بررسی و مقایسه انواع کنسول بازی از نظر کیفیت و کارایی

امروزه در سراسر دنیا بازی‌های کامپیوتری طرفداران بسیاری دارد. با مدرنیته شدن زندگی بازی‌ها نیز مدرن شده‌اند. حالا بازی‌های کامپیوتری جای خودشان را به بازی‌های سنتی داده‌اند. یکی از ابزارهای اصلی بازی‌های کامپیوتری کنسول بازی است. در این مقاله بررسی خواهیم کرد که کنسول بازی چیست و چه کاربردی دارد.

شما درباره کنسول بازی چه اطلاعاتی دارید؟ اصلا می‌دانید کنسول بازی یعنی چه؟ 

فهرست این مقاله:

  • کنسول بازی چیست ؟
  • چگونه کنسول بازی مناسب خود را پیدا کنیم؟
  • انواع کنسول بازی از نظر کارایی
  • نکات مهمی که هنگام خرید کنسول بازی باید به آنها دقت کرد
  • بازه قیمتی کنسول بازی
  • مقایسه کیفیت نمایش در انواع کنسول های بازی
  • بررسی واقعیت مجازی در انواع کنسول های بازی
  • بررسی کنسول ها بازی از منظر گرافیک کنسول بازی
  • انواع بازی ها در کنسول بازی
  • امکان استفاده از بازی های قدیمی تر
  • بررسی امکانات جانبی انواع کنسول ها بازی

کنسول بازی چیست؟ 

کنسول بازی ابزاری است که از آن فقط برای انجام بازی‌های کامپیوتری استفاده می‌شود. همان‌طور که می‌دانید بازی‌های کامپیوتری را بر روی تلویزیون و یا مانیتور پخش می‌کنند و افرادی با توجه به نوع بازی مشغول بازی می‌شوند. همانند ابزارهای دیگر که هر روز شاهد رشد و پیشرفت آن‌ها هستیم کنسول‌های بازی نیز پیشرفت شگرفی داشته‌اند و نسل به نسل با کیفیت‌تر و حتی با آپشن‌های بیشتر به بازار جهانی عرضه می‌شوند. کنسول‌های بازی نوین به اینترنت دسترسی دارند، امکان ذخیره‌سازی دارند و حتی می‌توانید با آن‌ها موسیقی پخش کنید و به سیستم عامل خود متصل شوید. 

کنسول بازی چیست

پیشنهاد می‌کنیم در کنار این مقاله، حتماً از مقاله جامع بررسی تاریخچه تمامی کنسول های بازی در 8 نسل (همراه با ویدئو) نیز دیدن کنید.

چگونه کنسول بازی مناسب خود را پیدا کنیم؟

در راستای آشنایی با کنسول های بازی، ابتدا باید انتظارات خودتان را از کنسول بازی بدانید. به قیمت آن توجه کنید. فراموش نکنید که کنسول‌ها بازی از لحاظ گرافیکی با هم متفاوت هستند.بعضی‌ از بازی‌ها ممکن است در کنسول‌های بازی متفاوت، یکسان باشد ولی دسته‌ای از آن‌ها انحصارا متعلق به خودشان می‌باشد. باید بدانید که کنسول‌های بازی، بازی‌های انحصاری خودشان را نیز دارند. 

انواع کنسول بازی از نظر کارایی

همان‌طور که مشخص است کنسول‌های متفاوت قابلیت‌های متفاوتی نیز دارند. تا به حال تقریبا شاهد هشت نسل از کنسول‌ها بوده‌ایم. این کنسول‌ها سالانه پیشرفت به سزایی کرده‌اند که البته بخش عمده‌ای از این پیشرفت‌ها به خاطر ارتقای تکنولوژی بوده است. ارتقا یافتن بازی‌های کنسول راحتی دسته‌ها، پیشرفت در طراحی آن‌ها، بالا بودن کیفیت فنی و فیزیکی کنسول و بالا رفتن کیفیت نمایش بازی‌ها نشان می‌دهد که هر سال شاهد پیشرفت چشم‌گیر این کنسول‌ها هستیم که از نظر کارایی نیز رو به بهبود هستند. با عرضه شدن کنسول‌های جدیدتر کارایی آن‌ها نیز بیشتر می‌شود. 

تحقیق درباره کنسول های بازی

محصولات مرتبط: کنسول بازی و لوازم جانبی

مزایای کنسو‌ل‌های بازی 

همواره بین کنسول‌ها و کامپیوتر‌های مخصوص بازی رقابت‌ زیادی وجود دارد. اما به دلایلی کنسول‌های بازی نسبت به آن کامپیوترها ارجحیت دارند. در مورد کنسول بازی باید گفت دیگر نیازی به نصب بازی ندارید. یعنی شما می‌توانید با دانلود کردن و یا در اختیار داشتن دیسک بازی، شروع به بازی کنید. کنسول‌ها دارای مجموعه بزرگی از بازی‌های AAA هستند. بیشتر بازی‌های کامپیوتری که در سراسر دنیا محبوبیت دارند، برای کنسول‌ها انتشار می‌یابند. شما می‌توانید به راحتی با کنسول‌های بازی در مکانی راحت بنشینید و با تلویزیون بازی کنید.

در مورد کنسول بازی

می‌دانید که در کامپیوترهای مخصوص بازی که با تلویزیون سازگاری ندارند، مجبورید پشت میز کار بنشینید و بازی کنید. برای بازی کردن با کامپیوترها باید به منظور انجام بازی‌های جدید سخت‌افزارهای جدیدی تهیه کنید. اما با کنسول‌ها بازی می‌توان بازی‌های جدید را راحت اجرا کرد. کنسول‌ها بسیار ارزان‌تر از کامپیوترها هستند و نیازی به لوازم جانبی ندارند. اگر پشت کامپیوتر بنشینید و بخواهید با دوستان خود بازی کنید، احتمالا به مشکل برمی‌خورید. کنسول‌های بازی قابلیت این را دارند که از نمایشگر بزرگتری مانند تلویزیون استفاده کنید تا شما و دوستانتان در فضای راحت‌تری نیز بنشینید و بازی کنید.

به کنترل کنسول‌ها دقت کرده‌اید؟ آن‌‌ها برای دست‌های شما طراحی شده‌اند و شما طبیعتا با آن به راحتی سازگار می‌شوید. 

بیشتر بخوانید: بررسی کنسول بازی ایکس باکس وان ایکس

نکات مهمی که در هنگام خرید کنسول بازی باید به آن‌ها دقت کرد 

قبل از خرید یا استعلام قیمت کنسول بازی باید پر فروش‌ترین، پرکاربردترین و به روزترین کنسول‌های بازی را بشناسید. و در درجه اول در نظر بگیرید که کدام یک از آن‌ها با سلیقه شما سازگارتر است. پلی استیشن 4 و ایکس باکس محبوب‌ترین کنسول‌های بازی در سراسر جهان محسوب می‌شوند. و البته اگر می‌خواهید کنسول‌های بازی جدیدتر و به روزتری را تهیه و خریداری کنید حتما به بروز کالا مراجعه کنید زیرا نوین‌ترین و با کیفیت‌ترین کنسول‌های بازی را به شما معرفی خواهد کرد و در اختیار شما قرار خواهد داد.

قبل از تهیه کنسول بازی این را در نظر بگیرید که بتوانید روی کنسول جدیدتان بازی‌های نسل‌های قبلی را انجام دهید. به این دقت کنید که کنسولی که انتخاب می‌کنید خدمات و سرویس خود را به صورت آنلاین عرضه کند. حتما در حین تحقیق درباره کنسول های بازی و قبل از انتخاب آن به این مورد توجه کنید که آن کنسول چه کارایی‌هایی برای شما دارد. مثلا می‌توانید با آن به موسیقی گوش دهید و یا فیلم ببینید؟ قبل از خرید از این مطمئن شوید که با وسایل جانبی می‌توانید عملکرد کنسول خود را افزایش دهید.

نکته بسیار مهم دیگر این است که بدانید با کنسولی که تهیه می‌کنید می‌توانید بازی‌های مورد علاقه خود را انجام دهید. و نکته آخر هزینه کنسول است. باید بدانید که علاوه بر هزینه کنسول برای بازی‌ها نیز باید هزینه کنید. 

آشنایی با انواع کنسول های بازی

بازه قیمتی کنسول بازی

با جابه‌جایی قیمت اجناس در کشورمان قیمت کنسول بازی نیز تغییر می‌کند. با افزایش ارز قیمت کنسول‌ها بالاتر می‌روند و با کاهش ارز قیمت آن‌ها نیز پایین می‌آید. بسته به نوع و کاربرد کنسول‌های بازی قیمت آن‌ها نیز متفاوت است. ما در سایت بروز کالا قیمت انواع کنسول‌ها را قرار می‌دهیم و همواره با هر تغییر قیمتی آن را به اطلاع شما می‌رسانیم. 

مقایسه کیفیت نمایش در انواع کنسول بازی

بعضی از کنسول‌های بازی قدرت گرافیکی بسیار بالایی دارند. یعنی امکان اجرای بازی‌ها با وضوح HD و FHD را دارند. شما از بازی کردن با این کنسول‌ها بسیار لذت خواهید برد زیرا شاهد کیفیت نمایش بسیار بالایی خواهید بود. مثلا اگر بخواهید کیفیت نمایش پلی استیشن 4 را با ایکس باکس 1 مقایسه کنید با قدرت گرافیکی بالاتری از پلی استیشن 4 مواجه می‌شوید. 

بررسی واقعیت مجازی در انواع کنسول‌های بازی

قطعا واقعیت مجازی نیز برای شما بسیار هیجان‌انگیز است. هدست‌های واقعیت مجازی برای کنسول‌های بازی عرضه می‌شوند. این هدست‌ها طرفداران بسیاری پیدا کرده است. شما با این هدست‌ها می‌توانید بازی خود را به فضای واقعی تبدیل و هیجان زیادی را تجربه کنید. این هدست‌ها صفحه نمایش بزرگی را جلوی شما قرار می‌دهند و به همین دلیل است که تجربه بازی با آن بسیار لذت‌بخش می‌باشد.

در مورد کنسول بازی چه می دانید؟

 

بررسی کنسول‌های بازی از منظر گرافیک کنسول بازی

در نسل آخر کنسول‌های بازی شاهد رشد چشم‌گیر قدرت گرافیک بوده‌ایم. سطح گرافیکی بازی‌ها بسیار ارتقا پیدا کرده است یعنی کنسول‌های بازی نسل هشتم می‌توانند تصاویر را با کیفیت 1080 پیکسل پخش کند. در بروز کالا می‌توانید بهترین و باکیفیت‌ترین کنسول‌ها را سفارش دهید؛ کنسول‌هایی که از نسل آخر کنسول‌های بازی می‌باشند. بروز کالا اعتماد کنید و شاهد کیفیت عالی گرافیکی کنسول‌ خود باشید.

بیشتر بخوانید: نحوه اتصال کنسول بازی به تلویزیون

انواع بازی‌ها در کنسول بازی

امروزه بازی‌ها فقط یک سرگرمی نیستند بلکه می‌توانند روی مخاطب تاثیر بگذارند و حتی از عوامل دیگر قدرتمندتر باشند. بازی‌ها انواع و ژانرهای مختلفی دارند. می‌توانند اکشن باشند و یا ماجراجویی، می‌توانند معمایی باشند و یا استراتژیک باشند. بازی‌های ورزشی نیز طرفداران خاص خود را دارند. بازی‌ها معمولاً برای هر سلیقه‌ای و هر مخاطبی طراحی و ساخته می‌شوند. بازار جهانی بازی‌های کامپیوتری به طراحان این شناخت را داده است که در بین اکثر مخاطبین چه نوع بازی‌هایی رایج و پرطرفدار هستند.

انواع بازی‌ها در کنسول بازی

 

امکان استفاده از بازی‌های قدیمی‌تر

بعضی از سازندگان کنسول‌های بازی مانند شرکت سونی کنسولی را رونمایی کرد که می‌توان به وسیله از آن بازی‌های پلی استیشن 4 را نیز انجام دهید. یعنی شما با داشتن کنسول بازی پلی استیشن 5 می‌توانید از بازی‌های پلی استیشن 4 نیز استفاده کنید. این به کاربر این امکان را می‌دهد که بتواند با کنسول خود امکان استفاده از بازی‌های قدیمی‌تر را نیز داشته باشد. شما می‌توانید با خرید پلی استیشن 5 از این امکان بهره‌مند شوید.

محصولات مرتبط: خرید صندلی گیمینک

بررسی امکانات جانبی انواع کنسول‌های بازی

از لوازم جانبی کنسول‌های بازی می‌توان به دسته بازی، هدست، باندل عینک واقعیت مجازی و باندل تفنگ واقعیت مجازی نام برد که هر کدام با عملکردشان استفاده می‌شوند. البته دسته بازی در تمامی لحظات بازی کردن مورد نیاز است. هر کدام از وسایل جانبی کنسول‌های بازی کاربرد خاص خودشان را دارند و این‌طور که به نظر می‌رسد با بروز شدن کنسول‌ها و پیشرفت آنها، امکان اضافه شدن وسایل جانبی آنها نیز بیشتر می‌شود و کیفیت وسایل موجود نیز روز به روز پیشرفت می‌کند. 

انواع کنسول‌های بازی

 

نتیجه‌گیری

حالا می‌دانیم که بازی کنسول چیست و چه کاربردهایی دارد. بعد از خواندن این مقاله پی بردید که باید چه نوع کنسولی را انتخاب کنید. سایت بروز کالا با بروزترین و با کیفیت‌ترین انواع کنسول می‌تواند شما را برای انتخاب کنسول بازی مناسب خودتان یاری کند؛ کنسول‌هایی با قیمت‌های مناسب و کیفیت برتر که قابلیت اجرای بازی‌های قدیمی‌تر را نیز دارند. قطعاً شما هم کنسول‌هایی را می‌پسندید که از هر نظری راحت و با کیفیت باشد.

سوالات متداول

1. صدای سه بعدی در پلی استیشن 5 چیست؟

سیستم جدیدی که شرکت سونی در پلی استیشن 5 رونمایی کرده است، صدای سه بعدی می‌باشد. این سیستم سازگاری بسیار مناسبی با هدست Pulse 3D سونی دارد و خاصیتش این است که کاربر صداها را از چند جهت می‌شنود. البته باید بدانید که هنوز تمامی بازی‌ها از این فن‌آوری نوین پشتیبانی نمی‌کنند. 

2. در بازی آنلاین چه‌ حجمی از اینترنت مصرف می‌شود؟

نمی‌توان جواب واضحی به این سوال داد اما معمولا استریم کردن ویدئو از حجم اینترنت شما کم می‌کند. اگر بخواهید ویدیوهای HD را تماشا کنید باید در نظر بگیرید که یک گیگابایت تا سه گیگابایت از حجم اینترنت شما کم می‌شود. اما در حالت معمول این عدد ممکن است بین 30 تا 100 مگابایت در ساعت باشد. مصرف اینترنت بازی‌های آنلاین بستگی به نوع بازی آنلاین دارد. 

3. ریجن به چه معناست و چند ریجن داریم؟

به منطقه بندی جهانی ریجن گفته می شود و کنسول‌های بازی در ریجن‌های آمریکا، اروپا، آسیا و استرالیا عرضه می‌شوند.

4. می‌توانیم بازی‌های پلی استیشن 4 را در پلی استیشن 5 تجربه کنیم؟

بله و البته جالب است بدانید که بازی‌های پلی استیشن 4 در کنسول پلی استیشن 5 بهتر عمل می کنند و سریع تر بارگیری می شوند.