تاریخ عرضه گوشی تاشو سرفیس دو مایکروسافت اعلام شد

شرکت مایکروسافت در نهایت پس از مدتها انتظار تاریخ عرضه و قیمت سرفیس دو یا همان گوشی تاشو اندرویدی خود را اعلام کرد.  مایکروسافت سرانجام جزئیات بیشتر از جمله قیمت و زمان عرضه تبلت Surface Duo خود را اعلام کرد. این تبلت با دو صفحه‌نمایش و یک لولا میان آن‌ها عرضه خواهد شد.

شکی نیست که گوشی‌های تاشدنی با صفحه‌نمایشی که از وسط تا می‌شود جذاب‌ترین فناوری در گوشی‌ها و تبلت‌ها محسوب می‌شود. با این‌حال این نوع صفحه‌نمایش مشکلات زیادی از نظر دوام دارد. به همین خاطر مایکروسافت حالا تبلت جدید Surface Duo خود را با سیستم‌عامل اندروید و دو صفحه‌نمایش مجزا به شکل تاشدنی رونمایی کرده است. پس از ماه‌ها انتشار تصاویر و وعده‌های تبلیغاتی، سرفیس دوئو سرانجام نهایی شده است.

سافت طراحی Surface Duo را مهرماه سال گذشته رونمایی کرد به مشخصات فنی آن اشاره‌ای نکرد. اما حالا سرانجام می‌دانیم دقیقاً با چه دستگاهی روبرو هستیم. سرفیس جدید مایکروسافت دو صفحه‌نمایش ۵.۶ اینجی OLED با نسبت تصویر ۴:۳ و وضوح ۱۸۰۰ در ۱۳۵۰ پیکسل دارد که در کنار یکدیگر یک صفحه‌نمایش ۸.۱ اینچی با وضوح ۲۷۰۰ در ۱۰۸۰ پیکسل را با نسبت تصویر ۳:۲ تشکیل می‌دهند. با این‌که به خاطر لولای وسط، نمی‌توان نمایشگر Surface Duo را یکپارچه دانست، اما در عوض برخلاف گلکسی زد فولد 2 سامسونگ، این‌جا با پوشش شیشه گوریلا گلس مواجه هستیم.

برخلاف گلکسی زد فولد 2 اما خبری از صفحه‌نمایش کاور نیست و وقتی Duo را ببندید دیگر نمی‌توانید با آن کار کنید. به این ترتیب می‌توان گفت Surface Duo یک تبلت است که در جیبتان جا می‌شود، نه یک گوشی که بتوانید آن را به تبلت تبدیل کنید.

 

ا دیافراگم f/2.0 دارد که حالت‌های خودکاری برای نور کم، HDR و همچنین سوپرزوم تا 7X به صورت دیجیتال دارد. این دوربین قادر به فیلم‌برداری با هر دو وضوح 1080p و 4K در دو نرخ 30fps و 60fps بوده و همچنین به لرزش‌گیر تصویر الکترونیک نیز مجهز شده است. این دوربین تنها دوربین موجود روی این تبلت است که هم به عنوان دوربین اصلی و هم برای مکالمات تصویری و سلفی از آن استفاده می‌شود.
مایکروسافت از تراشه اسنپ‌دراگون ۸۵۵ کوالکام به همراه ۶ گیگابایت رم و ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی استفاده کرده است. با توجه به قیمت بالای این سرفیس انتظار داشتیم با تراشه پرچم‌دار جدیدتر اسنپ‌دراگون ۸۶۵ مواجه باشیم اما ظاهراً روند بهینه‌سازی مایکروسافت برای این تبلت طولانی بوده و به همین دلیل تراشه بازنشسته سال گذشته را در این دستگاه شاهد هستیم. این تبلت از LTE نیز پشتیبانی می‌کند اما خبری از 5G در هیچ‌یک از نسخه‌ها نخواهد بود.

مایکروسافت دو باتری در دو بخش Surface Duo‌ قرار داده که مجموع ظرفیت آن‌ها به ۳۵۷۷ میلی‌آمپرساعت می‌رسد. این ظرفیت از ۴۵۰۰ میلی‌آمپرساعتی در پرچم‌دار سامسونگ کمتر است اما مایکروسافت قول داده بتوانید روی دوام شارژ این باتری برای یک روز کامل حساب کنید. در واقع ۱۵.۵ ساعت تماشای ویدئو، ۱۰ روز استندبای و ۲۷ ساعت مکالمه ارقام هستند که مایکروسافت برای دوام شارژ دستگاه وعده داده است.


مایکروسافت می‌گوید نحوه مالتی‌تسکینگ در این تبلت شباهت زیادی به ویندوز دارد. Surface Duo را می‌توانید در حالت مشابه لپ‌تاپ استفاده کنید به نحوی که یک صفحه‌نمایش کیبورد را نمایش داده و صفحه‌نمایش دوم هم برای نمایش محتوایی مثل پیام‌رسان و یا مایکروسافت ورد استفاده شود.

همان‌طور که گفتیم Surface Duo از اندروید ۱۰ استفاده می‌کند. به این ترتیب هر اپلیکیشن اندرویدی بدون هیچ تغییری روی این دستگاه اجرا خواهد شد. با این‌حال توسعه‌دهندگان می‌توانند طراحی اپلیکیشن‌های خود را برای استفاده از دو نمایشگر این دستگاه بهینه کنند. مایکروسافت مجموعه آفیس و همچنین اپلیکیشن وان درایو را برای Surface Duo‌ بهینه کرده و برخی شرکای این شرکت مثل آمازون نیز اپ‌هایی مثل کیندل را برای آن بهینه کرده‌اند.

مایکروسافت می‌گوید از الگوریتم‌هایی برای یادگیری الگوی بازکردن اپلیکیشن‌ها توسط کاربر استفاده کرده است. به‌طور مثال اگر روی لینکی در ایمیل کلیک کنید، محتوای لینک در صفحه‌نمایش دیگر باز می‌شود. اپلیکیشن‌هایی مانند Teams مایکروسافت و پاورپوینت هم طوری بهینه شده‌اند که می‌توانید تماس تصویری و گفتگو را در یک صفحه و محتوای دیگر مثل اسلایدها را در صفحه دیگر ببینید.

 
پاسخ به این پرسش هنوز مشکل است. در حال حاضر اگر به مشخصات و قیمت ۱۳۰۰ دلار نگاه کنیم فروش این دستگاه کار ساده‌ای نخواهد بود. نبود 5G و NFC، باتری نسبتاً کوچک، تک دوربین نه‌چندان جذاب و دشواری استفاده به عنوان گوشی از بزرگ‌ترین معایب سرفیس دوئو هستند. در واقع می‌توانید تجربه‌ای مشابه را با گوشی LG G8X و کاور Dual Screen‌ آن با نصف قیمت تجربه کنید.

با این‌حال باید دید مایکروسافت چگونه از نظر نرم‌افزاری از سرفیس پشتیبانی خواهد کرد. شاید با عرضه این محصول و در بررسی‌های نهایی نظر کارشناسان هم تغییر کند. برای کسب جزئیات بیشتر بهتر است به وب سایت شرکت ردموندی مراجعه کنید.