چه لپ تاپی برای رشته کامپیوتر مناسب است؟

نیاز به یک لپ تاپ مناسب، به یک نیاز بسیار حیاتی برای محصلان در رشته کامپیوتر تبدیل شده است. این افراد برای تکمیل پروژه ها، تکالیف، پایان نامه و ارائه های خود به لپ تاپ نیاز دارند. به عنوان فردی که در رشته کامپیوتر تحصیل می کنید یا قصد تحصیل دارید، حتما می دانید که نوع لپ تاپی که از آن استفاده می کنید بسیار متفاوت تر از لپ تاپی است که سایر افراد استفاده می کنند.

زندگی افرادی که رشته تحصیلی آنها کامپیوتر است حول محاسبات می چرخد و باید با نرم افزارها و برنامه های کامپیوتری زیادی کار کنند و روزانه به میزان زیادی کدنویسی انجام دهند. این فعالیت ها به استفاده از لپ تاپی با عملکردها و قابلیت های بالاتر از یک لپ تاپ معمولی نیاز دارند. اگر شما هم به تازگی تحصیل در رشته کامپیوتر را شروع کرده اید، احتمالا به دنبال لپ تاپی می گردید که تمام نیازهای نرم افزاری و سخت افزاری تان را برآورده کند.

اما ممکن است در مورد این که لپ تاپی با کدام مشخصات با نیازهایتان مطابقت دارد و این که کدام ویژگی ها و قطعات سخت افزاری برای شما ضروری هستند، مطمئن نباشید. ما در این مقاله به شما خواهیم گفت که برای خرید لپ تاپ مناسب برای رشته کامپیوتر باید چه ویژگی هایی را در نظر بگیرید.

آنچه در این مقاله خواهید خواند: 

  • ویژگی های مورد نیاز برای لپ تاپ رشته کامپیوتر

ویژگی های مورد نیاز برای لپ تاپ مناسب رشته کامپیوتر

1- حافظه ذخیره سازی

حافظه  ذخیره سازی ابزاری است که برای ذخیره داده ها، فایل ها و برنامه ها مورد استفاده قرار می گیرد. دو نوع حافظه ذخیره سازی وجود دارد که شامل درایو هارد دیسک (HDD) و درایو حالت جامد (SSD) هستند.

هنگام انتخاب حافظه ذخیره سازی باید دو ویژگی را در نظر بگیرید: سرعت و اندازه (ظرفیت ذخیره سازی).

بیشتر بخوانید : روش نصب هارد SSD

در مورد اندازه، توصیه می کنیم لپ تاپی را خریداری کنید که فضای ذخیره سازی آن حداقل ۱ ترابایت است. و از نظر سرعت، SSD سریع تر از HDD است و می تواند عملکردی تقریبا ۳ برابر سریع تر و موثرتر را در اختیارتان قرار دهد.

  • حداقل فضای ذخیره سازی مورد نیاز: ۲۵۶ گیگابایت SSD
  • فضای ذخیره سازی توصیه شده: ۵۰۰ گیگابایت SSD یا بالاتر

لپ تاپ مناسب رشته کامپیوتر

2- سیستم عامل

سیستم عامل شامل نرم افزاری است که وظیفه اجرای سخت افزار کامپیوتر را بر عهده دارد. معمولا از سه سیستم عامل در لپ تاپ ها استفاده می شود. اولین سیستم عامل رایج، ویندوز است که برای مدیریت فایل، برنامه نویسی و... مناسب است.

سیستم عامل دیگر مک (macOS) است که آخرین نسخه برای لپ تاپ اپل است. این سیستم عامل تقریبا ویژگی های مشترکی با ویندوز ۱۰ دارد اما امنیت بهتری را ارائه می دهد.

آخرین مورد لینوکس است که یک سیستم عامل متن باز (Open Source) است و دارای توزیع های گوناگون است (محبوب ترین آنها لینوکس اوبونتو است) و تا حد زیادی امکان سفارشی سازی را فراهم می کند. لینوکس در مقایسه با ویندوز ۱۰، محبوبیت بیشتری از نظر امنیت و عملکرد دارد.

  • حداقل سیستم عامل نیاز: ویندوز ۸.۱
  • سیستم عامل توصیه شده: Windows 10 Home یا Pro

3- نمایشگر لپ تاپ مناسب رشته کامپیوتر

نمایشگرها از یک سری نقطه ساخته شده اند که به عنوان پیکسل شناخته می شوند. خرید لپ تاپ هایی که پیکسل های بیشتری دارند به شما این امکان را می دهد تا جزئیات بیشتری را روی صفحه نمایش مشاهده کنید. بسیاری از لپ تاپ های مقرون به صرفه با رزولوشن پایین وجود دارند که نمی توانند متن ها را به طور واضح نمایش دهند و تجربه راحتی را برای کاربر فراهم کنند.

بیشتر بخوانید : اتصال کنسول بازی به مانیتور کامپیوتر و لپتاپ

بهتر است لپ تاپی را انتخاب کنید که پیکسل های بالایی دارد و می تواند به طور همزمان از نمایش دو پنجره فول سایز پشتیبانی کند.

  • حداقل رزولوشن مورد نیاز: 1920x1080 (1080p)
  • رزولوشن توصیه شده: 1920x1080 (1080p)

برای مقایسه و بررسی قیمت مانیتور کامپیوتر به فروشگاه ها و وبسایت ها مراجعه کنید.

4- پورت ها

فراموش نکنید که قبل از خرید لپ تاپ برای رشته کامپیوتر، پورت های آن را نیز بررسی کنید. اکثر لپ تاپ ها فقط پورت USB دارند که به شما این امکان را می دهد که تنها داده های اولیه را منتقل کنید. اما امروزه جدیدترین لپ تاپ ها با پورت USB-C عرضه می شوند که یک ورژن بسیار پیشرفته است.

با استفاده از پورت USB-C، می توانید سرعت انتقال بالایی را تجربه کنید و در یک زمان کوتاه داده های زیادی را انتقال دهید.

بهترین انتخاب پورت شامل USB-A (به دلیل سازگاری بیشتر) و USB-C هستند. USB-C یک پورت همه کاره است که برای اتصال لپ تاپ به سایر نمایشگرها و انتقال سریع تر استفاده می شود.

  • حداقل پورت مورد نیاز: بسته به نیاز شما متفاوت است.

قیمت لپ تاپ مناسب رشته کامپیوتر

5- پردازنده/ CPU لپ تاپ مناسب رشته کامپیوتر

به عنوان یک محصل در رشته کامپیوتر، باید کدها و فایل های مختلفی را با هم کامپایل کنید که این کار نیاز به مصرف نیروی CPU زیادی دارد. بنابراین همیشه باید سریع ترین پردازنده را انتخاب کنید.

توصیه می کنیم که همیشه لپ تاپ هایی را خریداری کنید که آخرین نسخه از CPU را ارائه می دهند. در حال حاضر، اینتل Core i7 یا i5 نسل دهم با گرافیک مناسب، از جدیدترین پردازنده ها هستند. با بررسی قیمت پردازنده می توانید بهترین گزینه را بسته به شرایط مالی خود خریداری کنید.

  • حداقل پردازنده مورد نیاز: Intel Core i5
  • پردازنده توصیه شده: Intel Core i7

بیشتر بخوانید : آنچه باید درباره حافظه رم لپتاپ بدانید و یاد بگیرید

6- رم

رم (RAM) یا مموری، به همراه CPU عمل می کند و تعیین می کند که رایانه و لپ تاپ تا چه حد سریع می توانند کار کنند. لپ تاپی می تواند نیازهای محصلان رشته کامپیوتر را پاسخ دهد که حداقل ۸ گیگابایت رم داشته باشد.

علاوه بر این، اگر به انجام همزمان چندین کار نیاز دارید، می توانید لپ تاپی را انتخاب کنید که رم آن ۱۶ گیگابایت است. در فروشگاه بروزکالا می توانید به بررسی قیمت رم کامپیوتر پرداخته و بهترین گزینه را خریداری کنید.

  • حداقل رم مورد نیاز: ۸ گیگابایت با قابلیت نصب بیشتر
  • رم توصیه شده: ۱۶ گیگابایت

7- کارت گرافیک لپ تاپ مناسب رشته کامپیوتر

هر لپ تاپی به یک کارت گرافیک خوب نیاز دارد، اما اگر در رشته کامپیوتر تحصیل می کنید، داشتن یک کارت گرافیک خوب اهمیت دوچندانی دارد. بازی و ویرایش ویدیو از ویژگی های رایج دوره های رشته کامپیوتر هستند. بیشتر لپ تاپ ها دارای یک GPU عالی از پیش نصب شده هستند. اما اگر نمی خواهید یک لپ تاپ جدید خریداری کنید، می توانید برای بهبود عملکرد رایانه تان به خرید کارت گرافیکی اکسترنال فکر کنید.

8- عمر باتری و مدت زمان شارژ شدن

اطمینان حاصل کنید که لپ تاپی را خریداری می کنید که عمر باتری مناسبی دارد، بنابراین زمانی که نیاز به استفاده از آن در کلاس دارید، شارژ آن تمام نمی شود. بهترین لپ تاپ ها عمر باتری ای حدود ۸ ساعت یا بیشتر دارند.

برای این که مطمئن شوید لپ تاپ تان داغ نمی شود، لپ تاپی با سیستم های خنک کننده پیشرفته را انتخاب کنید. این لپ تاپ ها حتی در شرایطی که از برنامه های سنگین استفاده می کنید، در دمای عادی می مانند.

9- بودجه

یکی از اولین و مهم ترین نکاتی که باید در نظر بگیرید بودجه است. هر چه بودجه تان بیشتر باشد، احتمال این که بتوانید یکی از بهترین گزینه های موجود را خریداری کنید بیشتر است.

با این حال، دانش آموزان و دانشجویانی که بودجه محدودی دارند، نیازی به صرف هزینه زیادی ندارند. به این علت که بسیاری از برندها، لپ تاپ های عالی را با قیمت های مقرون به صرفه ارائه می دهند که همچنان می توانند نیازهای آنها را برآورده کنند.

نکته دیگر این است که از خرید محصولات بالا رده که خیلی گران قیمت هستند خودداری کنید. در بیشتر موارد، تنها تفاوت جزئی بین مدل های بالارده و میان رده وجود دارد و برخی از برندها به علت نام مشهوری که دارند پرهزینه تر هستند.

اگر نمی دانید که چه لپ تاپی را خریداری کنید بهترین کار این است که یک لپ تاپ میان رده تهیه کنید که قدرت پردازش و ظرفیت ذخیره سازی مناسبی را ارائه دهد و نه خیلی گران باشد و نه خیلی ارزان. برای استعلام قیمت لپ تاپ به وبسایت بروزکالا مراجعه کنید.

خرید لپ تاپ مناسب رشته کامپیوتر

10- وب کم

با استفاده از وب کم، بهتر می توانید در کلاس های آنلاین یا جلسات آزمایشگاه کامپیوتر شرکت کنید. وب کم، تماس ویدیویی و ارائه کنفرانس را ساده تر کرده است زیرا هر دو شرکت کننده می توانند همدیگر را رو در رو ببینند. به همین علت توصیه می شود که هنگام خرید حداقل یک وب کم HD 720p را در نظر بگیرید.

11- بلندگو لپ تاپ مناسب رشته کامپیوتر

اگر لپ تاپ تان بلندگو ندارد، می توانید بلندگوهای اکسترنال همچون JBL یا بلندگوی بلوتوثی Soundlink II را خریداری کنید. این بلندگوها می توانند حین تماشای سخنرانی ها یا کار بر روی پروژه های گروهی، تفاوت چشمگیری ایجاد کنند.

12- صفحه کلید

از آنجایی که محصلان رشته کامپیوتر زمان زیادی را صرف تایپ کردن می کنند، باید لپ تاپی را انتخاب کنند که کار با صفحه کلید آن راحت است.

اگر لپ تاپی را خریداری کنید که صفحه کلید آن نور پس زمینه دارد، می توانید در شرایطی که نور کم است راحت تر تایپ کنید.

یک لپ تاپ مناسب باید دارای صفحه کلیدی با اندازه استاندارد، کلیدهای خوش ساخت و بازخورد رضایت بخش باشد. به علاوه کلیدهای آن باید به قدری بادوام باشند که در صورت استفاده طولانی مدت دچار مشکل نشوند.

بیشتر بخوانید : کاربرد های ساعت هوشمند

13- تاچ پد لپ تاپ مناسب رشته کامپیوتر

افرادی که در رشته کامپیوتر تحصیل می کنند به یک تاچ پد مناسب نیاز دارند. این تاچ پد باید به اندازه ای بزرگ باشد که امکان هدایت آسان را فراهم کند و قابلیت چند لمسی (Multi-touch) داشته باشد (بنابراین به راحتی می توانید با استفاده از آن کوچک نمایی و زوم کنید).

14- قابلیت اتصال

محصلان رشته کامپیوتر، باید دنبال لپ تاپ هایی باشند که با Wi-Fi سازگارند. این لپ تاپ ها سرعت بیشتر و اتصال بهتری را به شبکه های بی سیم مدرسه/ دانشگاه و... فراهم می کنند.

15- وزن

دانش آموزان و دانشجویان باید لپ تاپ های خود را در محوطه مدرسه و دانشگاه حمل کنند، بنابراین وزن لپ تاپ یک عامل بسیار مهم برای این افراد است. توصیه می شود لپ تاپی را انتخاب کنید که وزن آن کمتر از ۵ پوند باشد.

فروش لپ تاپ مناسب رشته کامپیوتر

خلاصه

لپ تاپ هایی برای رشته کامپیوتر مناسبند که پردازنده قوی تر، نمایشگری با رزولوشن بالاتر، رم بیشتر و یک کارت گرافیک قوی داشته باشند. از آنجایی که این لپ تاپ ها برای کارهای پیچیده تری نسبت به لپ تاپ های معمولی استفاده می شوند، باید دوام بیشتر و عملکرد بهتری را ارائه دهند.

سوالات متداول

چه کارت گرافیک هایی برای لپ تاپ های رشته کامپیوتر توصیه می شوند؟

سرعت کارت گرافیک مهم تر از بالا رده بودن آن است. انویدیا (Nvidia) و AMD آخرین نسل از پردازنده ها را ارائه می دهند که سرعت مطلوبی دارند و دارای انواع گوناگونی هستند. به همین خاطر می توانید بسته به نیازتان پردازنده دلخواه تان را انتخاب کنید.

آیا می توانم به جای لپ تاپ یک کروم بوک خریداری کنم؟

خیر. بسیاری از نرم افزارهایی که در رشته مهندسی کامپیوتر استفاده می شوند با کروم بوک ها سازگار نیستند و فقط روی لپ تاپ و کامپیوتر اجرا می شوند.

لپ تاپی با چه اندازه نمایشگری برای رشته کامپیوتر مناسب است؟

اندازه نمایشگر به اندازه عوامل دیگری که در مورد آنها صحبت کردیم مهم نیست، اما نکته ای است که بهتر است قبل از خرید، آن را در نظر بگیرید. اگر کارهای زیادی را خارج از کلاس با لپ تاپ انجام می دهید و مدام از آن استفاده می کنید، توصیه می کنیم که لپ تاپی با صفحه نمایش بزرگ (همچون ۱۷  اینچ یا بزرگ تر) را خریداری کنید. صفحه نمایش ۱۳ یا ۱۴ اینچی نیز برای کارهای ساده نظیر کنفرانس دادن و شرکت در کلاس ها کافی است.