نقد و بررسی اجمالی گوشی موبایل سامسونگ مدل Samsung Galaxy A50s

Samsung Galaxy A50s یا همان گوشی گلکسی آ ۵۰ اس جدیدترین گوشی میان رده این برند کره جنوبی است. A50s در واقع جایگزینی برای گوشی A50 است که تنها ۶ ماه قبل به بازار عرضه شد. شاید این مدت زمان خیلی زیاد به نظر نرسد اما از چشم انداز بازاری رقابتی گوشی های هوشمند مدت زمان طولانی است.

نگاهی بر مشخصات گوشی گلکسی A50s سامسونگ

A50s در واقع همان گوشی A50 است که تنها چند بهبود اساسی را داشته است. سامسونگ دوربین های اصلی در پشت و دوربین سلفی جلو را با دوربین هایی با وضوح بالاتر جایگزین کرده است تا در کنار رقبا خوش بدرخشد. پردازنده Homegrown Exynos هم کمی جدیدتر شده است و این در حالی است که طراحی به طور کلی یکسان به نظر می رشد. از مهمترین مشخصات گوشی گلکسی A50s سامسونگ می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ساختار بدنه ترکیبی از گوریلا گلس ۳ (در جلو) و پلاستیک (برای فریم و چشت)
  • صفحه نمایش ۶٫۴ اینچی Super AMOLED با نسبت تصویر ۱۹٫۵:۹، با کیفیت Full HD+
  • دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.0، به همراه دوربین اولترا واید ۸ مگاپیکسلی و دوربین تشخیص عمق ۵ مگاپیکسلی
  • دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.0
  • چیپست Exynos 9611 Octa (10nm) ، پردازنده ۸ هسته ای (۴xCortex-A73 + 4xCortex-A53)  و پردازنده گرافیکی Mali-G72MP3
  • ۴ گیگابایت رم+ ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی / ۶ گیگابایت رم+ ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی
  • قابلیت ارتقاء حافظه تا ۵۱۲ گیگابایت با کارت حافظه microSD
  • سیستم عامل اندروید ۹٫۰ پای با رابط کابرای Samsung One UI
  • باتری ۴۰۰۰ میلی آمپر ساعت لتیوم یوم، با قابلیت شارژ سریع ۱۵ واتی

طراحی گوشی A50s

گلکسی A50s همان بدنه گوشی A50 را دارد. در قسمت جلوی دستگاه شما یک صفحه نمایش بزرگ ۶٫۴ اینچی را با ناچ U شکل پیدا خواهید کرد. قسمت چانه در پایین گوشی معقول و منطقی به نطر می رسد. این طراحی دارای عمر ۶ ماهه است و هنوز هم نسبتا جدید به نظر می رسد. این صفحه نمایش از رزولوشن Full HD+ پشتیبانی می کند و کیفیت پانل و کالیبراسیون رنگ بسیار عالی است. به غیر از کیفیت، این صفحه نمایش دارای حسگر اسکن اثر انگشت می باشد که برخلاف حسگر اولتراسونیک گوشی گلکسی S10 و Note 10، دارای سنسور نوری می باشد. متاسفانه این سنسور عالی نیست و شاید یکی از کندترین مواردی باشد که تا بحال مشاهده کرده ایم.

در پشت گوشی سامسونگ تغییراتی ایجاد کرده است. این مدل هنوز همان رنگ آمیزی مدل قبلی را دارد اما در حال حاضر الگوهای هندسی به آن اضافه شده است. ظاهر کلی دستگاه بسیار جذاب است اما به دلیل استفاده از شیشه در ساختار بدنه، تقریبا یک دقیقه زمان کافیست تاشاهد لکه های ناشی از اثر انگشت خود باشید، اما جای نگرانی نیست لکه ها به راحتی پاک می شوند و شما با خرید یک گارد ژله ای می توانید هم دستگاه را از لکه ها دور نگه دارید و هم اینکه بدنه دستگاه زیر ساختار گارد مخفی نمی ماند.

قسمت پشت دستگاه از پلاستیک بسیار مقاوم ساخته شده است بنابراین اگر شما جزو افرادی هستید که گوشی تان زیاد از دستتان می افتد A50s می تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. استفاده از پلاستیک همچنین به پایین آمدن وزن کمک می کند. وزن این گوشی کمتر از ۱۷۰ گرم است که در مقایسه با گوشی هایی مانند Redmi K20 که دارای وزنی بیش از ۱۹۰ گرم می باشد وزن کمتری دارد، گوشی A50s تنها دارای ضخامت ۷٫۷ میلمی متری می باشد و جزو دستگاه های سبک و نازک محسوب می شود. اما متاسفانه این دیوایس در برابر آب و گرد و غبار مقاومتی از خود نشان نمی دهد پس اگر به دنبال دستگاهی با این خصوصیات هستید OnePlus 7 را به شما پیشنهاد می دهیم.

نرم افزار و عملکرد گوشی گلکسی آ ۵۰ اس سامسونگ

Galaxy A50s با نسخه ۱٫۵ رابط کاربری Samsung One UI که روی سیستم عامل اندروید ۹٫۰ پای اجرا می شود عرضه می شود. این رابط کاربری بهترین تجربه نرم افزاری که تا کنون سامسونگ عرضه کرده است را به کاربر تحویل می دهد. طراحی رابط اصلی One UI به طور کلی خوب است اما متاسفانه سامسونگ دسته ای از نرم افزارهای bloatware (نرم افزارهایی که حافظه را اشغال می کنند) را از قبل در دستگاه نصب کرده است، متاسفانه امکان حدف اکثر این نرم افزارها وجود ندارد و امکان دارد بسیاری از این برنامه ها در پس زمینه اجرا شوند و پردازنده دستگاه را اشغال و در نتیجه منجر به کندی دستگاه شوند.

همانطور که در بخش مشخصات گوشی A50s اشاره کردیم این دستگاه از چیپست Exynos 9611 Octa (10nm) ، پردازنده ۸ هسته ای (۴xCortex-A73 + 4xCortex-A53)  و پردازنده گرافیکی Mali-G72MP3 به همراه ۴ گیگابایت رم+ ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی / ۶ گیگابایت رم+ ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی  استفاده می کند. از نظر عملکرد باید بدانید که برای نیازهای روزمره شما مناسب است اما برای نیازهای یک گیمر حرفه ای مناسب نیست. انتظار می رفت که سامسونگ چیزی قدرتمند تر از اسنپدراگون ۷۳۰ و حتی ۷۱۲ را ارائه دهد که هر دوی این پردازنده ها بسیار سریعتر هستند.

دوربین Galaxy A50s

Galaxy A50s در قسمت پشت خود ۳ دوربین دارد که شامل یک دوربین با زاویه دید ۴۸ مگاپیکسلی، یک دوربین زاویه دید ۸ مگاپیکسلی و یک دوربین تشخیص عمق ۵ مگاپکسلی می باشد. در قسمت جلو هم دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسلی وحود دارد. دوربین های پشتی و جلویی قادر به فیلمبرداری ۴K هستند اما دوربین اولترا واید تنها می توانید فیلم های ۱۰۸۰p را ضبط کند. برنامه دوربین Galaxy A50s شبیه به برنامه سایر گوشی های اخیر سامسونگ می باشد.

رابط کاربری کامپوزیت به خوبی طراحی شده است و استفاده از آن ساده استو حالت های اصلی دوربین در قسمت پایین برنامه قابل تنظیم هستند و این بدان معناست که شما می توانید ترتیب قرار گیری آنها را تغییر دهید و آنهایی را که استفاده نمی کنید را پاک کنید. سوئیچ تعویض دوربین گسترده و فوق العاده گسترده دقیقا در بالای ساتر قرار گرفته است. این برنامه همچنین یک مد Pro دارد، اما متاسفانه این دستگاه گزینه های خیلی زیادی برای شخصی سازی ندارد و همچنین امکان ضبط RAW وجود ندارد.

کیفیت عکس ها در شرایطی که نور مناسبی وجود دارد خوب است اما کیفیت استثنایی نیست. سامسونگ تمایل دارد نویزهای کوجود در عکس را کاهش دهد و جزئیات عکس را بالا ببرد. جدا از جزئیات، عکس ها دارای دامنه، رنگ و کنتراست قابل ملاحظه ای هستند. بیشتر افراد از سطح کیفیت تصویر ارائه شده توسط این دستگاه راضی خواهند بود. مد HDR در گوشی به خوبی کار می کند و این کمک می کند تا جزئیات موجود در سایه ها را داشته باشید.

اما در نوز کم، کیفیت هنوز مناسب است. کاهش نویز سامسونگ در اینجا کم می شود و جزئیات کمتری را می توان به ثبت رسانید. عکس هایی که در نور کم ثبت می شوند هنوز کاملا مناسب هستند و می توانید از آنها استفاده کنید و در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید. این دوربین از حالت فیلمبرداری اسلوموشن و حالت شب نیز برخوردار است که به تنظیم دامنه دینامیکی هم کمک می کند.

آیا باید گوشی Samsung Galaxy A50s را خریداری کنیم؟

به نظر می رسد که گوشی Galaxy A50s یک گوشی میان رده مناسب است که تقریبا هر آن چیزی که نیاز دارد (از جمله سه دوربین در پشت، صفحه نمایش AMOLED با وضوح نسبتا بالا، گزینه های مناسب برای ذخیره سازی، باتری با ظرفیت مناست و حتی جک هدفون) را در اختتیار شما قرار می دهد. علاوه بر این طراحی هم جذاب است و بدنه پلاستیکی از دوام بالایی برخوردار است. متاسفانه عملکرد دستگاه پایین است و نرم افزاری از پیش نصب شده ای که قابلیت حذف هم ندارند روی آن نصب شده است.

چیزهای دیگری که ما را تحت تاثیر قرار نداد اسپیکر و حسگر اثر انگشت می باشد. اگر فقط به خرید گوشی سامسونگ علاقه دارید و یا می خواهید برای اولین باز از گوشی استفاده کنید باید بدانید A50s گزینه خوبی است اما با این حال فکر می کنیم در این بازه قیمت گوشی های بهتری بتوانید خریداری کنید.

مزایا

  • طراحی جذاب و ساخت مقاوم
  • کیفیت عالی صفحه نمایش
  • دوربین های مناسب
  • عمر باتری خوب

معایب

  • عملکرد کند
  • نصب تعداد زیادی از برنامه های از قبل نصب شده
  • کیفیت پایین اسپیکر
  • عملکرد متوسط دوربین در نور کم

برای خرید گوشی گلکسی آ ۵۰ اس سامسونگ کلیک کنید.