راهنمای خرید میکروفون یقه ای خوب برای ضبط صدا و فیلم

میکروفون­‌های یقه‌­ای ابزارهای بسیار کارآمدی هستند و با وجود آنکه معمولا در ویدئوهای تلویزیونی و اینترنتی به چشم نمی‌­آیند، اما جزو کاربردی­‌ترین تجهیزات تولید انواع ویدئو یا محتواهای وابسته به صدا به شمار می­‌روند. این نوع میکروفون اگرچه ظاهر نمادین میکروفون­‌های استودیویی را ندارد، با این حال در کمال فروتنی کمک­‌های فراوانی به بلاگرها، فیلمسازان، تصویربرداران و یوتیوبرها می­‌کند. اگر شما نیز به فکر انتخاب میکروفون یقه‌ای خوب برای تولید محتوا یا سایر کاربردها هستید، این راهنمای خرید میکروفون یقه‌ای حرفه‌ای برای شماست. در این راهنمای خرید، ۶ مدل از بهترین میکروفون‌های یقه‌ای بی سیم و با سیم را معرفی و بررسی کرده‌ایم.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

  • اطلاعات کوتاهی درباره میکروفون یقه‌ای
  • معرفی بهترین مدل­‌های میکروفون یقه‌­ای

راهنمای خرید میکروفون یقه ای خوب

اطلاعات کوتاهی درباره میکروفون یقه‌ای

در صورتی که نه صرفا صدا، بلکه تصویر را نیز ضبط و در واقع محتوای ویدئویی تولید می‌­کنید که افراد حاضر در آن گاهی نیاز دارند در حین صحبت، حرکت نموده و جابه­‌جا شوند، انواع میکروفون­‌های یقه‌­ای (به ویژه نوع بی ­سیم آن­‌ها) می­‌تواند بسیار کارآمد باشد. این میکروفون‌­ها اساسا با این هدف طراحی شده‌­اند که بتوان آن­‌ها را به خوبی پنهان کرد. میکروفون­‌های یقه­‌ای خوب معمولا صدا را به صورت ۳۶۰ درجه و از همه­ جهات دریافت می‌­کنند، اما نه در شعاع زیاد.

ما در مقاله راهنمای خرید میکروفون حرفه‌ای درباره اینکه قبل از خرید میکروفون باید به چه معیارهایی توجه داشته باشیم، صحبت کرده‌ایم که توصیه می‌کنیم مطالعه کنید. بنابراین در ادامه این مقاله صرفا به معرفی بهترین مدل‌های میکروفون یقه‌ای می‌پردازیم.

میکروفون یقه ای

نوع سیم‌ دار میکروفون­‌های یقه‌­ای از طریق یک سیم به ابزار ضبط صدا متصل است و این ابزار را می­‌توان زیر لباس گوینده، بازیگر یا مجری برنامه پنهان نمود. در میکروفون یقه‌ای بی­ سیم، این اتصال از طریق ارتباط رادیویی بین فرستنده و گیرنده­ میکروفون برقرار می­‌شود. در نتیجه سیمی که بخواهد برای شما مزاحمت ایجاد کند وجود نخواهد داشت و بسته به برد میکروفون، حتی می‌­توان گیرنده را در فاصله­ مثلا ۱۰۰ یا ۲۰۰ متری قرار داد.
بهترین نقطه برای نصب میکروفون یقه‌­ای در فاصله­ ۱۵ سانتی­متری دهان است. توجه داشته باشید که این نوع از میکروفون­‌ها معمولا حساسیت بالایی به فرکانس‌­های صوتی دارند و هر گونه صدای جزئی را نیز ضبط می‌­کنند. با این وجود در مدل­‌های حرفه‌­ای‌­تر، فناوری­‌های پیشرفته‌­ای برای کاهش نویز در نظر گرفته شده است. تا جایی که برخی از بهترین میکروفون­‌های یقه‌­ای برای ضبط صدا یا فیلم، صدا را تا حدی واضح و در عین حال نرم، طبیعی و بی­‌نقص ضبط می­‌کنند که گویی صدا در استودیوی کاملا عایق‌­بندی­‌شده ضبط شده است.

معرفی بهترین مدل­‌های میکروفون یقه­‌ای

میکروفون یقه‌­ای سیم‌­دار کامیکا

۱. میکروفون یقه‌­ای سیم‌­دار کامیکا مدل SIG.LAV V03

اگر به دنبال یک میکروفون یقه‌­ای خوب و ارزان‌ قیمت هستید، میکروفون کامیکا SIG.LAV V03 از تولیدات برند COMICA یکی از گزینه­‌های بسیار مناسب است. این میکروفون یقه‌ای سیم‌­دار از طریق جک 3.5 میلی­متری TRRS (سه خط) به سایر دستگاه­‌ها اعم از موبایل، هدفون، دوربین، کامپیوتر و... متصل می‌­گردد. این میکروفون فرکانس­‌های صوتی را به صورت همه­‌جانبه و با الگوی قطبی Omnidirectional دریافت می­‌کند و همچنین از یک فیلتر نرم‌­کنندگی صدا و فیلتر برش فرکانس­‌های پایین هم بهره می­‌برد تا صدای شما طبیعی و بدون نویز ضبط شود.

میکروفون یقه‌­ای سارامونیک LavMicro DI

۲. میکروفون یقه‌­ای سیم‌­دار سارامونیک مدل LavMicro DI

در صورتی که بخواهید اندکی بیشتر هزینه کنید، می‌­توانید میکروفون یقه‌ای مدل LavMicro DI از تولیدات برند Saramonic را تهیه کنید که در مقایسه با مدل SIG.LAV V03 کامیکا، فرکانس پاسخ­گویی و حساسیت بیشتری نسبت به سیگنال­‌های صوتی دارد. از دیگر مزیت­‌های این میکروفون، درگاه ارتباطی از نوع Lightning است که اگر از دستگاه‌­های شرکت اپل، مثل گوشی­‌های iPhone یا iPad استفاده می­‌کنید، اتصال سریع و آسان­­‌تری را تجربه خواهید کرد. همچنین این مدل از یک فیلتر نرم­‌کنندگی صدا و الگوی قطبی Omnidirectional برای دریافت صدای بهتر بهره می­‌برد. قیمت و سایر اطلاعات این مدل را می‌توانید در صفحه محصولش مشاهده کنید.

میکروفون یقه­‌ای سیم­‌دار رود

۳. میکروفون یقه­‌ای سیم­‌دار رود مدل +SmartLav

این میکروفون از تولیدات برند معتبر RODE است و از طریق جک 3.5 میلی­متری TRRS (سه خط) با سایر دستگاه­‌ها اتصال برقرار می‌­کند. +SmartLav با استفاده از یک فیلتر نرم‌­کنندگی صدا، اصواتی را که طبق الگوی قطبی Omnidirectional و با حساسیت بالا دریافت می­‌نماید، به صورت طبیعی­‌تر درمی‌­آ‌ورد. این میکروفون بسیار سبک است و با نصب آن در جای مناسب از لباس خود، نه تنها در تصاویرتان به چشم نمی‌­آید، بلکه خودتان هم وجود آن را فراموش خواهید کرد. از آنجا که میکروفون یقه‌ای SmartLav+ یکی از بهترین میکروفون‌های یقه‌ای برای ضبط صدا است، قیمت بالاتری نسبت به دو مورد قبلی دارد.

میکروفون یقه‌­ای بی‌­سیم بویا BY-XM6-S1

۴. میکروفون یقه‌­ای بی‌ سیم بویا مدل BY-XM6-S1

اگر به دنبال یک میکروفون یقه‌ای حرفه­‌ای­ می­‌گردید که امکانات و قابلیت‌­های بیشتری داشته باشد، میکروفون یقه‌ای بی سیم بویا BY-XM6-S1 گزینه‌­ای فوق­‌العاده است. اول اینکه این میکروفون بی ­سیم است، پس به راحتی می­‌توانید آن را در هر جایی نصب کنید. دیگر اینکه این مدل در واقع دومیکروفونه است و دو نفر می‌­توانند از آن استفاده نمایند. علاوه بر دو میکروفون بی­ سیم، یک میکروفون یقه‌­ای سیم‌دار نیز همراه با این محصول ارائه می­‌گردد. در کنار آن، کابل­‌های اتصال پرکاربرد برای اتصال سریع و آسان به سایر دستگاه‌­ها در اقلام همراه این میکروفون دیده می­‌شود.

علاوه بر این­‌ها، میکروفون BY-XM6-S1 دارای صفحه نمایش OLED است که اطلاعات آن را به صورتی واضح به نمایش درمی­‌آورد. روی گیرنده­ آن جک خروجی هدفون نیز وجود دارد و می­‌توان از طریق اتصال هدفون، در لحظه صدای در حال ضبط را گوش داده و بر آن نظارت داشت. این میکروفون تا ۱۰۰ متر برد دارد. به علاوه، گیرنده­ مجهز به خروجی­‌های استریو و مونو است. همچنین این میکروفون مجهز به سیستم پردازش صوتی و کاهنده­ نویز Hi-Fi است.

میکروفون یقه‌­ای رود مدل WIRELESS GO II

۵. میکروفون یقه‌­ای بی‌ سیم تک میکروفونه رود مدل WIRELESS GO II

چنانچه برای خرید میکروفون با محدودیت مالی مواجه نیستید، یکی از مطرح‌­ترین گزینه­‌های جهانی مدل Wireless Go II برند RODE است. نتیجه­ کار این میکروفون، صدایی کاملا واضح و کریستالی است که از فاصله­ 200 متری نیز توسط گیرنده­ آن دریافت می‌­گردد. همچنین می‌توان این میکروفون را از طریق جک 3.5 میلی­متری TRS، درگاه ارتباطی USB Type-C و خروجی دیجیتال iOS به انواع دوربین، گوشی موبایل و کامپیوتر متصل نمود. به علاوه میکروفون یقه‌­ای رود WIRELESS GO II حافظه­ داخلی لازم برای ضبط بیش از ۴۰ ساعت صدا را دارد.

این محصول به عنوان یکی از بهترین میکروفون‌های یقه‌ای بی سیم با حساسیت بالایی که نسبت به فرکانس­‌های دریافتی دارد، صدای شما را با الگوی قطبی Omnidirectional دریافت می­‌کند. سپس با پردازش پیشرفته­ در لحظه، خروجی بسیار با کیفیتی را ارائه می­‌دهد که صرف نظر از نوع فعالیت شما و بستری که محتوای خود را از طریق آن ارائه می‌­دهید، پاسخ­گوی تمامی نیازهای شما خواهد بود.

میکروفون یقه­‌ای بی‌ سیم کامیکا

۶. میکروفون یقه­‌ای بی ‌سیم کامیکا مدل BoomX-D D2

میکروفون BoomX-D D2 از برترین میکروفون‌­های روز جهانی است که به صورت همه‌­جانبه، با میزان حساسیت بسیار زیاد و با استفاده از فیلترهای نرم‌­کنندگی صدای پیشرفته، فرکانس­‌های صوتی شما را دریافت می‌­کند. این مدل اگرچه قیمت ارزانی ندارد، اما از آنجا که دومیکروفونه و برای دو نفر قابل استفاده است و همچنین با توجه به اقلام همراه، کیفیت ساخت، و خروجی صدای فوق‌­العاده، ارزش خرید بالایی دارد.

با در اختیار داشتن این میکروفون و به دلیل قدرت پردازش صدا در آن، هیچ گونه نویزی در صدای ضبط­ شده­ شما وجود نخواهد داشت. همچنین امکان نظارت بر صدای در حال ضبط از طریق اتصال هدفون برای کاربر وجود خواهد داشت. میکروفون یقه­‌ای بی ‌سیم کامیکا BoomX-D D2 از درگاه­‌های USB Type-C و جک 3.5 میلی­متری برای اتصال انواع دستگاه­‌های الکترونیک بهره می­‌برد. این میکروفون یقه‌ای حرفه‌ای به شما این امکان را می‌دهد تا انتخاب کنید که صدای ورودی به صورت استریو یا مونو دریافت گردد. کابل شارژ ۳ در ۱ این کیت میکروفون که به صورت همزمان به دو فرستنده و یک گیرنده­ آن اتصال یافته و آن­‌ها را شارژ می­‌کند، تنها نمونه­‌ای از قابلیت‌­ها و تکنولوژی پیشرفته­ به کار رفته در ساخت این محصول است.

جمع بندی

تولید انواع ویدئوها و یا پادکست برای پلتفرم‌­های گوناگون، امروزه بر فضایی گرم، صمیمانه و داشتن اکت مناسب استوار است. به این معنی که انجام برخی حرکت­‌های بدنی به منظور برقراری ارتباط موثر با مخاطب از طریق زبان بدن، امری اساسی است. به همین دلیل همواره بر کاربرد میکروفون­‌های قابل حمل کوچک افزوده می‌­شود. ما سعی کردیم تا حد امکان در این راهنمای خرید میکروفون یقه‌ای خوب، شما را با بهترین مدل­‌های آن آشنا کنیم؛ البته در دسته بندی میکروفون در سایت بروز کالا، نمونه­‌های پرشمار دیگری را خواهید یافت که شاید برای شما قابل توجه باشند. چنانچه نیاز به راهنمایی و مشاوره­ بیشتر داشته باشید، کارشناسان بروز کالا همواره آماده­ پاسخ­گویی به شما عزیزان هستند. از همراهی شما سپاسگزاریم!

سوالات متداول

  1. مهم‌­ترین مزیت میکروفون یقه‌­ای چیست؟

کوچک و سبک بودن، امکان حمل و نصب آسان در هر جایی که لازم باشد، به منظور راحتی و حفظ انعطاف حین اجرای برنامه، اصلی­‌ترین مزیت این میکروفون‌­ها است.

  1. میکروفون­‌های یقه‌­ای نیاز به منبع تغذیه دارند؟

میکروفون‌­های یقه‌­ای بی‌ سیم معمولا باتری­‌های لیتیوم یونی قابل شارژ دارند و میکروفون­‌های سیم‌­دار نیز تنها در برخی مدل­‌ها و درحالت Camera نیاز به باتری ساعتی دارند.

  1. کدام میکروفون­‌ها برای اتصال به دستگاه­‌های اپل مناسب ­ترند؟

میکروفون­‌هایی که درگاه ارتباطی Lightning دارند، آسان­‌تر و بدون نیاز به رابط به دستگاه­‌های اپل وصل می­‌شوند.