چرا بالاتر از رزولوشن 4K در تلویزیون های کوچک ناکارآمد است؟

خواه باور کنید یا نه، تلویزیون هایی با رزولوشن 4K و بالاتر پا به دنیای فناوری گذاشته اند. رزولوشن آن ها چهار برابر وضوح تصویر تلویزیون های Ultra HD 4K استاندارد است و می توانید در حال حاضر یکی از آن ها را به راحتی خریداری کنید. چندین شرکت، از جمله سامسونگ، سونی، ال جی وTCL ، همگی دارای مدل های K8 هستند. آیا در حال حاضر باید به فکر خرید تلویزیون K8 باشید؟ آیا آن ها بهترین تلویزیون های موجود در بازار هستند؟

برای بررسی قیمت و خرید آنلاین تلویزیون کلیک کنید

حداقل، الان نه! اما بخواهیم یا نخواهیم، تلویزیون های K8 راهی بازار شده اند، بنابراین ارزش آن را دارد که نگاه دقیق تری به این فناوری داشته باشیم. روزی فرا می رسد که تلویزیون های رزولوشن 4K نیز از دنیای فناوری خداحافظی کرده و راه را برای تلویزیون هایی با وضوح بالاتر باز کنند. اما این بدان معناست که آیا در حال حاضر تلویزیون های K4 دیگر در حال خارج شدن از گردونه رقابت هستند؟ آیا باید با عجله یک تلویزیون K8 بخرید یا این امکان وجود دارد که نتوانید برنامه های مورد علاقه خود را در این نمایشگرها مشاهده کنید؟ آیا برای اجرای بازی های پلی استیشن 5 یا ایکس باکس سری ایکس به تلویزیون K8 نیاز دارید؟

بیشتر بخوانید: راهنمای راه اندازی اندروید تی وی

آیا خرید تلویزیون K8 منطقی است؟

این تصویر تعداد نسبی پیکسل ها را در هر یک از فرمت های رزولوشن اصلی(البته نه در اندازه واقعی) نشان می دهد. از بزرگترین تا کوچکترین: K8(نارنجی)، K4 سینمایی با نسبت تصویر 1.78:1(سیاه)؛ اولتراHD (سفید)؛ K2 سینمایی با نسبت تصویر 1.78:1(سبز)؛ 1080p Full HD (قرمز)؛ p720(آبی).

رزولوشن K4

در اینجا خلاصه ای از طرز فکر فعلی ما در مورد تلویزیون های فراتر ازK4(K8) آورده شده است:

  • اگر نمی خواهید پول خود را هدر دهید، به خرید آن فکر نکنید.
  • با توجه به آنچه دیدیم و در ابعاد کوچکتر، کیفیت تصویر تنها کمی نسبت به تلویزیون های K4 بهبود یافته است.
  • برتری کیفیت تصویری که نسبت به K4 شاهد آن بودیم، مستلزم نشستن در فاصله ای بسیار کم از صفحه نمایشی بزرگ است.
  • برای استفاده بیشتر از تلویزیون K8، به محتوای K8 واقعی نیاز دارید.
  • هر دو کنسول بازی جدید وعده رزولوشن K8 را می دهند، اما این امر به طور بالقوه گمراه کننده است.
  • در چند سال آینده تلویزیون های K8 ارزان تر می شوند و شاید تا آن زمان ارزش خرید بالاتری پیدا کنند.

یکی از بزرگترین دلایلی که تلویزیون های K8 آنطور که انتظار دارید شگفت انگیز نیست،(علاوه بر قیمت آن ها) این است که در حال حاضر هیچ برنامه تلویزیونی یا فیلم K8 برای تماشا در این تلویزیون ها وجود ندارد. و در حالی که آخرین کنسول های بازی از حداکثر رزولوشن K8 پشتیبانی می کنند، اما اساساً امروزه بازی های K8 وجود ندارند. بهترین چیزی که می توانید در بیشتر موارد به دست آورید، K4 است، بنابراین در این حالت از تمام پیکسل های اضافی تعبیه شده در یک تلویزیون K8 به طور کامل استفاده نمی شود.

 

بیشتر بخوانید: آنچه باید در مورد رزولوشن تلویزیون بدانید

8K چیست و آیا از تلویزیون با رزولوشن 4K بهتر است؟

تلویزیون های HD معمولی که p1080 هستند، دارای 1920 پیکسل به صورت افقی و 1080 پیکسل به صورت عمودی هستند. بسیاری از پروژکتورهای سینمایی دیجیتال- آن هایی که در سینماها موجود هستند- دارای رزولوشن 2048x1080هستند. از آنجا که در هالیوود رایج است که فقط از وضوح افقی برای بیان کیفیت تصویر استفاده  شود، آن ها آن را "K2"می نامند ، اما اساساً از نظر تعداد پیکسل همان HDTV 1080p که در خانه دارید، است.

اصطلاح رزولوشن 4K نیز از سینمای دیجیتال نشأت گرفته شده و این نوع از نمایشگرها دارای وضوح افقی 4096 هستند و از این رو "K4" نامیده می شوند. با این حال، در دنیای تلویزیون، وضوح 4K به معنای دوبرابر وضوح افقی و عمودی p1080HDTV ، یعنی3840x2160پیکسل است. اصطلاح فنی نمایشگرهای دارای این رزولوشن که چهار برابر p1080 HD پیکسل دارند،Ultra HD  است.

حال به وضوح 8K که دو برابر وضوح افقی و عمودی K4 است، می رسیم. این رزولوشن نه تنها چهار برابر رزولوشن K4، بلکه 16 برابر بیشتر از p1080 است. یا به عبارت دیگر، می توانید 16 فیلم با وضوح کامل p1080 را به طور همزمان و بدون افت کیفیت بر روی صفحه نمایش K8 به اجرا درآورید.  

در تلویزیون های K8 جدید باید به دنبال چه چیزی باشید: این قبیل تلویزیون ها دارای لوگوی رسمی 8K هستند. انجمن فناوری مصرف کنندگان، حداقل موارد زیر را برای استفاده از آرم8K Ultra HD در یک تلویزیون به تصویب رسانده است:

  • وجود حداقل 7680 پیکسل به صورت افقی و 4320 پیکسل به صورت عمودی.
  • وجود حداقل یک ورودی HDMI که قادر به پذیرش این وضوح، با سرعت 50 یا 60 فریم در ثانیه(بسته به منطقه) و همراه با HDR باشد.
  • قابلیت تبدیل سیگنال هایی با وضوح پایین به 8K.
  • قابلیت دریافت و نمایش محتوای 10 بیتی.

آیا چشم انسان می تواند 8K را ببیند؟

از نظر فنی بله می تواند، اما در بهترین حالت، تفاوت بسیار نامحسوس خواهد بود.

چشم انسان می تواند جزئیات زیادی را ببیند، اما پیکسل های اضافی فراتر از آنچه که چشم انسان بتواند تشخیص دهد، اساساً بی فایده خواهد بود. برای مشاهده تمام جزئیات تصاویر در نمایشگری با وضوح بالاتر و پیکسل های نسبتاً کوچک، باید نزدیکتر بنشینید و یا تلویزیون بزرگتری تهیه کنید.

https://www.google.com/search?q=%D8%B1%D8%B2%D9%88%D9%84%D9%88%D8%B4%D9%86+K4&oq=%D8%B1%D8%B2%D9%88%D9%84%D9%88%D8%B4%D9%86+K4&aqs=chrome..69i57&sourceid=chrome&ie=UTF-8#:~:text=%D8%AF%D8%B1%20%D9%81%DB%8C%D9%84%D9%85%E2%80%8C%D8%A8%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C%20%D9%88%C2%A0...-,%D8%B1%D8%B2%D9%88%D9%84%D9%88%D8%B4%D9%86%204K%20%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D8%9F,-%DA%86%D9%87%20%D8%AA%D9%81%D8%A7%D9%88%D8%AA%DB%8C%20%D8%A8%D8%A7

به ندرت پیش می آید که فردی چندان تلویزیون بزرگی داشته باشد- یا به اندازه کافی نزدیک به تلویزیون بنشیند- که نیاز به وضوح حتی رزولوشن 4K را توجیه کند. رزولوشن K8 نیز قطعا برای ابعاد یک تلوزیون زیاد است. اگر در مورد صفحه نمایش های بزرگ با اندازه دیواری مانند دیوار سامسونگ یا کریستال LED سونی صحبت کنیم، رزولوشن K8 عالی خواهد بود. اما از آنجا که در تلوزیون ها به صورت معمول، تشخیص رزولوشن 4K از p 1080 دشوار است، تشخیص رزولوشن 4K از K8 از فاصله 3 متری تقریباً غیرممکن است.

از آنجا که تلویزیون های K8 در حال حاضر گران ترین تولیدات شرکت ها می باشند، اغلب دارای ویژگی هایی هستند که به آن ها کمک می کند تا تصاویر خیره کننده ای ایجاد کنند که هیچ ارتباطی با وضوح تصویر ندارد. بنابراین تلویزیون های K8 بدون توجه به تعداد پیکسل هایشان تصاویری عالی را به نمایش در می آورند.

بیشتر بخوانید: پنجره‌ای رو به دنیای رنگ‌ها؛ بررسی تلویزیون OLED ال‌ جی

محتوای K8: آیا واقعاً می توانم محتوایی با کیفیت K8 تماشا کنم؟

بدون وجود محتوای K8، یک تلویزیون K8 فقط یک تلویزیون با رزولوشن 4K است که دارای قیمت بالاتری می باشد. سامسونگ از فناوری ارتقاء مقیاس "AI" که برای بهبود کیفیت محتوای رزولوشن 4K وp 1080 در صفحه K8 طراحی شده است، در تلویزیون های خود استفاده می کند. سایر تولیدکنندگان تلویزیون سامسونگ، سونی و ال جی نیز مدل های مخصوص خود با رزولوشن K8 را به بازار معرفی کرده اند. اما برای استفاده از بیشتر از 33 میلیون پیکسل، منبع ورودی نیز باید K8 باشد.

سه عامل اصلی برای به نمایش درآمدن هر فرمت جدیدی مانند K8 نیاز است:

  1.  ضبط محتوا در قالب جدید
  2.  انتقال در قالب جدید
  3.  پخش در فرمت جدید

یک تلویزیون K8 آخرین حلقه از این زنجیره است: پخش. این آسان ترین بخش است. هر تولید کننده تلویزیونی می تواند تلویزیون را با هر رزولوشن دلخواهی طراحی و تولید کند. این فقط به شرکت و منابع آن بستگی دارد.

اما، از سوی دیگر ایجاد محتوا در رزولوشن جدید بسیار سخت است. در حالی که تعداد دوربین هایی با قابلیت فیلم برداری K8 در چند سال گذشته به طور چشمگیری افزایش یافته است، اما خرید یا اجاره آن ها هنوز گران تمام می شود. در بیشتر موارد، از این دوربین ها برای ضبط محتوای K4 استفاده می شود. ضبط محتوای K8 با این دوربین ها ایده خوبیست، با این حال، نتیجه نهایی باز هم K4 است و عامل محدودکننده در این بخش، قسمت دوم یعنی "انتقال" است.

انتقال محتوای Ultra HD 4K نیازمند مصرف دیتای زیادی می باشد. برای پخش مستقیم محتوای K8 در اینترنت به سرعت بالایی نیاز دارید. استریم K8 نیز موضوعی دیگر بوده و بسیار فراتر از آنچه که بسیاری در خانه خود دارند، می باشد. با توجه به اینکه امروزه درصد کمی از مخاطبان قادر به مشاهده این رزولوشن هستند، سرویس دهنده ها نیز به آرامی به سمت رزولوشن های بالاتر پیش می روند.

آنچه باید گفت این است که به این زودی ها انتظار نسخه های K8 از برنامه های پخش جریانی مورد علاقه خود را نداشته باشید. و قطعا بدون وجود محتوای K8، مزیت اصلی یک تلویزیون K8 یعنی تعداد بالای پیکسل های آن، تا حد زیادی بی استفاده می شود.

آیا برای انجام بازی های Xbox Series X یا PlayStation 5 به K8 نیاز دارم؟

هم سونی و هم مایکروسافت اعلام کرده اند که نسل بعدی کنسول های بازی خود، یعنی پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس، هر دو قادر خواهند بود تا از طریق به روزرسانی های بعدی از وضوح K8 پشتیبانی کنند. پس به نظر می رسد که این بهانه خوبی برای خرید یک تلویزیون K8 باشد، اما اینطور نیست.

اولین و مهمترین دلیل این است که شما نیازی به تلویزیون K8 برای بازی در این کنسول ها ندارید. اکثر بازی ها روی اکثر تلویزیون های p1080 و تقریباً همه تلویزیون های K4 به خوبی اجرا می شوند. اگر می توانید PS4 یا Xbox One را به تلویزیون فعلی خود متصل کنید، با اتصال PS5 یا Xbox Series X نیز مشکلی نخواهید داشت.

دوما، بازی ها باید به طور خاص در فرمت K8 تولید شوند، که این کار امروزه رایج نیست. برای مثال، بیش از چهار سال است که از عرضه PS4 Pro می گذرد و هنوز تنها چند بازی در این کنسول وجود دارد که در قالب رزولوشن K4 ارائه می شوند. جالب است بدانید که وضوح تصویری که روی صفحه نمایش می بینید ممکن است آن رزولوشنی نباشد که کنسول در واقعیت، در حال اجرای آن است. بسیار معمول است که کنسول، تصاویر ویدئویی بازی را با وضوح پایین تر، معمولا p1440 به اجرا درآورد و سپس یک تراشه جداگانه آن را به K4 تبدیل کند تا به تلویزیون شما ارسال شود.

تلویزیون 4K و رزولوشن 4K

سونی تایید کرده است که صحبت های انجام شده درباره PS5 صحیح است. این کنسول در هنگام عرضه با نمایشگرهای K8 سازگار است و پس از به روز رسانی نرم افزاری در آینده ای نزدیک، می تواند از رزولوشن K8 نیز پشتیبانی کند.

Xbox Series X  به طور کامل قادر به ارائه خروجی K8 است. با این حال، از آنجا که محتوای رسانه ای یا بازی هایی که در حال حاضر از رزولوشن K8 پشتیبانی کنند، وجود ندارد، این شرکت در حال حاضر این گزینه را در تنظیمات سیستم فعال نکرده است.

معمولا زمان و هزینه محدودی برای توسعه یک بازی وجود دارد، و تعداد کمی از توسعه دهندگان تمایل دارند که این منابع محدود را بر روی چیزی سرمایه گذاری کنند که تعداد انگشت شماری از افراد می توانند از آن لذت ببرند. به احتمال زیاد در حال حاضر و در آینده نزدیک، اکثر بازی ها با وضوح K4 و نرخ فریم بالاتر ارائه می شوند.

کجا می توانم محتوای K8 را به صورت آنلاین تماشا کنم؟ آیا Netflix یا YouTube از آن پشتیبانی می کنند؟

یافتن محتوای K8 برای پخش در تلویزیون K8 جدیدتان کمی چالش برانگیز است. در حالت ایده آل، برنامه های داخلی تلویزیون مانندNetflix ، Amazon Prime Video و دیگر تولیدکنندگان محتوا با رزولوشن K8 سازگار هستند. علاوه بر این، هنوز هیچ محتوای K8 از هیچ سرویس پخش آنلاینی در دسترس نیست. موارد استثنا YouTube  و Vimeoهستند.

برای پخش محتوای K8 به اینترنت با چه سرعتی نیاز خواهید داشت؟

8K  در حال حاضر مشکل دیگری را پیش روی مصرف گنندگان خانگی قرار داده است: پهنای باند مورد نیاز بسیار زیاد است. امروزه اکثر شرکت های پخش محتوای K4 توصیه می کنند که به سرعتی در محدوده 20 مگابیت بر ثانیه برای اتصال به اینترنت نیاز خواهید داشت. درنتیجه K8، حتی با سایر پارامترهای یکسان نیز، از لحاظ تعداد پیکسل، چهاربرابر بیشتر است.

این میزان، دقیقاً معادل نیاز به افزایش 4 برابری مصرف داده یا پهنای باند نیست، اما این فقط یک حدس است که نیاز به سرعت اتصال در محدوده 40 تا 50 مگابیت بر ثانیه دور از انتظار نخواهد بود. امروزه اکثریت قریب به اتفاق مردم به این سرعت اینترنت دسترسی ندارند.

بیشتر بخوانید: فالصه مناسب برای تماشای تلویزیون

چه نوع کابل HDMI برای K8 نیاز دارم؟

یکی از مواردی که باید به آن توجه کنید این است که در صورت وجود هرگونه پخش کننده رسانه K8 یا برای اتصال PS5 وXbox Series X ، به اتصالات فیزیکی مناسب نیاز خواهید داشت. HDMI 2.1  از رزولوشن K8 و بالاتر پشتیبانی می کند.

امروزه همه سازندگان اصلی تلویزیون های K8 ادعا می کنند که تلویزیون های جدید آن ها دارای ورودی HDMI 2.1 هستند؛ این ورودی می تواند پهنای باند 48 مگابیت بر ثانیه را برای به نمایش درآوردن بالاترین رزولوشن و ترکیب فریم ریت(8K و 60 فریم در ثانیه/ K4 و 120 فریم در ثانیه)مدیریت کند. برای بهره مندی از نرخ فریم بالاتر از K4 در کنسول های جدید و با فرض اینکه تلوزیون شما از این رزولوشن ها پشتیبانی کند، ممکن است به کابل های جدید نیاز داشته باشید.

آیا تلویزیون K8 یک حقه است؟

افزایش وضوح تصویر یکی از ساده ترین و فریبنده ترین راه ها برای ادعای ظاهری ارائه عملکرد بهتر است. این احتمالاً همان چیزی است که سازندگان تلویزیون از آن با خبرند و به همین دلیل تلویزیون های 8K را در حالی که اساساً هیچ محتوا و زیرساخت 8K در حال حاضر وجود ندارد، به بازار عرضه کرده اند.

با توجه به اینکه به راحتی می توان کیفیت تصویر بهتر از  p1080 را از طریق رزولوشن K4 در اختیار داشت، اما سازندگان تلویزیون این ادعا را در مورد تلویزیون های 8K خود نیز مطرح می کنند. اما باید بدانید که رزولوشن تنها یک عامل تاثیرگذار در کیفیت کلی تصویر بوده و مهمترین آن ها نیست. بهبود عوامل دیگر، مانند نسبت کنتراست، روشنایی کلی برایHDR ، رنگ های شاداب تر و غیره، تصویر بهتری را ارائه می دهد، اما چالش های فنی بیشتری را نیز پیش روی تولیدکنندگان قرار می دهد. این امر به ویژه در مورد فناوری LCD صادق است و این همان چیزی است که سامسونگ هنوز به شدت بر روی آن تاکید دارد. همه تلویزیون های QLED این شرکت تنها تلویزیون های LCD حاوی نقاط کوانتومی هستند.

تولید یک صفحه LCD با وضوح بالاتر نسبتاً آسان است، اما بهبود سایر عوامل عملکردی دیگر در این فناوری، یک چالش بزرگ است. ارتقاء این فناوری به معنای پیکسل "بهتر" و نه پیکسل "بیشتر" است. به همین دلیل است که OLED فناوری جذاب تری است و بسیاری از شرکت ها در حال تحقیق روی فناوری های جدید مانند نمایشگرهای کوانتومی با نمای مستقیم، MicroLED ، mini-LED  و سایر فناوری ها هستند.

محصولات مرتبط: خرید آنتن تلویزیون

کلام آخر: منتظر 8K نمانید

اگر به خرید تلویزیون جدید فکر می کنید، آیا وقت آن رسیده است که به سمت خرید تلویزیون 8K پیش بروید؟ اگر تلویزیون فعلی شما کار می کند، بهتر است به فکر تعویض آن نباشید و لااقل بهتر است اینگونه بگوییم که خرید تلویزیون 8K نباید دلیلی برای تعویض تلویزیون باشند. همانطور که در بالا ذکر شد، تلویزیون های 8K موجود در بازار گران هستند. همچنین قطعا سالیان سال از فراگیری هر نوع محتوای 8K فاصله داریم.

جنبه دیگری که گریبانگیر بی شماری از خریداران نمونه های اولیه تلویزیون هایی با رزولوشن 4K هم شده است و در مورد 8K نیز صادق است، این موضوع می باشد که هیچ تضمینی وجود ندارد که تلویزیون های اولیه 8K با استانداردهای تصویری آینده سازگار باشند. امروزه ده ها هزار تلویزیون K4 در خانه های مردم وجود دارد که نمی توانند محتوای رزولوشن 4K استاندارد فعلی را پخش کنند. برای  خرید تلویزیون و سایر لوازم صوتی تصویری باکیفیت و مقرون بصرفه به فروشگاه بروز کالا سر بزنید.