نقد و بررسی لپ تاپ های 15.6 اینچی سری Lenovo IdeaPad 320

Lenovo IdeaPad 320 دارای یک صفحه نمایش با رزولوشن پایین، عمر باتری کم و پردازنده ضعیف می باشد. در مقابل این نقاط ضعف باید اشاره کنیم که Lenovo IdeaPad 320 دارای صفحه کلید بسیار راحت و تعداد زیادی پورت است. شما می توانید یک لپ تاپ بهتر از Lenovo IdeaPad 320 را با قیمت پایین تر خریداری کنید.

مزایا

  • صفحه کلید راحت
  • تعداد پورت های زیاد

معایب

  • رزولوشن پایین صفحه نمایش
  • عمر باتری کوتاه
  • عملکرد ضعیف

گزینه های پیکربندی لپ تاپ Lenovo IdeaPad 320

به طور کلی این سری از لپ تاپ های لنوو جزو لپ تاپ های مقرون به صرفه به حساب می آیند بنابراین برای پایین نگه داشتن قیمت از قطعات سخت افزاری قدرتمند که قیمت لپ تاپ را بالا می برد استفاده نمی کنند. درست مانند لپ تاپ های سری IdeaPad 330 که قبلا نقد و بررسی کردیم، این سری از لپ تاپ های لنوو از پیکربندی های مختلفی استفاده می کنند به طور مثال شما می توانید در این سری پردازنده های پنتیوم، پردازنده های نسل هفت و هشت سری Core و حتی پردازنده Bristol Ridge شرکت AMD را مشاهده کنید.

این اختلاف فقط به پردازنده ختم نمی شود و شما می توانید کانفیگ های مختلف از نظر کارت گرافیک (از مدل‌های ساده HD Graphics  تا مدل‌های حرفه‌ای‌ تر NVIDIA Geforce و AMD Radeon)، رم (4 و 8 گیگابایتی از نوع DDR4)، هارد (500 گیگابایتی، 1 و 2 ترابایتی) و صفحه نمایش های HD و Full HD را پیدا کنید.

طراحی لپ تاپ IdeaPad 320 لنوو

IdeaPad 320 دارای طراحی خوبی است. آرم براق Lenovo که در گوشه بالا و سمت چپ حک شده است توجه هر کاربری را به خود جلب می کند. بدنه لپ تاپ به طور کامل از پلاستیک ساخته شده است اما رنگ آمیزی استفاده شده طوری است که شما فکر می کنید بدنه آلومنیومی است، این در حالی است که قسمت پایین تر دارای رنگ خاکستری تیره می باشد (البته این لپ تاپ دارای تنوع رنگی می باشد و شما می توانید از میان 6 رنگ مطابق با سلیقه خود یک رنگ را انتخاب کنید).

وقتی که لپ تاپ را باز می کنید شما با طراحی آلومنیومی که تمام سطح را پوشش داده است مواجه می شوید و صفحه کلید با رنگ تیره ای که دارد روی این سطح به طور مناسبی قرار داده شده استو بازل ها ضخیم هستند اما برای یک لپ تاپ ارزان قیمت نقص محسوب نمی شود. IdeaPad 320 دارای 2.2 کیلوگرم وزن می باشد و ابعاد آن معادل 22.9 × 260 × 378 میلیمتر ست که نسبت به لپ تاپ هایی همچون Acer Aspire E 15 سبکتر و نازکتر می باشد اما لپ تاپ های 14 اینچی رقیب مانند Asus VivoBook Flip و Acer Swift 1 دارای پروفیل های کوچکتری می باشند.

پورت های لپ تاپ آیدیاپد 320

IdeaPad 320 دارای تعداد زیادی پورت است. در سمت چپ شما پورت شارژر، پورت RJ45، دو پورت USB 3.0، یک جک هدفوت، یک پورت USB Type-C و یک ریدر کارت 4 در 1 ((SD, SDHC, SDXC, MMC) را در اختیار دارید.

در حالی که در سمت راست می توانید از اسلات قفل امنیتی و DVD-RW درایو استفاده کنید.

صفحه نمایش 15.6 اینچی لپ تاپ آیدیاپد 320

همانطور که در ابتدا اشاره کردیم در این سری از لپ تاپ های لنوو از دو سری صفحه نمایش استفاده شده است. مدل های دارای پردازنده Intel Pentium دارای صفحه نمایش HD هستند که در این صفحه نمایش ها رزولوشن معادل 1366×768 پیکسل است. در صفحه نمایش های HD درصد پوشش رنگی sRGB معادل 77 درصد است که نسبت به لپ تاپ هایی همچون Aspire E 15 (62%), VivoBook Flip 14 (69%) و Swift 1 (66%) درصد بالاتری از رنگ ها را پوشش می دهد.

علاوه بر این مقدار روشنایی ارائه شده 194nit است که نسبت به لپ تاپ های Aspire E 15 (227 nits), VivoBook Flip 14 (221 nits) و Swift 1 (218 nits) روشنایی کمتری را ارائه می دهد. در سایر مدل ها شما می توانید از صفحه نمایش Full HD با رزولوشن 1920×1080 پیکسل استفاده کنید. هر دو صفحه نمایش 15.6 اینچی بوده و از پنل TFT استفاده می کنند.

صفحه کلید و تاچ پد لپ تاپ لنوو مدل IdeaPad 320

درست است که IdeaPad 320 برای پایین آورد قیمت برخی قابلیت ها را نادیده گرفته است اما همان صفحه کلید راحت خود را بکار می برد. این صفحه کلید مات و خاکستری رنگ می باشد و کلیدهای آن که شکل سپر دارد تایپ کردن را راحت کرده است. با استفاده از این صفحه کلید ما در تست سرعت تایپ 10fastfingers توانستیم 70 کلمه در دقیقه را تایپ کنیم. این کلیدها دارای ضخامت 1.4 میلیمتری می باشد و برای فشار دادن آن به 68 گرم نیرو نیاز است در حالی که برای کلیدهایی که دارای 1.5 تا 2.0 میلیمتر ضخامت هستند حداقل نیرو 60 گرم می باشد. تاچ پد هم دارای ابعاد 4.1×2.8 اینچی است و بسیار پاسخگو می باشد و حتی ژست های حرکتی ویندوز 10 (مانند اسکرول دو انگشتی و سوئیچ کردن بین سربرگ ها با ژست سه انگشتی) را به خوبی پشتیبانی می کند.

عمر باتری ، وبکم و گرما در لپ تاپ Lenovo IdeaPad 320

بعد از اینکه روشنایی لپ تاپ IdeaPad 320 را به 150 nit تنظیم کردیم با استفاده از وای فای شروع به وب گردی کردیم و متوجه شدیم که این لپ تاپ لنوو تنها عمر باتری 4 ساعت و 24 دقیقه ای را ارائه می دهد که 2 ساعت کمتر از میانگین طول عمر لپ تاپ های معمولی ( 6 ساعت و 28 دقیقه) است. لپ تاپ هایی مانند VivoBook Flip 14 (7:23), Aspire E 15 (8:48) و Swift 1 (10:14) همه طول عمر باتری بیشتری را ارائه می دهند.

وبکم مورد استفاده در این لپ تاپ هم 720p بود که ممکن است در چت های تصویری که دارید و یا در عکس هایی که می گیرید باعث تغییر برخی از رنگ ها شود و حتی جزئیات را به سختی بتوانید مشاهده کنید. IdeaPad 320 به خاطر پنلی که در صفحه نمایش خود دارد از برق کمتری استفاده می کند. مصرف کم برق باعث خنک ماندن لپ تاپ می شود به طوری که بعد از پخش 15 دقیقه فیلم 1080p دمای بخش زیرین به 83 درجه رسید و گرمای وسط کیبورد به 79 و گرمای تاچ پد به 74 درصد رسید که همه پایین تر از حد آستانه 95 درجه فارنهایتی بودند.