مقایسه فنی ۴ مدل کنسول بازی ایکس باکس (XBOX)

بهترین کنسول بازی کدام است؟ آیا باید به سراغ Xbox One رفت؟ در اینجا با سه گزینه پیش رو از محصولات کنسول بازی  ایکس باکس به نام‌های Xbox One S، Xbox One  و Xbox One X روبرو هستیم که قصد داریم در این مقاله در مجله بروزکالا به بررسی این سه مدل بپردازیم تا خودتان بهتر تصمیم بگیرید که کدام یک از آنان برای خرید مناسب‌تر هستند.

خرید کنسول بازی برای بسیاری از ما که از طرفداران اینگونه محصولات جذاب هستیم، به یک امر ضروری تبدیل شده است. قدرت گرافیکی، قیمت، سرویس‌های آنلاین و طراحی این محصولات برای اشخاصی که مخصوصا با سخت افزارها هم بیگانه باشند می‌تواند کاملا گیج کننده به نظر برسد، اما از آن جایی که قرار است در حال حاضر با بهترین کنسول‌های بازی رتبه بندی شده آشنا شویم، بنابراین شما را به ادامه مطالعه این مقاله دعوت می‌کنیم.

معرفی کنسول بازی Xbox One

Xbox One نسل هشتم کنسول‌های بازی است که نسخه اولیه آن با همین نام Xbox One در سال ۲۰۱۴ روانه بازار رقابت‌ها شد. همراه این محصول، سنسور کینکت،هدست، دسته بازی و HDMI ها قرار دارند.سنسور Kinect، که به طور اختیاری  با نام  Kinect 2.0 در این دستگاه عرضه شده است، به ارائه هرچه بهتر ردیابی حرکت و تشخیص صدا برای کمک به استفاده در رابط کاربری گرافیکی (GUI) و بازی‌ها می‌پردازد.

Xbox One کنسول خانگی از تنظیمات بسیار ساده ای تشکیل شده است که می تواند دیسک Blu-ray را پخش کند و کاربران با آن به تماشای شبکه‌های تلویزیونی کابلی و ماهواره‌ای خود بپردازند. حتی با صدا و استفاده از کینکت شبکه ی تلویزیونی را تغییر داده و به تنظیمات سرویس‌های Hulu و Netflix و دیگر شبکه‌های تولید کننده محتوا نیز دسترسی داشته باشند.

در ابتدا میزان ظرفیت هارد در محصولات ایکس باکس وان معادل با ۵۰۰ گیگابایت بود که با تصمیم های گرفته از سوی مایکروسافت در میانه سال ۲۰۱۵ مانند مدل های ۱ ترابایتی کنسول روانه بازار شدند. این دستگاه دارای یک پردازنده ۸ هسته‌ای جگوار ساخت شرکت AMD همراه با ۸ گیگابایت رم می‌باشد. از قابلیت‌‌های دیگر Xbox One اولیه می‌توان به مزیت های درایو Blue Ray، درگاه USB 3 و وای فای داخلی آن اشاره کرد.

این کنسول توان پخش فیلم‌های‌۴K را دارد و به لطف وجود نسخه دوم کینکت، صدا خیلی بهتر منعکس می‌گردد. دسته ایکس باکس وان در مقایسه با نسخه قبلی، تغییرات ظاهری قابل ملاحظه ای داشته است به طوری که سایز فرم ظاهری آن کاهش یافته و به اصطلاح خوش دست تر شده است. توسط سنسورهای قوی کینکت قابلیت تشخیص حالات چهره و حرکات چشم آسان تر شده و به کمک تکنوبوژی مادون قرمز در این دستگاه ریزترین حرکات در بازی از چشم مخاطب دور نخواهد ماند.

معرفی کنسول بازی Xbox One X

ایکس باکس وان ایکس، از سخت افزارهای ویژه‌ای برخوردار است که به شما این امکان را می‌دهد تا هر بازی با فیلتر anisotropic اجرا کند، همچنین به کمک آن بافت‌های موجود در مسافت دورتر واضح تر و دقیق تر نمایش داده می‌شوند.بازی‌های دارای برچسب ارتقای the Xbox One X از سخت افزار قدرتمند برخوردار هستند. با این پیشرفت‌ها می‌توان از کیفیت های ۴K و یا HDR  پشتیبانی کرد.

اگرچه کنسول خانگی  ایکس باکس وان ایکس بر روی تلویزیون‌های ۴K اعمال می‌شود، اما بر روی تلویزیون‌های ۱۰۸۰p هم می‌توان با قدرت پردازشی بالاتر به تقویت نرخ فریم یا ارتقای ویژگی‌های گرافیکی مانند نورپردازی‌ها دست یافت. نمایشگرهای فول اچ دی با استفاده از تکنولوژی supersampling می‌توانند باعث کاهش گوشه‌های تیز ناخواسته بافت‌ها شوند.

ایکس باکس وان ایکس، کنسول بازی فدرتمندی است که در حال حاضر از گران‌ترین کنسول موجود در بازار شناخته می‌شود، اما در مقایسه با کامپیوترهای معادل آن، از ارزش خرید بالاتری برخوردار است. اگر کیفیت تلویزیون شما ۴K می‌باشد، به راحتی طیف وسیعی از بازی‌های کنسول حمایت خواهد شد اما حتی اگر تلویزیون ۴K هم ندارید باز هم به عملکرد گرافیکی قابل قبولی دسترسی خواهید داشت.

اما در کل می‌توان نتیجه گرفت ایکس وان برای تمامی کاربران مناسب نمی‌باشد، زیرا با وجود تلویزیون‌های ۴K  خیلی بهتر می‌توان به وضوح قدرت‌های گرافیکی پی برد.

معرفی کنسول بازی Xbox One S

کنسول بازی ایکس باکس وان اس از نوع رده بالا نمی‌باشد، اما برای اکثر گیمرها مناسب خواهد بود. این دستگاه مایکروسافت کوچکتر و سبک‌تر از ایکس وان است و پاور داخلی آن از مزیت خوبی برخوردار می‌باشد. اگرچه در Xbox One S از رزولوشن ۴K پشتیبانی می‌شود اما به پخش ویدیویی محدودتر است، بنابراین برای انجام بازی‌های ۴K مجبور هستید، را خریداری کنید.

Xbox One S پیشرفت چشمگیری در طراحی ایفا کرده است، از مهم‌ترین این تغییرات در ظاهر این محصول دیده می‌شود. رنگ سفید بدنه کنسول بازی است که به جذابیت بیشتر در بین مخاطبان کمک می‌کند  و نکته دیگر هم استفاده راحت‌تر از آن به صورت ایستاده می‌باشد. در پخش پشتی کنسول، پورت کینکت حذف شده و شاهد حضور درگاه‌های HDMI خروجی و ورودی و پورت های USB و اترنت هستیم.

سخت افزار کنسول بازی ایکس باکس وان اس فرق چندانی با مدل قبلی خود نکرده، فقط در این کنسول از حافظه هارد دیسک به جای SSD استفاده شده است. تغییر دیگر آن اضافه شدن به کنترلر آن است که بدون هیچ گونه ریسیور USB به ویندوز۱۰ متصل می‌گردد.

کدام کنسول بازی را خریداری کنم؟

همان‌طور که در این مقاله ذکر شد انتخاب کنسول بازی بستگی به سلیقه شخصی و بودجه کنار گذشته شده هر فرد برای خرید آن دارد. اگر قبل از آن از کنسول بازی ایکس وان استفاده نکرده بودید ولی دارای تلویزیون با نمایشگر ۴K هستید و دوست دارید بازی با ایکس باکس وان را تجربه کنید، Xbox One S یک گزینه مقرون به صرفه و منطقی برای خرید شما خواهد بود، اما اگر در حال حاضر Xbox One دارید، خرید مدل اس پیشنهاد نمی‌شود.

اگر نمایشگر ۴K دارید یا علاقه‌مندید در آینده نزدیک آن را خریداری کنید، گزینه‌ Xbox One X بهترین انتخاب برای خرید خواهد بود. این مدل قدرتمندترین کنسول بازی شناخته شده تا به امروز است، که به طور بالقوه می‌توانید تصاویر واضح با رنگ‌های گرافیکی زنده و شفاف را نظاره کنید. اگر اکنون Xbox One دارید، آیا بهتر است به Xbox One X ارتقا یابد؟ معمولا خرید این دستگاه برای افراد دارنده نمایشگر ۴K با جیپ پر پول، پیشنهاد می‌شود.

شما از کدام یک از کنسول‌های بازی استفاده می‌کنید؟ آیا خرید آن را به دوستان خود پیشنهاد می‌کنید؟