هر آنچه که باید در مورد گوشی جدید iPhone 13 بدانید

سری iPhone 13 دارای نمایشگر ارتقاء یافته، ناچ (Notch) یا بریدگی نمایشگر کوچک تر، دوربین های بهتر و عمر باتری طولانی تر از همیشه است. پس از ماه ها افشاگری، شایعه و مجادله، سری iPhone 13 بالاخره رسمی شد. در حالی که به نظر می رسد ظاهر این گوشی دستخوش تغییرات زیادی نشده، اما این سری از گوشی های هوشمند ویژگی هایی را معرفی کرده که به میزان زیادی توسط کاربران درخواست شده بودند. این ویژگی ها شامل بهبود دوربین، عمر طولانی تر باتری و حتی نرخ تازه سازی ۱۲۰ هرتزی نمایشگر (البته در برخی از مدل ها) هستند، و قیمت این نوع گوشی ها با مدل های پیشین تطابق دارد.

سر انجام انتظارها به پایان رسید؛ در اینجا به هر آنچه باید در مورد سری iPhone 13 بدانید اشاره کرده ایم، از جمله تاریخ عرضه، قیمت و همه ی ویژگی های جدیدی که باید به آن ها اهمیت دهید.

برای بررسی مشخصات و قیمت روز جدیدترین انواع گوشی  کلیک کنید

سری iPhone 13 چه زمانی عرضه می شود؟

همانطور که توسط کمپانی اپل تایید شده، قرار است iPhone 13 این جمعه، ۱۷ سپتامبر ۲۰۲۱ پیش فروش شود و تمام نسخه های آن در ۲۴ سپتامبر ۲۰۲۱ به بازار عرضه می شوند. که این تغییری فاحش در عرضه ی مجموعه ی ۲۰۲۰ محسوب می شود که iPhone 13 و iPhone 13 Pro، چندین هفته قبل از مدل های Mini و Pro Max عرضه شدند.

iPhone 13

چه چیزی درباره ی سری iPhone 13 جدید است؟

همانند سری iPhone 12، سری iPhone 13 از چهار مدل تشکیل شده است: iPhone 13, iPhone 13 Mini, iPhone 13 Pro و iPhone 13 Pro Max. ما آن ها را به دو دسته تقسیم کردیم تا درک این که هر کدام از این گوشی های هوشمند جدید چه چیزی را ارائه می دهند را ساده تر کنیم.

بیشتر بخوانید:  بررسی گوشی سامسونگ مدل Galaxy Z Fold 3

iPhone 13 and iPhone 13 Mini

در یک نگاه، به نظر نمی رسد که تغییرات زیادی در iPhone 13 و iPhone 13 Mini ایجاد شده باشد– و این به این دلیل است که از نظر ظاهری حق با شماست. این گوشی همان ظاهر صنعتی و زاویه دار را دارد که اولین بار در iPhone 12 معرفی شد و دارای ویژگی هایی نظیر پوشش سرامیکی جلویی، قسمت عقب شیشه ای براق و استاندارد IP68 برای مقاومت در برابر گرد و غبار و آب است.

این به این معنا نیست که هیچ چیز جدیدی در مورد طراحی iPhone 13 و 13 Mini وجود ندارد. این گوشی هوشمند را بچرخانید و یک تنظیمات جدید دوربین با وضعیت مورب را مشاهده خواهید کرد. ممکن است این تغییر زیاد به نظر نرسد، اما بلافاصله قابل توجه است و راهی آسان برای شناسایی مدل جدیدتر است– جدای از افزودن گزینه های جدید رنگ از جمله صورتی، آبی، میدنایت (Midnight) و استارلایت (Starlight) قرمز که برای iPhone 13 و 13 Mini موجودند.

یکی از پیشرفت های بزرگ iPhone 13 و iPhone 13 Mini، صفحه نمایش است. در حالی که اندازه صفحه نمایش Super Retina XDR در این دو مدل به ترتیب ۵.۴ اینچ و ۶.۱ اینچ است، اپل ادعا می کند که این دو مدل ۲۸% روشن تر از مدل های قبلی هستند و هنگام مشاهده ی محتوا در محیط بیرون از خانه، روشنایی ای تا ۱۲۰۰ نیت را ارائه می دهد.

همچنین کاهش ۲۰ درصدی در ناچ Face ID وجود دارد (یکی از ویژگی های اصلی iOS از زمان عرضه ی iPhone X) اما همانطور که این درصد نشان می دهد، این تغییر چشمگیر نیست. با این حال، این مورد یک تغییر خوشایند است و امیدواریم سال آینده شاهد کاهش چشمگیرتری باشیم!

در داخل این گوشی ها، جدیدترین A15 Bionic اپل با اندازه ی ۵ نانومتری را خواهید یافت. در حالی که اپل همچون سال های گذشته از مقایسه ی آن با پردازنده ی نسل قبلی خودداری کرد، این شرکت به خود مفتخر است که CPU جدید ۶ هسته ای ۵۰% سریعتر از "رقبای پیشرو" است، اگر چه در این مقایسه اشاره ای به رقبای خاصی نشده است. و این داستان مشابهی برای CPU دارای ۴ هسته نیز هست که ارتقاء ۳۰ درصدی ای را نسبت به رقبای "نامشخص" نشان می دهد.

 قیمت iPhone 13

صرفنظر از این موضوع، باید عملکرد قابل توجهی در iPhone وجود داشته باشد که به تجربه ی سریع تری برای بازی، ویرایش عکس یا اسکرول کردن در رسانه های اجتماعی منجر شود.

تنظیمات دوربین پشتی دوگانه یکی از نقاط تمرکز برای iPhone 13 و iPhone 13 mini است. یکی از ویژگی های اضافه شده، یک لنز اصلی واید جدید است که اپل ادعا می کند به ۴۷ درصد نور بیشتری، نسبت به مدل قبلی خود، اجازه ی ورود می دهد و نویز کمتر و عکس های روشن تری را (خصوصا در شرایط کم نور) ایجاد می کند. همچنین یک OIS Sensor-Shift روی لنز اصلی موجود است– ویژگی ای که یکسال پیش تنها منحصر به iPhone 12 Pro Max بود.

علاوه بر پیکسل های بزرگ تر 1.7um و دیافراگم f/1.6، مطمئنا ویژگی های این گوشی ها در مقایسه با تنظیمات دوربین iPhone 12، بهبود یافته اند. لنز فوق عریض (اولترا واید) همچنین دارای یک دیافراگم f/2.4 بهبود یافته برای عکاسی بهتر در نور کم است.

همچنین با معرفی حالت فیلمبرداری سینمایی اختصاصی (Cinematic Video Mode) که به فیلمبرداران اجازه می دهد جلوه هایی در سطح فیلمبرداری سینمایی مانند فوکوس روی صفحه را به نمایش بگذارند، فیلمبرداری این گوشی ها نیز بهبود یافته است. قابلیت یادگیری ماشینی A15 Bionic به گوشی این امکان را می دهد تا موضوع عکس را بفهمد، هنگام حرکت، فوکوس را حفظ کند و به طور خودکار به فوکوس های مختلف منتقل شود و این کار را به هدف ایجاد ویدئویی با Dolby Vision HDR بهتر انجام دهد.

با داشتن صفحه نمایش روشن تر و پردازنده ی قوی تر، ممکن است تصور کنید که عمر باتری گوشی شما در نتیجه ارتقاء این ویژگی ها آسیب می بیند، اما ترکیب باتری های بزرگ تر و بهبود مصرف انرژی به این معناست که باتری های iPhone 13 و iPhone 13 Mini بادوام تر از مدل های قبلی خود هستند. اپل ادعا می کند که مدل کوچک تر دارای عمر باتری ۱.۵ ساعت بیشتر است و مدل استاندارد iPhone 13 عمر باتری چشمگیری دارد که حدود ۲.۵ ساعت بیشتر است.

بیشتر بخوانید: عرضه سری آیفون 13 با قابلیت Touch ID

iPhone 13 Pro و iPhone 13 Pro Max

اگر از به روزرسانی های ارائه شده در مدل های استاندارد iPhone 13 ناامید شده اید، ممکن است iPhone 13 Pro و iPhone 13 Pro Max بیشتر مورد پسند شما قرار بگیرند. همچون مدل iPhone 13، مدل های Pro با همان طراحی زاویه دار صنعتی، نوارهای فولادی ضد زنگ در حد ابزار جراحی، شیشه ی عقب مات و استاندارد IP68 مجهز شده اند. همچنین تنوع رنگ جدیدتری دارد که می توانید از بین آن ها انتخاب کنید، همچون گرافیتی، طلایی، نقره ای و آبی.

گوشی های iPhone 13 Pro و iPhone 13 Pro Max از نمایشگرهای جدید با ناچ Face ID حدود ۲۰% کوچک تر (درست همانند مدل های معمولی) برخوردارند، اما چیزی که منحصر به سری Pro است، فناوری ProMotion اپل است. بله، آیفون بالاخره نرخ تازه سازی بالایی را ارائه دارد!

خرید iPhone 13

فناوری ProMotion اپل، در هر دو مدل Pro موجود است که به صفحه نمایش این امکان را می دهد تا بسته به کاری که انجام می دهید از ۱ هرتز به ۱۲۰ هرتز تغییر کند. الگوریتم یادگیری ماشینی اپل ظاهرا به اندازه ی کافی هوشمند است تا نرخ تازه سازی را با محتوایی که مصرف می کنید مطابقت دهد، بنابراین چه در حال جستجو در متن یا بازی کردن با جدیدترین بازی های گوشی هوشمند باشید، همیشه باید "احساس کنید" همه چیز سریع و حساس است.

این یک مفهوم جدید نیست (همچنین یک ویژگی گوشی های جایگزین اندروید با نمایشگرهای دارای نرخ تازه سازی بالاست) اما در هر حال دیدن این ویژگی در این گوشی ها خوب است.

صرفنظر از نرخ تازه سازی نرم، نمایشگرهای Super Retina XDR با اندازه ی ۶.۱ اینچ و ۶.۷ اینچ، در محیط های بیرونی در ۱۰۰۰ نیت، روشن تر از نسخه های قبلی خود هستند، هر چند کمی کم نورتر از محدوده ی استاندارد iPhone 13 هستند.

درست همچون iPhone 13 Pro و iPhone 13 Pro Max، سری Pro نیز از جدیدترین A15 Bionic اپل با اندازه ی ۵ نانومتری استفاده می کند، اما تفاوت مشخصی نسبت به این مدل ها دارد. این سری یک هسته ی GPU اضافی دارد که مجموع آن را به ۵ می رساند. همچون مقایسه ی سرعت این گوشی در شب، اپل عملکرد این سری را نیز با رقبای نامشخصی مقایسه کرد. این گوشی ۵۰% عملکرد بهتری را از خود نشان داد و این ویژگی باعث شده که در بین قوی ترین چیپست های موجود در موبایل قرار بگیرد.

علاوه بر معرفی ProMotion و A15 Bionic، تغییرات بزرگی در بخش دوربین ایجاد شده است. یک دوربین اصلی واید انگل (زاویه باز) جدید با سنسور بزرگ تر، پیکسل های 1.7um بزرگ تر را ارائه می دهد تا نویز کمتر و عملکرد بهتر دوربین را فراهم کند. همچنین یک دیافراگم f/1.5 بزرگ تر برای تقویت عملکرد در نور کم وجود دارد. در حقیقت این سری، ۲.۲ برابر نور بیشتری را نسبت به iPhone 2 Pro Max ارائه می دهد.

قابلیت Sensor-Shift OIS که قبلا یک ویژگی انحصاری بود، اکنون بر روی لنزهای واید انگل iPhone 13 Pro استاندارد نیز موجود است.

لنز فوق عریض نیز در این سری ارتقاء یافته و دیافراگم f/1.8 بسیار بهبود یافته است. همچنین سیستم فوکوس خودکار جدیدی را ارائه می دهد که اپل ادعا می کند تا ۹۲% نور بیشتری را نسبت به مدل های قبلی آیفون فراهم می کند و باعث می شود عکس های شبانه ی واید انگل ۱۲۰ درجه، دست یافتنی تر باشند. علاوه بر این امکان عکاسی ماکرو را فراهم می کند و لنز می تواند بر روی سوژه ای که فقط ۲ سانتی متر از لنز فاصله دارد تمرکز کند.

دوربین های سه گانه، یک دوربین تله فوتوی ۷۷ میلی متری جدید با زوم ۳ برابر را در اختیارتان قرار می دهند، لنزی که در گذشته منحصر به مدل Pro Max بود.

علاوه بر موارد ذکر شده، پیشرفت هایی در فیلمبرداری جلوی گوشی نیز وجود دارد. همچون مدل استاندارد iPhone13، مدل های Pro نیز حالت فیلمبرداری سینمایی اختصاصی را ارائه می دهند که می تواند فوکوس را از موضوعی به موضوع دیگر تغییر دهد، البته با پشتیبانی ProRes Video که به زودی ارائه می شود، همه چیز یک قدم به جلوتر هدایت می شود.

فرمت انتخاب شده توسط سینماگران برای ضبط با کیفیت بهتر و کدگذاری کارآمدتر برای استفاده در برنامه های ویرایش دسکتاپ همچون (Final Cut Pro و ProRes Video) به مدل های Pro اجازه می دهد تا حداکثر 4K@30fps را ضبط کنند، اگرچه Dolby Vision HDR هنوز برای افرادی که به ضبط ۶۰ فریم در ثانیه نیاز دارند در دسترس است.

با نمایشگرهای جدید ProMotion که نرخ تازه سازی ۱۲۰ هرتز را ارائه می دهند، ممکن است تصور کنید که در نتیجه ی آن، عمر باتری iPhone 13 Pro و iPhone 13 Pro Max دچار مشکل می شود. اما درست همچون مدل های استاندارد iPhone 13، عمر باتری این گوشی ها نیز بهتر از مدل های قبلی است.

اپل ادعا می کند کهiPhone 13 Pro  حدود ۱.۵ساعت عمر باتری بیشتر و iPhone 13 Pro Max حدود ۲.۵ ساعت عمر باتری بیشتری را ارائه می دهد، که این ویژگی باعث شده بهترین گوشی های آیفون از نظر عمر باتری باشند.

برای بررسی مشخصات و قیمت روز جدیدترین انواع گوشی  کلیک کنید

 

محصولات مرتبط:

مطالب مرتبط: