چگونه از یک مانیتور اولترا واید نهایت استفاده را بکنیم؟

به طور متوسط​​، آمریکایی ها روزانه 8.5 ساعت از وقت خود را صرف نگاه کردن به مانیتورها می کنند، پس با توجه به زمان زیادی که با مانیتورهای خود می گذرانیم، منطقی است که دوست داشته باشیم تا بهترین و به روزترین مانیتورها را در اختیار داشته باشیم. با تکامل رایانه های شخصی، نمایشگرها نیز تکامل یافته و در گذر زمان اشکال و ویژگی های جدیدی به خود گرفته اند. با کاهش تولید نمایشگرهایی با نسبت ابعاد معمولی 4: 3 در طی چند سال گذشته، انواع مختلف مانیتور اولترا واید که به شما امکان می دهند تا بیشتر ببینید، وضوح بیشتری را در اختیار داشته باشید و با جزئیات خیره کننده کار کرده یا بازی کنید، رفته رفته راهی بازار شدند.

پس از آن بسیاری از افراد از کنار هم گذاشتن دو مانیتور، برای انجام امور مختلف استفاده کردند و این یکی از آن کارهاییست که تا زمانی که واقعاً آن را تجربه نکنید، قدر آن را نمی دانید، اما امروزه خرید مانیتور اولترا واید بزرگتر می تواند بسیار مفیدتر از این کار باشد. در این ادامه این مطلب، به شما می گوییم که چرا این نوع از مانیتورها می توانند اینقدر مفید باشند و چگونه می توان بیشترین استفاده را از یک مانیتور اولترا واید برد.

برای بررسی قیمت انواع مانیتور کلیک کنید

انواع مانیتور اولترا واید ، به ویژه در اندازه های بزرگتر معمولاً خمیده هستند، بنابراین در دریایی از پیکسل ها غرق خواهید شد. در ابتدا ممکن است عادت کردن به مانیتورهای فوق عریض کمی دشوار باشد، اما هنگامی که تنظیمات آن ها را به درستی انجام دهید، می توانید دنیای بصری خود را دگرگون کنید.

اول از همه، اجازه دهید به طور مختصر در مورد برنامه هایی که به خوبی روی یک مانیتور اولترا واید کار می کنند صحبت کنیم.  ویرایشگرهای ویدیویی مانند Adobe Premiere Pro اغلب در ترکیب با مانیتورهای فوق عریض به خوبی کار می کنند. این قبیل برنامه ها به خوبی با انواع مانیتور اولترا واید سازگار هستند، زیرا دارای پنجره های زیادی از جمله جدول زمانی، پیش نمایش ویدیو، فیلترها و جلوه ها، ناوبری فایل و غیره هستند، که برای استفاده بهینه از تمام آن ها به فضای کار زیادی نیاز است.

انواع مختلف از مانیتور اولترا واید می توانند برای گیمرها نیز مفید باشند، اگرچه همه بازی های موجود برای این نوع از نمایشگرها بهینه نشده اند.Red Dead Redemption 2، Assassin's Creed Odyssey ، Forza Horizon 4، No Man's Sky و Sea of ​​Thieves بهترین تجربه بصری را برای شما فراهم کرده و همراه با یک صفحه نمایش فوق عریض، دنیایی را پیش رویتان ترسیم می کنند که در آن غرق می شوید.

قیمت مانیتور

هرچند همه چیز بر روی این مانیتورها چندان خوب کار نمی کند. به عنوان مثال قطعا باز کردن یک صفحه وب در سرتاسر یک مانیتور اولترا واید چندان خوشایند نیست و اگر اکثر برنامه های تلویزیونی را در این نمایشگرها تماشا کنید، نوارهای سیاهی در کناره های صفحه ظاهر خواهند شد. اما فیلم ها بهتر نمایش داده می شوند، زیرا اکثر آن ها اکنون با نسبت تصویر نزدیک به 21:9 فیلمبرداری می شوند.

علاوه بر بازی ها و برنامه هایی که ذکر کردیم، مزیت اصلی یک مانیتور اولترا واید همان چیزی است که در هنگام نصب دو مانیتور در کنار هم به دنبال آن هستیم: افزایش بهره وری. شما می توانید  به صورت همزمان سه یا حتی تعداد پنجره بیشتری را باز کنید و این بدان معناست که در این حالت بین برنامه ها و تب های مرورگر کمتر جابجا می شوید، که این به معنی صرفه جویی در زمان می باشد.

یکی از بهترین ابزارها برای بهینه سازی ویندوز در یک مانیتور اولترا واید ، PowerToys خود مایکروسافت است که شامل ویژگی FancyZones برای تقسیم صفحه نمایش شما به بخش های سفارشی(مثلاً سه ستون کنار هم) است. شما می توانید پنجره های خود را در هر قالبی که دوست دارید، با یا بدون حاشیه تقسیم بندی کنید.

افرادی که از سیستم عامل macOS استفاده می کنند، می توانند ازSplit View  بهره مند شوند: اگر روی دکمه تمام صفحه(سبز) در گوشه سمت چپ بالای هر پنجره کلیک کرده و نگه دارید، و سپس گزینه Tile Window to Left of Screen  یا  Tile Window to Right ofرا انتخاب کنید، پنجره برنامه به سمت چپ یا راست صفحه نمایش چسبانده می شود.

با این حال، مانند ویندوز، هیچ گزینه اصلی برای پیکربندی برنامه های باز در سه یا چهار ستون وجود ندارد و این دقیقاً همان چیزی است که نیاز دارید تا در یک مانیتور اولترا واید انجام دهید. بهترین ابزار شخص ثالثی که برای انجام این کار پیدا کرده ایم Magnet است که قیمت کمی دارد، اما ارزش ویژگی های مدیریت پنجره ای که ارائه می دهد بسیار بالاست.

با اجرایMagnet ، می توانید بر روی آیکون نوار منو کلیک کرده و طیف گسترده ای از گزینه های مکان یابی برای پنجره فعلی، از جمله چپ سوم، مرکز سوم و راست سوم را انتخاب کنید. حتی می توانید گزینه ای را انتخاب کنید که یک پنجره دو سوم صفحه را اشغال کند و باقی فضا برای پنجره دیگر باقی بماند.

شایان ذکر است که وجود این برنامه ها همیشه ضروری نیستند، زیرا برخی از انواع مانیتور اولترا واید دارای ابزارهایی هستند که ترفندهای مشابهی را انجام می دهند. برخی از مانیتورها می توانند ورودی های متعددی را روی یک صفحه، نمایش دهند، بنابراین شما می توانید یک تلویزیون Apple  را به مانیتور متصل کرده و در نیمی از صفحه نمایش، نشان دهید و MacBook Pro خود را در نیمه دیگر به نمایش درآورید.

در نهایت آنچه به دست می آورید انعطاف پذیری عملکردی زیاد است. درست است که انواع مانیتورهای اولترا واید ارزان نیستند و برای تغذیه تمام پیکسل ها به یک رایانه نسبتاً مناسب نیاز دارید(اکثر لپ تاپ ها و رایانه های رومیزی برای این کار کافی هستند)، اما به طور کل اگر بودجه شما به خرید مانیتور اولترا واید برسد، از خرید آن پشیمان نخواهید شد.

مانیتور عریض و فوق عریض چیست؟

در روزهای اولیه عرضه رایانه های شخصی، مانیتورها دارای نسبت ابعاد استاندارد 4:3 مشابه تلویزیون ها بودند. "نسبت تصویر" نسبت بین عرض و ارتفاع صفحه نمایش را توصیف می کند.

با افزایش روزافزون محتوای صوتی و تصویری با وضوح بالا(HD)، نسبت تصویر مانیتورهای پیشرفته با وضوح بهتر به 16:9 تغییر کرد.

این بدان معناست که نسبت عرض به ارتفاع نسبت به صفحه نمایش های معمولی، شکلی طولانی تر و مستطیل تری به خود می گیرد. یک مانیتور اولترا واید ، جلوه ای همه جانبه را همراه با کیفیت تصویر بهبود یافته ارائه می دهد.

اکثر انواع مانیتور اولترا واید از نسبت ابعاد 16:9 جدید برای نمایش محتوا استفاده می کنند. امروزه تمام کانال های یوتیوب که تماشا می کنید، فیلم هایی که پخش می کنید و بازی های ویدئویی که بازی می کنید با فرمت HD عرضه می شوند.

آیا تا به حال فیلمی با کیفیت استاندارد و سپس به صورت مجدد با کیفیت HD مشاهده کرده اید؟ شما احتمالاً در حالت HD جزئیات بیشتری در صحنه ها، لباس ها و غیره را مشاهده کرده اید، زیرا در این حالت محدوده بصری وسیع تری در اختیار دارید.

هنگامی که محتوای ویدئویی مطابق با نسبت تصویر استاندارد 4:3 برش داده می شود، بسیاری از جزئیات را در حاشیه ها از دست می دهید.

برای کسانی که می خواهند تجربه بصری خود را به سطح بالاتری برسانند، یک صفحه نمایش فوق عریض یا اولترا واید دارای نسبت تصویر 21:9 است. این نسبت بیشتر شبیه یک نمایشگر سینما است تا یک نمایشگر عریض معمولی، و اگر می خواهید یک تجربه بصری باورنکردنی و سینمایی را مستقیماً روی رایانه خود در اختیار داشته باشید، خرید یکی از آن ها انتخاب ایده آلی است.

یکی از مزایای مهم یک مانیتور اولترا واید حذف نوارهای سیاه در بالا و پایین در هنگام پخش محتوای ویدئویی است. بعلاوه، صفحات نمایش بزرگتر معمولاً با وضوح بالاتر ارائه می شوند، که این امر باعث می شود تا فایل های دیجیتالی وضوح بیشتری نسبت به نمایشگرهای کوچکتر داشته باشند.

بیشتر بخوانید: با جدیدترین و بهترین مدل های مانیتور سال 2021 آشنا شوید

وضوح در برابر نسبت ابعاد

هنگام انتخاب یک مانیتور اولترا واید ، مهم است که نسبت ابعاد را با وضوح اشتباه نگیرید. وضوح مانیتور اولترا واید به تعداد پیکسل هایی که می توانند بر روی نمایشگر نمایش داده شوند، اطلاق می شود و بر کیفیت تصویر تأثیر زیادی می گذارد.

احتمالاً تا به حال آوازه تلویزیون های K4 که در آن ها همه جزئیات با دقت و واضح نمایش داده می شوند را شنیده اید. مانیتورهای کامپیوتر با صفحه نمایش های فوق عریض نیز می توانند مجهز به رزولوشن K4 باشند، اما سایر رزولوشن های موجود شامل p720، p1080 یا K2 است.

در یک مانیتور اولترا واید در حالی که نسبت تصویر همیشه 21:9 است، اما وضوح تصویر متغیر می باشد. هنگام تصمیم گیری در مورد خرید، آگاه باشید که صرفاً به این دلیل که یک مانیتور فوق عریض است، بدان معنا نیست که ذاتاً قادر به پشتیبانی از محتوایHD ،Full HD (FHD) یا Ultra HD (UHD) است.

خرید مانیتور اولترا واید

نهایت بهره وری در مانیتورهای فوق عریض

بیایید تا با مزایا و چگونگی استفاده از یک مانیتور اولترا واید به منظور استنتاج نهایت بهره وری آن ها آشنا شویم:

بهره وری خود را افزایش دهید

شعار آمریکایی معروف "هرچه بزرگتر، بهتر" مطمئناً در مورد مانیتورهای رایانه با یک مانیتور اولترا واید نیز صادق است. همانطور که در مقدمه گفته شد وقتی صفحه گسترده تری در اختیار دارید، می توانید اسناد، محتوای تصویری و بازی های بیشتری را به صورت هزمان مدیریت کنید.

با یک مانیتور مانیتور اولترا واید ، می توانید به راحتی کارهای جانبی خود را به صورت همزمان با کار اصلی تان انجام دهید، که این کار در یک صفحه نمایش استاندارد غیرممکن است. در یک مانیتور اولترا واید می توانید دو متن را به طور همزمان مشاهده کنید و محتوای تصویری را در چندین پنجره جداگانه تماشا کنید.

به جای جابجایی مداوم بین تب های مرورگر و یافتن برنامه های در حال اجرا، می توانید پنجره ها را روی صفحه خود مرتب کنید تا همه چیزهایی که نیاز دارید به راحتی در معرض دید قرار گرفته و به راحتی در دسترس باشند.

متخصصان خلاق، مانند ویرایشگران ویدئو، ویرایشگران عکس، طراحان گرافیک، انیماتورها و معماران می توانند از فضای کاری بزرگتر موجود بر روی یک مانیتور فوق عریض نهایت استفاده را ببرند. اگر کار با برنامه های صفحه گسترده و استفاده همزمان از مجموعه زیادی از داده ها تخصص شما است، پس حتما به خرید یک مانیتور اولترا واید فکر کنید.

دانشجویانی که از رایانه برای انجام امور مرتبط با دانشگاه استفاده می کنند، می توانند از بازکردن اسناد مرجع خود در کنار مقاله تحقیقی شان نهایت استفاده را ببرند و به صورت همزمان اسناد را خوانده و مقاله خود را بنویسند.

با یک سوم فضای صفحه نمایش بیشتر (یا دو برابر)، فضای بیشتری را برای پنجره های کار خود در اختیار دارید. اگر با فایل های متنی یا اکسل کار می کنید، نیز این نمایشگرها مفید هستند.

خلاص شدن از شر چند مانیتور

جابجایی بین چندین صفحه نمایش مختلف نه تنها وقت گیر است، بلکه می تواند فضای میز شما را نیز اشغال کند. مانیتور اولترا واید برای کاربرانی که محیط کاری وسیعی ندارند و نیاز به یکپارچه سازی صفحه نمایش دارند ایده آل است.

با خرید یک مانیتور اولترا واید فاصله بین مانیتورها را از بین ببرید، فضای فیزیکی لازم برای قرارگیری دیگر لوازم اداری را خالی کنید و در تجهیزات مورد نیاز برای کار خود صرفه جویی کنید. هنگامی که به یک مانیتور اولترا واید تغییر وضعیت می دهید، احتمالاً متوجه خواهید شد که دیگر هیچ نیازی به چندین صفحه نمایش در کنار یکدیگر ندارید.

دستیابی به حداکثر رزولوشن با مانیتور اولترا واید

در بیشتر موارد، هرچه صفحه نمایش بزرگتر باشد، وضوح تصویر نیز بالاتر است. این قانون کلی برای تمام کسانی که عاشق افزایش کیفیت تصویر در رایانه شخصی خود هستند، بسیار مهم است.

در حالی که ممکن است دو صفحه نمایش در اندازه های مختلف دارای وضوح یکسانی باشند، اما یک مانیتور اولترا واید معمولاً ظرفیت نمایش تعداد پیکسل های بیشتری را نسبت به نمونه های کوچکتر خود دارند.

وجود پیکسل های بیشتر به این معنی است که تصاویر واضح تر خواهند بود و شما می توانید هر موضوعی که روی آن کار می کنید را واضح تر ببینید. اگرچه برای استفاده از حداکثر کیفیت تصویر و استفاده کامل از تمام ویژگی های بصری برخی از انواع مانیتور اولترا واید قدرتمند، به سیستم و سخت افزار پیشرفته تری نیز نیاز خواهید داشت.

قیمت مانیتور اولترا واید

خود را در محتوای تصویری غوطه ور کنید

حداکثر رزولوشن برای گرافیست هایی که تصاویری سه بعدی را با دقت بالا رندر می کنند و پزشکان متخصصی که نیاز به دیدن تصویر با بهترین جزئیات دارند، بسیار مهم است.

مزایای ارائه شده توسط یک مانیتور اولترا واید در افزایش بهره وری کاری مهم است، اما با خرید این نوع از مانیتورها، سرگرمی و لذت در هنگام مشاهده محتوای تصویری نیز به سطح دیگری وارد می شود.

در انواع مانیتور اولترا واید می توانید از فیلم هایی که در فرمت های جدید ساخته شده اند، لذت ببرید، رسانه های اجتماعی را زیر و رو کنید و یا کتاب های دیجیتالی را به راحتی و به صورت آنلاین بخوانید.

به دنیای خمیده وارد شوید

یکی از جدیدتری و پیشرفته ترین فناوری ها در زمنه تصویر یعنی مانیتورهای خمیده، به طور معمول در مانیتورهای فوق عریض به کار گرفته می شود. محبوبیت مانیتورهای فوق عریض با یک شیب ملایم به طرف داخل، در بین کاربران معمولی و حرفه ای به طور فزاینده ای رو به افزایش است.

چرا باید مانیتورهای خمیده را انتخاب کنیم؟ سطوح اعوجاج کاهش می یابد و می توانید از میدان دید وسیع تری استفاده کنید.

ناگفته نماند، میدان دید وسیع تر باعث می شود که همه چیز بزرگتر از آنچه که هست احساس شود. شما در این نمایشگرها دیگر اعوجاج در صفحه تخت(که به سادگی در لبه صفحه نمایش رخ می دهد) را تجربه نمی کنید، در نتیجه در کل، مغز شما فریب می خورد و تصور می کند که تصاویر نمایش داده شده بر روی صفحه بزرگتر هستند، زیرا نمایشگر میدان دید وسیع تری را پوشش می دهد.

بیشتر بخوانید: نقد و بررسی بهترین انواع مانیتور خمیده

مهارت های گیمینگ خود را با یک صفحه نمایش فوق عریض ارتقاء دهید

یکی از مزایای مانیتورهای فوق عریض: گیم پلی ویدئویی فوق پیشرفته. مانیتورهای فوق عریض به شما این امکان را می دهند تا با گسترش میدان دیدتان(FOV) از محیط اطراف خود آگاهی بیشتری پیدا کرده و دشمنان را دور کنید.

در این مانیتورها می توانید از جزئیات فوق العاده ای که سازندگان بازی برای افزایش هیجان بیشتر به صحنه ها اضافه کرده اند، لذت ببرید و بیشتر از گذشته از داده های تصویری اضافی در دنیای بازی استفاده کنید.

FOV  می تواند به معنی تفاوت بین مرگ و زندگی در بسیاری از بازی ها باشد. تصور کنید در یک خانه جن زده هستید و فقط اجازه دارید مستقیما روبروی خود را نگاه کنید.

خرید آنلاین مانیتور اولترا واید

زامبی ها و غول های کمین کرده در کناره های اتاق می توانند به راحتی در نسبت 4:3 به شما حمله کنند، اما اگر بتوانید کناره های راهرو را کمی بیشتر ببینید، به احتمال زیاد می توانید آن ها را شکست دهید.

برای کسانی که دوست دارند تا بازی آنلاین انجام دهند و به صورت آنلاین با هم گروهی ها یا دشمنان خود چت کنند، یک مانیتور گیمینگ فوق عریض تفاوت زیادی را ایجاد می کند. به راحتی یکTwitch.TV ، کانال YouTube یا پنجره دیگر را در کنار صفحه بازی خود باز نگه دارید تا در هنگام بازی، با سایر بازیکنان در تعامل باشید. اندازه بزرگتر صفحه نمایش، نسبت ابعاد HD  و وضوح تصویر بالاتر شما را مجذوب خود می کند. همچنین می توانید برای بررسی ویژگی ها و خرید مانیتور گیمینگ و دیگر تجهیزات گیمینگ به سایت فروشگاه بروز کالا مراجعه کنید.

مقیاس بندی خودکار تصویر و تماشای فیلم

هنگامی که صفحه نمایش خود را به صورت دلخواه به سیستم متصل کرده و تنظیم کردید، می توانید بدون نیاز به مقیاس بندی نرم افزاری، بلافاصله از همه برنامه های خود استفاده کنید. این بدان معناست که برای تنظیم برنامه های خود با نسبت تصویر 21:9، نیازی به تنظیم هیچ چیزی ندارید. همانطور که گفته شد فیلم هایی با فرمت سینمایی نیز در مانیتورهای فوق عریض بسیار بهتر نمایش داده می شوند. در این فرمت فیلم، هیچ نوار سیاهی در بالا و پایین تصویر مشاهده نخواهید کرد.  همچنین می توانید ویژگی ها و قیمت انواع مانیتور و سایر انواع لوازم دیجیتال را در فروشگاه بروز کالا بررسی کنید و با اطمینان خاطر از کیفیت و اصالت کالاها، خرید خود را انجام دهید.

بیشتر بخوانید: