10 ابزار دیجیتال مارکتینگ - بهترین ابزارهای رایگان گوگل برای سایت

این مقاله با عنوان بهترین و کاربردی ترین ابزارهای گوگل برای وب سایت از مجله تخصصی بروز کالا  انتشار داده شده است، بروز کالا یک فروشگاه اینترنتی در زمینه فروش کالای دیجیتال ،فروش گوشی و تبلت است، امیدواریم از خواندن این مقاله لذت ببرید.

در پایین لیست ۱۰ ابزار برتر گوگل را معرفی می‌کنیم بدون این ابزارها طبیعتا کارهای دیجیتال مارکتینگ برای کسانی که دیجیال مارکتر هستند بسیار سخت خواهد بود پس باید به دقت بدانیم چه ابزاری داریم، برای دوستانی هم که تازه وارد این زمینه شدن آشنایی با این ابزارها می‌تواند کمک بسیار خوبی در این فضا دهد. البته انواع ابزارهای دیجیتال بسیار زیاد است ولی مهم ان است که شما چند تا از آن‌ها را به خوبی بتوانید استفاده کنید و مهارت در ابزارها به دست بیاورید.

  1. گوگل آنالیتیکس (GOOGLE ANALYTICS)

در عصر دیجیتال هرگز نباید اهمیت داده ها را برای پیشبرد یک تجارت یا وب سایت دست کم گرفت. در حقیقت، بدون پیگیری درست و صحیح ترافیک وب سایت معنای واقعی کلمه تجارت از بین می رود؛ به خصوص وقتی از بهینه سازی وب سایت و استفاده کامل از آن صحبت می شود.

فرقی نمی کند که وب سایت شما یک وبلاگ شخصی، پورتال خبری، صفحه تجاری و یا یک فروشگاه تجاری الکترونیکی باشد؛ در هر حال ابزار گوگل آنالیتیکس (google Analytics) برای هر وب سایتی مهم و اساسی محسوب می شود. هر چه بیشتر از این ابزار فوق قدرتمند گوگل استفاده کنید بیشتر از مزایای آن برخوردار می شوید.

گوگل آنالیتیکس در واقع یک سرویس تجزیه و تحلیل وب است که توسط شرکت گوگل ارائه شده و ترافیک وب سایت را ردیابی و گزارش می کند. برای بدست آوردن اطلاعات تجزیه و تحلیلی بیشتر می توانید اهدافتان را پیگیری کنید و از این ابزار برای افزایش محتوای وب سایت، افزایش بازدید کابرها و بهینه سازی وب سایت برای فروش آنلاین بیشتر استفاده کنید.

اگر بگوییم بهترین ابزار دیجیتال مارکتینگ گوگل آنالیتیکس هست اغراق نشده است، حتما این ابزار را به خوبی بررسی کنید.

یکی از ویژگی های گوگل آنالیتیکس شناسایی Source / Medium در وب سایت است. با استفاده از این گزینه می توانید بر اساس داده های نمایش داده شده متوجه شوید که آیا تلاشتان برای جذب کاربر موفق بوده است یا نه؟ این مساله می تواند مرجع قابل اطمینانی برای تصمیم گیری های آتی شما در جهت بهینه سازی وب سایتتان باشد. هر چند دوره های آموزشی زیادی برای این ابزار برگزار شده ولی به زبان فارسی شما میتوانید دوره گوگل آنالیتیکس آکادمی میزفا را مشاهده کنید. به مدت ۳۰ ساعت آموزش گوگل آنالیتیکس در این دوره وجود دارد.

  1. گوگل دیتا استودیو (GOOGLE DATA STUDIO)

 

تجربه نشان داده استفاده از گوگل آنالیتیکس و مواجهه با این میزان داده تحلیلی برای مبتدیان ممکن است کمی گیج کننده باشد. به عبارت دیگر، گاهی اوقات شما فقط به یک گزارش ساده با چارت، گراف و یا نمودار دایره ای نیاز دارید تا بتوانید بر اساس آنها عملکرد وب سایتتان را به طور خلاصه ارزیابی کنید.

برای این منظور، گوگل ابزار رایگانی به نام گوگل دیتا استودیو (Data Studio) را در اختیار شما قرار می دهد. این ابزار به شما امکان می دهد تا به وسیله گزارشات آسان و قابل فهم، داده های موجود را تجزیه و تحلیل کنید و بین دریایی از تحلیل ها و آنالیزها غرق نشوید.

تجزیه و تحلیل واقعا همیشه یکی از چالش های بازاریابی دیجیتالی بوده است، اما خوشبختانه گوگل دیتا استودیو این امکان را به شما می دهد تا گزارش های مورد نظرتان را به شکل دلخواه و با استفاده از المان های خاص و جالب و همچنین ویژگی هایی مثل شخصی سازی و اشتراک گذاری با دیگران تجزیه و تحلیل کنید.

نکته جالب درباره این ابزار گوگل این است که شما می توانید با مراجعه به گالری گوگل دیتا استودیو، سمپل ها و نمونه های موجود را مشاهده کنید و در صورت دلخواه آنها را کپی و در وب سایتتان استفاده کنید. به این ترتیب قادر خواهید بود متریک و یا هر مورد دیگری درباره نمودارهایتان را مطابق نیاز و سلیقه تان تغییر بدهید. شگفت انگیز به نظر می رسد، اینطور نیست؟

  1. سرچ کنسول گوگل (GOOGLE SEARCH CONSOLE)

سرچ کنسول گوگل که قبلا با نام گوگل وب مستر تولز (Google Webmaster Tools) شناخته می شد، سرویس رایگان وب است که برای وب مسترها طراحی شده. این ابزار به شما این امکان را می دهد تا از وضعیت دیده شدن سایتتان در نتایج گوگل با خبر شوید و آمار بازدید از وب سایتتان را افزایش بدهید.

این ابزار برای کسانی که بهینه سازی موتور جستجو یا همان سئو (SEO) سر و کار دارند ضروری و حیاتی است. آگاهی از عملکرد سایت شما در نتایج جستجوی گوگل یکی از اصلی ترین و ضروری ترین اطلاعات مورد نیاز برای افزایش مخاطبان وب سایت است.

وقتی وب سایت شما توسط گوگل ردیابی و پیگیری شد، شما می توانید نتایج جستجوی ارگانیک را درست در کنار آمار عملکرد جستجوی ارگانیک مشاهده کنید. این اطلاعات به شما کمک می کند تا بفهمید چطور تبلیغات و جستجوهای ارگانیک در کنار هم عمل می کنند. برخلاف سایر ابزارها که گوگل برای آن‌ها آموزش تهیه میکرد ولی برای سرچ کنسول خود آموزش کاملی ندارد. ولی شما اگر تمایل داشتید این ابزار را یاد بگیرید میتوانید آموزش سرچ کنسول مربوط به آکادمی میزفا را مشاهده کنید.

اگر این داده ها را عمیقا تجزیه و تحلیل کنید موارد زیادی مثل عبارات جستجو شده مرتبط که دارای حجم ترافیک ارگانیکی کمی هستند و کلمات کلیدی را در گوگل ادروز (Google AdWords) هدف قرار می دهند شناسایی کنید. این امر باعث می شود ترافیک کلی شما متناسب با هدف وب سایتتان افزایش پیدا کند.

 

  1. گوگل مای بیزینس (GOOGLE MY BUSINESS)

اگر جزو آن دسته افرادی هستید که کسب و کارهای محلی را اداره می کنند ابزار رایگان گوگل مای بیزینس یکی از بهترین استراتژی های سئو برای تقویت وب سایت شما محسوب می شود. این ابزار قدرتمند برای سازمان ها و مشاغل مختلف طراحی شده تا بتوانند حضور آنلاین خود را در برنامه های گوگل مثل گوگل سرچ و گوگل مپ مدیریت کنند.

با افزایش میزان نفوذ تلفن های هوشمند در مالزی تا سال ۲۰۱۸، اکثر افراد از این تلفن ها به عنوان ابزاری برای جهت یابی، جستجو کردن و یا پاسخگویی در رسانه های اجتماعی استفاده می کنند. بنابراین کسب و کار تجاری شما باید با اطلاعات صحیح به صورت آنلاین عرضه شود.

 

حتما باید اطمینان حاصل کنید که تمام اطلاعات ذکر شده در وب سایتتان به طور صحیح و به روز منعکس کننده تجارت شما هستند. یادتان باشد وقتی افراد مختلف از طریق Waze یا Google Map به جستجوی فروشگاه یا کالای شما می پردازند این اطلاعات را می بینند. خیلی اوقات اتفاق می افتد که برخی مشاغل آدرس، شماره تلفن و ساعت کارشان را به روز نکرده اند.

اگر دلتان می خواهد ترافیک وب سایتتان بالا برود ویژگی جدید گوگل مای بیزینس به نام “Posts” را امتحان کنید. با این ویژگی محتوای منتشر شده شامل تصویر و توضیحات کوتاه شما به همراه URL مورد نظرتان نمایش داده می شوند. به عنوان مثال، پست بلاگی “آیا باید مشتری را در Facebook خود مخفی یا حتی حذف کنم؟” در انتهای اطلاعات شغلی نمایش داده شده در تصویر بالا مشاهده می شود.

  1. گوگل کیورد پلنر (GOOGLE KEYWORD PLANNER)

راه اندازی یک وب سایت بدون تحقیق در مورد کلمات کلیدی خسته کننده است و فقط باعث اتلاف وقت می شود. برای دسترسی به مشتریان مناسب با کلمات کلیدی مناسب باید از ابزار گوگل کیورد پلنر برای شناسایی و کشف کلمات کلیدی مرتبط استفاده کنید. قرار دادن این کلمات کلیدی در وب سایتتان باعث می شود محتوای وب سایتتان نیز با جستجوها مرتبط باشند.

نکته: برای دسترسی به ابزار گوگل کیورد پلنر باید به حساب Google AdWords خود در آدرس http://adwords.google.com/KeywordPlanner  وارد شوید. اگر اکانت ندارید به راحتی و خیلی سریع می توانید یک حساب کاربری رایگان بسازید.

بله، خوشبختانه همه چیز رایگان است و شما می توانید به راحتی ایده های جدید در مورد کلید واژه هایی که به محصول، خدمات و مشتریان مورد نظرتان مربوط هستند پیدا کنید. گوگل کیورد پلنر حجم داده های جستجو شده در بازه های زمانی که یکی از عوامل مهم برای هر وب سایتی است را به شما نشان می دهد.

علاوه بر این، داده هایی که از طریق ایده های کلمات کلیدی به دست می آید ابزار مفیدی برای SEO وب سایت شماست. شما می توانید با تجزیه و تحلیل اطلاعات، آن ها را به استراتژی های بعدی برای محتوای بازاریابی تان تبدیل کنید. بر اساس داده های اصطلاحات جستجو شده، ایده های زیادی درباره اینکه چه چیزی باید وارد متون وب سایتتان شود تا مخاطب بیشتری جذب شود به دست می آورید.

 

  1. گوگل تگ منیجر (GOOGLE TAG MANAGER)

این ابزار رایگان به شما کمک می کند تا تگ ها و تکه کد مورد نظرتان را در وب سایت و برنامه های موبایلتان به سرعت بروزرسانی کنید. می توانید برچسب های جاوا اسکریپت و HTML استفاده شده برای ردیابی و تجزیه و تحلیل در وب سایت ها را ا در Tag Manager بدون لمس کردن به قسمت انتهایی وب سایت وارد کنید.

به دلیل انبوه کدهای تزریق شده، خیلی از وب سایت ها عملکرد ردیابی را به کار نمی برند یا اطلاعات غیر قابل اتکایی را جمع آوری می کنند. برای حل این مشکل ما اکیدا توصیه می کنیم که از Google Tag Manager برای تلفیق و مدیریت کلیه کدها یا اسکریپت های پیگیری خود استفاده کنید.

 

بهترین مثال برای استفاده از این ابزار، به کار بردن آن در آگهی های فیس بوک است. با اینکه اکثر مشاغل در فیس بوک به تبلیغات مخصوص به خودشان مشغولند اما بیشترشان Facebook Pixel را برای ردیابی، بهینه سازی و حذف مجدد روی وب سایتشان نصب نمی کنند.

تبلیغات فیس بوک از قبل برای نصب آسان و مستقیم با Google Tag Manager یکپارچه شده است. تنها کاری که شما باید انجام بدهید این است که فقط روی آن کلیک کنید و دستورالعمل های داده شده را بدون نیاز به رمزگذاری های پیچیده دنبال کنید.

Facebook pixel را از طریق Google Tag Manager نصب کنید

 

  1. TEST MY SITE FROM THINK WITH GOOGLE

 

برای اینکه در جستجوی گوگل موبایل قرار بگیرید وب سایت شما باید  دارای سرعت بارگذاری سریع و یک وب سایت بهینه سازی شده برای موبایل باشد. برای این کار از ابزار Test My Site From Think With Google استفاده کنید تا امتیاز وب سایت شما در مورد عملکرد تلفن همراه بررسی شود.

بعد از چند دقیقه توصیه هایی در مورد بهبود عملکرد وب سایت در همه دستگاه ها دریافت خواهید کرد. مطمئنا هیچ کس منتظر وب سایت های کند یا مرور وب سایت های غیر همراه  نمی ماند. زمان پیشنهادی ۳ ثانیه از Google است، به این معنی که اگر سایت شما طی ۳ ثانیه کاملا بارگیری نشود ، احتمالا بیشتر افراد برای جستجوی محتوای مورد نظرشان به سایت های دیگر می روند.

فقط کافیست آدرس ایمیل خود را وارد کرده و تجزیه و تحلیل مفصلی در مورد وب سایتتان بدست آورید. محتوای گزارش ساده است  اما تحلیل ارزشمندی در مورد نحوه رتبه بندی Google درباره سرعت وب سایت شما ارائه می دهد. این گزارش برای بهینه سازی بیشتر وب سایت به یک مرجع مهم برای مدیر وب سایت یا توسعه دهنده وب شما تبدیل می شود.

 

اگر به گزارش مفصل تر و عمیق تری درباره نحوه ارائه و فهرست بندی این وب سایت در وب سایت خود نیاز دارید ، باید از ابزار PageSpeed ​​Insight استفاده کنید.

  1. ابزار تست سرعت GOOGLE PAGESPEED INSIGHTS

اگر برنامه نویسان یا طراحان وب سایتی دارید که می خواهند از فاکتورها و عوامل افزایش سرعت وب سایت باخبر شوند به آنها پیشنهاد کنید ابزار PageSpeed Insights را امتحان کنند و بعد رتبه خود را از نظر سرعت و بهینه سازی وب سایت بررسی کنید.

 

در حال حاضر آخرین نسخه این ابزار داده های مربوط به First Contentful Point یا FCP که ابزار ارزیابی برای وقتیستکه یک کاربر پاسخ تصویری را از صفحه مشاهده می کند. DCL نیز بارگذاری و تجزیه و تحلیل اسناد HTML را اندازه گیری می کند.

ابزار PageSpeed Insights در ارائه تحلیلی در مورد نحوه فهرست بندی وب سایت شما برای نسخه های دسکتاپ و موبایل مفید است.

در ادامه چند نکته مهم برای بهینه سازی سرعت وب با استفاده از PageSpeed  را مرور می کنیم:

  • از تغییر مسیرهای صفحه جلوگیری کنید
  • مسدود کننده های جاوا اسکریپت و سی اس اس را در بالا حذف کنید
  • فشرده سازی را فعال کنید
  • حافظه پنهان مرورگر را فعال کنید
  • سی اس اس را Minify کنید
  • HTML را Minify کنید
  • جاوا اسکریپت را Minify کنید
  • تصاویر را بهینه سازی کنید
  • محتوای قابل مشاهده را در اولویت قرار دهید
  • زمان پاسخگویی سرور را کاهش دهید

 

  1. (GOOGLE TREND)

آیا قصد دارید آخرین ترندها و داده های گوگل را ببینید؟ بسیار خب، شما می توانید با استفاده از ابزار گوگل ترند هر چیزی را حتی در یک کشور یا دسته خاص جستجو کنید. این ابزار برای شناسایی آخرین ترندها یا اخبار ویروسی در منطقه شما مفید است. در حالت ایده آل، هنگامی که یک ترند را مشخص کردیدمی توانید پست های جدید وبلاگ، تبلیغات جدید یا ایده هایی را که نشان دهنده ترند گفته شده است تهیه کنید.

مثال بالا، ۵ موضوع برتر در دسته ورزشی در کشور مالزی را نشان می دهد. دسته های دیگر عبارتند از: تجارت، سرگرمی ، علمی / فنی، سلامتی و غیره.

 

یادتان باشد که علاوه بر این موارد، با استفاده از گوگل ترند می توانید ترافیک دلخواه و یا اصطلاحات جستجو شده را هم مشاهده کنید. با این کار می توانید بهترین زمان را برای راه اندازی کمپین خاص مشخص کنید. این مساله برای تبلیغات فصلی یا ارتقاء سطح سالانه مفید است چون در این شرایط شما می توانید بهترین زمان برای مکمپین های بازاریابی دیجیتال موققتان را پیدا کنید.

  1. گوگل آلرت (GOOGLE ALERT)

اگر می خواهید از یک موضوع خاص و تمام اطلاعات مرتبط با آن در اخبار مطلع باشید می توانید همه آنها را به صورت خودکار با Google Alert دریافت کنید. هچنین با این ابزار گوگل می توانید هر بار که کلمات کلیدی یا عبارات شما به روزرسانی های جدید دارند از این مساله مطلع شوید.

گوگل آلرت برای نظارت بر کلمات کلیدی ساده مناسب است. بروزرسانی این کلمات کلیدی از طریق ایمیل به شما اطلاع داده می شود. البته ، شما می توانید دفعات مورد نظر خودتان را هم انتخاب کنید؛ مثلا یک بار در روز، یک بار در هفته و یا حتی به طور تصادفی را انتخاب کنید.

 

نکته مهم و کاربردی هنگام ساخت Google Alert این است که از استفاده از کلمات کلیدی عمومی خودداری کنید اما ایده هشدارهایی برای وب سایت بی نظیر است. هرچه کلمات کلیدی دقیق تر باشند هشدارهای شما نیز مرتبط تر هستند. برای این کار باید در هر جایی که ممکن است از فیلترهای جستجو مانند زبان ها، منطقه یا منابع استفاده کنید.

خلاصه

ما در این مطلب ۱۰ ابزار برتر رایگان و کاربردی گوگل را در اختیارتان قرار دادیم که از طریق آنها می توانید عملکرد وب سایتتان را بهبود ببخشید. برای دستیابی به اهدافتان از تمام ابزارهای آنالیز، تحقیق و یا نظارت به طور کامل استفاده کنید. توجه داشته باشید که بهترین ابزار برای هر دیجیتال مارکتری میتواند فرق داشته باشد، سعی کنید مهارت خود را در ابزار دیجیتال مارکتینگ به دست بیاورید و بدانید که یکی از راه های موفقیت در دیجیتال مارکتینگ دانستن و تجربه بالا درباره ابزارهای قوی و رایگان دیجیتال مارکتینگ است.

سوالی داشتید حتما در نظرات مطرح کنید.

 

منبع