دلیل شارژ نشدن تبلت را بدانیم

یکی از محبوب ترین ابزار الکترونیکی در عصر امروز تبلت است که زیرا به دلیل بزرگ بودن صفحه نمایش آن، کار با این دستگاه خیلی راحت است. اگر باتری تبلت یا گوشی تان در حال خالی شدن باشد، چه کار می کنید؟ آن را به منبع برق متصل می کنید. درست است؟ خب حالا اگر بعد از این که شارژر را به برق زدید متوجه شدید که تبلت تان شارژ نمی شود چه کار می کنید؟ مطمئنا دچار استرس می شوید.

دستگاه های اندروید تا حد زیادی مستعد این مشکل هستند و یکی از رایج ترین مشکلات و شکایات کاربران این دستگاه ها عدم شارژ شدن این دستگاه ها است. دلیل شارژ نشدن تبلت ممکن است یک مشکل داخلی یا خارجی باشد. به همین خاطر معمولا باید چندین روش مختلف عیب یابی را امتحان کنید تا مشکل تبلت تان حل شود. ما در این مقاله از فروشگاه اینترنتی بروزکالا به دلیل شارژ نشدن تبلت و روش‌های عیب‌یابی مختلف خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

دلیل شارژ نشدن تبلت

دلایل شارژ نشدن تبلت

۱- پورت شارژ

گاهی اوقات علت شارژ نشدن تبلت خود تبلت نیست و مشکل از پورت شارژ است. حتما بررسی کنید و ببینید که پورت خمیده یا بدشکل نباشد. کانکتوری که روی کابل شارژ است باید به خوبی جا بیفتد، به طوری که تمام پین های روی شارژر بتوانند به طور درستی به پین های روی پورت متصل شوند. اگر پورت تبلت تان آسیب دیده باشد، ممکن است نیاز باشد آن را تعمیر کنید یا این که کل پورت را عوض کنید. همچنین باید کانکتور روی کابل شارژ را بررسی کنید تا مطمئن شوید که آسیبی ندیده است.

۲- آداپتورهای برق

استفاده از آداپتورهای برق نامناسب، از شارژ شدن تبلت جلوگیری می کند. در این شرایط، بهتر است پایه های آداپتوری که روی سوکت و کابل نصب شده را بررسی کنید. برای مثال یک کابل micro-USB که خیلی بلند است، در مقایسه با یک کابل OEM که کوتاه تر است، تبلت را دیرتر شارژ می کند. علاوه بر این، گاهی شارژ تبلت با استفاده از پورت USB  لپ تاپ مانع از شارژ شدن تبلت می شود، زیرا این دستگاه ها منبع ضعیفی از انرژی هستند و قابلیت رساندن نیروی کافی به تبلت را ندارند. بهتر است برای درست شارژ شدن تبلت تان از آداپتور دیواری استفاده کنید، سپس ببینید که آیا مشکل شارژ نشدن تبلت برطرف شده است یا نه.

پیشنهاد مطالعه: چرا تبلت روشن نمی‌شود؟

۳- وارد نشدن شارژر به طور کامل

یکی دیگر از دلایل شارژ نشدن تبلت، این است که سیم شارژ شل و لق است و به خوبی در سوکت قرار نمی گیرد. اکثر افراد متوجه این مشکل نمی شوند. اگر کابل شارژ به درستی در آداپتور برق یا در پورت شارژ USB وارد نشده باشد، تبلت شارژ نمی شود حتی اگر همه قطعات به صورت جداگانه عملکرد درستی داشته باشند!

یکی از اصلی ترین علل بروز این اتفاق زمانی است که گرد و غبار، خاک یا آلودگی بیش از حد در پورت شارژ تبلت جمع شده باشد. این آلودگی، مانع از برقراری ارتباط مناسب بین کابل USB و پورت شارژ می شود. در نتیجه از شارژ شدن تبلت جلوگیری می کند. یک راه حل ساده برای تشخیص این که آیا تبلت تان با این مشکل مواجه است یا خیر این است که ببینید آیا کابل شارژ تا انتها داخل پورت قرار می گیرد یا نه. اگر کابل به خوبی در پورت قرار نگیرد ممکن است نیاز باشد پورت شارژ تبلت را تمیز کنید. یکی دیگر از دلایلی که باعث می شود کابل شارژ تا انتها داخل پورت شارژ یا آداپتور قرار نگیرد فرسودگی ناشی از استفاده مکرر در طول زمان است!

پیشنهاد مطالعه: از کجا بفهمیم که تبلت رجیستر شده است؟

علت شارژ نشدن تبلت

۴- قدیمی بودن باتری

اگر مدت زیادی است که تبلت یا دستگاه هوشمندتان را خریداری کرده اید و خیلی از آن استفاده کرده اید، احتمال دارد که این موضوع به باتری تبلت آسیب وارد کرده باشد. باتری ها با گذشت زمان دچار فرسودگی می شوند و توان بالای خود را از دست می دهند. اگر تبلت چرخه های شارژ زیادی را طی کرده باشد، به شدت مورد استفاده قرار گرفته باشد و مرتب باتری آن داغ کرده باشد، عمر باتری گوشی و تبلت  زودتر کاهش پیدا می کند.

اگر عمر باتری تبلت دارد به پایان می رسد، باید بدانید که متاسفانه نمی توانید کار زیادی در این مورد انجام دهید. اگر باتری تبلت تان قابل جابجایی است، می توانید آن را تعویض کنید، اما این روزها چنین تبلت هایی نادر هستند و اکثر تبلت ها و  گوشی های هوشمند با باتری های پلمپ عرضه می شوند. 

بیشتر بخوانید: علت دیر شارژ شدن تبلت

۵- استفاده از لوازم جانبی خود تبلت و پرهیز از استفاده از لوازم جانبی سایر دستگاه ها

آیا از زمانی که تبلت تان را خریده اید، چندین بار شارژر یا کابل هایتان را عوض کرده اید؟ این می تواند یکی از دلایل عدم شارژ شدن تبلت باشد. انواع مختلفی از شارژ سریع در بازار وجود دارد که برخی از آنها عبارتند از USB Power Delivery، Qualcomm Quick Charge، Motorola Turbo Charge، Mediatek Pump Express، OnePlus Warp Charge، Huawei SuperCharge و Oppo’s SuperVooc و...

معمولا این موارد با هم ناسازگارند. علاوه بر این، ممکن است تبلت تان از شارژ سریع پشتیبانی نکند زیرا اگر تبلت از این تکنولوژی پشتیبانی کند، معمولا تولیدکننده تبلت کابل یا آداپتور شارژ سریع را در بسته بندی محصول گنجانده است. در این شرایط بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که به مشخصات گوشی تان نگاه کنید و لوازم جانبی شارژ را متناسب با آن تهیه کنید! و در نهایت به یاد داشته باشید که همه شارژرها به طور یکسانی ساخته نشده اند و برخی از آنها سریع تر از بقیه هستند! 

۶- آسیب دیدن برد اصلی

یکی دیگر از دلایل احتمالی علت شارژ نکردن تبلت، آسیب دیدن برد اصلی است. برد اصلی که به آن مین برد یا مادربرد نیز می گویند بخش اصلی سخت افزار تبلت است و تمامی عملکردهای تبلت را کنترل می کند. هر قسمتی از تبلت که یک عملکرد دارد، به این برد اصلی متصل است.

برد اصلی ممکن است در اثر ضربه (افتادن)، افتادن در آب یا حتی در اثر فشار آسیب ببیند. همچنین این آسیب ممکن است ناشی از شارژ با شارژر/ کابل بی کیفیت باشد. گاهی حتی زمانی که آسیب فیزیکی وجود ندارد، ممکن عملکرد این برد مختل شود.

از آنجایی که مادربرد اصلی ترین بخش دستگاه است، زمانی که آسیب می بیند تمام عملکردها را با مشکل روبرو می کند. مختل شدن عملکرد، به محل آسیب هم بستگی دارد. گاهی این مشکل در قسمتی که مربوط به شارژ شدن است اتفاق می افتد و مانع از شارژ شدن تبلت می شود. برای استعلام قیمت تبلت، قیمت موبایل و تجهیزات دیگر به فروشگاه بروزکالا مراجعه کنید.

دلیل شارژ نشدن تبلت لنوو

نتیجه گیری

در نتیجه، وقتی تلبت شما شارژ نمی‌شود نیازی نیست که نگران شوید. با این 6 راهکاری که ما در این مقاله ارائه دادیم (از چک کردن شارژر و کابل تا مشکلات نرم‌افزاری) می‌توانید علت را شناسایی و برای رفع آن اقدام کنید.

فراموش نکنید که شارژ نشدن تبلت به این معنا نیست که کار تبلت به پایان رسیده و باید آن را دور انداخت. نه. در بیشتر موارد با انجام یک عیب یابی مختصر می‌توانید مشکل را حل کنید و عملکرد دستگاهتان را بهبود ببخشید.

سوالات متداول

چگونه پورت شارژ را تمیز کنید؟

همانطور که گفته شد، پورت شارژ تبلت ممکن است با خاک، گرد و غبار یا هر نوع آلودگی دیگری مسدود شود و مانع از برقراری اتصال صحیح کابل شارژ به کنتاکت های شارژ شود. در این شرایط برای تمیز کردن پورت ابتدا باید:

  • ۱- تبلت را خاموش کنید.
  • ۲- سپس با استفاده از یک چراغ قوه داخل پورت را نگاه کنید.
  • ۳- به آرامی در پورت فوت کنید تا هر آلودگی ای را پاک کنید. به یاد داشته باشید که برای تمیز کردن پورت شارژ نباید هیچ جسمی را وارد کنید زیرا این کار می تواند به پورت شارژ آسیب برساند.

آیا می توانید از رایانه یا لپ تاپ برای عیب یابی عدم شارژ شدن تبلت استفاده کنید؟

اگر تبلت همچنان روشن نمی شود، می توانید این روش را امتحان کنید. برای روشن کردن آن باید تبلت را به رایانه متصل کنید تا آن را مجبور به روشن شدن کنید. گوگل نیز این پروسه را برای عیب یابی دستگاه های اندرویدی توصیه کرده است. برای این کار:

  • ۱- باید تبلت را از طریق USB به کامپیوتر متصل کنید.
  • ۲- اجازه دهید دستگاه چند دقیقه شارژ شود.
  • ۳- سپس کابل را فقط از تبلت جدا کنید و کابل را از رایانه جدا نکنید. بعد از چند دقیقه، تبلت را دوباره به کابل وصل کنید.
  • ۴- اجازه دهید حداقل به مدت نیم ساعت شارژ شود.
  • ۵- اکنون، دکمه پاور را برای ۱۰-۱۵ ثانیه فشار دهید و روی Restart ضربه بزنید.
  • ۶- اگر تبلت گزینه Restart را فورا نشان نداد، باید برای ۳۰ ثانیه یا بیشتر دکمه پاور فشار دهید.

آیا عوض کردن صفحه نمایش تاثیری روی روشن شدن تبلت دارد؟

صفحه نمایش یکی از مهم ترین قطعات تبلت است و اطلاعات را نمایش می دهد. اگر صفحه نمایش کار نکند، نمی توانید ببینید که چه اتفاقی برای تبلت رخ می دهد. در این شرایط، دستگاه روشن است، اما نمی‌توانید چیزی را ببینید، به همین خاطر فکر می کنید خاموش شده است و شارژ نمی شود. برای بررسی این که صفحه نمایش با مشکل روبرو شده است می توانید این نشانه ها را بررسی کنید:

  • چراغ اعلان در حال روشن شدن است.
  • می توانید تماس بگیرید و دستگاه تان زنگ می خورد.
  • می توانید بازخورد لمسی دستگاه تان را احساس کنید.