نقد و بررسی گوشی هواوی مدل Huawei P Smart 2019

هواوی در پاسخ به تحریم ایالات متحده دو گوشی پرچدار خود را با نام های P20 Pro و Mate 20 Pro به بازار عرضه کرد و حالا در سال 2019 کار خود را با گوشی مقرون به صرفه Huawei P Smart (2019) شروع می کند.  همانطور که از نام این گوشی پیداست، پی اسمارت 2019 یک دستگاه هوشمند دارای بازل یا حاشیه های باریک است و صفحه نمایش آن در قسمت بالای خود دارای یک ناچ کوچک است. با وجود تحریم های موجود هواوی اعلام کرده است که علاوه بر دستگاه هایی که در حال حاضر در بازار دارد بروزرسانی های اندروید کیو (Android Q) را به گوشی Huawei P Smart (2019) (هواوی پی اسمارت 2019) نیز انتقال خواهد داد.

گوشی های P20 Pro, P20, P20 Lite جزو گوشی های سری P هواوی قرار گرفته اند و حالا باید نام گوشی P Smart 2019 را به آخری این لیست اضافه کنیم. هواوی در این گوشی از پردازنده Kirin و تراشه 12 نانومتری استفاده می کند. این گوشی دارای تعدادی از قابلیت های برتری است که تنها در گوشی های پرچمدار ظاهر شده اند که از این بین می توان به دو دوربین، تشخیص چهره، اسکنر اثر انگشت و استفاده از هوش مصنوعی در برنامه دوربین اشاره کرد.

نقد و بررسی گوشی Huawei P Smart از نظر طراحی

گوشی Huawei P Smart (2019) از لحاظ ظاهری چیزی از آیفون ایکس کم ندارد ( از نظر صفحه نمایش با حداقل بازل ها و نداشتن دکمه های فیزیکی). در واقع این گوشی با کاهش اندازه بهبود پیدا کرده است و یک ناچ گرد کوچک برای تعبیه کردن دوربین سلفی طراحی شده است. خوشبخانه فناوی Face ID در این گوشی وجود دارد علاوه بر این فناوری، اسکنر اثر انگشت با استفاده از یک سنسور گرد در پشت دستگاه تعبیه شده است تا قفل دستگاه شما را باز کند. در سمت چپ پنل پشتی شما یک آرایه دوربین دوتایی با یک فلش LED را می توانید پیدا کنید. در واقع با در دست نگه داشتن گوشی P Smart هواوی احساس سبک بودن خواهید کرد چونکه به جای استفاده از آلومنیوم و شیشه برای طراحی بدنه از پلاستیک استفاده شده است.

یکی دیگر از تاکتیک های کاهش هزینه که توسط هواوی در نظر گرفته شده است این است که از پورت شارژ USB-C استفاده نشده است و در عوض شما شاهد پورت microUSB که کندتر می باشد خواهید بود. در اسلات سیم کارت فضای کافی برای کارت microSD وجود دارد، 32 گیگابایت حافظه داخلی توسط این کارت تا 512 گیگابایت قابل ارتقاء است.

نقد و بررسی گوشی Huawei P Smart از نظر صفحه نمایش

 صفحه نمایش این گوشی هواوی 6.2 اینچی بوده و از پنل LTPS IPS با رزولوشن 2340×1080 استفاده شده است تا باز هم قیمت نهایی برای کاربر کاهش پیدا کند. در تست های رنگ شناسی که انجام شده است نشان داده شده است که این گوشی از 94.5 درصد از طیف رنگی sRGB پشتیبانی می کند و نسبت کنتراست 99.7:1 را با حداکثر روشنایی 415cd/m2 را ارائه می دهد که در اکثر شرایط این روشنایی به اندازه کافی مناسب است. این آمار نشان می دهد که گوشی پی اسمارت هواوی نسبت به Moto G6 (86.3%, 931:1, 408cd/m2) و Mate 20 Lite (88.9% sRGB,1279:1, 397.4cd/m2) بهتر است.

نقد و بررسی گوشی Huawei P Smart 2019 از نظر عملکرد

گوشی Huawei P Smar 2019 به یک پردازنده Kirin 710 تجهیز شده است که در گوشی های Mate 20 Lite, Honor 10 Lite و Honor 8X هم از این پردازنده استفاده شده است. این گوشی از 3 گیگابایت رم و 32/64 گیگابایت حافظه داخلی پشتیبانی می کند. عملکرد در استفاده های روزانه مناسب می باشد.


همانطور که در نمودار بالا نشان داده شده است گوشی پی اسمارت 2019 نه تنها عملکردی مشابه به گوشی گران قیمت تر میت 20 لایت را نشان می دهد بلکه نشان می دهد که قادر است از گوشی نوکیا 5.1 و موتو جی 5 و جی 6 هم سبقت بگیرد.  شما می توانید مقایسه ها را در حالت تک هسته ای و چند هسته ای مشاهده بفرمایید.

همین داستان هم برای عملکرد گرافیکی تکرار شده است در حالی که هیچکدام از دستگاه های فوق قرار نیست آخرین بازی ها را اجرا کنند، اما با تمام وجود به سطح بالای گرافیک خود وفادار مانده اند. گوشی پی اسمارت بهترین عملکرد را ارائه می دهد و 21 FPS را به ثبت می رساند. این نرخ بیشتر از گوشی پی اسمارت 2018 و موتو جی 6 یا نوکیا 5.1 می باشد.

در حالی که گوشی P Smart 2019 بهبود قابل ملاحظه ای نسبت به قبل داشته است عمر باتری 12 ساعت و 16 دقیقه ای را ارائه می دهد. این عمر باتری با چنین قیمتی کاملا مناسب می باشد، تنها گوشی موتو جی 6 است که عمر باتری بهتری را ارائه می دهد. گوشی 2019 P Smart از سیستم عامل اندروید 9 پای استفاده می کند و رابط کاربری Emotion UI است.

نقد و بررسی گوشی Huawei P Smart 2019 از نظر دوربین

گوشی P Smart 2019 در پنل پشتی خود دو دوربین دارد که بر خلاف گوشی های هوشمند رده بالا از زوم اپتیکال و گزینه های زاویه دید گسترده را ارائه می دهد. دوربین دوم در اینجا برای تشخیص عمق اضافه شده است و قابل تار کردن پس زمینه عکس ها و بوکه را دارد.

دوربین اصلی یک دارای لنز 13 مگاپیکسلی است در حالی که این دوربین توسط دوربین دیگری که 2 مگاپیکسلی می باشد پشتیبانی می شود هر دوی این دوربین ها دارای دیافراگم f/1.8 هستند و هیچ تثبیت کننده اپیکالی وجود ندارد. قابلیت فیلم برداری این دوربین ها 1080p  با سرعت 30 فریم در ثانیه و HDR است. دوربین سلفی هم از لنز 8 مگاپیکسلی بهره برده است. کیفیت عکس های گرفته شده توسط دوربین مناسب است اما مانند هر گوشی دیگری که تا کنون مشاهده کرده ایم در محیط های کم نور کیفیت عکس ها به صورت پایین تری ثبت می شود.

 رای نهایی

گوشی P Smart 2019 قابلیت های خوبی را ارائه می دهد و به غیر از عملکرد ضعیف دوربین عیب آنچنانی ندارد شما می توانید از صفحه نمایش عالی، عمر باتری مناسب با یک قیمت مقرون به صرفه استفاده کنید. برای هر کاربری که به دنبال یک گوشی ارزان و مقرون به صرفه می باشد گوشی پی اسمارت 2019 هواوی گزینه مناسبی خواهد بود. اگر شما چیزی بیشتر از این را انتظار دارید می توانید با صرف هزینه ای بیشتر برای خرید گوشی رده بالا اقدام فرمایید.