راهنمای جامع لپ تاپ استوک چیست ؟ [ + از کجا لپ تاپ استوک بخریم ؟ ]

فناوری با سرعتی باور نکردنی در حال پیشروی به سمت جلو بوده و قطعا همسو شدن با این همه سرعت برای همه امکان پذیر نیست. در گذشته ای نه چندان دور شرکت ها و برند های مختلف نهایتا در سال یک محصول تا دو محصول جدید را عرضه می کردند. اما اکنون روندی متفاوت را شاهد هستیم. آیا روزی تصور می کردید که آیفون جدید دو بار در سال عرضه شود؟ یا سایر برند ها انواع گوشی ها و لپ تاپ های خود را دائما به روز کنند و مدل های جدید در رقابتی غیر قابل توصیف به بازار عرضه شوند؟ حال آیا همه می توانند با این همه سرعت همراه شوند؟

خرید لپ تاپ با قیمت مناسب

با توجه به رشد روز افزون صنعت و فناوری ممکن است سخت باشد که بتوان با جدید ترین و بهترین دستگاه ها همراه بود و همیشه یک مدل جدید را خریداری کرد. خصوصا زمانی که بحث قیمت و هزینه ها به میان می آید، خرید یک دستگاه جدید که مطابق فناوری های روز باشد کار آسانی نخواهد بود. اما همیشه نیازی به خرید یک مدل جدید نیست، خصوصا زمانی که نمونه های بازسازی شده یا استوک در بازار می توانند به همان اندازه توانا و ارزان تر باشند.  پس بیایید نگاهی به لپ تاپ های استوک بیاندازیم و ببینیم لپ تاپ استوک چیست، چه مزایا و معایبی دارد و از کجا باید لپ تاپ استوک بخریم؟ در ادامه به صورت کامل در خصوص انواع لپ تاپ های استوک و نکاتی که باید در خصوص خرید و انتخاب آنها در نظر داشته باشید صحبت خواهیم کرد.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

  • لپ تاپ استوک چیست؟
  • آیا لپ تاپ های استوک همیشه ایراد دارند؟
  • چرا باید یک لپ تاپ استوک را خریداری کنیم؟
  • خرید لپ تاپ های استوک چه مزیتی دارد؟
  • معایب لپ تاپ های استوک چیست؟
  • نکات مهم در زمان خرید لپ تاپ های استوک
  • گرید بندی لپ تاپ های استوک به چه صورت است؟
  • از کجا لپ تاپ استوک بخریم؟
  • لپ تاپ های Refurbished  یعنی چه؟
  • لپ تاپ های استوک در چه برند هایی قابل دسترسی است؟

لپ تاپ استوک چیست؟

زمانی که موقع خرید لپ‌ تاپ جدید فرا می‌ رسد، ممکن است مجبور شوید مقدار قابل توجهی پول را صرف خرید یک دستگاه پیشرفته کنید که می ‌تواند با سرعت، قدرت و چابکی دیجیتالش شما را شگفت ‌زده کند. برای بسیاری، این گزینه ای است که به سادگی دور از دسترس است و نمی توانند به آن دست یابند، زیرا جدید ترین و بهترین لپ تاپ های موجود در بازار می توانند به راحتی با قیمت یک ماشین دست دوم خوب رقابت کنند.

بیشتر بخوانید : راهنمای خرید منبع تغذیه برای کامپیوتر

 بنابراین، برای بسیاری از افرادی که خواهان یک کامپیوتر قدرتمند با قیمت مناسب تر هستند، یک لپ تاپ استوک یک گزینه منطقی است. استوک را می توان از چند حیث تعریف کرد. در بازار ایران پاسخ چیست لپ تاپ استوک، لپ تاپ های دست دومی است که در حد نو و کاملا تمیز فروخته می شوند.

اما الزاما تمام لپ تاپ های استوک، لپ تاپ های دست دوم هستند؟ پاسخ منفی است. در بازار های جهانی لپ تاپ هایی با عنوان استوک به لپ تاپ های بازگردانده شده اشاره دارد. استوک به تنهایی به معنای در انبار است و این دست از لپ تاپ ها آنهایی هستند که به هر دلیلی از جمله وجود یک ایراد جزئی به کارخانه یا شرکت عرضه کننده بازگردانده شده اند. این لپ تاپ ها مدتی در انبار نگهداری می شوند و معمولا بعد از بررسی و در مواردی بازسازی، برای فروش به بازار های دیگر خصوصا بازار های خاورمیانه عرضه می شوند. این لپ تاپ ها در سال های اخیر مشتریان بسیار زیادی داشته اند.

آیا لپ تاپ های استوک همیشه ایراد دارند؟

بسیاری بر این باورند که لپ تاپ های استوک حتما به دلیل یک ایراد یا نقص فنی در قطعات بازگردانده شده اند. اما این واقعیت ندارد و این لپ تاپ ها در بیشتر مواقع هیچ مشکلی ندارند. لپ تاپ هایی که با عنوان استوک شناخته می شوند، لپ تاپ های باز شده و آنباکس شده ای هستند که سازنده یا فروشنده دیگر نمی تواند آنها را با عنوان لپ تاپ آکبند به فروش برساند.

در بازار های جهانی این لپ تاپ ها باید حتما با بسته بندی شرکتی و به صورت پلمپ فروخته شوند. زمانی که مشتری به هر دلیلی بعد از خرید لپ تاپ را عودت می دهد، این لپ تاپ ها دیگر قابل فروش نیستند و در انبار ذخیره می شوند. در نتیجه در ساخت لپ تاپ های استوک نیز به همان اندازه از قطعات اصلی و با کیفیت استفاده شده و آنها نیز دقیقا مانند یک لپ تاپ غیر استوک کار می کنند.

بیشترین بخوانید : مهمترین قطعات کامپیوت

دسته دیگر این لپ تاپ ها آنهایی هستند که فصل فروش آنها به پایان رسیده و دیگر محصول روز نیستند. هر محصولی یک دوره برای فروش دارد و زمانی که این محصولات در بازار های غربی از دور خارج می شوند، آنها در انبار به عنوان لپ تاپ های استوک ذخیره خواهند شد.

در نهایت نیز زمانی که برخی لپ تاپ های دست دوم که مدت زمان زیادی از کارکرد آنها نگذشته است به شرکت ارجاع داده می شوند و این لپ تاپ ها دارای ایراداتی جزئی هستند، شرکت آنها را به جای دور ریختن بازسازی کرده و آنها را به عنوان لپ تاپ های استوک به فروش می رساند.

خرید لپ تاپ های استوک

چرا باید یک لپ تاپ استوک را خریداری کنیم؟

حال که فهمیدیم لپ تاپ استوک چیست، سوال اکثر کاربران و مشتریان لپ تاپ این است که اساسا چرا باید یک لپ تاپ استوک را خریداری کنیم؟ در پاسخ باید گفت قطعا خرید یک لپ تاپ آکبند، جدید و به روز گزینه ای ایده آل و عالی است. اما اگر محدودیتی در هزینه ها وجود داشته باشد چه؟ در ادامه آیا همیشه تمام کاربران به لپ تاپ های پرچم دار و جدید نیاز دارند یا مدل های دیگر نیز می توانند نیاز کاربران را برآورده سازد؟ به این ترتیب باید با مزیت های لپ تاپ های استوک آشنا شویم.

خرید لپ تاپ های استوک چه مزیتی دارد؟

مهم ترین چیزی که خرید یک لپ تاپ استوک را الزام می بخشد، مزیت های خرید این لپ تاپ هاست. در درجه اول همیشه بحث قیمت مطرح می شود. درست مانند خرید تمام لوازم الکترونیکی و گجت های هوشمند، مانند خرید لوازم جانبی کامپیوتر و لپ تاپ، خرید هارد، خرید گوشی و ...، در خرید لپ تاپ نیز اولین موضوع بحث قیمت است.

زمانی که می خواهید بین خرید یک لپ تاپ جدید با یک لپ تاپ استوک یکی را انتخاب کنید، تنها با یک استعلام قیمت لپ تاپ ساده می توانید متوجه تفاوت قابل توجه قیمتی بین این دو گزینه شوید. چیزی که قطعا می تواند برای بسیاری از کاربران یک مزیت عمده باشد.

اما مقرون به صرفه بودن لپ تاپ های استوک تنها مزیتی نیست که می توان برای این محصولات در نظر گرفت. آنها مجموعه ای کامل هستند و می توانند کیفیت و کارایی بسیار بالایی را ارائه دهند. نکته مهم این است که در بسیاری از مواقع خرید یک لپ تاپ استوک مدل بالا با ویژگی های برجسته تر بسیار مقرون به صرفه تر از خرید یک لپ تاپ جدید و آکبند با ویژگی های بسیار پایین تر است.

برای مثال در اکثر موارد می توان یک لپ تاپ استوک با یک رم بالاتر و پردازنده قوی تر را ارزان تر از یک لپ تاپ نو و آکبند با رم به مراتب پایین تر و قدرت پردازنده کمتر خریداری کرد. این یعنی با صرف هزینه ای کمتر می توان لپ تاپی کارامد تر و قدرت مندتر را خریداری کرد.

بیشتر بخوانید : بررسی پردازنده مدل اینتل Core i3

در خصوص لپ تاپ های استوک بازسازی شده این مزیت نیز وجود دارد که معمولا آخرید نسخه های سیستم عامل و نرم افزار های به روز شده بدون صرف هزینه های اضافی روی آن نصب می شود. در نتیجه می توان در کل گفت که اگر لپ تاپی با فناوری های جدید و کامل و ویژگی های مد نظر، اما با قیمتی مقرون به صرفه تر می خواهید بهترین گزینه انتخاب یک لپ تاپ استوک است.

معایب لپ تاپ های استوک چیست؟

لپ تاپ های استوک همیشه بدون ایراد هم نیستند. به هر حال خرید هر محصولی به صورت آنباکس می تواند یک سری معایب و ریسک ها را هم داشته باشد. اول از همه این که به همان نسبت که هزینه کمتری برای خرید این محصولات می پردازید، فروش آنها نیز دشوارتر و در مواردی با قیمتی بسیار پایین تر انجام می شود که مهم ترین دلیل آن هم بدون جعبه بودن اکثر این لپ تاپ هاست.

از طرفی قطعا نمی توان لپ تاپ های استوک را از میان لپ تاپ های جدید عرضه شده در بازار انتخاب کرد و این لپ تاپ ها قطعا مدل هایی هستند که مدت زمان زیادی از عرضه و فروش آنها می گذرد و معمولا نیز فصل فروش شان به پایان رسیده است.

در خصوص لپ تاپ های استوک معمولا امکان انتخاب رنگ به سختی وجود دارد و معمولا نیز دست کاربران برای خرید یک مدل به خصوص بسته است. چرا که باید دید چه مدلی در دسترس است و می توان آن را خریداری کرد.

در خصوص لپ تاپ هایی که استوک هستند بسیاری از کاربران بحث ارتقای سیستم را مطرح می کنند. آنها ممکن است به دنبال ارتقای آن با یک رم یا یک SSD جدید باشند و این امر در مواردی ممکن است امکان پذیر نباشد. به هر حال هنوز هم می توان با استعلام قیمت رم لپ تاپ و بررسی شرایط و مشخصات محصولی که خریداری می کنند، قبل از تکمیل خرید تصمیم گیری کنند.

نکته مهم دیگر سردرگمی ها و چالش هایی است که در خصوص نحوه خرید این لپ تاپ ها وجود دارد. این که باید لپ تاپ استوک را از کجا بخریم و در زمان خرید باید به چه مواردی توجه کنیم. خرید لپ تاپ استوک از یک مرکز یا فروشگاه معتبر که بتواند محصول عرضه شده را تضمین کرده و به شما از بابت کیفیت محصول اطمینان بدهد، اهمیت زیادی دارد و این مورد در خصوص لپ تاپ های استوک کمی سخت تر خواهد بود.

خرید لپ تاپ های استوک

نکات مهم در زمان خرید لپ تاپ های استوک

اولین نکته ای که در زمان خرید یک لپ تاپ استوک باید به آن توجه کنید، خرید از یک فروشنده معتبر است. در خصوص قیمت اصلی محصول قبل از خرید تحقیق کنید و با یک مقایسه قیمتی و استعلام قیمت لپ تاپ در بازار، از قیمت محصولی که خریداری می کنید مطمئن شوید. معمولا لپ تاپ های استوک بسته به شرایط و نوعی که دارند قیمتی معادل یک سوم قیمت اصلی محصول آکبند دارند.

بیشتر بخوانید : لپتاپ چه مارکی بخریم

زمانی که محصول را خریداری می کنید حتما در خصوص همخوانی مشخصات ذکر شده برای محصول با ویژگی های واقعی آن مطمئن شوید. برای مثال اگر برای لپ تاپ استوک مورد نظر رم 8 گیگابایت ذکر شده، مطمئن شوید که حتما میزان رم لپ تاپ همین میزان باشد. با استعلام رم لپ تاپ مورد نظر و مقایسه آن با چیزی که هست و چیزی که باید باشد، می توانید از کیفیت محصولی که خریداری می کنید مطمئن شوید.

در ادامه نیز سایر ویژگی ها را چک کنید. برای مثال اگر لپ تاپ مجهز به صفحه لمسی یا کیبورد لمسی است یا اگر این مدل مجهز به فیس آیدی یا سایر قابلیت هاست، حتما تمامی آنها را بررسی کنید و از وجود و کارکرد آنها مطمئن شوید.

شارژر و باتری، سلامت نمایشگر، سلامت و کارکرد کیبورد و تمام دکمه های آن، اطمینان از کارکرد نور صفحه و کم و زیاد شدن آن، بررسی و اطمینان از سالم بودن تمامی پورت ها و مواردی از این دست از نکاتی است که باید در زمان خرید لپ تاپ استوک به آن توجه کرد.

اگر برای شما ارتقای سیستم مهم است، حتما در این خصوص از فروشنده سوال بپرسید و حتی در خصوص ویژگی های لپ تاپ، نظیر رم و هارد آن تحقیق کنید. با استعلام قیمت هارد اینترنال و مقایسه قیمت SSD برای لپ تاپ مورد نظر، می توانید در خصوص ارتقا دادن سیستمی که قصد خرید آن را دارید تصمیم بگیرید.

لپ تاپ را سالم و بدون آسیب تحویل بگیرید. لپ تاپ استوک نباید ضربه و فرورفتگی داشته باشد یا روی نمایشگر آن جای خط و خشی وجود داشته باشد. البته باز هم در این خصوص باید به گرید لپ تاپ استوکی که خریداری می کنید توجه کرده و بر این اساس سلامت و تمیزی محصول را بررسی کنید.

گرید بندی لپ تاپ های استوک به چه صورت است؟

لپ تاپ های استوک دارای یک درجه بندی یا گرید بندی هستند که حتما باید در زمان خرید و انتخاب آنها به این گرید بندی توجه کرد. بر اساس این گرید بندی قیمت، کیفیت و میزان کارایی و تمیزی محصولات مشخص می شود.

سه درجه مختلف از لپ تاپ های بازسازی شده یا استوک وجود دارد. هر ماشینی به عنوان بخشی از فرآیند بازسازی یک درجه دریافت می کند. لپ‌ تاپ‌ های بازسازی ‌شده درجه A رایانه ‌هایی هستند که هیچ نشانه سطحی قابل توجهی از ساییدگی یا استفاده را نشان نمی ‌دهند و با معیار های عملکرد و سیستم‌ عامل نسبتاً جدید بی ‌نقص عمل می‌ کنند. سخت افزار این لپ تاپ ها کاملا سالم و قوی است و قیمت آنها نیز معمولا بیشتر است.

به عنوان مثال، اگر مشتری یک کامپیوتر جدید را به صورت آنلاین سفارش داد، جعبه را باز کرد، دستگاه را روشن کرد، سپس تصمیم گرفت آن را برگرداند، آن رایانه ممکن است به عنوان یک لپ ‌تاپ کلاس A به کارخانه بازگردد.

بیشتر بخوانید : چگونه هارد SSD را نصب کنیم

 لپ‌تاپ ‌های بازسازی‌ شده یا استوک کلاس B ممکن است نقص‌ های زیبایی جزئی مانند خط و خش روی صفحه‌ نمایش، فرسوده شدن کلید های صفحه ‌کلید یا ضربه‌ های جزئی در پوسته داشته باشند. با این حال این لپ تاپ ها هنوز هم از نظر کارایی و عملکرد سخت افزاری و نرم افزاری بی نقص اند و کیفیت بالایی در حد گرید A دارند. قیمت آنها کمی مناسب تر از لپ تاپ های گرید A بوده و از این رو گزینه های مقرون به صرفه تری برای کاربران هستند.

لپ ‌تاپ‌ های بازسازی ‌شده کلاس C نشانه ‌های ساییدگی قابل ‌توجهی دارند، سیستم ‌عامل قدیمی‌ تری دارند و ممکن است صفحه ‌نمایش کمی آسیب دیده باشند. هر سه درجه از نظر عملکرد آزمایش می شوند، اما تفاوت های اصلی آنها در عملکرد و نقص های زیبایی و ظاهری است. این لپ تاپ ها از نظر قیمتی به مراتب مقرون به صرفه تر از سایر لپ تاپ های استوک گرید A وB هستند.

از کجا لپ تاپ استوک بخریم؟

از کجا لپ تاپ استوک بخریم؟

لپ تاپ های استوک به عنوان گزینه هایی مقرون به صرفه و با مزیت های گسترده معرفی می شوند. اما این در صورتی تحقق می یابد که خرید آنها مطمئن و از یک فروشگاه معتبر انجام شود. از این رو باید برای خرید یک لپ تاپ استوک به سراغ یک فروشنده معتبر، با سابقه و شناخته شده در این زمینه رفت. معمولا بسیاری از فروشنده های معتبر به کاربران امکان تست محصول به مدت یک هفته یا بیشتر را می دهند و در صورت وجود مشکل در محصول، آن را پس می گیرند. بهتر است برای خرید لپ تاپ های استوک حتما به سراغ فروشنده هایی رفت که امکان تست محصول را می دهند.

لپ تاپ های Refurbished  یعنی چه؟

یک اصطلاح دیگر برای لپ تاپ های دست دوم یا استوک در بازار های جهانی است که به معنای لپ تاپ های بازسازی شده است. یک کامپیوتر بازسازی شده صرفاً ماشینی است که به دلایلی بازگردانده شده، بازرسی شده، تمیز شده، ارتقاء داده شده، در صورت لزوم تعمیر شده و با ضمانت طولانی مجدد فروخته شده است. در اکثر موارد تمام فرایند بازسازی توسط سازنده اصلی انجام می شود.

بیشتر بخوانید : سیر تا پیاز لپتاپ

لپ تاپ های استوک در چه برند هایی قابل دسترسی است؟

نکته مهمی که در خصوص خرید لپ تاپ های استوک وجود دارد این است که این لپ تاپ ها محدود به برند یا مدل به خصوصی نمی شوند و می توان لپ تاپ های استوک را در برند های مختلف، حتی برند های برجسته ای مانند دل، ایسوس و مک نیز خریداری کرد.

خلاصه

در این مقاله از فروشگاه بروزکالا با این که لپ تاپ های استوک چیست و خرید آنها چه مزیت هایی دارند آشنا شدیم. لپ تاپ های استوک می توانند گره گشای مشکل بسیاری از کاربران برای خرید لپ تاپ هایی با کیفیت بالا و در عین حال مقرون به صرفه باشند. آنهایی که می خواهند یک لپ تاپ با قدرت و کیفیت بالا و ویژگی های روز را خریداری کنند، اما با محدودیت بودجه مواجه هستند می توانند با خرید یک لپ تاپ استوک، به آن چه که می خواهند برسند.

سوالات متداول

منظور از لپ تاپ های استوک اروپایی چیست؟

معمولا لپ تاپ های استوک اروپایی کاملا نو هستند و در گرید A قرار می گیرند. آنها لپ تاپ هایی هستند که بنا بر سیاست این کشور ها بعد از خرید کالا به هر دلیلی بعد از آنباکس شدن به فروشگاه عودت شده اند. در اروپا و آمریکا کاربران می توانند بعد از خرید این محصولات به مدت 30 روز و بعد از باز کردن جعبه محصولات یا حتی استفاده از آنها، به هر دلیلی محصول را عودت دهند. این لپ تاپ ها کاملا نو و سالم بوده و معمولا در قالب استوک های اروپایی فروخته می شوند.

آیا باید لپ تاپ استوک بخرم یا لپ تاپ نو؟

قطعا لپ تاپ های نو و آکبند می توانند مشخصات و قابلیت های جدید تری را نیز ارائه دهند. آنها با به روزترین فناوری ها ساخته شده اند و زیبایی بیشتری دارند. با این حال اگر هدف کارایی بالاتر و صرفه جویی در هزینه ها باشد، در صورت امکان خرید یک لپ تاپ استوک از یک فروشنده معتبر می توان تمام این ویژگی ها را با قیمتی بهتر داشت. خرید لپ تاپ استوک خصوصا برای کسانی که به دنبال قدرت سخت افزاری بالاتر با قیمتی مناسب تر هستند گزینه بهتری خواهد بود.

چگونه یک لپ تاپ استوک مناسب و خوب را انتخاب کنیم؟

اول از همه برای خرید لپ تاپ های استوک باید به توقعاتی که از یک لپ تاپ دارید توجه کنید. بنابراین ابتدا لیستی از مشخصات لپ تاپ مد نظر را تهیه کرده و در آن هدف استفاده و نوع کاربرد لپ تاپ را نیز مشخص نمایید. سپس میزان بودجه ای که نهایتا می توانید برای خرید هزینه کنید را مشخص کرده و مدل های مختلف را بررسی کنید. بهتر است قبل از خرید با مدل ها و برند های مختلف یک آشنایی نسبی داشته باشید تا انتخاب مناسب تری کنید. در ادامه حتما به سراغ لپ تاپ های استوکی بروید که سال ساخت آنها نزدیک تر است. هر چه لپ تاپی که خریداری می کنید سال ساخت نزدیک تری داشته باشد، قطعا کارایی و قابلیت های به روز بهتری خواهد داشت. در نهایت نیز حتما به گرید لپ تاپ و همخوانی مشخصات ذکر شده برای آن با چیزی که در واقعیت هست توجه کنید.