رونمایی سامسونگ از سری گلکسی نوت 20 پرچمدار

به نیمه سال 2020 رسیده‌ایم و طبق روال همه ساله سامسونگ نسل جدیدی از گوشی‌های هوشمند سری نوت را رونمایی کرد. این شرکت کره‌ای ساعاتی پیش با برگزاری رویداد آنپکد از جدیدترین محصولات خود از جمله گوشی‌های گلکسی نوت 20 و نوت 20 اولترا رونمایی کرد که در ادامه به مرور مشخصات و ویژگی‌های آن‌ها خواهیم پرداخت. 

طراحی و صفحه نمایش


اولین نکته‌ای که در مورد سبک طراحی گوشی‌های جدید سامسونگ می‌توان گفت و البته خود شرکت سازنده هم روی آن تأکید زیادی داشت، رنگ جدید برنزی موسوم به Mystic Bronze است. همه محصولاتی که امروز در آنپکد 2020 معرفی شدند، این گزینه رنگی را دارند و در واقع رنگ منتخب سامسونگ برای نیمه دوم سال است. در مورد گوشی‌های نوت 20 و نوت 20 اولترا رنگ برنزی با وجود شباهت ظاهری، با دو روند متفاوت به دست آمده و نوع دستیابی به آن در دو مدل با هم فرق دارد.

در مورد صفحه نمایش هم باید گفت مدل استاندارد گلکسی نوت 20 مجهز به یک نمایشگر امولد تخت در اندازه 6.7 اینچ و با وضوح تصویری +Full-HD است که نرخ تازه‌سازی آن 60 هرتز می‌باشد. در واقع سامسونگ به رفرش ریت 60 هرتزی در این مدل بسنده کرده و این موضوع برای یک گوشی 1000 دلاری اصلاً جالب نیست.

در سمت دیگر، مدل گلکسی نوت 20 اولترا قرار دارد که صفحه نمایشی بزرگ‌تر در اندازه 6.9 اینچ داشته و از پانل نمایشگر امولد خمیده با رزولوشن +Quad-HD استفاده می‌کند. نرخ تازه‌سازی یا همان رفرش ریت در این مدل 120 هرتز است و می‌تواند با گوشی‌های پرچمدار دیگر شرکت‌ها رقابت کند. هر دو مدل نوت 20 و نوت 20 اولترا از شیشه محافظ اخیراً معرفی شده کورنینگ یعنی گوریلا گلس ویکتوس بهره می‌برند و از این حیث فعلاً رقیبی در بازار ندارند.

سخت‌افزار و قطعات داخلی


هر دو گوشی گلکسی نوت 20 و نوت 20 اولترا از قدرتمندترین تراشه پردازشی کوالکام یعنی اسنپدراگون 865 پلاس استفاده می‌کنند که با مودم اسنپدراگون ایکس 55 همراه شده و قابلیت اتصال به شبکه‌های فایو جی را برای این گوشی‌ها به ارمغان آورده است. به علاوه هر دو محصول به 12 گیگابایت حافظه رم LPDDR5 و حداکثر 512 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی داخلی مجهز شده‌اند و از این حیث نیز هیچ کم و کسری ندارند. در ضمن،‌ هر دو گوشی تأییدیه IP68 را در زمینه مقاومت در برابر نفوذ آب و گرد و غبار کسب کرده‌‌اند و از سیتسم عامل پیش فرض اندروید 10 در قالب رابط کاربری OneUI 2.1 استفاده می‌کنند.

قابلیت‌های گیمینگ


سامسونگ اخیراً همکاری نزدیکی را با مایکروسافت آغاز کرده و به همین واسطه در سری گلکسی نوت 20 از “کلاد گیمینگ” و سرویس Game Pass برای اجرای بازی‌های کنسول ایکس باکس بر روی گوشی استفاده می‌کند. به لطف این ویژگی، کاربران سری نوت 20 قادر خواهند بود بازی‌های کنسولی خود را با استفاده از کنترلر ایکس باکس که به کمک یک گیره به گوشی وصل می‌شود، در هر جایی که هستند بازی کنند.

دوربین


همان‌طور که در تصاویر هم مشاهده می‌کنید، هر دو گوشی از دوربین سه‌گانه در پشت بدنه خود بهره می‌برند،‌ اما این ماژول دوربین در مدل استاندارد نوت 20 تاحدودی کوچک‌تر است. این مدل از سنسور اصلی 12 مگاپیکسلی به همراه یک دوربین اولتراواید 12 مگاپیکسلی با زاویه دید 120 درجه و همچنین یک دوربین تله‌فوتوی 64 مگاپیکسلی با قابلیت بزرگنمایی ترکیبی 3 برابری و بزرگنمایی فضایی 30 برابری (Space Zoom) بهره می‌برد.

بزرگ‌ترین تغییری که در رابطه با قلم اس پن روی داده،‌ انتقال محل قرارگیری آن از سمت راست گوشی به سمت چپ آن است. این تغییر برای کسانی که سال‌هاست با گوشی‌های سری نوت کار می‌کنند، ممکن است چندان خوشایند نباشد و در ابتدای کار آن‌ها را گیج کند اما مسلماً با گذر زمان مشکلی وجود نخواهد داشت. همانند گذشته قلم اس پن در سری نوت 20 از بلوتوث پشتیبانی کرده و بنابراین به عنوان یک کنترل از راه دور هم می‌توان از آن استفاده کرد.

اپلیکیشن نوتس اپ هم که به منظور ارائه بهترین کارکرد قلم اس پن طراحی شده ویژگی‌های جالبی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به ترجمه آنی متون با استفاده از قلم و ضبط صدا در کنار یادداشت‌برداری و سینک کردن صدا و متن به شکلی جالب اشاره کرد.

نکته دیگری که سامسونگ روی آن تأکید دارد، کاهش تأخیر در قلم اس پن است. یک قلم دیجیتالی مانند اس پن برای نوشتن متن روی نمایشگر ابتدا اطلاعات را به سیستم عامل ارسال می‌کند و سپس این اطلاعات توسط گوشی تجزیه و تحلیل شده و به نمایشگر ارسال می‌شوند. این پروسه به هر حال باعث تأخیر ثبت نوشته‌ها روی صفحه نمایش می‌شود. اما ترفندی که سامسونگ در سری نوت 20 به کار گرفته، استفاده از هوش مصنوعی برای پیش‌بینی حرکت بعدی قلم است تا به این ترتیب عملیات پردازش سریع‌تر انجام شده و نتیجه زودتر روی صفحه نمایش ظاهر شود! همچنین افزایش رفرش ریت در مدل اولترا هم تأثیر قابل توجهی در کاهش تأخیر قلم اس پن دارد. در مجموع به گفته سامسونگ، سرعت کار اس پن در سری نوت 20 در مقایسه با نوت 10 دو برابر شده و حس نوشتن با آن به قلم و کاغذ واقعی نزدیک‌تر است.

مدیریت گوشی در رایانه ویندوزی


یکی دیگر از نتایج همکاری سامسونگ و مایکروسافت، مهیا شدن امکان کنترل گوشی‌های سری نوت 20 در رایانه‌های مبتنی بر ویندوز 10 است. به این ترتیب، تنها با فشردن یک کلید در گوشی و اتصال آن به رایانه به صورت بی‌سیم می‌توان موارد مختلفی مانند تماس‌ها، پیام‌ها و … را در رایانه مدیریت کرد. اما قابلیت جدیدی که امسال اضافه شده، امکان اجرای مستقیم اپ‌های نصب شده روی گوشی، در رایانه است! تنها کافیست تا به قسمت اپ‌ها در برنامه کنترل گوشی مراجعه کرده و هر کدام را که مایل بودید در رایانه خود اجرا کرده و استفاده کنید.

همچنین قابلیت اتصال بی‌سیم به تلویزیون (Wireless DeX) هم این امکان را فراهم کرده تا کاربران گلکسی نوت 20 بتوانند به سرعت گوشی خود را به یک رایانه دسکتاپ تبدیل کرده و از خود گوشی هم به عنوان ترک‌پد برای هدایت نشان‌گر ماوس استفاده کنند.

قیمت و تاریخ عرضه


گلکسی نوت 20 در رنگ‌های خاکستری،‌ سبز و برنزی تولید شده و قیمت تعیین شده برای آن هم 999.99 دلار می‌باشد. مدل اولترا اما در رنگ‌های سفید، مشکی و برنزی و با قیمت 1299.99 دلار در دسترس خواهد بود. پیش فروش هر دو گوشی از تاریخ 21 اوت (31 مرداد) شروع خواهد شد.