مشخصات کلیدی Xbox Series S مایکروسافت فاش شد

شرکت مایکروسافت بزودی کنسول آل دیجیتال اکس باکس سری اس را معرفی خواهد کرد. کنسولی که نسخه نسبتا ضعیف‌تر اکس باکس سری اکس شناخته می‌شود.  مشخصات گرافیکی Xbox Series S چیست؟ به گفته Tom Warren کنسول Xbox Series S مایکروسافت دارای کارت گرافیک RDNA2 با 20 واحد کنترل و قدرت 1.55 گیگاهرتز خواهد بود. در حالیکه ویژگی‌های دیگر Series S همانند مشخصات اعلام شده در XSX هستند، آیا این کارت گرافیک به اندازه کافی قدرتمند خواهد بود تا با 1080p کار کند؟

بنابر گفته Tom Warren، ناشر مجله Verge، کنسول Xbox Series S مایکروسافت دارای پردازنده گرافیکی با 20 واحد کنترل خواهد بود. او همچنین با افزودن این ویژگی به ویژگی دیگر Xbox Series S اعلام شده توسط TweakTown اضافه کرد و تصویری جامع از قابلیت‌های مورد انتظار کنسول جدید مایکروسافت ارائه کرد.

با توجه به این مشخصات که هنوز کاملا تأیید نشده، XSS جدا از قابلیت‌های گرافیکی، تا حد زیادی مطابق با XSX خواهد بود. به گفته وارن، پردازنده گرافیکی سری S دارای 20 CU بوده که به معنی 1280 هسته است و با قدرت 1.55 گیگاهرتز کار خواهد کرد. مشخصات گرافیکی Xbox Series S سوالات بسیاری زیادی را هم از نظر قیمت و هم از لحاظ قابلیت بازی برای XSS مطرح می‌کند.

برای شروع باید گفت، حافظه SSD رده بالا نیز قرار داده شده است، درست همانند پردازنده Zen 2 هشت هسته‌ای با سرعت 3.8 گیگاهرتز موجود در این کنسول. در حالی که پردازنده گرافیکی در واقع مهمترین بخش هزینه‌ای این کنسول خواهد بود و این بدان معناست که حاشیه سود مایکروسافت در Xbox Series X ممکن است بسیار کمتر یا حتی منفی باشد. اگر مایکروسافت به دنبال بدست آوردن سود در سری S باشد یا اگر بخواهد از منفی شدن سود خود جلوگیری کند احتمالا مجبور شود قیمت کنسول خود را نیز بالاتر ببرد که این موضوع باعث می‌شود که در رقابت با پلی‌استیشن 5 کمی با مشکل مواجه شود.

سوال دیگر این است که آیا Xbox Series S به اندازه کافی قدرتمند است تا یک تجربه بازی مناسب برای بازی‌های نسل جدید را اارئه دهد؟ پردازنده گرافیکی RDNA2 که در سری S استفاده می‌شود یک سوم پردازنده گرافیکی سری X قدرت دارد.

در 1080p، این پردازنده گرافیکی به Xbox Series S اجازه می‌دهد تا بازی‌ها را با مشخصات و کیفیت مشابه عملکرد Xbox Series X در 4K اجرا نماید. اگرچه این پردازنده گرافیکی برای 1080p در زمان حال خوب است، باید این موضوع را نیز در نظر گرفت که آیا Xbox Series S در 5 سال آینده نیز با این کیفیت مناسب خواهد بود یا خیر. به هر حال باید منتظر ماند تا مشخص شود این شرکت چه برنامه ای در سر دارد.