چرا کنسول بازی گران شد ؟ [+ بررسی موشکافانه علل اصلی این گرانی]

در عصر دیجیتال و تکنولوژی بازی‌های کامپیوتری رونق بیشتری نسبت به قبل پیدا کردند و مردم بخصوص جوانان تمایل زیادی به این گونه بازی‌ها دارند. کنسول بازی یکی از ابزارهای بازی‌های رایانه‌ای است. شاید برای شما هم این پرسش به وجود آمده باشد که در این مقطع زمانی چرا کنسول بازی گران شد؟ دلایل زیادی در روند این افزایش قیمت موثر بوده و هستند. در این مقاله به بررسی علل و عوامل افزایش قیمت‌های کنسول بازی خواهیم پرداخت و در نهایت به این سوال پاسخ خواهیم داد که چرا کنسول بازی گران شد. 

فهرست مقاله: 

  • چرا قیمت پلی استیشن و ایکس باکس در ایران چند برابر شده است؟
  • آیا روند افزایش قیمت پلی استیشن و ایکس باکس طبیعی است؟
  • علل اصلی افزایش قیمت پلی استیشن و ایکس باکس.
  •        بسته شدن مرزهای تجارت
  •        کمبود کنسول‌های بازی
  •        افزایش قیمت دلار

چرا قیمت پلی استیشن و ایکس باکس در ایران چند برابر شده است؟

از سال گذشته روند قیمت کنسول‌های بازی رو به افزایش قرار گرفت. در واقع فرقی نمی‌کند که کنسول بازی متعلق به چه شرکتی باشد. قیمت پلی استیشن و ایکس باکس از هر نوعی در کشور ما چند برابر شده است. باید بدانید که بالا رفتن قیمت ارز و افزایش چند برابری قیمت دلار یکی از دلایل بالا رفتن قیمت خرید انواع کنسول بازی در ایران است. مختل شدن ارتباطات کشور ما با دیگر کشورها نیز تاثیر زیادی بر این افزایش قیمت داشته است. می‌دانید که ایران توسط بعضی از کشورها تحریم شده است و موضوع تحریم باعث وارد نشدن انواع کنسول بازی مانند پلی استیشن و ایکس باکس به ایران شد. یکی دیگر از عوامل، کمبود کنسول‌های بازی در سراسر دنیا است.

گرانی کنسول بازی

آیا روند افزایش قیمت پلی استیشن و ایکس باکس طبیعی است؟

در ماه‌های گذشته قیمت کنسول بازی چند برابر شده است. این افزایش قیمت باعث تعجب برخی از کاربران شد زیرا آن‌ها منتظر رونمایی و واردات کنسول‌های بازی نسل نهم بودند. می‌دانید که برای گیمرهای حرفه‌ای بسیار مهم است که از جدیدترین و به روز ترین کنسول‌های بازی استفاده کنند. با افزایش قیمت کنسول‌های بازی علاوه بر گیمرها، فروشندگان کنسول‌های بازی نیز متضرر شدند و این خبر برای تمامی این افراد خبری بسیار ناخوشایند بود. ویروس کرونا نیز بر روند افزایش قیمت پلی استیشن و ایکس باکس تاثیر داشته است. این روند افزایش قیمت بیشتر برای پلی استیشن 5 و کنسول آخری که توسط ایکس باکس ارائه شد، بوده است. 

علت اصلی گرانی کنسول بازی

علل اصلی افزایش قیمت پلی استیشن و ایکس باکس.

همان‌طور که قبلا هم ذکر شد به علت شیوع بیماری ویروس کرونا رفت و آمدها در بین کشورها محدود شد و بر اثر تحریم‌های بین‌المللی شدید که تقریبا همزمان با شیوع کرونا بود اقتصاد کشور ما به شدت تحت تاثیر قرار گرفت. کنسول‌های بازی مانند پلی استیشن و ایکس باکس نیز از این قضیه مستثنی نیستند. بعضی از انبارها از کنسول بازی خالی شده است و فعلا نمی‌توان به ورود کنسول‌های بازی به کشور ما خوش‌بین و امیدوار بود. افزایش قیمت ارز نیز در این بین تاثیر بسیار زیادی بر افزایش قیمت کنسول‌های بازی داشته است. کنسول‌های پر طرفداری مانند پلی استیشن و ایکس باکس کمیاب شده‌اند. حال می‌توانیم در جواب این سوال که چرا کنسول بازی گران شد، این عوامل را علل اصلی گران شدن آن‌ها بدانیم. 

محصول مرتبط: کنسول پلی استیشن 5 – استاندارد ادیشن

 بسته شدن مرزهای تجارت

بر اثر تحریم‌های آمریکا بر علیه ایران قطعا تجارت بین ایران و کشورهای دیگر کاهش یافته است. با کاهش میزان تجارت قطعا مبادلات اجناس نیز تحت تاثیر قرار گرفته است. در واقع تحریم‌ها بر تجارت بین ایران و اروپا نیز تاثیر بسیار زیادی گذاشت. با بسته شدن مرزهای تجارت بین ایران و سایر کشورها واردات انواع کنسول بازی از جمله پلی استیشن و ایکس باکس بسیار محدود شد. این موضوع می‌تواند دلیلی برای گران شدن کنسول بازی باشد. 

گران شدن کنسول بازی

کمبود کنسول‌های بازی

پس از انتظاری طولانی پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری اس و ایکس باکس سری ایکس سال گذشته وارد بازار جهانی شدند. به علت درگیری تمام دنیا با ویروس کرونا کمپانی‌های بسیاری تعطیل شد؛ کمپانی‌هایی که وظیفه تولید قطعات اولیه کنسول‌های بازی را داشتند. پس در نتیجه از همان ابتدا بازار جهانی با کمبود کنسول‌های بازی مواجه شدند. گرچه شرکت سونی بارها اعلام کرد که تمام تلاش خود را برای تولید مضاعف پلی استیشن 5 خواهد کرد زیرا با تقاضای بازار جهانی نیز مواجه است. اما همچنان با توجه به همه‌گیری ویروس کرونا در جهان قضیه‌ی کمبود کنسول بازی ادامه پیدا کرده است و بسیاری از گیمرهای حرفه‌ای نمی‌توانند کنسول بازی مورد علاقه خود را تهیه و استفاده کنند؛ این در حالی است که هر روزه به تعداد کاربرانی که تقاضای این کنسول‌ها را دارند اضافه می‌شود. 

بیشتر بخوانید : آیا کنسول بازی تلویزیون را خراب میکند

 افزایش قیمت دلار

می‌دانیم که در کشور ما با افزایش ارز روبه‌رو هستیم و این را نیز می‌دانیم که اجناس خارجی نیز با دلار خریداری می‌شوند و وقتی وارد کشور می‌شوند قطعا با افزایش نرخ دلار قیمت آن اجناس نیز بالا می‌رود. قیمت کنسول‌های بازی از جمله پلی استیشن و خرید ایکس باکس نیز با افزایش دلار افزایش پیدا می‌کنند. اما این نکته را نیز در نظر داشته باشید که در زمانی که قیمت دلار ریزش کرده بود و کاربران زیادی در سراسر کشور منتظر ریزش قیمت‌ کنسول‌های بازی بودند، این اتفاق نیفتاد و خواسته آن‌ها محقق نشد. در حالت کلی باید در نظر بگیرید که کاهش و افزایش دلار تاثیر بسیار زیادی بر روی قیمت کنسول‌های بازی ندارد. 

نتیجه گیری 

اگر بخواهیم به صورت کلی و جامع جواب سوال چرا کنسول بازی گران شد را بدهیم باید به چند عامل اشاره کنیم. عواملی مانند کمبود کنسول‌های بازی، افزایش قیمت دلار و بسته شدن مرزهای تجارت باعث گران شدن انواع کنسول بازی از جمله پلی استیشن و ایکس باکس شده‌اند. به نظر می‌رسد که وجود تحریم‌ها و کمبود قطعات کنسول‌ها از مهم‌ترین عوامل گران شدن انواع کنسول‌های بازی هستند. البته در این بین همه‌گیری ویروس کرونا در جهان نیز بی تاثیر نبوده است. کمبود کنسول‌های بازی و حتی در مواقعی نایاب بودن آن‌ها باعث گرانی بیش از حد این کنسول‌ها می‌باشد. اگر تمام این عوامل را کنار بگذاریم باید بگوییم با وجود تمام این محدودیت‌ها و مشکلات پلی استیشن 5 بازار خوبی داشته است. و حتی رکورد نسل قبل خود را نیز زده است. حال با وجود این که می‌دانید کنسول بازی گران شده است، آیا تمایل به خرید آن دارید؟

 

سوالات متداول 

1.پلی استیشن 5 ریموت دارد؟

بله. پلی استیشن 5 دارای ریموت می‌باشد که باید آن را جداگانه خریداری کنید. 

2.صدای کنسول پلی استیشن 5 نسبت به پلی استیشن 4 بیشتر است؟

خیر. صدای کنسول جدید نسبت به نسل قبلی آن کاهش قابل توجهی داشته است. البته باید بدانید که میزان این کاهش با وجود سرعت چرخش فن‌ها تغییر می‌کند. 

3.آیا می‌توان کنسول پلی استیشن 5 را افقی قرار داد؟

بله. استفاده‌ی افقی از پلی استیشن 5 به اجزای داخلی کنسول آسیبی نمی‌زند و مشکلی در جریان هوا نیز به وجود نمی‌آورد. البته حتما باید پایه نگه دارنده آن را بر روی کنسول نصب کنید. 

4.تروفی‌های پلی استیشن 5 با پلی استیشن 4 فرق می‌کند؟

خیر. در حقیقت همه تروفی‌ها از پلی استیشن 3 تا پلی استیشن 5 در اکانت شما حفاظت شده و قابل رویت است. 

 

مطالب مرتبط: