نقد و بررسی کنسول بازی پلی استیشن 4 پرو (PlayStation 4 Pro)

کنسول بازی پلی استیشن 4 پرو (PlayStation 4 Pro) بهترین گزینه برای افرادی است که دارای تلویزیون 4K هستند. با وجود اینکه بیش از 3 سال است که از عرضه پلی استیشن 4 پرو می گذارد اما هنوز هم این دستگاه یکی از بهترین کنسول هایی است که علاقمندان به بازی می توانند خریداری کنند. در حال حاضر یکی از رقیبان کنسول PS4 Pro کنسول ایکس باکس وان ایکس است که قدرت قابل توجه بیشتری را ارائه می دهد.

ما نمی خواهیم بگوییم که طراحی PS4 Pro کپی دقیقی از نسخه اصلی پلی استیشن 4 است اما شباهت زیادی وجود دارد. در مقایسه با پلی استیشن 4 اصلی که دارای ابعاد 27.5x30x5.3 سانتیمتر است کنسول PS4 Pro دارای ابعاد 29.5×32.7×5.5 سامنتیمتر است که نشان می دهد این ابعاد بزرگتر فضای بیشتری را اشغال می کند. این کنسول نه تنها کمی بلندتر شده است بلکه از نظر پهنا هم افزایش داشته است و نسبتا کمی سنگین تر شده است. این سیستم در یک محفظه مشکی مات قرار گرفته است و از این لحاظ شبیه به کنسول PS4 Slim است که در سال 2016 معرفی شد می باشد.

تفاوت اصلی دیگر این است که لوگوی نقره ای پلی استیشن در سطح بالایی قرار گرفته است و زیبایی خاصی را به کنسول اضافه کرده است. PS4 Pro همچنین از اتصال ماده در کابل برق خود استفاده می کند. در قیمت جلوی این کنسول ممکن است متوجه عدم حضور دکمه های لمسی خازنی شده باشید.

سونی تصمیم گرفته است که به جای این دکمه ها از دکمه های پلاستیکی سنتی استفاده کند. در قسمت جلوی کنسول دو پورت فوق العاده سریع USB 3.1 و یک پورت هم در پشت دستگاه وجود دارد که برای همگام سازی و شارژ کنترلرهای و همچنین اتصال به هدست PlayStation VR استفاده می شود. در کنار کانکتور برق هم می توان به پورت های HDMI 2.0a، اترنت، پورت صدای اپتیکال و دوربین پلی استیشن دسترسی پیدا کرد.

کنسول بازی پلی استیشن 4 پرو (PlayStation 4 Pro)

ظاهر بیرونی کنسول خوب به نظر می رسد اما سونی وقت بیشتری را به داخل PS4 Pro صرف کرده است. این کنسول دارای هارد بزرگتر 1 ترابایتی است که 500 گیگابایت بیشتر از هارد پلی استیشن 4 اصلی و مدل پایه PS4 Slim است. همچنین یک آنتن وای فای بهبود یافته وجود دارد که از باند وایرلس دوگانه 802.11ac و بلوتوث 4.0 پشتیبانی می کند (به جای استاندارد 802.11 b/g/n و بلوتوث 2.1).

در حالی که تعویض آنتن وای فای ممکن است خیلی به نظر نرسد اما به بازی های سریعتر پلی استیشن 4 پرو کمک می کند که سریعتر لود شود. یک سیستم جدید نیاز به یک کنترلر PS4 جدید دارد  اما کنترلری که با PS4 Pro ارائه می شود همان کنترلری است که در تمام سیستم های پلی استیشن 4 اسلیم عرضه می شود. در واقع این کنترلر یک نسخه کوچکتر از کنترلر دوال شوک 4 است که احتمالا سالهاست از آن استفاده می کنید. حالا یک نوار نوری به تاچ پد اضافه شده است

سونی سعی کرده است در طراحی این کنسول ظاهر نسخه اصلی PS4 را حفظ کند و در عوض آن را کمی مدرن تر کند. در حقیقت این کنسول بازی ترکیبی از دو کنسول PS4 اصلی و PS4 Slim است. شاید مهمترین پیشرفتی که در کنسول PS4 Pro رخ داده است افزایش قدرت گرافیکی می باشد که 2.28 برابر نسخه اصلی و اسلیم قوی تر است. رم این دیواس 8 گیگابایتی بوده و از نوع DDR5 می باشد که برای پردازنده هم 1 گیگابایت DRAM جداگانه در نظر گرفته شده است.