واقعیت افزوده اشاره کرد. بعد از ضبط ویدئو امکان اضافه کردن متن، استیکر، صدا و غیره به کلیپ وجود دارد. در حال حاضر ابزار ویرایش ویدئو در تیک تاک به مراتب بیشتر است. به طور مثال می توانید افکت های تغییر صدا را به ویدئو اضافه کنید و به طور کلی از لحاظ ویرایش ویدئو تیک تاک فعلا غنی تر و بالغ تر است.

در نهایت مهم ترین مسئله این است که ریلز بخشی از اپلیکیشن اینستاگرام است و یک اپلیکیشن مستقل نیست. در حالی که تیک تاک خود یک شبکه اجتماعی طراحی شده برای ویدئوهای کوتاه مدت است.  با اینکه روند ساخت ویدئو در هر دو پلتفرم یکسان به نظر می رسد اما کاربران از هر یک از اپلیکیشن ها برای کاربردهای مختلفی استفاده می کنند. در اینستاگرام وقتی کسی را فالو میکنید، پست های معمولی، استوری ها و ریلزهای آن کاربر را مشاهده کنید اما در تیک تاک هیچ چیز جز ویدئوکلیپ ها وجود ندارد پس فلسفه این دو یکی نیست و نمی توان آنها را با یکدیگر مورد قیاس قرار داد.