بررسی Samsung Galaxy A72 + راهنمایی جامع و کامل

سال گذشته، گوشی میان رده ی Galaxy A71 با موفقیت همراه بود و کاملا محبوب شد. در حال حاضر، جانشین آن در دسترس است که پیشرفت زیادی را حاصل کرده و با نرخ نوسازی ۹۰Hz و باتری ۵۰۰۰ میلی آمپری و سیستم دوربین چندگانه همراه است. تمام این ویژگی های جذاب و جدید تحت عنوان Galaxy A72 با رنگ های تازه و باطراوت ارائه می شوند. پیشرفت کوچک تری در قابلیت های پردازنده ی این مدل نسبت به مدل قبلی وجود دارد و عملکرد آن نسبت به Galaxy A71 پیشرفت زیادی نکرده است. البته برخلاف آن، A72 گزینه ی مناسبی برای افرادی است که یک گوشی سامسونگ خوب می خواهند و عمر باتری گوشی عالی و دوربین مناسبی را با قیمت مقرون به صرفه ارائه می دهد.

برای خرید انواع گوشی با قیمت مناسب کلیک کنید

تفاوت بین Galaxy A72 4G و نسخه ی A72 5G چیست؟

هم اکنون سامسونگ تنها گوشی Galaxy A72 با قابلیت های 4G را روانه بازار کرده است و ما انتظار داریم که نسخه ی 5G دقیقا همانگونه که برای Galaxy A71 اتفاق افتاد، در تابستان به گزینه ی پرفروشی در بازار تبدیل شود. تفاوت اصلی بین این دو مدل وجود قابلیت 5G در A72 5G است که پردازنده ی کمی سریع تر و نرخ تازه سازی ۱۲۰ هرتز دارد، در حالی که A72 4G نرخ تازه سازی ۹۰Hz دارد. به خاطر داشته باشید که تفاوت بین ۹۰Hz و ۱۲۰Hz به سختی با چشم غیر مسلح قابل تشخیص است، در نتیجه تنها دلیل اصلی برای انتظار برای Galaxy A72 5G، دسترسی به اتصال 5G است. پس حالا که به تفاوت های بین مدل های 4G و 5G پرداختیم، بیایید مستقیم به بررسی Galaxy A72 بپردازیم.

برای بررسی مشخصات و قیمت روز گوشی موبایل سامسونگ مدل Galaxy A71 SM-A715F/DS دو سیم‌کارت ظرفیت 128 گیگابایت کلیک کنید

تفاوت بین Galaxy A72 4G و نسخه ی A72 5G چیست؟

طراحی و صفحه نمایش Galaxy A72 4G

اگر چه صفحه نمایش Galaxy A72 مشابه صفحه نمایش ۶.۷ اینچی AMOLED گوشی Galaxy A71 است، اما در مدل A72 یک ارتقاء اساسی وجود دارد که می تواند به آن افتخار کند: به عبارت دیگر، در مورد نرخ تازه سازی ۹۰ هرتزی سریع تر صحبت می کنیم. این ویژگی اولین بار در یک گوشی مقرون به صرفه ارائه شده و برای اطمینان از اسکرول کردن ایجاد شده است. به علاوه باعث می شود تجربه خوبی از کار کردن با گوشی داشته باشید.

صفحه نمایش Galaxy A72، با بزل های نسبتا نازک احاطه شده که دارای رزولوشن 2400x1080 با تراکم پیکسلی 394PPI است و به طور کلی برای این رنج قیمت، تراکم پیکسلی مناسبی است. صفحه نمایش Super AMOLED Plus که ما در Galaxy A72 داریم، AMOLED های سیاه، عمیق، غنی و در عین حال بیش از حد اشباع شده را در اختیار ما قرار می دهد و مطمئنا نگاه کردن به آن خیلی لذت بخش است.

به طور کلی کیفیت صفحه نمایش این گوشی عالی است و حالت های رنگی Vivid و Natural را می توانید انتخاب کنید. حالت Vivid صفحه نمایش را روشن تر می کنید و باعث می شود نور آبی قوی تر شود و این موضوع زمانی که بیرون هستید بیشتر به کار می آید. در مورد حالت Natural، همانطور که از اسمش پیداست، رنگ ها ملایم تر هستند اما دیدن آن هنوز هم لذت بخش است. اگر چشمان حساس تری دارید، حالت Natural ملایم تر خواهد بود و به اندازه ی حالت Vivid به چشم ها فشار وارد نمی کند. 

سنجش نمایشگر و کیفیت Galaxy A72 4G

سنجش نمایشگر و کیفیت Galaxy A72 4G

 

حداکثر روشنایی (بیشتر بودن نشانه ی بهتر بودن است)

حداقل روشنایی با واحد نیت (کمتر بودن نشانه ی بهتر بودن است)

کنتراست (بیشتر بودن نشانه ی بهتر بودن است)

دمای رنگ (کلوین)

گاما

DELTA E RGBCMY (کمتر بودن نشانه ی بهتر بودن است)

DELTA E GRAYSCALE (کمتر بودن نشانه ی بهتر بودن است)

Samsung Galaxy A72

۷۲۸

(عالی)

۱.۶

(عالی)

غیر قابل اندازه گیری

(عالی)

۷۰۰۵

(خوب)

۲.۰۶

۲.۹۴

(خوب)

۵.۴۹

(متوسط)

Samsung Galaxy A52

۷۱۵

(عالی)

۱.۴

(عالی)

غیر قابل اندازه گیری

(عالی)

۶۹۱۸

(عالی)

۲.۱

۲.۳۲

(خوب)

۴.۲۶

(متوسط)

Samsung Galaxy A71

۶۴۵

(عالی)

۱.۵

(عالی)

غیر قابل اندازه گیری

(عالی)

۶۸۲۰

(عالی)

۲.۰۴

۲.۵۴

(خوب)

۶.۰۶

(متوسط)

Google Pixel 4a

۴۵۱

(خوب)

۲

(عالی)

غیر قابل اندازه گیری

(عالی)

۶۸۴۶

(عالی)

۲.۲۷

۱.۳۸

(عالی)

۴.۴۴

(متوسط)

 

سنسور اثر انگشت زیر نمایشگر Galaxy A72 قرار دارد که وجود آن فراتر از انتظار نیست. این سنسور دقیق است، اگر چه کمی کندتر از سایر تلفن هاست. از نظر بیومتریک و امنیت، این گوشی هوشمند دارای ویژگی هایی مثل تشخیص چهره است و این ویژگی نسبت به سنسور اثر انگشت نوری سریع تر است.

زمانی که صحبت از طراحی می شود این گوشی در چهار رنگ عالی در دسترس است از جمله: سیاه، سفید، بنفش و آبی. این گزینه های رنگ همگی مات هستند و ظاهر خوشایند و جذابی دارند. پشت این گوشی، پلاستیکی است و کمی بزرگ تر از مدل قبلی خود به نظر می رسد اما مطمئنا خیلی سنگین نیست. سامسونگ با توزیع وزن در گوشی Galaxy A72 عملکرد بسیار خوبی داشته و نگه داشتن آن برای مدت طولانی حتی بدون کیس هم راحت است– این گوشی نه خیلی سبک است و نه خیلی سنگین.

پیشرفت قابل توجهی که امسال شاهد آن بودیم، رتبه بندی IP67 برای مقاومت در برابر آب و گردوغبار است که متاسفانه A71 فاقد این ویژگی بود. این ویژگی حتی برای گوشی های میان رده هم یک گزینه ی مهم محسوب می شود زیرا همه می دانیم که گوشی های میان رده هم به اندازه ی گوشی های برتر در معرض حوادث ناشی از ریختن آب قرار دارند. برای کسانی که نمی دانند، رتبه بندی IP67 این اطمینان را می دهد که گوشی می تواند به مدت ۳۰ دقیقه در عمق ۱۵ سانتی متری تا ۱ متری آب از خود مقاومت نشان دهد و همچنین در برابر گردوغبار و شن و ماسه محافظت می شود.

دوربین و صدای Galaxy A72 4G

دوربین و صدای Galaxy A72 4G

اولین چیزی که هنگام بحث در مورد دوربین توجه ما را جلب می کند،  طراحی برجسته ی دوربین است. لنزهای دوربین این گوشی پیچیده و برجسته به نظر می رسند.

علاوه بر ظاهر جدید و زیبا، Galaxy A72 با پیشرفت های چشمگیر در بخش دوربین همراه است. این گوشی دقیقا همچون نمونه ی قبلی خود دارای دوربین چهارگانه و سنسور اصلی ۶۴ مگاپیکسلی است اما این بار با OIS (لرزش گیر اپتیکال) همراه است. برای تکمیل دوربین اصلی نیز یک دوربین اولترا واید ۱۲ مگاپیکسلی و دو سنسور اضافی (یک سنسور ماکرو ۱۲ مگاپیکسلی و یک دوربین تله فوتو ۸ مگاپیکسلی) در اختیار دارید. لنز تله فوتو قادر است که عکسبرداری با کیفیت بالاتر و بزرگنمایی بیشتری از دیجیتال های معمولی را ارائه دهد و می تواند تا ۳۰ برابر بزرگنمایی داشته باشد. البته ۳۰ برابر بزرگنمایی بیشتر، مناسب شبکه های اجتماعی نیست اما داشتن این ویژگی در یک گوشی میان رده خیلی خوب است. گوشی Galaxy S21 نیز ۳۰ برابر بزرگنمایی بیشتر را فراهم می کند.

تصاویر گرفته شده توسط Galaxy A72 نسبتا خوب، واقع گرایانه، با دامنه ی دینامیکی مناسب و رنگ های جذاب هستند. یک ویژگی مهم، لرزش گیر اپتیکال است که به گوشی میان رده کمک می کند حتی در شرایط چالش انگیز نوری (همچون شرایط کم نور)، تصاویر روشن تر و واضح تری را تهیه کند. علاوه بر این، Galaxy A72 با ویژگی های سرگرم کننده ی دوربین نظیر 4K Video Snap و AR Emoji همراه است. گزینه ی اول به شما این امکان را می دهد که صحنه های مورد علاقه تان در ویدئوهای 4K را ثبت کنید و آن ها را به تصاویر ۸ مگاپیکسلی تبدیل کنید، در حالی که گزینه ی دوم از فیلترهای اسنپ چت استفاده می کند در نتیجه می توانید به همراه دوستان تان از محتوای رسانه های جمعی لذت ببرید.

نرم افزار دوربین این گوشی، مشابه سری Galaxy S21 است بنابراین دوربین آن واضح و روشن است و پیش تنظیمات بزرگنمایی به صورت 2x، 4x، 8x، 10x، 20x و 30x در دسترسند.

برای ویدئو، گوشی می تواند با وضوح UHD (3840 x 2160‏) با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه فیلمبرداری کند. می توانید حین ضبط ویدئو بین دوربین اولترا واید و دوربین عادی تغییر حالت دهید و ویدئوها ظاهری روشن، طبیعی و رنگی خواهند داشت.

تا جایی که به صدا مربوط می شود، بلندگوهای استریوی Galaxy A72 صدای بلندی تولید می کنند که به راحتی می توانید به آن گوش دهید. گوش دادن به پیچ پایین صدا با ولوم بالا می تواند کمی ناخوشایند باشد اما این گوشی دارای یک جک هدفون نیز هست که یک ویژگی مطلوب برای گوشی های میان رده در نظر گرفته می شود.

نرم افزار و عملکرد

گوشی Galaxy A72 5G با Snapdragon 720G ارائه می شود، که نسبت به Snapdragon 730 سال گذشته در A71 کمی ارتقاء پیدا کرده است. به طور کلی، این گوشی یک پیشرفت کوچک در سرعت CPU را به ارمغان آورده اما قادر است که کارهای روزانه (همچون مرور رسانه های جمعی و استریم کردن ویدئو) را به آسانی انجام دهد. از نظر گیمینگ، پردازشگر به زمان بیشتری برای بارگیری برخی از بازی های سنگین تر نیاز دارد و برای اجرای روان برخی از بازی ها ممکن است به تنظیمات نیاز باشد؛ اما به طور کلی عملکرد آن حین بازی برای این رنج قیمت کاملا مناسب است.

با نرخ تازه سازی ۹۰ هرتزی، گوشی A72 جذاب و موثر به نظر می رسد. قبلا هم گفتیم که پردازشگرهای میان رده در حال بهتر شدن هستند و به ندرت احساس می کنید که از یک گوشی مقرون به صرفه استفاده می کنید.

از نظر حافظه، به فضای ذخیره سازی ۱۲۸ گیگابایتی و پشتیبانی از کارت MicroSD دسترسی دارید. از نظر RAM، گوشی ای که ما مورد بررسی قرار دادیم RAM ۶ گیگابایتی دارد که به شما این اطمینان را می دهد که قابلیت چندکاره بودن را برای استفاده ی روزمره فراهم می کند. برای افزایش حافظه کلی گوشی می توانید از کارت حافظه خارجی استفاده کنید.

این تلفن همراه با اندروید ۱۱ ارائه می شود و تمام ویژگی های Samsung's One UI 3.1 را در این گوشی مشاهده می کنید. برای مثال، می توانید پس از غروب آفتاب گوشی خود را به طور خودکار به حالت تاریک تغییر دهید تا از چشمان تان محافظت کنید. می توانید اعلان ها، دسترسی سریع به ویجت و گزینه های بیشتر سفارشی سازی صفحه قفل را تغییر دهید.

علاوه بر این، SmartThings سامسونگ و Dolby Atmos را دریافت می کنید که به شما این امکان را می دهند که صدای خود را برای سه فعالیت مختلف بهینه سازی کنید: فیلم، موسیقی، صدا. علاوه بر این به یک تنظیم خودکار دسترسی دارید که همانطور که از اسمش پیداست ، بسته به فعالیت تان بهینه سازی را برای شما انجام می دهد.

اگر چه One UI گزینه های سفارشی سازی و تنظیمات زیادی را ارائه می دهد اما با این وجود، بدون نیاز به شخصی سازی پیشرفته، می توانید از گوشی استفاده کنید و همچنان از عملکرد خوب آن لذت ببرید. اگر کاربر پیشرفته تری هستید، لایه های بیشتری از تنظیمات One UI 3.1 وجود دارند که می توانید برای سرگرمی و راحتی، آن ها را جستجو کنید.

عمر باتری Galaxy A72 4G

عمر باتری Galaxy A72 4G

باتری عظیم ۵۰۰۰ میلی آمپری، باعث شده عمر باتری گوشی Galaxy A72 دو روزه و بادوام باشد. کاربرانی که در حد متوسط از گوشی استفاده می کنند عمر باتری ای حدود دو روز خواهند داشت خصوصا اگر به مرور شبکه های اجتماعی علاقه ی زیادی داشته باشند. بازی ها و اپلیکیشن هایی مثل YouTube باتری را سریع تر خالی می کنند اما باتری بزرگ این گوشی این اطمینان را به شما می دهد که بدون نگرانی می توانید تا آخر روز از آن استفاده کنید.

 

تست مرورگر ۶۰ هرتزی (بیشتر بودن نشانه ی بهتر بودن است)

استریم کردن ویدئو در یوتیوب بر اساس ساعت (بیشتر بودن نشانه ی بهتر بودن است)

گیمینگ سه بعدی ۶۰ هرتزی بر اساس ساعت (بیشتر بودن نشانه ی بهتر بودن است)

زمان شارژ بر حسب دقیقه (کمتر بودن نشانه ی بهتر بودن است)

Samsung Galaxy A72

۱۷ ساعت و ۲۶ دقیقه

۹ ساعت و ۱۹ دقیقه

۱۰ ساعت و ۵ دقیقه

۸۷

Samsung Galaxy A52

۱۶ ساعت و ۴۸ دقیقه

۸ ساعت و ۳۰ دقیقه

۹ ساعت و ۴۲ دقیقه

۹۹

Samsung Galaxy A71

۱۱ ساعت و ۳۲ دقیقه

۱۱ ساعت و ۳۸ دقیقه

۱۲ ساعت و ۴۶ دقیقه

۸۰

Google Pixel 4a

۹ ساعت و ۲۷ دقیقه

۶ ساعت و ۴۸ دقیقه

۴ ساعت و ۵۱ دقیقه

۹۵

 

علاوه بر باتری بزرگ، A72 همچنین از شارژ سریع ۲۵ واتی پشتیبانی می کند اما باید ذکر شود که با شارژر ۱۵ واتی همراه است؛ در نتیجه اگر شارژ سریعی می خواهید می توانید شارژر ۲۵ واتی را به صورت جداگانه خریداری کنید. شارژر ۱۵ واتی در جعبه ی محصول قرار دارد و برای شارژ کردن گوشی از ۰ تا ۱۰۰% به یک ساعت و ۲۷ دقیقه زمان نیاز دارد.

مزایا

  • نمایشگر OLED بزرگ با نرخ تازه سازی ۹۰ هرتز
  • دوربین همه کاره و کیفیت تصویر مناسب
  • وزن متعادل برای نگهداری آسان
  • باتری بزرگ

معایب

  • عدم پشتیبانی از 5G
  • عملکرد گیمینگ آن، گاهی دچار وقفه می شود

در این مقاله سعی کردیم به طور خلاصه اما مفید، به بررسی این گوشی بپردازیم. برای خرید لوازم جانبی موبایل و تبلت می توانید به فروشگاه آنلاین دیجیتال ما سری بزنید.

 

بیشتر بخوانید: